Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik zoek een TIG lasapparaat en ik ben een zeer ervaren doe-het-zelver maar loop nu toch tegen problemen aan waar ik jullie hullp heel goed kan gebruiken.
Alhoewel ik wel een aardig budget heb en er max € 1000,= voor over heb blijft dit natuurlijk heel veel geld en ik kan het maar 1x uitgeven.
Voor dit bedrag zijn er volop apparaten beschikbaar maar voor dit bedrag heb je alleen 230 V apparaten en daar zit hem nu juist het probleem.

Ik moet een AC/DC apparaat hebben tot ongeveer 200 A want ik wil ook aluminium kunnen lassen en dat vraagt nog wel wat vermogen.
In een 230 V netspanning vliegen de stoppen je dan al gauw om de oren (als je last op 200 A ).

Ik heb een heel oude MMA lasapparaat op krachtstroom maar kan voor TIG niks voor dit bedrag op krachtstroom vinden die AC/DC is.
Het liefst heb ik trouwens een combi apparaat van MIG/MAG/TIG AC/DC 400V (krachtstroom) zodat ik geen MMA meer nodg ben maar met MIG de zwaardere klussen kan doen.
TIG gebruik ik dus voor het speciale laswerk.

Ik heb daarom 3 vragen (en geloof me dat ik al 10-tallen uren heb lopen zoeken):

1) Weten jullie een firma die tegen een redelijke prijs een TIG lasapparaat verkoopt op krachtstroom

2) Weten jullie een methode om een netspanning die is gezekerd met 16A op de een of andere manier uit te rusten zodat ik hier een hogere stroom op kwijt kan (zodat op 200 A niet de stoppen eruit vliegen)

3) Zou ik dit met een aggregaat op kunnen lossen van ongeveer 5500 W? Ik zou dan tot 30 A netspanning kunnen komen. Kunnen deze apparaten een lasapparaat "trekken" op 200A lasstroom?

Indien jullie een beter idee hebben hoe ik toch veilig op 200 A kan lassen dan hoor ik dat ook graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die 200A stroom is maar bij een lage spanning...

Maar hier een speciaalwinkel: https://www.weldingshop.nl/

En een btaalbare winkel waar ik veel haal https://www.hbm-machines....assen/punair-lasapparaten

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mijn tig doet 250A op 230VAC en AC/DC Als je Alu last en 200A nodig hebt zul je wel andere elektrode moeten kopen die dat aan kunnen anders kun je niets lassen.

Mijn komt van https://www.lcdvision-schweisstechnik.de/ (momenteel ssl problemen) 315P

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-06 22:25
Ooit een keer een lasser in huis gehad om een draagbalk te verlengen. Lasapparaat moest toen op 2 verschillende groepen aangesloten worden. Misschien een manier om onder krachtstroom uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
@memphis Die speciaalwinkel heb ik ook al gevonden in mijn zoektocht maar die heeft niks binnen mijn budget en al helemaal geen krachtstroom. HBM ken ik ook goed en bestel daar ook regelmatig maar goede lasapparaten ben ik daar nog niet tegengekomen. Tevens knallen de stoppen er bij mij wel uit als ik op mijn MMA op hogere Amp. aan het lassen ben.

@Damic Trekt jouw stoppenkast die 250A op 230 V? (dus op 16 A zekeringen)? De site die je noemt kan ik nu idd nog niet opkomen maar ga die zeker bekijken.En voor Alu heb ik andere stiften nodig dan voor staal, dat is mij bekend (ook de punt is anders)

@sanderhgv Hoe gaat dat? Splitsen op meerdere groepen?

Ik had zelf het volgende uitgezocht:
https://vectorlastechniek...jder-newyork-2500-vector/

Is eigenlijk alles in 1 (MMA/TIG/PLASMA) maar zoals gezegd weet ik niet of mijn 16A dit wel kan trekken.

Ik ben bang van niet en dus zoek ik mogelijkheden zoals bv. een aggregaat maar ook dat weet ik niet of dat een eureka moment gaat worden of niet.
Tevens kan ik binnen mijn budget niks vinden op krachtstroom (die dus AC/DC is), wel alleen DC, die is er wel binnen mijn budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ga je echt dik alu lassen dan? Want die 200A heb ik daar zelden voor nodig gehad. Dan heb je het over pakweg 5mm dik materiaal. De automaat van 16A gaat daar prima mee om overigens.

En dan kom je ook wel op een punt dat je mogelijk een watergekoelde toorts wil gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 17-12-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoals er al gezegd is die 250A is bij lage spanning er zit achteraan in mijn apparaat een 16A automaat :) Als je de reken som maakt dan heb je bij 230VAC en max 16A 3680Watt dat je maximum kan trekken voor een lange tijd voor dat deze af springt.

Als je dan die 3680W/250A doet dan is de contact spanning maar ~14Vdc (verliezen niet meegerekend).

Jup 5mm gaat goed maar 10mm is een watergekoelde toorts aan te raden of je moet heel kort lassen om je toorts niet te smelten :D

Ik heb trouwens van @_ferry_ ooit eens een mooie tabel gehad met diktes en stromen in, maar de link is dood :(

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt ook een automaat met c-karakteristiek proberen, die laat tijdelijk een hogere aanloopstroom toe.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1667784

Lassen op driefasen brengt toch wel een hoop "gedoe" met zich mee:
- Energieleverancier zet de huisaansluiting om naar driefasen (extra kosten, ook hoger maandtarief)
- Groepenkast ombouwen
- Duur lasapparaat (driefasen is duurder dan enkelfase)
- Generator 5500Watt is ook geen simpele, niet elke combi lasapparaat/generator werkt goed. Je gaat dan sowieso boven €1000 budget uit (minimaal het dubbele).

Heb je het echt nodig om zulk dik materiaal te kunnen lassen? Het kan wel, maar binnen €1000 budget wordt lastig.
Is MIG op alu geen oplossing? Dat werkt heel goed, en worden ook frames van fietsen en motoren mee gemaakt. Geen onmeunig dik materiaal, maar wel sterk/wisselend belast.
Of gebruikt: https://www.euroweld.nl/tig-300p-dc-pulse-digital/ cq https://www.elektrolas.co...ig-320-sn-%3A-00518000054
Edit: Die eerste van euroweld is gewoon een nieuwe, zie het nu pas. Wel mooi compleet apparaat, MMA en TIG DC/HF en Lift. En voor alu wil je graag wel HF, zelf kan ik een beetje TIG lassen. Staal lukt prima, maar alu krijg ik alleen iets van gebakken met een HF machine.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1667784 op 17-12-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
UnitVision schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:43:
@Damic Trekt jouw stoppenkast die 250A op 230 V? (dus op 16 A zekeringen)?
Natuurlijk niet! Behalve die onmogelijk hoge stroom op die spanning zou dat levensgevaarlijk zijn. Uiteraard hebben alle lasapparaten hiervoor een zware transformator aan boord waardoor dit mogelijk wordt. Maximaal 16A op 230V betekent voor 200A las-stroom een overzetverhouding van 200/16 = tenminste 12,5/1 of anders gezegd een secundaire spanning van 230/12,5 = 16V of lager. Als je een driefasen aansluiting hebt in huis, dan zou ik adviseren om voor een krachtstroomapparaat kiezen, dan kun je die primaire stroom verdelen over drie fasen. Is natuurlijk wel aanmerkelijk duurder, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Bedankt voor alle reacties, ik lees het met plezier terug en probeer er zoveel info uit te halen.

Of ik het volle vermogen nodig ben weet ik niet, het gaat er meer om waar nu de grens zit voor een zekering van 16 A.

Zoals genoemd heb ik een voorkeur voor :
https://vectorlastechniek...jder-newyork-2500-vector/

Kan ik met zo'n apparaat nu goed uit de voeten zonder dat de stoppen eruit vliegen.
Ik weet dat hoe hoger het vermogen, hoe korter de lastijd mag zijn.

Ik probeer dus een 'gevoel' te krijgen of ik met een 230 V apparaat wel uit de voeten kan of dat ik bij 200 A steeds de zekering moet omzetten.
Waarschijnlijk ben ik niet het volle vermogen nodig maar mocht ik wat dikker willen lassen (en dan vooral Alu omdat dit meer stroom vraagt dan staal) wil ik wel zeker zijn dat een 16 A dit ook trekt (met korte lastijd dan natuurlijk).

Zo'n aggregaat van 5500 W zag ik dus ook bij HBM staan voor € 500,=
https://www.hbm-machines....et-420cc-ohv-benzinemotor
Ik vroeg mij dus ook af of dit een oplossing zou zijn (wel een dure) maar altijd nog goedkoper dan een TIG op krachtstroom (in totaal wel buiten budget maar wie weet kan ik hiervoor gaan sparen mocht het wel een optie zijn).

Ik heb krachtstroom maar zoals al gezegd, zijn de apparaten hiervoor flink duurder en zover ik kan zien, ver buiten mijn budget.

Over het algemeen las je met TIG wat dunner materiaal dus niet het volle vermogen maar ja, mocht het nodig zijn dan wil je die extra vermogen wel kunnen inzetten.

Ik begin wel enthousiaster te worden trouwens na al jullie berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:44

SA007

Moderator Tweaking
Dat oude MMA lasapparaat is neem ik aan zo'n grote trafo die op 2 van de fases aangesloten zit.
Die dingen lusten heel graag zekeringen inderdaad.

Moderne inverter apparaten zijn sowieso aardiger voor je zekeringen, daar zijn best wat redenen voor zoals:
- De ingebouwde condensators zorgen ervoor dat de pieken van het lassen niet door je zekeringen gaan.
- De inverter zorgt ervoor dat de lasspanning en open klem spanning niet op dezelfde stand te leveren en dat kost flink minder vermogen.
- Een inverter is ook een stuk zuiniger dan een trafo.

Tig lassen doe je op een 10-13V, met 200A zit je dan op ~2500W, zelf matige geschakelde voedingen zijn wel >80% efficient, dus dan zit je op 3200W uit het stopcontact, dat gaat prima op 1-fase 16A.

Ook een voordeel van de inverters is dat ze ingangsspanning veel minder boeit omdat ze het direct kunnen bijregelen, dus lassen op een lang en dun verlengsnoer gaat ook prima, vaak gedaan.

Qua tig lassen, zoek iig een hf start machine, dat last stukken fijner dan de voorlopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Damic schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:15:
Zoals er al gezegd is die 250A is bij lage spanning er zit achteraan in mijn apparaat een 16A automaat :) Als je de reken som maakt dan heb je bij 230VAC en max 16A 3680Watt dat je maximum kan trekken voor een lange tijd voor dat deze af springt.

Als je dan die 3680W/250A doet dan is de contact spanning maar ~14Vdc (verliezen niet meegerekend).

Jup 5mm gaat goed maar 10mm is een watergekoelde toorts aan te raden of je moet heel kort lassen om je toorts niet te smelten :D

Ik heb trouwens van @_ferry_ ooit eens een mooie tabel gehad met diktes en stromen in, maar de link is dood :(
Hangt bij mij inderdaad aan de muur, het origineel kon ik zo gauw niet meer vinden, wel een flink gecomprimeerde variant die iig nog leesbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvDScoEO-SlqRNd7bdJDNCxwVT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eKQfWuInNAyd97VYFk9FLFc0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
SA007 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:16:
Dat oude MMA lasapparaat is neem ik aan zo'n grote trafo die op 2 van de fases aangesloten zit.
Die dingen lusten heel graag zekeringen inderdaad.
Dat klopt en mijn oude MMA gaat tot 250 A maar werkt op zowel 230V als op 400V. Op 230V en met 3,25 pennen knappen de stoppen er al snel uit. Ik las daar nu alleen nog maar op 400V mee.

@_ferry_ Bedankt voor het overzicht, ik ben daar erg blij mee :)

Dat jullie aangeven hoe de lasspanning berekend wordt heb ik ook veel aan, dat wist ik namelijk nog niet.
AL met al krijg ik het gevoel dat een 230 V tegenwoordig wel is te doen.

Mijn oude MMA is al meer dan 30 jaar oud en las er nog steeds mee (laatst wel open gemaakt en schoongemaakt) en werkt nog prima. Vreet waarschijnlijk wel stroom zo'n oud apparaat.

Ik denk er nu toch over na om het apparaat aan te schaffen wat ik al had aangegeven.
Na al jullie opmerkingen heb ik daar nu wel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Techneut schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:40:
[...]
Natuurlijk niet! Behalve die onmogelijk hoge stroom op die spanning zou dat levensgevaarlijk zijn. Uiteraard hebben alle lasapparaten hiervoor een zware transformator aan boord waardoor dit mogelijk wordt. Maximaal 16A op 230V betekent voor 200A las-stroom een overzetverhouding van 200/16 = tenminste 12,5/1 of anders gezegd een secundaire spanning van 230/12,5 = 16V of lager. Als je een driefasen aansluiting hebt in huis, dan zou ik adviseren om voor een krachtstroomapparaat kiezen, dan kun je die primaire stroom verdelen over drie fasen. Is natuurlijk wel aanmerkelijk duurder, maar dan heb je ook wat.
Speelt geen rol intern is het toch DC ;) 3F of mono word gelijkgericht op een DC bus en daar word dan de nodige spanning van gemaakt :) alleen de stomen bij 230V mono zijn hoger dan 3f 230V (ja bestaat nog ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Oké Damic, helemaal mee eens. Maar waar mijn reactie over ging was het even niet begrijpen door TS van de 200A lasstroom uit een 16A aansluiting bij 230V. Ik probeerde hem duidelijk te maken hoe die verhouding van spanning en stroom werkt (omgekeerde evenredigheid). Waar het om gaat is met andere woorden dat de spanning dus in dezelfde mate omlaag moet om die hoge stroom te realiseren. Of dat "aan het einde van het traject" AC of DC is speelt inderdaad geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:12

M2M

medicijnman

Inderdaad, 200A op 230V geeft ongeveer 46kW vermogen. Ik denk dat je werkstuk dan in 1 keer doormidden gefakkeld wordt...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

200A lasstroom kan trouwens rustig 20-30 ampere uit de muur zijn, dus dan is het niet raar dat de stoppen er op een gegeven moment genoeg van hebben. (En ja, dat kan kortstondig geen kwaad verder, daar zijn de draaddiktes enzo op bemeten.

Wat je eigenlijk wil is een eenfase groep met meer vermogen, en een ander type stekker zodat je er niet perongeluk 'normale' apparatuur inplugt. CEE 1 fase 32A stekker bijvoorbeeld. Dan kan je je 230 apparaat gewoon voluit zetten zonder zorgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:46
Zou je hiervoor trouwens niet een kookgroep kunnen aanleggen in je meterkast naar de garage? Is niet zo'n nette oplossing, maar geeft je wel een op 32A afgezekerd stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 06:27
Over onderstaande tig apparaat hoor ik vele goede verhalen van vrienden in de omgeving.
Mogelijk een geschikte kandidaat voor je ?

TIG lasinverter Jasic TIG200P AC/DC Digitaal

Heb zelf een HBM synergic 230A MIG apparaat gehad, dat werkt verrassend goed en heb er een jaar probleemloos mee gelast en uiteindelijk verkocht omdat ik nu meer met rvs wil gaan werken en daarvoor bovenstaande machine wil aanschaffen zodra het financieel kan ( nieuwe huis, verbouwen etc..)
Pagina: 1