Toon posts:

[PV] Zonnepanelen offertehulp

Pagina: 1
Acties:

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Beste tweakers, ook ik ben bezig met de aanvraag van verschillende offertes voor zonnepanelen. Ik krijg nog niet erg scherpe offertes (1,30 tot 1,60 €/Wp) dus ik vraag me af of ik inderdaad een 'moeilijk dak' heb of dat ik gewoon niet de juiste partijen benader.

Ik verwacht dat er zo'n 10 panelen op moeten kunnen.
Foto's

Orientatie is zuid-zuid-oost. Dakhelling 30 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
Onder dakkapel: 180cm x 550cm
Boven dakkapel: 140-180cm x 450cm (lastig om goed te meten op Google Maps)
Op dakkapel: 280cm x 280cm
Schaduw
Heel beperkt, vooral wat in de winter door (kale) bomen op de onderste panelen (onder dakkapel).
Jaarverbruik
Ongeveer 2500kWh, maar ik wil het dak zo vol mogelijk leggen voor de toekomst.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens mij is het 1 fase, er staat 230V op mijn (slimme) elektriciteitsmeter.
Budget en doel
Het dak zo vol mogelijk, zo veel mogelijk zelf opwekken. Budget ongeveer 4000-6000 euro, maar staat niet heel vast.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles laten doen.
Bijhouden van data
Ik wil wel kunnen zien wat het doet, maar hoef er geen enorme analyses op los te kunnen laten.
Reeds verkregen offertes
Regio
Utrecht
Vragen
- Ik verwacht 10 panelen te kunnen plaatsen (5 onder dakkapel in portrait, 3 erboven in landscape, 2 op dakkkapel). Kan dat nog beter/slimmer/anders?
- Zien jullie mogelijkheden om op een lagere €/Wp uit te komen?
- Welke van bovenstaande offertes is de 'beste'? Ik neig naar offerte 1 vanwege hoge Wp en goede kwaliteit materiaal?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lagere €/Wp haal je alleen met een stringomvormer.
Dus neem een string omvormer met 8 panelen en laat de 2 zitten op de dakkapel.
Dat kan prima op een 1 mppt omvormer van 2,5 kW
bijv: https://www.sun-solar.nl/...e-2450-incl-btw-sunsolar/

Indien je er ruimte ervoor hebt, en 4 panelen passen op de dakkapel, zonder schaduw te werpen op de achterste panelen, dan kan het alsnog op een stringomvormer met 2 mppt ingangen.

Probeer anders Patrick van Zonnekompas eens te benaderen.

[Voor 92% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2021 11:06]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
De dakkapel moet het gewicht dan wel aankunnen.

Voor relatief kleine systemen is APS QS1/DS3 een prima overweging als er maar 2 panelen op een dakkapel bij komen. Snel voordeliger en minder problematisch dan SolarEdge.

Anders de 8 op een GoodWe XS van een prikkie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Inderdaad, waarom parallel, totaal geen reden voor. String omvormer, even goed meten wat er boven je dakkapel past. doorgaans tel ik de dakpannen even en neem rond de 35 cm voor 1 dakpan.

Een 360/370 paneel heeft doorgaans een lengte van 175 cm en is 104 cm breed. Dus tel maar uit. Eventueel kun je als je meer opbrengst wenst voor Trina panelen gaan, die leveren 395 Wp en zijn 175 bij 110 cm.

Panelen op de dakkapel brengen weer extra kosten met zich mee dus als dat niet hoeft, mooi zo laten.
Eventueel, kun je een Sungrow omvormer nemen, die heeft een opstartspanning van 50 volt dus zou met 2 panelen op 1 string wel aanspringen. Maar dan zit je ook weer aan een 150 euro duurdere omvormer als de Goodwe of een Growatt dus of het zinvol is weet ik niet.

• MrAcid
  • Niet online
Dank voor jullie reacties, dat helpt me weer verder bij de zoektocht.

Als ik het goed begrijp zou ik dus het beste een omvormer nemen met 2 mppt 'ingangen' en daar twee stings op aansluiten (eentje voor het schuine dak en eentje voor de dakkapel). Ik kreeg toevallig vanmorgen een offerte binnen waar de installateur hier al vanuit gegaan is.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:33
MrAcid schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:16:
Dank voor jullie reacties, dat helpt me weer verder bij de zoektocht.

Als ik het goed begrijp zou ik dus het beste een omvormer nemen met 2 mppt 'ingangen' en daar twee stings op aansluiten (eentje voor het schuine dak en eentje voor de dakkapel). Ik kreeg toevallig vanmorgen een offerte binnen waar de installateur hier al vanuit gegaan is.

[Afbeelding]
Offerte 5, daar zitten nog niet de dakkapel panelen bij toch, alleen 10 voor het schuine dak. Maar die kan je inderdaad zelf erbij plaatsen op de tweede MPPT.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• MrAcid
  • Niet online
Dat_Doc schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:06:
[...]

Offerte 5, daar zitten nog niet de dakkapel panelen bij toch, alleen 10 voor het schuine dak. Maar die kan je inderdaad zelf erbij plaatsen op de tweede MPPT.
Nee, daar zitten ook twee panelen op de dakkapel bij. Dus 8 op het schuine dak, 2 op de dakkapel (in portrait).

• Ronald
2 panelen op die Growatt gaan niet starten. Er is 100V nodig.

Dus of die Sungrow die @RobertV70 noemt, of APS microomvormers, of de dakkapel niet doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:26
Ik gooi weer ff een steen in de spreekwoordelijke vijver. Hoezo niet nog een paar mooie panelen aan de andere kant van het dak? Je budget is voldoende en je wens is om het dak zo vol mogelijk te leggen. Tuurlijk is rendement lager dan op zuidoost dak maar je marginale kosten voor deze panelen kunnen ook lager zijn!

• Ronald
Daar sluit ik mij bij aan. Die 2 panelen op dakkapel zijn juist relatief duur...

Leg het NW dak zo vol mogelijk en je kunt dat op de voorgestelde Growatt aansluiten... mogelijk zelfs een 3kW! - de 3.6 is ruim in de jas.

• MrAcid
  • Niet online
Dat zou ook kunnen, maar doet dat überhaupt wel iets...? Het is NNW met een dakhelling van 60 graden.

• Ronald
Oei, 60 graden is ongebruikelijk steil. 'Iets' wel, maar verandert het verhaal, want veel is het dan niet.

• mathijshooi
Ronald schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:41:
Oei, 60 graden is ongebruikelijk steil. 'Iets' wel, maar verandert het verhaal, want veel is het dan niet.
Ahja, 60 graden houdt niet over idd. Zal wel iets doen maar niet super veel.

• MrAcid
  • Niet online

Met die panelen zit ik dan dus rond de 40% opbrengst (NNW, 60 graden)? Dus als ik daar 3 panelen van 355Wp neerleg, helemaal tegen de nok, dan haal ik daar ongeveer 400kWh per jaar uit?

Dan heb ik voor die 3 extra panelen op de voorkant toch alsnog een vrij nette terugverdientijd van 6-7 jaar?

[Voor 32% gewijzigd door MrAcid op 20-12-2021 12:42]

• Ronald
Dat klopt, maar je kunt uit 2 panelen van ~500Wp op de dakkapel, en dat kan constructief vaker als je een legsysteem zonder ballast gebruikt, zo'n 900kWh ;-)

Dus ik denk dat in dit geval kijken wat er met de dakkapel kan een gunstigere keuze is

[Voor 17% gewijzigd door Ronald op 20-12-2021 13:14]

• mathijshooi
Ronald schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:12:
Dat klopt, maar je kunt uit 2 panelen van ~500Wp op de dakkapel, en dat kan constructief vaker als je een legsysteem zonder ballast gebruikt, zo'n 900kWh ;-)

Dus ik denk dat in dit geval kijken wat er met de dakkapel kan een gunstigere keuze is
Of en-en :p

• MrAcid
  • Niet online
Stel dat ik voor maximaal zou gaan, dan kom ik dus op (aan de hand offerte 5):

Panelen
- Groep 1: 8x Jinko Solar 355Wp Tiger N-type full-black (schuin dak, ZZO)
- Groep 2: 3x Jinko Solar 355Wp Tiger N-type full-black (schuin dak, NNW)
- Groep 3: 2x JA Solar JAM66S-30-495-MR Mono Perc Zilver Frame Halve Cellen 495Wp (dakkapel, ZZO)

Dan kom ik rond de 4200Wp uit (rekening houdend met het 'te schuine dak' aan de voorkant op NNW).

Groep 1 en groep 2 moeten dan beiden op een aparte mttp van de omvormer (Growatt MIN 3600TL-XE). Hoe sluit ik groep 3 daar dan weer het beste op aan? Die kunnen niet 'mee' op groep 1 toch? Vanwege de andere hellingshoek? Moet ik dan dus een andere omvormer?

• Ronald
@MrAcid En dan wordt het te duur... Noord, zeker zo steil, moet cheap-cheaper-cheapest.

Je hebt dan wel die Sungrow nodig voor die 2 panelen, de Growatt start de string van 2 niet op.

Wat misschien een optie is met die Sungrow: de specs zijn best mooi... Wellicht is polystring 2x2 (dan moet op noord ook met 2 van die ja-solars) dan een optie. Officieel net buiten spec, in de praktijk zou het denk ik onder de 16A Impp, 20A Voc moeten blijven door de ligging.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee