Toon posts:

EPC waarde huis wordt ruimschoots niet gehaald. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:03
Vorig jaar is ons huis opgeleverd met een EPC waarde van 0,26.
Dit hield in dat er een warmtepomp is geleverd en 6 zonnepanelen ter compensatie van het hogere verbruik.
Ons is nadrukkelijk verteld dat wij NIKS mogen aanpassen aan de warmtepomp en ook de bestaande panelen niet mogen vervangen voor panelen, met bijv. een betere rendement. Mochten we dit wel doen, dan kan het zijn dat de aannemer de tienduizenden euro's aan subsidies kwijtraakt en dit zou dan verhaalt worden op de koper.

In de EPC berekening is rekening gehouden met een verbruik van 4300kwh op gebouwgebonden installaties.
Dat wil zeggen dat warmwater en verwarmen in zijn totaliteit 4300 kwh aan verbruik zou moeten zijn.
Deze waarde is berekent op basis van de maximaal haalbare COP van de warmtepomp; 4,85

Nu in de praktijk blijkt dat bij geen enkel van de 40 huizen uit het project deze COP wordt gehaald.
Iedereen zit ongeveer op een COP van 2,9-3,2 met als resultaat dat het verbruik 7.000 kwh per jaar is ipv de berekende 4.300 kwh. De fabrikant (Daikin) is geweest en zegt dat 4,85 totaal niet realistisch is, net als dat een auto nooit het door de fabrikant opgegeven verbruik haalt.

Dat betekent dus dat ons huis de berekende EPC waarde ruimschoots niet haalt en ze überhaupt nooit recht hebben gehad op de subsidies. En wij als koper geconfronteerd worden met 100 euro per maand hogere kosten dan voorgespiegeld.

M.i. zouden we de aannemer hier schriftelijk van op de hoogte moeten stellen en zouden zij die 3.000kwh per jaar moeten compenseren door extra zonnepanelen te leggen. Klopt dit? Of kunnen er verder geen rechten worden ontleend aan de EPC berekening?

Kom er online maar weinig over tegen eerlijk gezegd.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-03 13:01
Als het huis eenmaal is opgeleverd en het is jouw huis, mag je er toch aan verbouwen wat je wilt?
Ik zou direct die excuus panelen vervangen door een fatsoenlijke installatie (dak helemaal vol plempen).

Dat met al die regels, klinkt nog steeds als heel zielig.
Doet me denken aan de tijd dat mijn ouders een huis kochten in 1976.
Huis moest opgeleverd worden met enkel glas (was een vereiste).
Zodra mijn ouders de sleutels in ontvangst namen, ging het enkel glas eruit en kwam er dubbelglas in.
Tijdens de bouw kan dat niet, want regels regels...
Echt kansloos, als je het mij vraagt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• jeroen_119
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-01 09:32
Hoi,

Die EPC waarde is puur theoretisch, op papier leveren bij ons project bijvoorbeeld de panelen een x waarde op waarmee gerekend wordt.

In de praktijk liggen de panelen volledig in de schaduw van het naastgelegen huis en leveren ze dus amper wat op.

Het is best nepperij eigenlijk, wij hebben redelijk mazzel met de ligging.

Wat volgens mij wel mag is NAAST je huidige panelen een extra rij te leggen met een eigen omvormer...

Aanvulling: dit om te voorkomen dat de bouwer garantie afwijst omdat er wijzigingen zijn gedaan door een andere aannemer,

Succes ermee

[Voor 12% gewijzigd door jeroen_119 op 17-12-2021 11:44]

• Skyaero
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:58:
Vorig jaar is ons huis opgeleverd met een EPC waarde van 0,26.
Alvast een 'pas op': de wettelijke eis was toen 0.4, tenzij er lokale eisen gelden onder bijvoorbeeld de Crisis en Herstelwet. De projectontwikkelaar heeft dus wat marge, ongeacht uitkomst.
Ons is nadrukkelijk verteld dat wij NIKS mogen aanpassen aan de warmtepomp en ook de bestaande panelen niet mogen vervangen voor panelen, met bijv. een betere rendement. Mochten we dit wel doen, dan kan het zijn dat de aannemer de tienduizenden euro's aan subsidies kwijtraakt en dit zou dan verhaalt worden op de koper.
Dit is lulkoek van de aannemer. Jij bent eigenaar. Maar als je aanpassingen doet, let wel even op garantieclausules.
Deze waarde is berekent op basis van de maximaal haalbare COP van de warmtepomp; 4,85

Nu in de praktijk blijkt dat bij geen enkel van de 40 huizen uit het project deze COP wordt gehaald.
Iedereen zit ongeveer op een COP van 2,9-3,2 met als resultaat dat het verbruik 7.000 kwh per jaar is ipv de berekende 4.300 kwh. De fabrikant (Daikin) is geweest en zegt dat 4,85 totaal niet realistisch is.
In de EPC moet gerekend worden met de de gemiddelde COP over een standaard jaar. Dit wordt meestal via een kwaliteitsverklaring gedaan, welke leverancier heeft laten opzetten na testen bij bijv. TNO of TUV. Als je een EPC berekening hebt gehad zou daar ook een kwaliteitsverklaring bij moeten zitten.

Hoe is de COP in de praktijk bepaald? Geeft de warmtepomp dit zelf aan? Er zal zeker een verschil zitten tussen de kwaliteitsverklaring en de werkelijkheid, maar die mag niet 2 COP punten zijn.
Dat betekent dus dat ons huis de berekende EPC waarde ruimschoots niet haalt en ze überhaupt nooit recht hebben gehad op de subsidies.
EPC kijkt alleen naar theoretische berekeningen, niet naar de praktijk. Dit is overigens een beleidskeuze. Als de procedure correct is doorlopen (zie hierboven rond kwaliteitsverklaring) dan voldoet men gewoon.

Het eerste jaar zal je energierekening overigens sowieso hoger zijn, omdat het beton nog aan het drogen is, dat levert een hogere warmtevraag op.
M.i. zouden we de aannemer hier schriftelijk van op de hoogte moeten stellen en zouden zij die 3.000kwh per jaar moeten compenseren door extra zonnepanelen te leggen. Klopt dit? Of kunnen er verder geen rechten worden ontleend aan de EPC berekening?
EPC is puur bedoelt voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. Er vond bij de EPC geen kwaliteitsborging plaats. Beloftes vooraf waren voldoende.

Als de EPC berekening onjuist uitgevoerd, dan is dus de omgevingsvergunning op onjuiste gronden afgegeven. Welke consequenties dat heeft is aan een jurist.

Een gemiddelde COP van 3 is overigens niet hoog voor een Lucht/water warmtepomp uit 2020. Ik denk dat er regeltechnisch nog wel het een en ander te halen valt.

• Skyaero
  • Niet online
jeroen_119 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:42:
Die EPC waarde is puur theoretisch, op papier leveren bij ons project bijvoorbeeld de panelen een x waarde op waarmee gerekend wordt.

In de praktijk liggen de panelen volledig in de schaduw van het naastgelegen huis en leveren ze dus amper wat op.
Als bij de vergunningsaanvraag bekend was dat de panelen in de schaduw hadden gelegen, dan had men ook op deze manier moeten meenemen in de EPC (hier is een parameter voor).

Er was voor de EPC geen kwaliteitsborging, dus als dit achteraf pas bekend bent, dan is de projectontwikkelaar wettelijk gezien niet in gebreke.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:48
Skyaero schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:02:

Dit is lulkoek van de aannemer. Jij bent eigenaar. Maar als je aanpassingen doet, let wel even op garantieclausules.
Er zit denk ik wel een kern van waarheid in, in sommige subsidie clausuls staat dat een ingreep minimaal zo en zo lang moet blijven bestaan. (zo ook bv bij de wp die moest min 2 jaar blijven staan, wat ik alleen echt niet weet of en zo ja hoe dat overdraagbaar is)

• AndereKoekoek
Uitbreide en heldere post, @Skyaero Skyaero. Thanks !
Alvast een 'pas op': de wettelijke eis was toen 0.4, tenzij er lokale eisen gelden onder bijvoorbeeld de Crisis en Herstelwet. De projectontwikkelaar heeft dus wat marge, ongeacht uitkomst.
In onze koopovereenkomst staat 0,26 en daar zitten dan weer bepaalde extra subsidies aan gekoppeld volgens de aannemer. Omdat het een extra zuinig huis zou zijn. Nagenoeg 0 op de meter woning.
In de EPC moet gerekend worden met de de gemiddelde COP over een standaard jaar. Dit wordt meestal via een kwaliteitsverklaring gedaan, welke leverancier heeft laten opzetten na testen bij bijv. TNO of TUV. Als je een EPC berekening hebt gehad zou daar ook een kwaliteitsverklaring bij moeten zitten.

Hoe is de COP in de praktijk bepaald? Geeft de warmtepomp dit zelf aan? Er zal zeker een verschil zitten tussen de kwaliteitsverklaring en de werkelijkheid, maar die mag niet 2 COP punten zijn.
EPC kijkt alleen naar theoretische berekeningen, niet naar de praktijk. Dit is overigens een beleidskeuze. Als de procedure correct is doorlopen (zie hierboven rond kwaliteitsverklaring) dan voldoet men gewoon.

Het eerste jaar zal je energierekening overigens sowieso hoger zijn, omdat het beton nog aan het drogen is, dat levert een hogere warmtevraag op.
Er zit inderdaad een certificaat bij van Kiwa met een aantal tabellen vol data waar ik eerlijk gezegd geen kaas van kan maken. Omgerekend is onze warmtevraag, incl warmtapwater, 72GJ en dat is inderdaad aan de hoge kant. Alleen heeft het vocht in de muren geen invloed op de COP en die is gewoon echt heel laag.
EPC is puur bedoelt voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. Er vond bij de EPC geen kwaliteitsborging plaats. Beloftes vooraf waren voldoende.

Als de EPC berekening onjuist uitgevoerd, dan is dus de omgevingsvergunning op onjuiste gronden afgegeven. Welke consequenties dat heeft is aan een jurist.

Een gemiddelde COP van 3 is overigens niet hoog voor een Lucht/water warmtepomp uit 2020. Ik denk dat er regeltechnisch nog wel het een en ander te halen valt.
De warmtepomp is een Daikin Altherma 3 en dat zou één van de meest zuinige moeten zijn. Installateur is al een paar keer langs geweest en gisteren is Daikin zelf langs geweest. Verder dan het tapwater van 50 naar 48 graden zetten zijn zij ook niet echt gekomen.

Overigens is de COP berekend op basis van gegevens uit de warmtepomp zelf.
In het menu kun je per jaar, maand, week, dag en uur zien dat we Opgenomen elektriciteit is en de geproduceerde warmte. Heb dit in Excel gezet en Geproduceerde warmte / opgenomen elektriciteit gedaan.

Ze komen ook met een verhaal dat de temperatuur buiten een hele grote rol speelt en de temperatuur in de leidingen. In de maanden september of april(buiten 18 graden en thermostaat op 20) zou je dan toch wel qua COP boven de 4(ongedacht dat ze zelf 4,85 in de brochure hebben staan) uit moeten komen en in die maanden is het alsnog 3,2.

Beetje het gevoel alsof de kopers van woningen flink voor de gek worden gehouden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:25
Als ik met 7000KWh en een COP van 2,9 reken kom ik op 7000*2,9/8=2537,5 kuub gas uit. Hoezo heb je een energiezuinig huis? Ik zit al een paar jaar op 1100 kuub met een gezin van 4 in een redelijk nageisoleerd huis van 1978. De isolatie die ik hier heb is nog niet eens de helft van wat vereist is bij nieuwbouw.

Hebben jullie vloerverwarming 24/7 op 22 graden en staan jullie elke dag 2 uur onder de stortdouche?

• Skyaero
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:24:
[...]

Er zit denk ik wel een kern van waarheid in, in sommige subsidie clausuls staat dat een ingreep minimaal zo en zo lang moet blijven bestaan. (zo ook bv bij de wp die moest min 2 jaar blijven staan, wat ik alleen echt niet weet of en zo ja hoe dat overdraagbaar is)
Dan moeten die zaken expliciet in het koopcontract staan. Koper heeft in principe niets te maken met de door aannemer verkregen subsidie.

• Skyaero
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:30:
In onze koopovereenkomst staat 0,26 en daar zitten dan weer bepaalde extra subsidies aan gekoppeld volgens de aannemer. Omdat het een extra zuinig huis zou zijn. Nagenoeg 0 op de meter woning.
Nul op de meter is nog wel even iets anders dan EPC=0.26 hoor :)
Er zit inderdaad een certificaat bij van Kiwa met een aantal tabellen vol data waar ik eerlijk gezegd geen kaas van kan maken.
Kun je die inscannen?
Omgerekend is onze warmtevraag, incl warmtapwater, 72GJ en dat is inderdaad aan de hoge kant.
72 GJ? Dat getal klopt niet.
Verder dan het tapwater van 50 naar 48 graden zetten zijn zij ook niet echt gekomen.
Tapwater of ruimteverwarming? Tapwater mag niet (minimumtemperatuur is 58 °C aan het tappunt). Voor ruimteverwarming vind ik het nog hoog. COPs worden veelal afgegeven voor 35°C aanvoertemperatuur.
Overigens is de COP berekend op basis van gegevens uit de warmtepomp zelf.
In het menu kun je per jaar, maand, week, dag en uur zien dat we Opgenomen elektriciteit is en de geproduceerde warmte. Heb dit in Excel gezet en Geproduceerde warmte / opgenomen elektriciteit gedaan.
Helder en is de juiste manier. Is wel een combinatie van ruimteverwarming en tapwater. Tapwater zal altijd een lagere COP hebben. Maar in de EPC zal dit ook zijn uitgesplitst, aangezien ruimteverwarming en tapwater ook apart berekend worden. Kun je misschien de EPC hier plaatsen?
Ze komen ook met een verhaal dat de temperatuur buiten een hele grote rol speelt en de temperatuur in de leidingen. In de maanden september of april(buiten 18 graden en thermostaat op 20) zou je dan toch wel qua COP boven de 4(ongedacht dat ze zelf 4,85 in de brochure hebben staan) uit moeten komen en in die maanden is het alsnog 3,2.
Ik ben nu aan het gokken: maar ik denk dat het regeltechnisch dan niet klopt.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:53
Het is nu toch gewoon jouw huis. Je mag aanpassen wat je wil, dat boeit echt niets meer. De aannemer heeft die subsidie al lekker in zijn eigen zak gestoken en is er nu mee op vakantie naar Aruba.

• AndereKoekoek
_JGC_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:34:
Als ik met 7000KWh en een COP van 2,9 reken kom ik op 7000*2,9/8=2537,5 kuub gas uit. Hoezo heb je een energiezuinig huis? Ik zit al een paar jaar op 1100 kuub met een gezin van 4 in een redelijk nageisoleerd huis van 1978. De isolatie die ik hier heb is nog niet eens de helft van wat vereist is bij nieuwbouw.

Hebben jullie vloerverwarming 24/7 op 22 graden en staan jullie elke dag 2 uur onder de stortdouche?
Wij hebben 2 kleine kinderen die 3/4x per week in een half bad gaan.
Zelf douchen we 5 minuutjes per dag en alleen de woonkamer en thuiswerkkamer staan op 20 graden.
Andere thermostaten staan op 16 zodat er niet wordt verwarmd, maar door de warmte uit de muren is het alsnog 17/18 graden op de slaapkamers.
Skyaero schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:32:
[...]

72 GJ? Dat getal klopt niet.
Tapwater of ruimteverwarming? Tapwater mag niet (minimumtemperatuur is 58 °C aan het tappunt). Voor ruimteverwarming vind ik het nog hoog. COPs worden veelal afgegeven voor 35°C aanvoertemperatuur.
De geproduceerd warmte is 20.400kwh(combi tapwater en verwarmen) en volgens mij moet je x 0,0036 doen om kwh om te zetten naar GJ. Dan kom ik op 72 GJ uit. Alleen klopt die berekening niet volgens mij :?

Tapwater staat op 48 graden wordt 1x per week naar 60 graden verwarmd en 1 uur lang op 60 graden gehouden. Qua verwarmen is er een weerafhankelijke stooklijn die is ingesteld op 35-25 graden afgifte temperatuur tussen -10 en 18 buitentemp.

Met de temperaturen zoals vandaag is de afgiftetemperatuur rond de 28 graden.
Skyaero schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:32:
[...]

Helder en is de juiste manier. Is wel een combinatie van ruimteverwarming en tapwater. Tapwater zal altijd een lagere COP hebben. Maar in de EPC zal dit ook zijn uitgesplitst, aangezien ruimteverwarming en tapwater ook apart berekend worden. Kun je misschien de EPC hier plaatsen?
In de warmtepomp is het in 4e gedeeld: Verwarmen, warm tapwater, koelen en gecombineerd.
Op het verwarmen halen we een COP van 3,1 gemiddeld over het hele jaar.

Zal zo het EP rapport en het certificaat uploaden.
EP Rapport

[Voor 3% gewijzigd door AndereKoekoek op 17-12-2021 14:09]

• _JGC_
AndereKoekoek schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:50:
[...]

Wij hebben 2 kleine kinderen die 3/4x per week in een half bad gaan.
Zelf douchen we 5 minuutjes per dag en alleen de woonkamer en thuiswerkkamer staan op 20 graden.
Andere thermostaten staan op 16 zodat er niet wordt verwarmd, maar door de warmte uit de muren is het alsnog 17/18 graden op de slaapkamers.
Niet anders dan hier, beide kinderen om de dag elk in bad tot de helft gevuld, wij elke dag 5 min douchen (vriendin meestal langer). Aan tapwater en koken gecombineerd zijn wij 200-240 kuub per jaar kwijt, de rest is verwarming.

Qua verwarming boven alles op 15 graden ingesteld, beneden van 8:00 - 22:00 20 graden. Of je moet een huis hebben met 2-3x zoveel inhoud als de mijne, maar anders kan ik me er niet bij dat je 20.000KWh aan warmte opstookt in een "energiezuinige" woning terwijl ik dat met de helft doe met een 43 jaar oud huis met nog niet eens de helft van jouw isolatie.

Edit:
20400KWh is 20,4MW * 3600s = 73440MJ = 73,44GJ.

• Skyaero
  • Niet online
AndereKoekoek schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:50:
Tapwater staat op 48 graden wordt 1x per week naar 60 graden verwarmd en 1 uur lang op 60 graden gehouden. Qua verwarmen is er een weerafhankelijke stooklijn die is ingesteld op 35-25 graden afgifte temperatuur tussen -10 en 18 buitentemp.

Met de temperaturen zoals vandaag is de afgiftetemperatuur rond de 28 graden.
Regeling lijkt dus te kloppen.

20.000 kWh warmte is voor 1 jaar? Heb je ook maandelijkse standen?

Moet ik toch even vragen, wonen jullie in een villa? Wat is het vloeroppervlak?

Een gemiddelde rijtjeswoning, opgeleverd in 2020 zou ongeveer 12 GJ voor ruimteverwarming en 8 GJ voor tapwater moeten gebruiken.

Ik zie nu de EPC berekening, 177m2, twee-onder-1-kap denk ik?
Warmtebehoefte is 26GJ. Dat is niet gek voor zo'n woning. Had iets beter gekund als ze de gevels en ramen fatsoenlijk hadden geisoleerd.

Er wordt een COP van 6,2 gesteld voor ruimteverwarming en 1,95 voor warm tapwater. Die eerste vind ik wel wat hoog, maar komt overeen met de kwaliteitsverklaring.

Waar mijn alarmbellen nu gaan rinkelen is het elektrisch element. Ik vermoed dat die veel te vaak aanstaat en daarmee de COP naar beneden trekt. Verklaart echter nog niet de 72 GJ warmtelevering.

[Voor 27% gewijzigd door Skyaero op 17-12-2021 15:09]

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:49
Skyaero schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:25:
[...]

Dan moeten die zaken expliciet in het koopcontract staan. Koper heeft in principe niets te maken met de door aannemer verkregen subsidie.
Hier zou ik inderdaad eens goed naar kijken, wie heeft die subsidie ontvangen en voor wie is het belangrijk dat de maatregelen blijven bestaan. Als je aannemer iets verkoopt, daar dikke subsidie voor vangt, maar niet levert zou ik daar wat minder op letten persoonlijk.

• _JGC_
Volgens het EP rapport is het 177m2. Wel 77% meer dan ik hier heb, maar of dat 150% meer energie moet kosten...

Het EPR spreekt idd van 12GJ voor verwarming, daarnaast 17GJ voor tapwater. Dat is samen nog heel erg ver verwijderd van de 72GJ die hierboven uit de warmtepomp is gevist.

• AndereKoekoek
Skyaero schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:00:
[...]
Regeling lijkt dus te kloppen.

20.000 kWh warmte is voor 1 jaar? Heb je ook maandelijkse standen?

Moet ik toch even vragen, wonen jullie in een villa? Wat is het vloeroppervlak?

Een gemiddelde rijtjeswoning, opgeleverd in 2020 zou ongeveer 12 GJ voor ruimteverwarming en 8 GJ voor tapwater moeten gebruiken.
Het is een 2 onder 1 kap woning en met 1,2m uitbouw + tuinkamer is de oppervlakte wel wat grote dan een gemiddeld woning.
In het EP rapport hebben ze volgens mij een woonoppervlakte van 177m² berekend.
Helaas geen kasteel, dan was die 7000kwh geen punt geweest :+

Heb een Excel gemaakt met daarin de waarden per maand. Wat wel te zien is dat de maanden waarin is gekoeld de COP een stuk hoger is, omdat dat blijkbaar een stuk efficiënter gaat.

Waarden per maand:

Ben eigenlijk wel benieuwd of we de aannemer op basis van de gegevens in gebreke kunnen stellen of niet. Al verwacht op basis van de eerdere reacties dat alles is gebaseerd op theoretische zaken en de praktijk er totaal niet toe doet.

• _JGC_
Let op dat je in je totaaloverzicht zo'n 4000KWh gebruikt hebt aan koeling. Je EPC rapport heeft 0 voor koeling in de specs staan.

Verder reken je over 2020-09 t/m 2021-11. Als ik reken van 2021-12 t/m 2021-11 kom ik op 9.963KWh voor verwarmen. Is nog best stevig, maar komt al meer in de buurt van wat zo'n formaat huis zou horen te verbruiken.

• AndereKoekoek
_JGC_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:23:
Let op dat je in je totaaloverzicht zo'n 4000KWh gebruikt hebt aan koeling. Je EPC rapport heeft 0 voor koeling in de specs staan.

Verder reken je over 2020-09 t/m 2021-11. Als ik reken van 2021-12 t/m 2021-11 kom ik op 9.963KWh voor verwarmen. Is nog best stevig, maar komt al meer in de buurt van wat zo'n formaat huis zou horen te verbruiken.
De linkerkolom is de kolom verbruikte energie en de middelste kolom is de geproduceerde energie.
Qua koeling hebben we 485 kwh verbruikt en in het EP rapport staat als 'zomercomfort' met 2186MJ.
Dit is opgenomen in het verbruik Gebouwgebonden installaties.

Het vreemde aan het hele EP rapport is dat ze hadden verwacht dat water ongeveer 50% meer zou verbruiken dan verwarmen:
Verwarming: 11.122 MJ met 1293MJ hulpenergie
Water: 16.906MJ en 0 hulpenergie.

In de praktijk hebben we 4352 verbruikt voor verwarmen en 1785 voor warm water.
Hier zijn er verhoudingen tussen beide ruimschoots omgekeerd.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:46
Ik zou ook eens de gemeente bellen. Die hebben de vergunning afgegeven voor de bouw van die huizen, en hebben dat vermoedelijk gedaan op basis van de gemelde gegevens. Het maakt allicht meer indruk wanneer zij gaan handhaven richting de bouwer dan dat jij zegt dat je 't er niet mee eens bent.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Skyaero
  • Niet online
Tapwater zit op ongeveer 10 GJ per jaar. Dat klopt wel aardig met een gezin van 4. Gemiddelde COP is iets van 2 en een beetje, ook dat is geen gekke waarde. Tapwater gaat dus prima.

Iemand roept terecht koeling. Is zo'n 13 GJ met een COP van 7,5. Die COP is uitmunted goed. Warmtepomp lijkt het dus wel te kunnen. Kost je zo'n 500 kWh elektriciteit per jaar.

Zomercomfort is een strafwaarde voor als je geen koeling hebt. Het idee dat deze energie gebruikt wordt om bijvoorbeeld ventilatoren te laten draaien. Wel opvallend: jij hebt kennelijk wel koeling. Vraag me af men dat in de ontwerpfase wist, want dan klopt de EPC berekening niet. Daar had dan actieve koeling ipv passief moeten staan.

36 GJ voor warmte in de afgelopen jaar is wel wat hoger. Zou deels kunnen komen doordat de woning nieuw is. Dat zou je met graaddagen nog na kunnen gaan -- voorjaar vs najaar --, maar die tijd ontbreekt mij. Probleem hier is toch duidelijk de lage COP.

Mijn vermoeden blijft staan: het elektrisch element staat veel te vaak aan voor ruimteverwarming.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:40

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Reken je wel met de totalen per jaar of laat je Excel het totaalgemiddelde van de COP/maand uitrekenen. Daar zit natuurlijk een verschil tussen. Ik mis namelijk in de onderste regel een totaaloptelling.

Hoe groot is de boiler? Als deze maar 120 liter is bijvoorbeeld, dan gaat het element veel te vaak aan, vooral als jullie achter elkaar douchen/badderen. Dan is de boel niet genoeg gevuld en gaat het element 1-op-1 verwarmen. Oktober 2020 heeft een COP lager dan 1?

[Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 17-12-2021 16:40]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:37
Ben benieuwd wie de installateur is, weet je dat toevallig?

Wij hebben ook een systemen van Daikin, een versie ouder dan dat jij hebt. Extreem hoog verbruik klinkt mij heel bekend in de oren.

Theorie en praktijk hebben op dit vlak helaas niet veel met elkaar gemeen.

• AndereKoekoek
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:38:
Reken je wel met de totalen per jaar of laat je Excel het totaalgemiddelde van de COP/maand uitrekenen. Daar zit natuurlijk een verschil tussen. Ik mis namelijk in de onderste regel een totaaloptelling.

Hoe groot is de boiler? Als deze maar 120 liter is bijvoorbeeld, dan gaat het element veel te vaak aan, vooral als jullie achter elkaar douchen/badderen. Dan is de boel niet genoeg gevuld en gaat het element 1-op-1 verwarmen. Oktober 2020 heeft een COP lager dan 1?
De totalen had ik het autosom/gemiddelde berekend. Nu een nieuw overzicht gemaakt met de jaartotalen in het rood. Dan is het nog bedroevender dan het eigenlijk was.

Vraag mezelf echt af of een fabrikant en een aannemer hier zomaar mee weg komen.
Allerlei beloften doen en in de praktijk komt het nog niet eens in de buurt.

Wanneer je een auto koopt die volgens de fabrikant 1:30 rijdt en dat blijkt 1:15 te zijn, dan wordt er toch een onderzoek ingesteld? En dit wordt gewoon toegestaan....? |:(

Onze boiler is trouwens 230 liter, dus daar zit wel voldoende buffer in om niet al te vaak om te hoeven warmen. Oktober 2020 hebben we de sleutel van het huis gekregen en we wonen er pas daadwerkelijk vanaf december. In november hadden we de verwarming al wel aanstaan.

[Voor 6% gewijzigd door AndereKoekoek op 17-12-2021 21:06]

• AndereKoekoek
FrankSpin schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:10:
Ben benieuwd wie de installateur is, weet je dat toevallig?

Wij hebben ook een systemen van Daikin, een versie ouder dan dat jij hebt. Extreem hoog verbruik klinkt mij heel bekend in de oren.

Theorie en praktijk hebben op dit vlak helaas niet veel met elkaar gemeen.
Zal je even een PB sturen. Wil de naam niet zo publiekelijk rondstrooien.
Ben nog bezig om enige verbetering in de situatie te krijgen, maar denk dat we het met een aantal buurtbewoners wat grootser aan moeten pakken.

• AndereKoekoek
Skyaero schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:14:
Tapwater zit op ongeveer 10 GJ per jaar. Dat klopt wel aardig met een gezin van 4. Gemiddelde COP is iets van 2 en een beetje, ook dat is geen gekke waarde. Tapwater gaat dus prima.

Iemand roept terecht koeling. Is zo'n 13 GJ met een COP van 7,5. Die COP is uitmunted goed. Warmtepomp lijkt het dus wel te kunnen. Kost je zo'n 500 kWh elektriciteit per jaar.

Zomercomfort is een strafwaarde voor als je geen koeling hebt. Het idee dat deze energie gebruikt wordt om bijvoorbeeld ventilatoren te laten draaien. Wel opvallend: jij hebt kennelijk wel koeling. Vraag me af men dat in de ontwerpfase wist, want dan klopt de EPC berekening niet. Daar had dan actieve koeling ipv passief moeten staan.

36 GJ voor warmte in de afgelopen jaar is wel wat hoger. Zou deels kunnen komen doordat de woning nieuw is. Dat zou je met graaddagen nog na kunnen gaan -- voorjaar vs najaar --, maar die tijd ontbreekt mij. Probleem hier is toch duidelijk de lage COP.

Mijn vermoeden blijft staan: het elektrisch element staat veel te vaak aan voor ruimteverwarming.
In de ontwerpfase wisten ze het type van de WP al. Staat ook op het bijgesloten certificaat.
Tegen ons hebben ze gezegd dat het niet echt koelen is, maar het de tempratuur 2 graden terug kan brengen ongeveer. En dat de reden is waarom het wordt gezien als zomercomfort en niet als koelen.
Dat is iig de uitleg die wij hebben gekregen en was destijds echt leek mbt warmtepompen.
Inmiddels weet ik er een klein beetje vanaf..

De lage COP lijkt mij ook de boosdoener. En dan met name de lage COP bij het verwarmen.
Voor tap water wist ik dat de COP laag zou zijn en dat zit rond de verwachte 2,0.

Online gelezen dat de Daikin veel defrosts doet en dat dat veel elektriciteit kost. Aan de Daikin monteur gisteren gevraagd of je een frequentie of interval kunt instellen, maar dat is niet het geval omdat het om de bescherming van het apparaat gaat.

In de instellingen zag ik wel dat je vorstbeveiliging helemaal uit kunt zetten. Zat te denken om dat eens een keer te doen op een aantal zachte dagen en kijken wat het voor verschil oplevert.

Lang verhaal samengevat: We worden gewoon voor de gek gehouden waar we bij staan. En ik vind het bizar dat we dit maar gewoon moeten accepteren. :/

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je wel het rapport van thermisch (warmtebeeld) onderzoek ontvangen?
Hebben ze voor luchtdichtheid een forfaitaire waarde opgenomen en hebben ze deze bij jouw huis aangetoond dmv blowerdoortest?

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:16
AndereKoekoek schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:05:
[...]
Lang verhaal samengevat: We worden gewoon voor de gek gehouden waar we bij staan. En ik vind het bizar dat we dit maar gewoon moeten accepteren. :/
Maar de aannemer loopt de kantjes er van af door lage kwaliteit panelen en inefficiënte installaties?

De situatie wordt doorberekend met de uiterste/beste situaties mogelijk volgens de datasheets.

En daarna gaat hij duizenden euro's subsidie opstrijken. En jij mag er niets aan veranderen?

---

Ja, dat klinkt als een bizarre/vervelende situatie.

1. Netjes vragen aan de aannemer of ze de warmtepomp komen inregelen omdat hij (bij lange na) niet aan de verwachtte COP voldoet.
2. Dringend vragen wat de aannemer er aan gaat doen dat de berekeningen totaal niet realistisch zijn geweest.
3. Juridische uitzoeken of jij in je contract met de aannemer hebt staan dat je geen wijzigingen mag doen. En in hoeverre je ergens recht op hebt.
4. Nog dringender vragen?

Wellicht met de noot dat je anders bij de gemeente aan gaat kaarten dat de specificaties waarop de subsidie is verleend niet gehaald worden en de gemeente dus 'te veel' betaald heeft.

En jij dus eigenlijk verplicht wordt om de opstelling te wijzigen (meer panelen bijleggen) maar dat het voor jou niet interesseert dat zij de subsidie op hun gebakken-lucht-berekening moeten terugbetalen.

Ik durf niet te zeggen of het 't waard is en zeker niet of je ergens recht op hebt noch of dat je de gemeente kunt/mag/wil gebruiken als pressiemiddel.

---
Wat een beun-reactie van Daikin overigens, de monteur geeft aan: "ja, fabrieksopgave verbruik auto slaat nergens op. Dus ook niet bij onze warmtepompen."

Ik zou toch bij Daikin gaan na vragen of dat hun officiële statement of bedrijfsmotto is...

Wellicht dat ze toch nog iemand willen sturen die wel vertrouwen heeft in hun eigen product?

[Voor 9% gewijzigd door FuaZe op 18-12-2021 09:18]

• Skyaero
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:47:
Heb je wel het rapport van thermisch (warmtebeeld) onderzoek ontvangen?
Hebben ze voor luchtdichtheid een forfaitaire waarde opgenomen en hebben ze deze bij jouw huis aangetoond dmv blowerdoortest?
Woning is voor 1 jan 2021 opgeleverd, dus dat hoeft allemaal niet

• bbbrumbrum
  • Niet online
Skyaero schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:01:
[...]

Woning is voor 1 jan 2021 opgeleverd, dus dat hoeft allemaal niet
Is that so? Mijn hoekwoning die in 2016 is opgeleverd met een VON van 165k (jaja, andere tijden) kreeg ik een thermisch rapport van mijn eigen woning, en een blowerdoor van een ander huis uit het rijtje (waar ze dus beter hun best hebben gedaan qua luchtdichtheid wss).

Maar de vraag staat nog steeds. Dat het niet hoeft betekend niet dat het niet gebeurd is.
Maar als je ziet wat ze zitten te knoeien met kookgroepen wat geen snars van klopt bij 3-fase aansluitingen om misschien EUR10 te besparen (en legio andere voorbeelden) dan is de kans idd klein dat het gebeurd, indien het niet verplicht is.

• Skyaero
  • Niet online
Onder de EPC hoefde het niet. Sinds 1 januari is de BENG (NTA8800) ingetreden. Daar moet wel een kwaliteitscontrole plaatsvinden, omdat het energielabel wat wordt afgegeven gebaseerd moet zijn op wat er gebouwd is, en niet wat er vooraf op papier is ontworpen.
Mijn hoekwoning die in 2016 is opgeleverd met een VON van 165k (jaja, andere tijden) kreeg ik een thermisch rapport van mijn eigen woning, en een blowerdoor van een ander huis uit het rijtje (waar ze dus beter hun best hebben gedaan qua luchtdichtheid wss).
Dat is dan nog best netjes. Gebeurde niet veel kan ik je uit ervaring zeggen. Thermische scans werken overigens alleen als de woning in de winter wordt opgeleverd.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Skyaero schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:08:
[...]

Onder de EPC hoefde het niet. Sinds 1 januari is de BENG (NTA8800) ingetreden. Daar moet wel een kwaliteitscontrole plaatsvinden, omdat het energielabel wat wordt afgegeven gebaseerd moet zijn op wat er gebouwd is, en niet wat er vooraf op papier is ontworpen.

[...]

Dat is dan nog best netjes. Gebeurde niet veel kan ik je uit ervaring zeggen. Thermische scans werken overigens alleen als de woning in de winter wordt opgeleverd.
Scan is inderdaad in de winter uitgevoerd, met daarvoor de schriftelijke vraag de woning zo hoog als mogelijk op te stoken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee