Toon posts:

Toshiba Satellite C70 blijft hangen op Windows 10 1909

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:17
Hallo,

Bij het opleuken van de laptop van ma (een Toshiba Satelite C70-A-15G) met een ssd en extra geheugen, zag ik dat het ding nog op win10 Home 1909 draait. De windows updater ziet ook ondanks aandringen geen nieuwe update, laat staan naar 21H1.

Nu ging bij het klonen met Acronys de geluidsdriver stuk (hoe dan???) en bij zoeken naar een driver omdat windows update er niet mee kwam, las ik ook al berichten dat voor sommige onderdelen in de laptop (o.a. geluidschip) geen recente drivers zijn. Na een driver bij Toshiba gevonden te hebben, en daarna weer een aanvulling uit Windows Update kwamen de muzieknootjes er weer uit.

Met dat oin het achterhoofd las ik later bij het zoeken naar het niet willen updaten naar 21H1 op Reddit dat nieuwere Win10 niet altijd de juiste driver heeft en dan niet wil updaten.

Zijn er ervaringen met dit model of met win10 op oudere hardware?

Ik ben nu van plan Win10 handmatig af te trappen via MS maar eerlijk gezegd ben ik wat bang dat deze er dan niet doorheen komt, en de laptop mogelijk als een puinhoop achter laat. De laptop ligt hier ook niet om de hoek.

Ik vind het niet geweldig veilig op de laptop met zo'n oude versie te laten zitten, en wil er dus wel wat mee.

Wat is jullie ervaring/advies?
- het werkt gewoon / of gewoon niet
- andere oplossingen?

Tnx!

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:26
Gewoon de laatste recente Windows 10 ISO / USB gebruiken en daarmee dan via SETUP de update uitvoeren?
Dat doe ik altijd als ik oudere versies van Windows moet updaten.
Microsoft: How to Upgrade to Windows 10 version 20H2 using ISO File from Previous Versions of Windows 10
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

Moet gewoon werken wat betreft de "oude" hardware.
21H2 werkt hier ook nog prima op Core2/AMD Athlon 64 laptops. :)

[Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 17-12-2021 17:18]

• zaadstra
Bedank voor deze interessante links!

Wat ik er niet zo goed uit haal, is of er een verschil is tussen de stick of ISO (al dan niet met openen en setup.exe), en de online link https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Ik krijg het idee dat de online setup niet veel anders is, en dan wel het makkelijkst. Het is een stap minder en kan mits er dikruimte zat is.

• The_Doman
Het is sowieso handig (noodzakelijk) om een volledige opstartbare USB/ISO van de actuele Windows 10 bij de hand te hebben in geval van onvoorziene problemen of voor een schone installatie.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Windows 10 21H2 system requirements
Processor: 1GHz or faster CPU or System on a Chip (SoC)
Memory: 1GB for 32-bit or 2GB for 64-bit
Hard drive space: 32GB clean install or new PC (16 GB for 32-bit or 20 GB for 64-bit existing installation).
Graphics: DirectX 9 or later with WDDM 1.0 driver
Display: 800×600

als je systeem hieraan voldoet, kun je de updatetool van W10 gebruiken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• zaadstra
Tnx, ik moest even googlen wat de update tool is :o , MS heeft het dan weer over een update-assistent (onduidelijk wat het dan ook is...), maar het is dus de Update nu knop op de website. Mooi, dan wordt dat 'm.
Daarnaast haal ik gelijk de iso op om achter de hand te hebben.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt ook een ISO-DVD branden, je hebt ja een DVD speler. Kies dan de optie die je ziet in de tool, en kies "voor deze pc"

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• zaadstra
Als ik van die DVD dan de setup draai, is deze update dan identiek aan die online update tool?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:26
De laatste USB via die tool maken of ISO maakt niets uit tegenover gewoon de online update tool, want, dat zijn dezelfde mits je niet windows update bedoeld uiteraard.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:23

nelizmastr

Goed wies kapot

zaadstra schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:14:
Als ik van die DVD dan de setup draai, is deze update dan identiek aan die online update tool?
Ja. Ik zou geen DVD meer doen, de huidige W10 heeft al een dual layer DVD nodig (8GB) en over maximaal 18 maanden kun je de schijf weggooien want dan is deze versie weer end of life. Net zoals 1909 en 2004 dat nu zijn.

I reject your reality and substitute my own

• zaadstra
Goede tip, dank, ik had al een mobiele brander klaar staan met een DVD5 maar dat heeft geen zin dus. Dat van die beperkte houdbaarheid had ik ook al bedacht ... ik bewaar gewoon de iso op een losse disk. In case of nood is een stok zo gemaakt met Ventoy of anders setup vanuit de iso (volgens één van de links hierboven).

• zaadstra
Helaas het werkt niet. Setup voor de derde keer gestart, nu weer met de assistent.
De tweede keer met Setup,exe in de map $GetCurrent\Media volgens microsoft instructies. Bleef hangen de eerste keer op 99%. De tweede keer setup.exe (met volscherm blauw) kwam tot 31%.

Processor is een i3-3110M, 4core, in apparaatbeheer staat er een geel uitroepteken op. Dat krijg ik met geen mogelijkheid weg. Ik weet niet of dit echt een blocker is, het wordt wel genoemd maar voor 3rd party devices.

Ik denk dat ik 'm nu maar door laat kakken de nacht, het wordt nu een nachtje logeren :-/

• The_Doman
Dat blijven hangen op willekeurige punten tijdens de upgrade is natuurlijk niet goed.
Kan soms wel lang duren vanwege backup die gemaakt wordt van de oude Windows configuratie.
Bij het opleuken van de laptop van ma (een Toshiba Satellite C70-A-15G) met een ssd en extra geheugen

Nu ging bij het klonen met Acronis de geluidsdriver stuk (hoe dan???)

Processor is een i3-3110M, 4core, in apparaatbeheer staat er een geel uitroepteken op.
Slechte migratie naar SSD?
Misschien problemen met/door de geheugen (hoeveel?) uitbreiding?
Geheugen testen en/of tijdelijk oude geheugen configuratie herstellen, met een SSD werkt dat toch nog wel snel genoeg.
CPU device verwijderen / opnieuw laten detecteren?
Setup upgrade starten via de ISO/USB offline/zonder laten naar zoeken naar updates.
Natuurlijk ook een clean installatie proberen, backup (oude HDD?) of extra ssd gebruiken.

.

• zaadstra
Tja die migratie naar ssd ... ik ben niet de enige die problemen en nog meer problemen heeft met Acronis blijkt het. In een pagina die ik vorige week vond ging iemand helemaal los op Acronis dat de nieuw gekochte 2018 de boel telkens sloopte terwijl de 2016 het altijd goed deed. Dus daar is een recept.
Wel lastig, er is natuurlijk anderhalve week werk bijgekomen op de schijf waar ik niks van weet. Gokje. Beyond Compare to the rescue.

Wat me opviel is dat op de originele disk ook zo'n migratiemap $WINDOWS.~BT staat (van februari, blijkbaar nooit afgemaakt). Zou ik die beter weggooien?

CPU device weggooien of iets herstellen via windows update of lokale infs werkte niet.
Het geheugen lijkt goed, verder geen issues gezien, van 4 naar 8 GB. De setup gebruikte gisteren al meer dan 5 GB dus dat was geen overbodige luxe..

Hoe lang mag die assistent eigenlijk 'staan' aan het eind? Ik zag ik taskmanager dat er na zo'n 83% geen activiteit meer was op disk en cpu. En 10 uur later nog op 99% ...

• The_Doman
Tja, die Acronis problemen komen wel precies overeen met de problemen die jij nu ervaart.
Geen idee wat daar nu precies mis gaat.
Ik zou sowieso opnieuw clonen/migreren met een andere oplossing indien mogelijk.
Zelf heb ik nooit Acronis gebruikt voor imagen/migreren, zeker nu niet meer natuurlijk.
Zelf heb ik wel goede ervaring met Ghost (oude tijd, maar nog steeds updated), Terabyte Image, Macrium Reflect, Minitool Partition Wizard
Ik image/migreer normaal gesproken altijd vanuit een WINPE omgeving.

De $WINDOWS.~BT/$WINDOWS.~WS mappen kan je het beste opruimen met het Windows disk cleanup tool
Howtogeek: What Is the $WINDOWS.~BT Folder, and Can You Delete It?
Volledige cleanup kan best nog wel erg lang duren

Ook is aan te raden om een SFC scan te doen.
HowtoGeek: How to Repair Corrupted Windows System Files with the SFC and DISM Commands

Dat de Windows update bij ~83% een (heel) lange tijd blijft bezig is zonder aanwijsbare activiteit klopt wel.
Dat deze op 99% blijft steken is niet goed natuurlijk.

• zaadstra
Mooi, die DiskClean had ik inderdaad gedaan, ook een schijfscheck, SFC dan weer niet. Ik had die mappen handmatig al redelijk gesloopt.
Eerst de oude disk zo goed en zo kwaad gesynct met recente userdata, dan op de oude disk de checks en de laatste windows updates voor 1909, en daarna een nieuwe kloon met Acronis 2016, die alles wel goed deed. Pfew. Er zijn wel meer backuppers, AOMEI eerder geprobeerd, maar bootte niet.

Inmiddels is de assisten op 27% (*), hij is de stuff nog aan het downloaden.

Fingers crossed.

Gelukkig kan je ook heel ver weg thuiswerken, mazzel ;-)

(*) van stap 1: downloaden, nu 74%

[Voor 3% gewijzigd door zaadstra op 22-12-2021 12:46]

• The_Doman
Er zijn wel meer backuppers, AOMEI eerder geprobeerd, maar bootte niet.
Ja , veel keuze natuurlijk, ik probeer ook wel eens wat anders uit voor migraties en backups, maar val dan toch weer terug op tools waar je (bewezen) van op aan kunt. :)
Inmiddels is de assisten op 27%, hij is de stuff nog aan het downloaden.
Fingers crossed.
Daarom houd ik dus altijd een actuele Windows ISO/USB bij de hand.
Maar ik ben ook wel zeer benieuwd of het nu dan wel goed gaat.

• zaadstra
Tja ik ga bij eerdere pogingen de indruk dat het downloaden veel sneller ging. Ik zie wel dat de wifi sterkte hier schommelt, het draaien van de laptop leverde dubbele snelheid op ;-)

Nu wel een nieuw bericht: Windows Setup kan niet worden gestartt terwijl een ander exemplaar van Setup al wordt uitgevoerd. Mogelijk worden onderdelen bijgewerkt. Ga naar Windows Update in de app instellingen voor meer informatie.

Wanneer gaat die Microsoft meuk nou eens goed werken :o

Lol, niks te zien daar, ik druk OK en de assisten gaat verder ...

Oh kut "Er is iets misgegaan" :( Error 0x80070652 .. .goegelen ....

[Voor 13% gewijzigd door zaadstra op 22-12-2021 13:05]

• The_Doman
Daarom dus, setup/update starten van de ISO.
Cancel online setup en laat deze zichzelf opruimen.
Doe een reboot en start daarna de Setup van de USB/ISO (gemount of uitgepakt in map) zonder online updates.

• zaadstra
En dan wifi maar uitzetten? Anders roeit er weer een online bemoeiproces doorheen.

Overigens blijft Modern Setup Host (setuphost.exe uit $WINDOWS._BT\Sources) maar draaien met aardig wat cpu, afgewisseld door of samen met een DSIM host servicing process. Dus die herstart heb ik nog niet ingezet.

• The_Doman
En dan wifi maar uitzetten? Anders roeit er weer een online bemoeiproces doorheen.
Eventueel ja, maar bij gebruik van de USB/ISO upgrade kan je als het goed is aangeven/instellen of je ook de laatste beschikbare updates wilt downloaden.

• zaadstra
Ja die vraag had ik eerder gelezen en gezien in screenshots, maar kwam ik niet tegen op mijn scherm.

Ach gut. Kijk nu.

Lang wachten en geduld wordt beloond!

Die processen onder water, zonder interface, kwamen zomaar ineens met de melding dat opnieuw gestart moet worden wantwegens Belangrijke Updates.
Veel herstarts verder is ma nu de trotse bezitter van ....... 20H2.

Er komen nu tussen updates en herstarts aan, zien of die 21H2 ook nog in de aanbieding komt!

• The_Doman
Alvast een vooruitgang. :)
Zo zie je weer dat een op zich simpel klusje toch weer (veel) meer tijd vergt dan gepland.
Bij gebruik van de USB/ISO optie had je dan rechtstreeks geüpdate naar 21H2.
Scheelt weer extra tijd natuurlijk. :P

• zaadstra
Ja helemaal waar, dat was ook het plan, zij het dat die updater niet wilde stoppen ...

Nou, victorie koor, dank medetweakers voor alle hulp en meedenken. En ik ben weer wat up-to-date ;-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee