Toon posts:

2x 1440p monitor aansluiten op laptop.. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• OnderDeMotorkap
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-03 21:34
Huidige setup
Ik heb momenteel een LG 34 inch ultrawide full hd monitor, deze gebruik ik in combinatie met mijn pricewatch: Dell Latitude 5510 (T9N8F). Het gaat hier om een thuiswerkplek dus gamen doe ik er niet op.

Gewenste setup
Ik wil switchen naar 2x 24'' 1440p monitoren (75hz). Deze wil ik gebruiken naast het scherm van mijn laptop, zodat ik praktisch 3 schermen heb. Ik zie eventjes door de bomen het bos niet meer m.b.t. hdmi versie, resolutie en of het mogelijk is om 2 schermen aan te sluiten.

Mijn laptop heeft de volgende ports (mbt aansluiten monitor):
- 1x HDMI 1.4
- 1x USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c

De monitoren die ik wil aanschaffen (beide hetzelfde model) hebben de volgende ports:
- 1x HDMI 1.4
- 1x DisplayPort 1.2

Vraag 1: Hoe kan ik 2 monitoren aansluiten op mijn laptop? Een HDMI splitter gaat volgens mij niet werken aangezien ik 3 schermen (2x monitor + laptop scherm) wil hebben (uitbreiden, dus niet hetzelfde scherm op een andere monitor tonen).

Vraag 2: Is er een oplossing om op 2 schermen 1440p 75hz te ondersteunen? Als dat niet mogelijk is, kan ik namelijk beter gaan voor 1080p 60hz.

Vraag 3: Is er een HUB benodigd? Zo ja, welke zal mij kunnen voorzien in mijn wensen?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:33
deze laptop geeft geen beeld via de usb-c poort, dus je hebt enkel de hdmi aansluiting. <-- volgens coolblue website kan het juist weer wel.
dan kan je dus maar 1 scherm aan sluiten helaas :(

[Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 17-12-2021 11:22]

• OnderDeMotorkap
99ruud99 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:03:
deze laptop geeft geen beeld via de usb-c poort, dus je hebt enkel de hdmi aansluiting.
dan kan je dus maar 1 scherm aan sluiten helaas :(
That sucks, dat is heel vervelend. :'( Helaas betreft het de laptop van de zaak, welke ik nog geen jaar heb, dus ik zit er nog minimaal 2 jaar aan vast. Zou het wel mogelijk zijn om 2 schermen te gebruiken, zonder laptop scherm dmv een hdmi splitter? Dus laptopscherm dupliceren op 1 monitor, de andere monitor als 2e scherm gebruiken.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35

FreakNL

Well do ya punk?

Lekker gaar dat ze dit soort laptops uitdelen op je werk.. Zitten ze op kantoor ook allemaal met 1 scherm te werken dan?

Splitter kan uiteraard, maar wat heb je daaraan? Dan heb je 2 keer hetzelfde scherm, dat is niet echt nuttig.

/edit
Ging blind op die andere tweakers af, maar ik zou nogmaals onderzoeken of hij geen video via USB-C doet hoor! Met deze prijsklasse + Dell kan ik me namelijk niet voorstellen dat dat niet het geval is..

Dan zou je met een Dell dock uitkunnen (WD15 of WD19)

[Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 17-12-2021 11:13]

• OnderDeMotorkap
FreakNL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:10:
Lekker gaar dat ze dit soort laptops uitdelen op je werk.. Zitten ze op kantoor ook allemaal met 1 scherm te werken dan?

Splitter kan uiteraard, maar wat heb je daaraan? Dan heb je 2 keer hetzelfde scherm, dat is niet echt nuttig.

/edit
Ging blind op die andere tweakers af, maar ik zou nogmaals onderzoeken of hij geen video via USB-C doet hoor! Met deze prijsklasse + Dell kan ik me namelijk niet voorstellen dat dat niet het geval is..

Dan zou je met een Dell dock uitkunnen (WD15 of WD19)
Op kantoor werkt iedereen (nou ja, eigenlijk niemand meer ivm covid maatregelen) op de laptop + 1 monitor. Ik heb ook moeite met het begrijpen er van, aangezien het model nog geen 1,5 jaar oud is, bedoeld is voor de zakelijke markt en ook nog eens prijskaartje heeft van € 1000+,-.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:26
Met een dockingstation zou je het eventueel kunnen oplossen, bijvoorbeeld de Dell Dock D6000. Die bieden vaak meerdere monitoraansluitingen. Nadeel is alleen wel dat je alles via een gewone USB poort moet laten lopen. Maar het is wel goed te doen hoor. Als je het niet voor gamen gaat gebruiken tenminste.

Als die wel USB-C heeft zoals de reactie hier onder aangeeft, alleen maar beter.

[Voor 17% gewijzigd door tiguan op 17-12-2021 11:23]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:33
OnderDeMotorkap schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:18:
[...]

Op kantoor werkt iedereen (nou ja, eigenlijk niemand meer ivm covid maatregelen) op de laptop + 1 monitor. Ik heb ook moeite met het begrijpen er van, aangezien het model nog geen 1,5 jaar oud is, bedoeld is voor de zakelijke markt en ook nog eens prijskaartje heeft van € 1000+,-.
het staat fout in de pricewatch: je kan WEL via usb -c een (of meerdere) schermen aansluiten (althans, dat zegt coolblue)

de laptop heeft USB Type-C DisplayPort Alternate Mode

[Voor 5% gewijzigd door 99ruud99 op 17-12-2021 11:24]

• OnderDeMotorkap
@99ruud99 @FreakNL

Ik zie op de website van Dell het volgende staan:
Videokaart
Intel UHD Graphics 620 met DisplayPort Type-C voor Core i5-10310U

Dit houdt in dat ik dus wel een docking station kan gebruiken, toch?

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-03 16:45
OnderDeMotorkap schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:25:
@99ruud99 @FreakNL

Ik zie op de website van Dell het volgende staan:
Videokaart
Intel UHD Graphics 620 met DisplayPort Type-C voor Core i5-10310U

Dit houdt in dat ik dus wel een docking station kan gebruiken, toch?
Klopt. In de specificaties staat het volgende:
● Eén USB 3.2 Gen2 Type-C-poort met DisplayPort Altmodus/Thunderbolt 3

Nu moet je alleen goed checken welke resoluties/refresh rates kunnen worden uitgestuurd over die poort en welke door het dock kunnen worden uitgestuurd naar de externe beeldschermen. Daar zijn ook allerlei beperkingen die jouw setup onmogelijk zouden kunnen maken.

[Voor 19% gewijzigd door loeberce op 17-12-2021 11:31]

• OnderDeMotorkap
loeberce schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:27:
[...]

Klopt. In de specificaties staat het volgende:
● Eén USB 3.2 Gen2 Type-C-poort met DisplayPort Altmodus/Thunderbolt 3

Nu moet je alleen goed checken welke resoluties/refresh rates kunnen worden uitgestuurd over die poort en welke door het dock kunnen worden uitgestuurd naar de externe beeldschermen. Daar zijn ook allerlei beperkingen die jouw setup onmogelijk zouden kunnen maken.
Ik zou dus praktisch gezien 1 scherm kunnen aansluiten op HDMI en het andere scherm op USB-C? Of denk ik nu te simpel (ivm eventuele beperkingen intel uhd 620)?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-03 21:58
Ik heb hier op kantoor ook 2 1440p schermen aangesloten op een laptop via USB-C van een Dell D6000 docking station. In de dock gaan 2x DisplayPort vanuit de schermen. Beetje pricy dock, maar werkt prima.

[Voor 6% gewijzigd door Meekoh op 17-12-2021 11:49]

Computer says no

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:59

OMD

Mand!

Mag ik vragen waarom je van 34" Ultrawide 3440x1440p monitor wil switchen naar 2x 24" wil schakelen wat praktisch gezien hetzelfde is?

Je hebt zeker voor office gerelateerde content goede tools zodat het scherm als 2 schermen gebruikt kan worden. Wellicht zie ik wat over het hoofd hoor :)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Hann1BaL
  • Laatst online: 31-03 23:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even een andere optie:
Als je monitoren kiest die Daisy Chain ondersteunen dan hoef je geen 2x video aansluitingen op je laptop te hebben.

Ik heb 2x 27" 1440p aangesloten via 1x DisplayPort kabel naar mijn computer.

Scherm 2 hangt aan scherm 1 en scherm 1 hangt aan de computer.
(En de computer ziet gewoon 2 schermen die ik dus los kan aansturen.)

De meeste (zakelijke) Dell monitoren ondersteunen dit.
Dan heb je wat dat betreft dus niet per se een dock nodig.

Hier wat om te lezen:
https://www.dell.com/supp...ulti-stream-transport-mst

[Voor 22% gewijzigd door Hann1BaL op 17-12-2021 12:00]

• OnderDeMotorkap
OMD schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:54:
Mag ik vragen waarom je van 34" Ultrawide 3440x1440p monitor wil switchen naar 2x 24" wil schakelen wat praktisch gezien hetzelfde is?

Je hebt zeker voor office gerelateerde content goede tools zodat het scherm als 2 schermen gebruikt kan worden. Wellicht zie ik wat over het hoofd hoor :)
Ik heb een ultrawide 1080p scherm, niet heel scherp/rustig op het oog dus. Ik werk vaak in een virtual desktop omgeving, welke ik nu dus op de ultrawide open heb staan. Ultrawide is hiervoor soms wel handig, maar vaak heb ik de breedte niet nodig (de grootte van 34 inch overigens ook niet). 2 monitoren geeft meer breedte en gedragen zich als 2 schermen ipv 1 breed scherm. Alhoewel, als het niet anders kan wil ik switchen naar een 1440p ultrawide curved monitor.

• OnderDeMotorkap
Hann1BaL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:59:
Even een andere optie:
Als je monitoren kiest die Daisy Chain ondersteunen dan hoef je geen 2x video aansluitingen op je laptop te hebben.

Hier wat om te lezen:
Interessant dit! Even zoeken en kijken of ik een geschikt monitor kan vinden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35

FreakNL

Well do ya punk?

Hann1BaL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:59:
Even een andere optie:

Hier wat om te lezen:
Dat werkt niet met HDMI. Of het met USB-C werkt weet ik niet zeker :)

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:39

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

FreakNL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:34:
[...]

Of het met USB-C werkt weet ik niet zeker :)
Op mijn werk heb ik momenteel een NUC8i5 (Thunderbolt 3/USB-C) via die constructie aan twee Dell U2515H schermen hangen. Daarvoor een USB-C naar DP kabel van Star Tech gebruikt, een rechtstreekse, dus geen verloopje. Wel een dure kabel, maar goed. Daarna een DP (out 1e) naar mini-DP (in 2e) gebruikt voor het daiseychainen, werkte meteen.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Hann1BaL
  • Laatst online: 31-03 23:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

FreakNL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:34:
[...]

Dat werkt niet met HDMI. Of het met USB-C werkt weet ik niet zeker :)
Of het met USB-C werkt hangt er vanaf of zijn laptop DP over USB-C ondersteunt.

Dat is wel een vereiste, maar wel de fijnste methode als je het mij vraagt

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@OnderDeMotorkap Heb je al 24” 1440p schermen in het echt gezien? Ik vind het allemaal veel te klein worden. Hoewel Windows in dat opzicht beter schaalt dan macOS (wat ik gebruik) geef ik toch echt de voorkeur aan 27” 1440p.

• OnderDeMotorkap
sOid schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:38:
@OnderDeMotorkap Heb je al 24” 1440p schermen in het echt gezien? Ik vind het allemaal veel te klein worden. Hoewel Windows in dat opzicht beter schaalt dan macOS (wat ik gebruik) geef ik toch echt de voorkeur aan 27” 1440p.
2x 27" + laptop ernaast gaat helaas niet passen op mijn bureau. Bedankt voor de tip, ik zal eens checken of ik een 1440p 24" scherm in het echt kan bezichtigen. Misschien is 1080p inderdaad praktischer.

• OnderDeMotorkap
Bedankt allemaal voor de reacties!

@loeberce @tiguan @Meekoh
Ik heb besloten om (op jullie adviseren) voor de Dell D6000 te gaan, aangezien ik naast het aansluiten van 2 schermen ook de laptop er mee kan opladen (scheelt weer een kabel op mijn desk).

Daisy chain beperkt helaas de keuze in monitoren.

• OnderDeMotorkap
sOid schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:38:
Je hebt helemaal gelijk, bedankt voor het attenderen! Ik heb toch besloten om voor 1080p te gaan. Ik heb inmiddels een Dell D6000 dock, ik kan dus 3 monitoren aansluiten. Ik heb hier wel een vraag over.

Ik twijfel tussen 2 modellen (144hz vs 75hz), waarbij het verschil in de ververssnelheid zit. Kan ik met mijn setup 3 1080p 144hz monitoren aansturen?

Volgens de website van Dell kan de D6000 als maximum het volgende aan:
DP 1: 4k 60hz
DP 2: 4k 60hz
HDMI: 4k 30hz.

Wat betreft de dock moet het goed zitten lijkt me, alleen weet ik niet zeker of mijn laptop dat wel kan aansturen. Het gaat dus om de pricewatch: Dell Latitude 5510 (T9N8F) met de volgende gpu: Intel UHD Graphics 620.

Dus de vraag is, loont het in mijn geval om voor 144hz monitoren te gaan?

[Voor 4% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 30-12-2021 23:01]

• sOid
  • Niet online
@OnderDeMotorkap Geen dank! Ik kan je helaas niet echt helpen met je vervolgvraag. Ik dénk dat 1080p op 144hz geen probleem gaat zijn, maar zeker weten doe ik het niet.

In je openingspost staat dat je er niet op gaat gamen, dus persoonlijk zou ik de (vermoedelijk goedkopere) 75hz nemen.

• OnderDeMotorkap
sOid schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:04:
@OnderDeMotorkap Geen dank! Ik kan je helaas niet echt helpen met je vervolgvraag. Ik dénk dat 1080p op 144hz geen probleem gaat zijn, maar zeker weten doe ik het niet.

In je openingspost staat dat je er niet op gaat gamen, dus persoonlijk zou ik de (vermoedelijk goedkopere) 75hz nemen.
Het scheelt ongeveer € 25,- per monitor, dus dat wat betreft kosten valt het wel mee. Ik vraag me alleen af of het voor mij loont. Is er merkbaar verschil tussen 75hz 5ms en 144hz 1ms voor 'kantoor' gebruik?

• sOid
  • Niet online
OnderDeMotorkap schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:58:
[...]

Het scheelt ongeveer € 25,- per monitor, dus dat wat betreft kosten valt het wel mee. Ik vraag me alleen af of het voor mij loont. Is er merkbaar verschil tussen 75hz 5ms en 144hz 1ms voor 'kantoor' gebruik?
Oh dat valt me mee. Die ms boeit niet voor kantoorgebruik. Verschil tussen 144hz en 75hz zou je wel kunnen merken. Sommige mensen vinden 144 rustiger dan 75 (of 60) maar ik ben er niet zo gevoelig voor.

Zijn het wel allebei IPS-panelen?

• OnderDeMotorkap
sOid schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Oh dat valt me mee. Die ms boeit niet voor kantoorgebruik. Verschil tussen 144hz en 75hz zou je wel kunnen merken. Sommige mensen vinden 144 rustiger dan 75 (of 60) maar ik ben er niet zo gevoelig voor.

Zijn het wel allebei IPS-panelen?
Beide inderdaad IPS panelen. Uiteindelijk kwam het prijsverschil uit op rond de 15 euro per monitor, dus de keuze was snel gemaakt. Ik ben gegaan voor de pricewatch: HP X24ih Zwart. Het werkt uitstekend in combinatie met de pricewatch: Dell D6000 Universeel Dockingstation. De laptop is capabel genoeg om 3 schermen van 1080p op 144hz aan te sturen.Ik heb nu ook geen lader meer nodig wat erg handig is.

Allen enorm bedankt! Zonder het advies was ik niet uitgekomen op deze setup (welke voor mijn werkzaamheden veel beter is dan 2x 24 inch 1440p schermen).

• sOid
  • Niet online
@OnderDeMotorkap Graag gedaan hoor, blij dat ik kon helpen. En dank voor je terugkoppeling, altijd leuk om nog ff wat te horen ;)

Veel plezier ermee!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee