Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:26
Voor mijn oculus quest 2 heb ik een pci-e wifi kaart gekocht (Gigabyte AORUS GC-WBAX210). De snelheid blijft echter steken op 285Mbit. Hoe krijg ik dat beter? Of is dit een bekend probleem met Windows 10 en hotspots?

Setup:

- Gigabyte X570 AORUS PRO (rev. 1.0)
- AMD Ryzen 9 5900X Boxed
- Gigabyte AORUS GC-WBAX210 in PCI-E 1x slot
- Antenne op pc
- Afstand antenne naar headset hemelsbreed 100 - 150 cm.

Het probleem is dat ik met deze snelheid niet voldoende beeldkwaliteit heb (artifacten, stotteren). Ben begonnen met ALVR en inmiddels over naar virtual desktop.

Wat heb ik geprobeerd?

- Drivers opnieuw installeren
- Finetunen adapter instellingen
- ALVR instellingen

Heb één keer een snelheid van 800-900 Mbit gezien, naar mijn weten 'zomaar'. En de dag daarna was het weer de 285 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat meet je waar?

- is jouw PC met 285Mbit verbonden met jouw accesspoint?
- is jouw Oculus verbonden met 285Mbit met jouw pC?

Dat gezegd, en uit de Wiki:
You can choose between UDP, Throttled UDP and TCP socket protocols:

UDP has the lowest latency but works best at very low bitrates (<30 Mbps). Higher bitrates cause packet loss and stutter.
Throttled UDP is an experimental reimplementation of the previous socket. It works best at medium bitrates (~100 Mbps). At low bitrates it could have excessive delay and at higher bitrates is has the same problems as UDP.
TCP works well up at any bitrate up to 250 Mbps. It has the highest latency (but still lower than the previous ALVR versions). This is the new default.
Dus, welke instellingen heb je dan geprobeerd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Oculus Quest 2 via hotspot 285 Mbit.

Heb met ALVR geprobeerd:

verschillende bandbreedtes
udp / throttled udp / tcp

Maar denk dat ALVR niet de oorzaak is. Volgens de Quest (en nu ook Virtual Desktop) is de snelheid 285 Mbit.

Wellicht heb ik een denkfout bij de hotspot: Het is toch een directe verbinding met de pc en software als ALVR / Virtual Desktop? Ongeacht de Lan snelheid die erachter zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Zojuist geprobeerd:

- vaste telefoon uitschakelen
- firewall uitschakelen
- nieuwste driver geinstalleerd
- geavanceerde instellingen wijzigen onder adapter instellingen

Ik vermoed nu dat Windows 10 maximaal 20 Mhz gebruikt voor de verbinding. Is er een Windows 10 oplossing of wellicht een tool die ik kan gebruiken?

Of moet ik deze setup vergeten en een Wifi router kopen (waar ik wel de instellingen kan maken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang je access point niet over 5GHz gaat praten dan ga je nooit boven 300 komen, dat is de limiet van die band.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Heb Wifi 5 en Wifi 6 geprobeerd. Oorzaak zit denk ik in windows met beperkte bandbreedte (20Mhz).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Ik begrijp echt niets van je verhaal en wat je allemaal probeert. Je vaste telefoon uitschakelen? Wat heeft dat er mee te maken? En 20 MHz bandbreedte in Windows? Wat bedoel je daarmee? Heb je het over de bandbreedte van de Wifi kanalen? Of wat bedoel je?

Geef eens een -duidelijk- overzicht van hoe je netwerk er uit ziet, wat voor instellingen je allemaal gebruikt om een WiFi hotspot aan te maken op je PC, wat voor internetverbinding je hebt, of je Quest op andere WiFi netwerken wel een goede verbinding krijgt, of andere devices wel met hogere snelheid met je hotspot kunnen verbinden, etc. etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 19-12-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

peer1979 schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:18:
Heb Wifi 5 en Wifi 6 geprobeerd. Oorzaak zit denk ik in windows met beperkte bandbreedte (20Mhz).
20MHz is alleen beschikbaar op de 2.4GHz band. 40 en 80MHz (en hoger) alleen op 5GHz en daarboven.

Dat zal er dus weinig mee te maken hebben. Wifi 5 en 6 bieden niks extra voor 2.4 GHz.

Welke router of access point gebruik je?
Hoe ver ben je van dit punt?
Hoe presteert het geheel bekabeld, dus rechtstreeks aan de router of modem?
Hoe presteert het geheel met de 2.4 GHz band geheel uitgeschakeld?

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 19-12-2021 21:09 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07 07:03
Hoi,

Heb je deze review oculus-quest-2 gelezen en de ervaring met draadloos streamen naar het apparaat? Even een klein stukkie uit de review:
Gamen via Virtual Desktop vraagt ook nogal wat van je computer en met name de videokaart. Voor goede werking van Oculus Link is sowieso een GeForce 1070 of equivalent nodig. Wil je wireless streamen via Virtual Desktop dan leert onze ervaring dat een nog (veel) snellere videokaart geen overbodige luxe is. Op ons testsysteem met een GeForce GTX 1080 traden af en toe framedrops op tijdens het spelen van Alyx in native resolutie op 90Hz, omdat de videokaart er niet altijd in slaagde om beelden binnen de voor 90Hz benodigde 11ms te renderen. Toen we de GTX 1080 inruilden voor een twee generaties nieuwere GeForce RTX 3080 waren die problemen verdwenen: alle beelden werden binnen 6ms gerenderd en van framedrops was geen sprake meer. Nu is Half-Life:Alyx een grafisch zware game. In Project Cars 2 konden we, zeker na het optimaliseren van de beeldinstellingen, met de Quest 2 en een GeForce GTX 1080-videokaart prima in native resolutie op 90Hz racen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:00
nelizmastr schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:08:
[...]

Dat zal er dus weinig mee te maken hebben. Wifi 5 en 6 bieden niks extra voor 2.4 GHz.
Das niet helemaal waar, wifi6 heeft op 2,4Ghz wel degelijk verbeteringen die in veel situaties voor verbeterde prestaties kunnen zorgen in met name omgevingen met hoge dichtheid.

Maar wat voor specificaties heeft deze toepassing precies nodig om goed te draaien em hoe heb je je huidige prestaties gemeten ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
peer1979 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:59:
Oculus Quest 2 via hotspot 285 Mbit.

Heb met ALVR geprobeerd:

verschillende bandbreedtes
udp / throttled udp / tcp

Maar denk dat ALVR niet de oorzaak is. Volgens de Quest (en nu ook Virtual Desktop) is de snelheid 285 Mbit.

Wellicht heb ik een denkfout bij de hotspot: Het is toch een directe verbinding met de pc en software als ALVR / Virtual Desktop? Ongeacht de Lan snelheid die erachter zit?
Waarom koop je niet gewoon een losse access point in plaats van een netwerkkaart? In je huidige situatie zijn er gewoon teveel factoren waar je geen invloed op hebt. Ten eerste de hotspot feature in Windows zelf. Daarnaast de drivers van je wifi kaart, etcetera. Als je gewoon een losse access point hebt die perfect compatible is met je Oculus dan is er veel meer kans dat het soepel gaat lopen als je het mij vraagt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Cpt.Morgan schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:05:
Ik begrijp echt niets van je verhaal en wat je allemaal probeert. Je vaste telefoon uitschakelen? Wat heeft dat er mee te maken? En 20 MHz bandbreedte in Windows? Wat bedoel je daarmee? Heb je het over de bandbreedte van de Wifi kanalen? Of wat bedoel je?
Vaste telefonie: Had gelezen dat telefonie soms kon storen op dezelfde frequenties, vandaar.
20 Mhz: Kanaalbreedte van het Wifi-signaal. Onder Windows 10 kan ik niks anders instellen dan 20 Mhz of 'Automatisch'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Geef eens een -duidelijk- overzicht van hoe je netwerk er uit ziet, wat voor instellingen je allemaal gebruikt om een WiFi hotspot aan te maken op je PC, wat voor internetverbinding je hebt, of je Quest op andere WiFi netwerken wel een goede verbinding krijgt, of andere devices wel met hogere snelheid met je hotspot kunnen verbinden, etc. etc.
Arcadyan router (standaard router provider)
- 30 Mbit down / 28 Mbit up

verbonden met:

TL-SG10BE TP link switch

verbonden met:

PC met Wifi hotspot
- Windows 10 > Netwerk en internet > Mobiele hotspot > aanzetten (netwerkband 5 Ghz)

Mijn gedachte is dat dit echter allemaal irrelevant is (en wellicht is dat onjuist). De quest 2 verbindt met de hotspot en omzeilt zo het gehele netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
[...]

20MHz is alleen beschikbaar op de 2.4GHz band. 40 en 80MHz (en hoger) alleen op 5GHz en daarboven.

Welke router of access point gebruik je?
Hoe ver ben je van dit punt?
Hoe presteert het geheel bekabeld, dus rechtstreeks aan de router of modem?
Hoe presteert het geheel met de 2.4 GHz band geheel uitgeschakeld?
Zou willen dat je gelijk hebt qua bandbreedte, maar wikipedia zegt wat ik ook zie: Wikipedia: Wi-Fi

De router staat een verdieping lager. De verbinding leg ik via de pci-express kaart en die geeft weer toegang tot het bedrade netwerk (zie hierboven voor details).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Ramon schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:18:
[...]

Waarom koop je niet gewoon een losse access point in plaats van een netwerkkaart? In je huidige situatie zijn er gewoon teveel factoren waar je geen invloed op hebt. Ten eerste de hotspot feature in Windows zelf. Daarnaast de drivers van je wifi kaart, etcetera. Als je gewoon een losse access point hebt die perfect compatible is met je Oculus dan is er veel meer kans dat het soepel gaat lopen als je het mij vraagt.
Gisteravond nog een tijdje gezocht. Ik denk dat het echt de hotspot feature van Windows is en overweeg nu inderdaad een losse accespoint.

Maar wellicht heeft iemand anders de ervaring hoe het wel moet. Of maak ik een denkfout in mijn verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Om het allemaal even samen te vatten:

Ik denk dat Windows 10 qua hotspot geen ondersteuning biedt voor brede kanalen (40,80mhz) en daarom maar maximaal 286 Mbit toestaat. Heeft iemand een andere ervaring?

En klopt mijn aanname dat de layout van mijn netwerk irrelevant is?

Dus Quest 2 <-> Gigabyte AORUS GC-WBAX210 <-> Virtual Desktop / ALVR

Of is het toch zo:

Quest 2 <-> Gigabyte AORUS GC-WBAX210 <-> TL-SG10BE TP link switch <-> Netwerkkaart pc <-> Virtual Desktop / ALVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:31

Tazzios

..

peer1979 schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:40:
Om het allemaal even samen te vatten:

Ik denk dat Windows 10 qua hotspot geen ondersteuning biedt voor brede kanalen (40,80mhz) en daarom maar maximaal 286 Mbit toestaat. Heeft iemand een andere ervaring?

En klopt mijn aanname dat de layout van mijn netwerk irrelevant is?

Dus Quest 2 <-> Gigabyte AORUS GC-WBAX210 <-> Virtual Desktop / ALVR

Of is het toch zo:

Quest 2 <-> Gigabyte AORUS GC-WBAX210 <-> TL-SG10BE TP link switch <-> Netwerkkaart pc <-> Virtual Desktop / ALVR
Dat kun je zien door te kijken of je bekabelde netwerkkaart ook veel verkeer heeft tijdens VR, of beter trek de netwerkkabel er uit bij VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
@Tazzios Goed idee, probeer het vanavond even uit :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer1979
Laatste update:

Windows 10 is duidelijk de boosdoener. De snelheid van de hotspot wordt beperkt tot het achterliggende netwerk.

Vanuit Windows gezien is dit logisch, maar voor deze use-case juist problematisch. Ga de uitbreidingskaart verkopen en heb inmiddels een Wifi 6 router in dezelfde ruimte staan en een nette 1200 Mbit verbinding.

Dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

peer1979 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:26:
Laatste update:

Windows 10 is duidelijk de boosdoener. De snelheid van de hotspot wordt beperkt tot het achterliggende netwerk...
Waarom zou je windows hotspots gebruiken? Je hebt toch helemaal geen verbinding nodig tussen de wifi en het bedrade netwerk? De Oculus software rechtstreeks naar de wifi verwijzen lijkt me voldoende. OK, misschien nog een beetje klooien met ip-adressen, maar apipa zou het ook moeten doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

[...]

Voor 2.4 biedt 6 (ax) zeker wel extra!

Als je een p2p link maakt tussen je oculus en pc via wifi vermoed ik dat je vast zit op 40mhz 2x2 radio chain/spatial streams. Daar haal ik op iperf ook vaak 280mbps. Je kan naar 80Mhz gaan, of naar 160 indien mogelijk. Laatstgenoemde is wel gevoeliger voor storingen.

[ Voor 33% gewijzigd door Nox op 04-01-2022 00:17 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:03:
[...]

Waarom zou je windows hotspots gebruiken? Je hebt toch helemaal geen verbinding nodig tussen de wifi en het bedrade netwerk? De Oculus software rechtstreeks naar de wifi verwijzen lijkt me voldoende. OK, misschien nog een beetje klooien met ip-adressen, maar apipa zou het ook moeten doen
Bestaande wifi netwerk te ver weg en te langzaam (2.4 Ghz). Vandaar het hotspot idee. Probleem is alleen Windows 10 die de snelheid automatisch beperkt tot het achterliggende netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Nox schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:12:
[...]
Als je een p2p link maakt tussen je oculus en pc via wifi vermoed ik dat je vast zit op 40mhz 2x2 radio chain/spatial streams. Daar haal ik op iperf ook vaak 280mbps. Je kan naar 80Mhz gaan, of naar 160 indien mogelijk. Laatstgenoemde is wel gevoeliger voor storingen.
Windows stond me met de hotspot niet toe een breder kanaal in te stellen (80 of 160 Mhz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

https://docs.microsoft.co...t-use-80-mhz-channel.html

Hier vind ik meer info, kortweg, met netsh zou je het kunnen proberen (maar da's niet gegarandeerd werkend te maken) en daarbij, als je wifi-direct gebruikt zit er schijnbaar een vrij harde cap op van ~250mbps welke je nu ook hebt. Best vreemd, ik heb dezelfde kaart dus kan later op de dag nog eens wat proberen. Zojuist al gezien dat ik niet in de driver iets kan instellen.

Is een wireless bridge niets voor je? Gigabit naar een draadloos wifi6 AP die je dan handmatig op 80mhz kan zetten? Ik weet niet of je iets recents hebt liggen qua router/AP?

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 04-01-2022 13:23 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer1979
Het is inmiddels opgelost met een draadloze router in dezelfde ruimte. Bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1