Vraag

• Farao251
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-04-2022
Beste Tweakers,

Voor werk heb ik een excel bestand wat ingevuld moet worden. ik heb een klein overzicht gemaakt als voorbeeld.

De situatie
Ik heb een inputsheet, een datasheet en een sheet die de groepen laat zien.
Groep voorbeeld is: Ontbijt -> koffie, thee, ei en pannekoeken

Nu is het de bedoeling dat in de inputsheet op basis van de dropdown ontbijt ik alle info krijg uit de datasheet mbt calorieën. In de data sheet staat banaan 100 calorieen bijv. (Zie foto voor duidelijkheid)

Is het dus mogelijk om op basis van de dropdown te laten zoeken naar de individuele onderdelen en de totale daarvan op te tellen? (CEL B4)

Alvast bedankt en fijne feestdagen ! (ZIE Foto)

Alle reacties

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Farao251 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:16:Nu is het de bedoeling dat in de inputsheet op basis van de dropdown ontbijt ik alle info krijg uit de datasheet mbt calorieën. In de data sheet staat koffie 20 calorieen bijv. (Zie foto voor duidelijkheid). Is het dus mogelijk om op basis van de dropdown te laten zoeken naar de individuele onderdelen en de totale daarvan op te tellen? (CEL B4)
Je zult toch wat duidelijker moeten zijn, want:
- Ik zie nergens koffie met 20 calorieën staan.
- in jouw dropdownkeuze staat Diner, maar dat woord komt in jouw gegevens niet voor.
- en in B4 staat niets.

• Farao251
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-04-2022
Dix-Neuf

Je hebt volledig gelijk mbt je eerste opmerking;
- Ik heb koffie veranderd naar banaan. (dit staat in de datasheet)
- Diner komt voor in de groups sheet. Daaronder staat Burgers etc. (Dit staat niet in de datasheet)
- B4 is juist mijn vraag. Welke functie moet ik daar gebruiken.

Als ik in de dropdown Diner pak. Wil ik dat ie alle caloerieen optelt van alles wat hoort bij Diner. Dus Spaghetti burgers etc. (Die staan in groups) Deze data wil ik zien in cel B4.

[Voor 3% gewijzigd door Farao251 op 17-12-2021 15:51]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:11

Nicap

Tsssk....

Dan kun je beter een draaitabelgebruiken denk ik zo. En dan met filters werken. Dat lijkt me een stuk makkelijker.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Met AANTAL.ALS voor de telling per "diner" en VERT.ZOEKEN voor het opzoeken van calorieën bij "foods" moet je een eind kunnen komen.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

offtopic:
Echt volslagen off-topic, maar toch... diner is een eetgelegeheid, veelal in de VS. Dinner is avondeten. Tenzij je "diner" in het Nederlands schrijft, maar de rest in het Engels laat, wat niet erg consistent is :)

Wat betekent mijn avatar?

• MaartenFM
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-03 14:48
Ik zou tabblad Datasheet en Groups combineren, dan ben je met een SUMIF in één keer klaar. Of je zet in Groups met behulp van VLOOKUP het aantal calorieën neer (vanuit Datasheet).

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:48

Roozzz

Plus ultra

MaartenFM schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:06:
Ik zou tabblad Datasheet en Groups combineren, dan ben je met een SUMIF in één keer klaar. Of je zet in Groups met behulp van VLOOKUP het aantal calorieën neer (vanuit Datasheet).
Dit. Of een pivottable gebruiken.

Ik vraag me ook ernstig af wat precies het nut is van het optellen van alle producten in de categorie Diner of ontbijt. En waarom dat op deze wijze zou moeten gebeuren... TS welk probleem of vraag probeer je te beantwoorden?

[Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 17-12-2021 16:09]

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:21
Het is mij niet duidelijk of je die datasheet elke dag opnieuw invult? Kunnen de 'Foods' elke dag in een andere 'Group' vallen? (bijv de pannenkoeken, de ene dag als ontbijt, andere dag als avondeten)

Zoals 't er nu bij staat zou ik op de datasheet mbv een x.zoeken (of vert.zoeken) het aantal caloriën per onderdeel er achter zetten, en dan het totaal op je input sheet met som.als berekenen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee