Vraag

• dpmtuning
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-05-2022
Goedemorgen,
Ik wil graag zonnepanelen gaan plaatsen op twee platte daken (garage en overkapping) in mijn tuin. Ik heb al enkele offertes ontvangen waarvan er 2 aanbieders ook daadwerkelijk zijn langs geweest maar allemaal bieden ze iets anders aan en hebben ze andere adviezen.
Bij vragen over technische gedeelte krijg ik ook de meest uiteenlopende antwoorden. Sommige hebben niet eens gevraagd naar mijn huidige meterkast situtatie en als meeste antwoordt krijg je dan, ‘alles goed komt bij aanleg’. Ik zou dit van te voren toch wel graag goed afgetikt willen hebben, vandaar mijn vragen hier.

Mijn situtatie;
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVfR6qBVZ7OiuC8_NgroAMdA65E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pWEZTo4JO90NeWF6eTMIQgm.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
1x platdak garage; 6,4 x 3,4 m
1x platdak overkapping; 8,8 x 3,1 m
Schaduw
In de ochtend staat de rij woningen ervoor en in de namiddag/avond bomen en woningen in het westen
Jaarverbruik
5800kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase met 35a hoofdzekering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP91hFo5fKO3Kxo_X6HswvkS7xU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFm9lIZib12nbACKrGRVTIUk.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Beste prijs-kwaliteit verhouding maar neigend naar het voordeligst. De bedoeling is niet om hier nog 15 jaar te blijven wonen. Doel is dus om zo snel mogelijk rendement te hebben van de panelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Na diverse 'belachelijke' prijzen voorbij gezien te hebben ben ik van plan ze zlef aan te leggen
Bijhouden van data
Zeker wel handig, plan is om een rooted Toon 2 te plaatsen
Reeds verkregen offertes
Hyundai 400WP HiE-S400VG Full Black
16x=6400WP
Goodwe 5000NDS
onbekend montagesysteem
incl meterkast aansluiten
excl grondkabel 2x4mm2 aanleggen
= € 5.947,95 ex btw = € 0,93 p/w

DMEGC 450 WP BLACK WHITE HALF CELL
13x=5850WP
Goodwe 5000NDS
incl meterkast aansluiten
excl grondkabel 2x4mm2 aanleggen
= € 5.000,00 = € 0,85 p/w
(8x landscape in 2 rijen op overkapping en 5x portrait op garage)
Regio
Zuid-Holland
Extra info
Afstand meterkast – garage = 23 m
Huidige AC in garage is ymvk-as 2x2,5 maar wordt gebruikt voor verlichting garage en tuinhuis, koelkast+vriezer, terrasverwamer enz
Jaarlijks stroomverbruik; 55dkWh
Door de maat van de overkapping moeten het 2x 5 panelen van max 1700 breed zijn of 2x 4 panelen van ong. 2000 breed (landscape-zuid).
Op de garage kan max 2x 3 panelen ongeacht maat (landscape-zuid)
Omvormer in garage
Mijn idee
Bv. 14x Longi solar 450 wp = total 6300wp
Of 16x Jinko solar 360wp = totaal 5760wp
Omvormer; Goodwe 5000D-NS
Nieuwe grondkabel aanleggen tussen meterkast en garage 2x4mm2
Meterkast voorzien van ABB 20a of 25a aarlekautomaat 300mA
B20 - ABB 2CSR255180R3205
B25 – ABB 2CSR255180R3255
Direct aansluiten achter de hoofdschakelaar

Graag jullie mening en advies op dit verhaal. Zie ik iets over het hoofd?
Meterkast? Hoe aansluiten?
Hoeveelheid WP van zonnepanelen goed voor omvormer?
Omvormer + aarlekautomaat aansluiting goed voor 1 fase 35a?

Ik hoor jullie graag, alvast bedankt.

[ Voor 198% gewijzigd door Septillion op 17-12-2021 14:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpmtuning
Ik wil zelf zonnepanelen gaan aanleggen maar had graag jullie advies gehad over diverse technische aspecten;

Mijn meterkast is voorzien van een 1 fase 35a aansluiting.
Ik wil een Goodwe 5000D-NS omvormer gaan plaatsen.
Welke aardlekschakelaar of aarlekautomaat adviseren jullie te nemen?
Ik dacht zelf aan 1 van deze twee;
ABB 20A of 25A aarlekautomaat 300mA
B20 - ABB 2CSR255180R3205
B25 – ABB 2CSR255180R3255
Direct aan te sluiten achter de hoofdschakelaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP91hFo5fKO3Kxo_X6HswvkS7xU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFm9lIZib12nbACKrGRVTIUk.jpg?f=fotoalbum_large

Mag in hetzelfde topic door

[ Voor 75% gewijzigd door Septillion op 17-12-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
Als je minimaal 23m grondkabel nodig hebt... en 5kW over 1 fase wil doen... Dan denk ik aan absoluut minimum 2x6+6mm², misschien zelfs 2x10+10mm² Anders ga je door en de spanningval over de kabel, en de netimpedantie gewoon te snel risico lopen op 253V aan de omvormer. Tenzij je weet dat je op een zonnige zomerdag keurig rond de 230V blijft ;-)

3 fase omvormer lijkt me dus gewenst vanwege de lange AC kabel; Maar komt met zijn eigen probleem: korte strings zijn lastig.

Passen de joekels van Jasolar 495Wp bij Winkelman? 14 daarvan doen het prima als 1 string op een 3 fase stringomvormer. Scheelt gelijk 2 setjes vrij kostbaar legmateriaal, ook al is het niet het meest voordelige paneel/Wp.

De aanpassing aan de meterkast lijkt eenvoudig: De hoofdschakelaar lijkt al een 3P+N, al oogt het raar dat de nul op L3 lijkt te zitten. De nul zou op de juiste plek moeten komen. Voedingszijdig plaats je een kam om L1/2/3 voorlopig te verbinden. De 3 fase draden naar aardlekschakelaars laat je niet meer via het verbindingsblok lopen, maar elk direct naar 1 van L1/2/3. (Of via extra verbindingsblokken)

Netbeheerder zal bij omzetten van de verbinding de kam eruit halen en L1/2/3 vanaf de hoofdzekeringenkast verbinden.

Kosten hiervoor mogen mee met BTW aftrek (ook die aan netbeheerder) dus gunstig om mee te pakken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
@dpmtuning
ach voor 99,9% is je planning wel aardig oke.
het gaat dus meer over wat je wil, en hoe je wil en wat ook mogenlijk is.

je gaat dus wel aardig voor zuid, en dat is wel het beste, maar oost-west zit daar maar marginaal achter.
(hoe platter de panelen, de minder het uit maakt welke kant ze op kijken.)
en oost-west geeft dit op mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost-west doet dus op een ander moment zijn top behalen, dus flink meer Wp op een omvormer mogenlijk.
(jij zult wel minder extreem gaan, maar dan nog)
je zou best gebruik kunnen maken van dat verhaal door b.v. de schuur een andere richting te geven als de overkapping.
of te wel denk daar eens over na. ;)

normaal zeggen we: 1000Wp = 1000W omvormer, maar dat is echt niet nodig.
gewoon omdat er niet heel veel momenten zijn dat panelen ook echt de volle aantal W leveren.
een 30% meer Wp als W omvormer is nog best acceptabel.

en denk ook weer niet te moeilijk over effectiviteit.
de elektriciteit markt is in totale paniek op dit moment, je ziet prijzen voorbij komen van leveranciers die vragen 0,50€/kWh. 8)7
met dat soort absurde bedragen, kun je als zelf bouwer TVT's maken van <1,5 jaar. :?
maar of die situatie blijvend is? (moet je niet aan mij vragen, maar bel Vladimir Poetin even, die kan je een beter antwoord geven. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
5kW op 1-fase is naar mijn idee altijd beetje vragen om problemen. Zou dus zeker 3-fase overwegen.

Wil je toch 1-fase, dan qua beveiliging een 25A pakken. Maar 30mA zou prima moeten zijn. En inderdaad, voer die afstand wil je een dikke kabel... En dan nog een belangrijke, als je even 25A extra je meterkast in pompt ga je ruim voorbij aan de 40A max die je aardlekschakelaars. Makkelijkste optie, extra C40 voor de aardlekschakelaars plaatsen (en PV ervoor invoeren) + dikkere bedrading tussen die automaat, PV en hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpmtuning
Bedankt voor jullie reacties. Begin dan toch maar te overwegen om de meterkast aan te laten passen. Welke grondkabel zou ik hier dan voor moeten aanleggen? 4x2,5mm2? Zou dan ook weer schelen in de kosten. Zeker in vergelijking met de 10mm2. En welke alamat adviseren jullie dan?
Echter zijn het wel twee aparte daken welke 3 meter uit elkaar staan en ik de DC kabels dus onder grond door moet leggen. Hoe zit dat dan met 1 of 2 strings?

@Septillion als ik het toch 1 fase zou laten bedoel jij het op deze manier denk ik dan?;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zTbvtLbIiaVn0jrjACuCjeEBjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Komq1SRbDLfFX9kuwMVhR1og.png?f=user_large

Even over dubben.

Wat betreft de te kiezen panelen ben ik er ook nog niet over uit hoor. Welke adviseren jullie om de twee daken met zo'n hoog mogelijke opbrengst te vullen?
Bij een 1,70 lang variant kan ik er 10 kwijt op de overkapping, met een 2,0m variant 8 stuks
Met de 6 stuks op de garage zal ik dus zo tussen de 5000 en 6000 WP moeten kunne zitten. Echter wil ik wel graag een installatie wat niet de hoofdprijs moet gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
dpmtuning schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:16:
@Septillion als ik het toch 1 fase zou laten bedoel jij het op deze manier denk ik dan?;[...]
Correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58
De grondkabel zou ik 4x4+4mm² doen. Dan kun je hem later nog inzetten voor EV laden. Leg gelijk een ethernet kabel ;-)

Om de 2 daken te verbinden leg je gewoon een mantelbuis in de grond waar je Solar kabel door trekt. Je bent toch al aan het graven.

Te overwegen panelen, voor bijna 7kWp. Mooi aan een GoodWe 5kW of 6kW hangen.
Ronald schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:21:

Passen de joekels van Jasolar 495Wp bij Winkelman? 14 daarvan doen het prima als 1 string op een 3 fase stringomvormer. Scheelt gelijk 2 setjes vrij kostbaar legmateriaal, ook al is het niet het meest voordelige paneel/Wp.
Materiaalkosten all in ~4500 ex btw.
Platdak legmateriaal is pittig in prijs... dus een groter iets duurder paneel is niet verkeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 17-12-2021 20:41 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1