Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:22
Al een hele tijd zit ik er over te denken om eens een fotocamera te kopen, naast de compacte camera's en telefoons zou dit de eerste serieuze camera worden.

Wat is je budget?
Gezien het een beginnende hobby is, is het budget 500 - 750 euro (het komt niet op 100 euro meer of minder natuurlijk). 2e hands aankopen behoren tot de mogelijkheid, al heeft nieuw eigenlijk de voorkeur en als het 2e hands zou zijn dan bij voorkeur wel via een winkel, bijv.:
- https://www.cameranu.nl
- https://www.cameraland.nl
- https://www.kamera-express.nl
- https://www.camera-tweedehands.nl

Mochten jullie nog tips hebben voor een goede aankoop locatie dan hoor ik dat ook graag.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Al veel gelezen over spiegelreflexcamera's en systeemcamera's. Begrijp eigenlijk dat systeemcamera's de toekomst hebben, maar dat daar de objectieven /lenzen nogal wat duurder zijn door de beperkte beschikbaarheid, al zou je dit probleem op kunnen lossen door een adapter te kopen. Voordeel van de systeemcamera is dat deze meestal wat compacter is, waardoor je hem makkelijker mee zult nemen (lees op vakantie).

Aan de andere kant ga ik beginnen met de hobby en is het dus de vraag of je direct het nieuwste moet hebben, terwijl een spiegelreflexcamera nog steeds meer dan prima is.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Het toestel gaat gebruikt worden voor huis-tuin-en-keukengebruik, foto's van kinderen, foto's van natuur (niet per se dieren fotografie in eerste instatie, denk eerder aan landschap) en het fotograferen van aquaria/vissen.

Wil je foto's maken of filmen?
Foto's is de hoofdzaak, maar filmen in goede kwaliteit is wel een pre.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee, nog niets. Maar het is ook niet zo dat ik direct allerlei lenzen/objectieven wil hebben, laten we 'klein' beginnen en de hobby kan altijd verder uitgebreid worden.

Heb behoorlijk wat informatie doorgelezen (o.a. op https://www.thijsschouten.com) en als ik naar nieuwe camera's zou kijken dan kom ik eigenlijk uit bij de volgende 3:

Systeemcamera:
- pricewatch: Canon EOS M50 Mark II + M15-45 S Zwart

Spiegelreflexcamera:
- pricewatch: Canon EOS 2000D + 18-55mm f/3.5-5.6 IS II Zwart > wellicht een mooi instap model voor een beginner, vraag is wel of je niet 'te' vlug tegen beperkingen aan loopt en nu niet beter wat meer kunt investeren (zoals degene hieronder)
- pricewatch: Canon EOS 250D + 18-55mm f/4-5.6 iS STM Zwart
- pricewatch: Nikon D5600 + 18-55mm f/3.5-5.6 Zwart

2e hands zie ik bijvoorbeeld de volgende voorbij komen:
- Nikon D5300 body 279,- (minder dan 5.000 clicks)
- Canon 5D mark II body 499,- (aantal kliks niet opgevraagd)
- Canon 70D body 459,- (aantal kliks niet opgevraagd)

Mijn vraag is, wat raden jullie mij aan qua body en qua objectieven? Begrijp dat de lens eigenlijk vaak belangrijker is dan de body, maar een goede basis is wellicht ook niet verkeerd. En de standaard kitlens er gewoon bijnemen of juist een andere (betere zoom) lens kopen om mee te beginnen?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:47
Als je wilt beginnen met fotograferen is eigenlijk elke camera waar foto's uitkomen geschikt. Je noemt een aantal gebruikssituaties maar hier zit niet meteen iets tussen wat je naar een specifieke aankoop toestuurt behalve dan misschien vissen in een aquarium. Dat is een hele specifieke situatie waar je erg beperkt bent qua licht en kleurtemperatuur, dus die zou ik in het begin even parkeren.

De vraag Canon of Nikon heeft al diverse burgeroorlogen doen ontstaan dus daar ga ik me niet aan branden. Kies een model wat voor jou prettig in de hand ligt en logisch werkt. Dat geldt ook een beetje voor DSLR of systeemcamera, kijk of je een electronische zoeker prettig vind. Snelle conclusie: ga ergens heen waar je de camera's even kan vasthouden en uitproberen zodat je een idee krijgt van het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Archer_VC10 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:17:
De vraag Canon of Nikon heeft al diverse burgeroorlogen doen ontstaan dus daar ga ik me niet aan branden. Kies een model wat voor jou prettig in de hand ligt en logisch werkt. Dat geldt ook een beetje voor DSLR of systeemcamera, kijk of je een electronische zoeker prettig vind. Snelle conclusie: ga ergens heen waar je de camera's even kan vasthouden en uitproberen zodat je een idee krijgt van het gebruik.
Thanks - dat ben ik ook zeker van plan om te doen. Wil hem eerst in mijn handen hebben gehad voordat ik hem aankoop. Het doel van dit topic is dan ook om wat specifieker op zoek te kunnen gaan en mijzelf alvast te beperken tot een aantal camera's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:20
Hoewel de meeste mensen fan zijn van spiegelreflex, ben ik van een spiegel naar systeemcamera gegaan een paar jaar terug. Van de Canon 750D naar sony A6000. De sony heeft echt veel mooiere fotos, al zit daar ook een goed objectief bij. Verder gewoon naar een winkel gaan waar je kan testen en e.a. kan vasthouden. Een systeemcamera is ook een stuk minder zwaar en groot, wat je zeker niet moet onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Je hebt een budget van 500 voor een body. Daar heb je veel keus mee. Voor het eindresultaat heeft de body eigenlijk niet zoveel invloed. Een camera met specifieke functies kan het wel makkelijker maken om de focus of de timing precies goed te krijgen. Maar dat kan met geluk en oefening óók. Als uiteindelijk het beeld wordt vastgelegd, ziet niemand meer het verschil tussen de ene of de andere camera.

De camera legt alleen maar vast. Lenzen zijn wel belangrijk, die bepalen het beeld.

Ik raad altijd aan: Een gezonde verhouding om veel uit je camera te halen is 1 : 2 à 3. Geef je 500 uit aan een camera, dan haal je er een hoop uit met €1000 - €1500 aan lenzen.
Waarschijnlijk sla je dit in de wind en ga je lekker fotograferen met de standaard kitlens die bij de camera zit. Dat is helemaal goed. Die €1000 kun je ook prima later uitgeven, en dan waardeer je echt waar je dat geld voor uitgeeft.

Neem er een cursus bij, niet duur, wel zinvol.

Tweedehands is een goed idee; daar krijg je veel meer camera per euro dan bij nieuwkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
reiniero schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:42:
Hoewel de meeste mensen fan zijn van spiegelreflex, ben ik van een spiegel naar systeemcamera gegaan een paar jaar terug. Van de Canon 750D naar sony A6000. De sony heeft echt veel mooiere fotos, al zit daar ook een goed objectief bij. Verder gewoon naar een winkel gaan waar je kan testen en e.a. kan vasthouden. Een systeemcamera is ook een stuk minder zwaar en groot, wat je zeker niet moet onderschatten.
Het testen zal er helaas voorlopig niet inzitten, helaas. Wat maakt voor jou de systeemcamera beter dan de spiegelreflexcamera?
Tarquin schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:12:
Je hebt een budget van 500 voor een body. Daar heb je veel keus mee. Voor het eindresultaat heeft de body eigenlijk niet zoveel invloed. Een camera met specifieke functies kan het wel makkelijker maken om de focus of de timing precies goed te krijgen. Maar dat kan met geluk en oefening óók. Als uiteindelijk het beeld wordt vastgelegd, ziet niemand meer het verschil tussen de ene of de andere camera.

De camera legt alleen maar vast. Lenzen zijn wel belangrijk, die bepalen het beeld.
Dat had ik inderdaad begrepen dat lenzen het grootste gedeelte van de kwaliteit van de camera bepalen. Maar voor de body, wat zijn wat jouw betreft punten waar je op moet letten, of laat ik het anders benoemen, wat zijn de minimale eisen aan een body (ISO-range, kortste sluitertijd, focuspunten).
Ik raad altijd aan: Een gezonde verhouding om veel uit je camera te halen is 1 : 2 à 3. Geef je 500 uit aan een camera, dan haal je er een hoop uit met €1000 - €1500 aan lenzen.
Waarschijnlijk sla je dit in de wind en ga je lekker fotograferen met de standaard kitlens die bij de camera zit. Dat is helemaal goed. Die €1000 kun je ook prima later uitgeven, en dan waardeer je echt waar je dat geld voor uitgeeft.
Dit topic is natuurlijk aangemaakt om advies te winnen van mede-Tweakers, dus ik zal zeker niet zomaar advies in de wind slaan ;-) Maar ik zal niet direct allerlei lenzen bijkopen, dat is wellicht een mooie uitbreiding voor later. Maar stel ik zou er 1 extra lens bijkopen, wat voor type lens raad je dan aan?
Neem er een cursus bij, niet duur, wel zinvol.
Yes, dat was ik zeker van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Gynnad schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:13:
[...]

Het testen zal er helaas voorlopig niet inzitten, helaas. Wat maakt voor jou de systeemcamera beter dan de spiegelreflexcamera?
Het was niet mijn stelling maar ik ben het er wel mee eens. Bij een systeemcamera kijkt de computer mee met wat je doet. Informatie wordt in het scherm geprojecteerd, over/onderbelichting kan worden aangegeven, scherpte, vergroting, effect-filters, en hij kan je laten zien hoe de foto wordt. Oh, en een stille (niet mechanische) sluiter!!

[...]
Dat had ik inderdaad begrepen dat lenzen het grootste gedeelte van de kwaliteit van de camera bepalen. Maar voor de body, wat zijn wat jouw betreft punten waar je op moet letten, of laat ik het anders benoemen, wat zijn de minimale eisen aan een body (ISO-range, kortste sluitertijd, focuspunten).
Eigenlijk behoorlijk onbelangrijk in die zin dat elke camera hiervan genoeg heeft. Zorg dat de camera niet ouder is dan 5-6 jaar, dat hij lekker in de hand ligt. Bedenk of je iets handzaams koopt (Micro Four Thirds) dat je overal mee naar toe neemt, of iets groots en denk dan ook na of je altijd je camera bij je hebt. Die van mij past met sommige lenzen in een jaszak, of in een tas die ik toch al meeneem. Grotere cameras vereisen een eigen extra tas. Dat maakt meer verschil dan de maximale ISO (die ik nog nooit gebruikt heb).
Ik heb gehoord dat de Canon Rebel cq 2000D/4000D gemaakt zijn met processoren en sensoren van 10 jaar geleden, dus let op bij het entry-level spul. Dan kun je beter een hoger model 2e hands kopen.
Dit topic is natuurlijk aangemaakt om advies te winnen van mede-Tweakers, dus ik zal zeker niet zomaar advies in de wind slaan ;-) Maar ik zal niet direct allerlei lenzen bijkopen, dat is wellicht een mooie uitbreiding voor later. Maar stel ik zou er 1 extra lens bijkopen, wat voor type lens raad je dan aan?
Veel mensen vallen voor de verleiding van een enorme zoomlens. Hoera, nooit meer lenzen wisselen!
Ja... waarom koop je eigenlijk een systeem met verwisselbare lenzen?
Elke lens heeft 5 factoren die een fabrikant kan tweaken, maar... over het algemeen kunnen ze er 2 van optimaliseren, en betaal je dat terug in de andere. Hoe sterker de optimalisatie, hoe meer je inlevert op de andere.
De punten zijn zoomrange, omvang/gewicht , lichtsterkte, prijs en beeldkwaliteit.
Dus een lichtsterke lens met veel zoom, en de beeldkwaliteit is meestal erg goed bij dat soort lenzen: Verwacht Duur en Zwaar! Een goedkope lens lichte met veel zoom? Die zal niet lichtsterk zijn en niet zo haarscherp als betere lenzen.
Een prime-lens (met vast brandpunt, geen zoom), is vrijwel altijd erg lichtsterk en heeft een goede beeldkwaliteit.

Dus lang verhaal: Een duurdere lens is zijn geld waard... maar je moet het wel weten te waarderen. Dus je kunt die aankoop even uitstellen.
Als je echt direct een extra lens erbij wilt, neem dan een prime lens. Met het grote diafragma krijg je veel achtergrond-onscherpte (vinden veel mensen mooi), en je krijgt bakken met licht binnen. Zelfs als je kitlens dezelfde brandpuntsafstand al heeft zul je een groot verschil zien.
Een langere zoomlens is ook populair, eentje die aansluit op de standaard kitlens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

RvL

Tarquin schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:29:
[...]

Het was niet mijn stelling maar ik ben het er wel mee eens. Bij een systeemcamera kijkt de computer mee met wat je doet. Informatie wordt in het scherm geprojecteerd, over/onderbelichting kan worden aangegeven, scherpte, vergroting, effect-filters, en hij kan je laten zien hoe de foto wordt. Oh, en een stille (niet mechanische) sluiter!!

[...]
Ik ben het eens met bijna al je punten, behalve de mechanische sluiter. Want ook een spiegelloze systeemcamera (technisch gezien is DSLR ook een systeemcamera ;)) heeft gewoon een mechanische sluiter.

Ja, je kan een electronische sluiter gebruiken, maar dat heeft zeker ook z'n nadelen. Bij de Canon M50 bijvoorbeeld kan je die alleen gebruiken in de stille modus en dat is dan weer een volledig automatische modus waarbij je zelf geen controle hebt over sluitertijd, diafragma en ISO. En mocht je toevallig een MF lens gebruiken, zoals ik vaak mijn oude Canon FDn 50mm gebruik, dan heb je al helemaal niets aan die stand omdat hij simpelweg niet wil afdrukken.

Ook kan je bij bewegende object last krijgen van rolling shutter en kan je bij veel (of zelfs alle) camera's niet flitsen met volledig electronische sluiter.

De mechanische sluiter speelt dus nog als vanouds een grote rol.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
RvL schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:44:
[...]

Ik ben het eens met bijna al je punten, behalve de mechanische sluiter. Want ook een spiegelloze systeemcamera (technisch gezien is DSLR ook een systeemcamera ;)) heeft gewoon een mechanische sluiter.

Ja, je kan een electronische sluiter gebruiken, maar dat heeft zeker ook z'n nadelen. Bij de Canon M50 bijvoorbeeld kan je die alleen gebruiken in de stille modus en dat is dan weer een volledig automatische modus waarbij je zelf geen controle hebt over sluitertijd, diafragma en ISO. En mocht je toevallig een MF lens gebruiken, zoals ik vaak mijn oude Canon FDn 50mm gebruik, dan heb je al helemaal niets aan die stand omdat hij simpelweg niet wil afdrukken.
Ok, da's iets bij een specifiek model, dat klopt. En de mechanische sluiter is er nog steeds, klopt ook.
Veel systeemcamera's kunnen met een stille sluiter werken in bijna alle standen, maar bij enkelen is dat inderdaad beperkt. Als de camera het toestaat, is het echt wel een voordeel. En idd werken de meesten dan niet met flits... maar dan fotografeer je natuurlijk sowieso niet ongemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

RvL

Tarquin schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:03:
[...]

Ok, da's iets bij een specifiek model, dat klopt. En de mechanische sluiter is er nog steeds, klopt ook.
Veel systeemcamera's kunnen met een stille sluiter werken in bijna alle standen, maar bij enkelen is dat inderdaad beperkt. Als de camera het toestaat, is het echt wel een voordeel. En idd werken de meesten dan niet met flits... maar dan fotografeer je natuurlijk sowieso niet ongemerkt.
Aangezien hij specifiek dat model noemt in zijn lijstje, is het wel de moeite waard om te vermelden dat e-shutter bij de M50 niet echt veel toevoegt :)

Daarnaast geef ik toch echt de voorkeur aan de mechanische sluiter, zeker bij bewegende objecten of onder kunstlicht. De electronische sluiter heeft al snel last van rolling shutter. Dan kan je ventilator er ineens zo uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://photographylife.com/wp-content/uploads/2019/07/Electronic-Shutter-Rolling-Shutter-650x433.jpg

Kan artistiek zijn, maar in veel gevallen is het niet wat je wil ;)

Onder kunstlicht, vooral LED en TL wat in tegenstelling tot halogeen/gloeilamp niet constant 'aan' is, kan je last krijgen van banding

Afbeeldingslocatie: https://photographylife.com/wp-content/uploads/2019/07/Electronic-Shutter-Artificial-Light-Banding-650x433.jpg

Natuurlijk heeft de e-shutter ook zijn voordeel. Het grootste voordeel is dat hij stil is :)

Overigens gebruikt de M50 EFCS, Electronic First Curtain Shutter, waarbij de eerste sluiter dus electronisch is. Een beetje het beste van beide werelden.

[ Voor 8% gewijzigd door RvL op 20-12-2021 10:17 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40

DirtyBird

Praktiserend denker

Als je landschappen en je kinderen wilt fotograferen, heb je baat bij een zo groot mogelijke sensor (gegeven dat je een lichtsterke lens hebt).
Ik zou dan denk ik in eerste instantie kijken of je om canon heen kunt. Die hebben een iets kleinere sensor, al is het verschil klein.
Misschien Fuji wat, die staan bekend om mooie diirect-uit-de-camera foto's, en hebben dacht ik nog wieltjes voor iso en exposure, wat als beginner (en intermediate) heel leerzaam kan zijn :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
DirtyBird schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:18:
Als je landschappen en je kinderen wilt fotograferen, heb je baat bij een zo groot mogelijke sensor (gegeven dat je een lichtsterke lens hebt).
Ik zou dan denk ik in eerste instantie kijken of je om canon heen kunt. Die hebben een iets kleinere sensor, al is het verschil klein.
Misschien Fuji wat, die staan bekend om mooie diirect-uit-de-camera foto's, en hebben dacht ik nog wieltjes voor iso en exposure, wat als beginner (en intermediate) heel leerzaam kan zijn :)
Als ik je goed begrijp zou fullframe sensor eigenlijk de voorkeur dan moeten hebben in dit geval, i.v.m. de cropfactor van de APS-C? Tussen Nikon en Canon scheelt, als je beide een APS-C sensor hebt, het maar 0.1 is wat volgens mij redelijk marginaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40

DirtyBird

Praktiserend denker

Gynnad schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:29:
[...]

Als ik je goed begrijp zou fullframe sensor eigenlijk de voorkeur dan moeten hebben in dit geval, i.v.m. de cropfactor van de APS-C? Tussen Nikon en Canon scheelt, als je beide een APS-C sensor hebt, het maar 0.1 is wat volgens mij redelijk marginaal is?
FF camera's vangen meer licht en kunnen brede beeldhoeken laten zien zonder vervorming. Inderdaad is het verschil klein, maar voor snelbewegende onderwerpen wil je graag zoveel mogelijk licht om je sluitertijd laag te kunnen houden en bij landschappen zul je veelal graag een grote kijkhoek willen.

Alle beetjes helpen dan, met name voor dat eerste. Dat tweede is nog wel op te lossen met panorama's oid.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smjansen
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-12-2022
Wellicht kan je een refurbished camera aanschaffen via bv. ReBuy. Zelf heb ik hier toen als beginner ook een systeemcamera gekocht met kit lens. Ben nog steeds heel bij met mijn Olympus, hij is compact en als je wilt experimenteren en nog niet helemaal je stijl hebt gevonden is een kit lens eigenlijk ook best fijn.

Edit: ik heb de olympus om-d e-m10 mark iii

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door smjansen op 20-12-2021 13:07 . Reden: type camera ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Gynnad schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:29:
[...]
Nee. Als groter persé beter is, dan begrijp ik het pleidooi voor een full frame sensor niet, want dan kun je het beste meteen naar middenformaat gaan.
Dat is als zeggen dat je het best een bestelbus kunt kopen als volgende auto, want daar kan het meeste in.
Ja, dat is één factor. Kosten, gebruiksgemak (gewicht! omvang!) zijn óók factoren.

Elke camera maakt uitstekende landschapsfoto's. Als één camera er veel beter in was, zou je aan een landschapsfoto kunnen zien met welke camera is gemaakt - en dat gaat niet. Gewoon niet.

Je hoeft hier écht geen dure full frame sensor voor aan te schaffen, het is echt niet zo dat je bepaalde foto's alleen maar met een bepaald type camera kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin eens met in je omgeving (mensen die je kent) te vragen of zij een camera hebben en of dat je die eens in je hand mag houden. Krijg je een gevoel erbij misschien kan je wat lenen. Probeer vooral diverse en kijk ook naar menu bediening hoe licht het in je hand. Met een paar grote kolenschoppen is een kleine systeemcamera niet handig. Verder zou ik voor een eerste camera echt 2e hands kijken, zeker in APS-C is er best veel aanbod voor kleine prijsjes. Als het dan toch niets is verlies je ook niet veel. Al mijn eigen gear is 2e hands en ik ben er blij mee, het heeft me wel heel veel geld bespaard en lenzen blijven hun geld lang waard.
Zo heb ik mijn Nikon AF-S 80-200 2.8 in 2005 2e hands gekocht voor 825 en dit jaar verkocht voor 300 ondanks dat hij zelfs soms niet scherpstelde. Dit jaar 2 lenzen gekocht voor 1000 die nieuw 2500 zouden kosten. Soms is het het zoeke echt wel waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:35
Het belangrijkste is dat je een camera koopt die je gebruikt. Een die dus lekker in de hand ligt en een die je mee neemt. Dus liever een kleinere camera die je wel in je tas gooit, dan een die je thuislaat omdat hem mee moet sjouwen. Want de beste camera is de camera die je bij hebt.

Over het algemeen is het zo dat de meeste nieuwe camera's meer kunnen dan jij. Dus is een cursus een waardevolle toevoeging. Simpel weg omdat je leert je camera goed in te stellen en je dus betere foto's krijgt op de lange termijn. Want oefening baart kunst.

Ik denk dat een APS-C sensor prima is; groter dan een compact camera en kwaliteit genoeg. Daarnaast veel vriendelijker in prijs en dus leuker om lenzen bij te kopen.

Persoonlijk heb ik een Sony A6300 met 3 lenzen. Die heb ik in de loop der jaren opgebouwd. Ben begonnen met de kitlens en die gebruik nu nog voor mountainbiken. Heb nu een betere zoom lens en een prime lens bijgekocht. Beide zijn beter in kwaliteit en leuk om te gebruiken.

Wat betreft Sony APS-C camera's denk ik dat de lens keuze ruim genoeg is. Komen de laatste tijd steeds meer goede lenzen voor uit. Ik denk dat als je een tweedehands A6100 of A6400 voor jou budget dat je een compacte camera hebt waar je meer dan genoeg plezier aan gaat beleven. Die twee hebben een onwijs snelle autofocus dus de kans dat je iets niet scherp krijgt is niet zo groot.

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1