Toon posts:

Condensafvoer buitenunit

Pagina: 1
Acties:

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-03 21:20
Afgelopen zomer hebben wij een aircosysteem laten aanleggen van het merk Mitsubishi Electric.
Het betreft 1 buitenunit met 4 binnenunits. We gebruiken deze ook voor het verwarmen van het huis.
Nu valt me op dat er behoorlijk wat condenswater uit de buitenunit komt, dit valt nu op de grond in de brandgang. Als het gaat vriezen ben ik bang dat dit zal gaan aanvriezen, dit zal dan voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.

Kan ik op de condensuitgang gewoon een afvoerslang aansluiten en deze op de afvoer aansluiten?
Ik ben een beetje bang dat de afvoerslang dicht kan vriezen waardoor de buitenunit zijn condenswater niet kwijt kan. Kan dit voor problemen zorgen?

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:01
Ja, je kunt er een slang op zetten en op een afvoer aansluiten. Als het water gewoon door kan lopen en niet in de slang blijft staan zal het wel meevallen met dichtvriezen. Desnoods wat isolatie toepassen.
Bij ons loopt de condens van de buitenunit via een klein slangetjes gewoon het plat dak op en dan uityeindelijk gaat het wat via de HWA weg.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:24
Dit vriest wel degelijk dicht, ik heb hetzelfde verloop al TS afgelopen zaterdag nog los moeten smelten omdat deze (zonder verdere slang!) al was dichtgevroren bij -3 graden buiten.

Bij deze volg ik dit topic dus ook.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-03 23:31
Een slang onder afschot waar geen water in blijft staan bevriest niet.

Mocht het in de zon komen te hangen, neem dan een materiaal dat UV-bestendig is.

[Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 17-12-2021 14:57]

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12

Wuursj

want worst is al bezet

Zo zag het hier in februari uit, het vroor zelfs dicht zonder slang er om heen. Het gat door de bodem ging helemaal dicht. Op een gegeven moment zat er een hele laag ijs in die unit.
Nu zal het wel helpen als het water nog steeds kan vallen maar alleen een beetje doorstroom hoeft niet genoeg te zijn.

Dit jaar gaat er een schotje voor zodat er minder wind door gat heen gaat. Misschien helpt dat.

[Voor 76% gewijzigd door Wuursj op 17-12-2021 15:01]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• R van Lune
Wuursj schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:57:
[Afbeelding]
Zo zag het in februari uit, het vroor zelfs dicht zonder slang er om heen.
Nu zal het wel helpen als het water nog steeds kan vallen maar alleen een beetje doorstroom hoeft niet genoeg te zijn. Op ene gegeven moment zat er een hele laag ijs in die unit.
Zo, dat is goed dichtgevroren!!!! Dan ga ik dat dus niet doe. Bij mij lopen de afvoeren van de binnenunits door de leidingkoker naar de HWA maar een stukje horizontaal. Dus dat kan dan zeker dicht gaan vriezen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:11
Sparkiee schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:53:
Ja, je kunt er een slang op zetten en op een afvoer aansluiten. Als het water gewoon door kan lopen en niet in de slang blijft staan zal het wel meevallen met dichtvriezen. Desnoods wat isolatie toepassen.
Bij ons loopt de condens van de buitenunit via een klein slangetjes gewoon het plat dak op en dan uityeindelijk gaat het wat via de HWA weg.
Zelfs een waterval kan bevriezen, dus druppelend water in een slang al helemaal. Isolatie veranderd daar niets aan. Dat water is koud, buiten is koud. Wat doet die isolatie dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:00
R van Lune schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:01:
[...]

Zo, dat is goed dichtgevroren!!!! Dan ga ik dat dus niet doe. Bij mij lopen de afvoeren van de binnenunits door de leidingkoker naar de HWA maar een stukje horizontaal. Dus dat kan dan zeker dicht gaan vriezen.
De afvoeren de binnenunits maakt niet uit want die condenseren in de winter niet.
Ik neem tenminste aan dat je niet gaat koelen in de winter.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:58

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wuursj schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:57:
[Afbeelding]
Zo zag het hier in februari uit, het vroor zelfs dicht zonder slang er om heen. Het gat door de bodem ging helemaal dicht. Op een gegeven moment zat er een hele laag ijs in die unit.
Nu zal het wel helpen als het water nog steeds kan vallen maar alleen een beetje doorstroom hoeft niet genoeg te zijn.

Dit jaar gaat er een schotje voor zodat er minder wind door gat heen gaat. Misschien helpt dat.
Er zijn hier op Tweakers ook wel users die een warmtelint onderin de condensbak hebben geplaatst. Op die manier zou de boel niet moeten bevriezen: Notna in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• R van Lune
ron321 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:10:
[...]

De afvoeren de binnenunits maakt niet uit want die condenseren in de winter niet.
Nee, koelen in de wintermaanden is inderdaad niet de bedoeling. Maar de afvoeren van de binnenunits gaan door de koker richting de HWA, de afvoer van de buitenunit dacht ik dan ook via de koker te doen. Maar ik ga er wel vanuit dat de afvoerslang dicht zal vriezen, dus ga ik kijken of ik wat anders kan bedenken. Misschien een tegel eruit halen onder de buitenunit en daar grind in doen ofzo. dan kan het water wegzakken.

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03 11:32
hier is het grote platte grinddak ook 1 ijsbaan, wanneer het vd week 10 graden is wil ik een bak oid maken zodat het water een het dak op getransporteerd wordt want ijs en steeds wat condenswater hoopt zich op tot 1 dikke ijsplaat. gaat dat dooien dan maak ik kans op lekkage wanneer het over de rand vh dakleer komt. iemand dit ook al beleeft en wat voor oplossing heb je bedacht?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:41
ron321 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:10:
[...]

De buitenunits "condenseren" wel degelijk, dat heet een defrost, de buitenunit zal regelmatig een ontdooi actie starten waardoor er een plens water af komt die vrijwel direct weer kan bevriezen.

[Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 18-12-2022 12:07]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Hier hebben ze een slangetje van de airco naar de regenpijp gemaakt. Maar die lijkt op jouw foto niet in de buurt.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:00
mr_evil08 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:05:
[...]

De buitenunits "condenseren" wel degelijk, dat heet een defrost, de buitenunit zal regelmatig een ontdooi actie starten waardoor er een plens water af komt die vrijwel direct weer kan bevriezen.
Goed lezen.
Is bekend, daarom schrijf ik ook binnenunits.
Daar had R van Lune het over.

[Voor 3% gewijzigd door ron321 op 18-12-2022 13:06]

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 07:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NielsFL schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:55:
Hier hebben ze een slangetje van de airco naar de regenpijp gemaakt. Maar die lijkt op jouw foto niet in de buurt.
Daar heb je niets aan met deze temperaturen gezien dat slangetje in no-time is dichtgevroren

[Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 18-12-2022 14:37]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• R van Lune
Ze hebben bij mij ook een slangetje aangesloten richting de goot. Deze gaat met dusdanig veel afschot dat dit niet snel zal bevriezen.
Vorige winter lag er wat ijs op de grond onder de buitenunit. De buitenunit hangt in de brandgang, dus dat kon best wel glad worden. Dit jaar gelukkig geen last van.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:37:
[...]

Daar heb je niets aan met deze temperaturen gezien dat slangetje in no-time is dichtgevroren
Voor de zekerheid maar even in geknepen. Hij is niet (meer?) dichtgevroren. Het vriezen is nu voorbij, ik zal er bij een volgende vriesperiode wat vaker naar kijken.

• bedelijn
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-02 21:21
Maar - Wat is nu de oplossing voor condens afvoer van een WP op een balcon? - altijd een verwarmingslint nodig denk ik !
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee