Vraag

• Unknownx09
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-02 17:05
Hallo beste mensen,

Ik heb in 2020 en 2021 geen bijtelling betaald en ook niet privé gereden. Maar ik heb ook geen rittenregistratie bijgehouden, kan ik hiermee in de problemen komen?

[Voor 56% gewijzigd door Unknownx09 op 23-12-2021 14:15]

Beste antwoord (via Unknownx09 op 17-12-2021 09:12)

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:28
Ja minstens 7 jaar

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:28
Ja minstens 7 jaar

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00
Unknownx09 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:08:
Hallo beste mensen,

Ik wil vanaf 1 januari prive rijden met de auto van de zaak, dit heb ik aangegeven bij de belastindienst. Gelukkig is dit allemaal soepel verlopen _/-\o_ Nu is mijn vraag, moet ik mijn km registratie bewaren voor steekproeven, controles etc die ze in de toekomst gaan uitvoeren?
Dat is toch integraal onderdeel van je belastingaangifte over 2021? Dus ja, jaartje of 5-7 net als andere bewijsstukken. Als absoluut minimum in elk geval tot je de definitieve aangifte binnen hebt.

[Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 17-12-2021 09:10]

• Unknownx09
Dan ben ik mooi de lul, ik heb mijn verklaring 2/3 jaar geleden aangevraagd. Hij wordt per 1 januari 2022 ingetrokken. Ik heb in de periode van zakelijk rijden geen kilometers bijgehouden... Ik dacht ze even te slim af te zijn...

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-03 15:20
Dan wordt het hopen dat je geen controle krijgt: die kans is het kleinst als je geen privé kilometers (lees weekend/Efteling/ overige uitjes) hebt gemaakt. Als je dat wel hebt gedaan is het natuurlijk volledig terecht als je alsnog bijtelling moet dokken.

• Unknownx09
Sammy_tukker schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:31:
Dan wordt het hopen dat je geen controle krijgt: die kans is het kleinst als je geen privé kilometers (lees weekend/Efteling/ overige uitjes) hebt gemaakt. Als je dat wel hebt gedaan is het natuurlijk volledig terecht als je alsnog bijtelling moet dokken.
Ik heb geen privé kilometers gemaakt, maar dat valt moeilijk te bewijzen zonder een ritten registratie...

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 16:04

Lordy79

Fundamentalist

Unknownx09 schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:38:
[...]

Ik heb geen privé kilometers gemaakt, maar dat valt moeilijk te bewijzen zonder een ritten registratie...
En die kun je niet alsnog reconstrueren...?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:55
Lordy79 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:13:
[...]

En die kun je niet alsnog reconstrueren...?
Nee, je mag natuurlijk niet achteraf je agenda doorlopen wat je werkdagen zijn geweest, en daarvan een Excel maken, en deze netjes laten kloppen met km stand in je auto. Ben jij gek, zou mooie boel worden.. Of...

[Voor 6% gewijzigd door NimRod1337 op 19-12-2021 18:18]

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:02
NimRod1337 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:16:
[...]

Nee, je mag natuurlijk niet achteraf je agenda doorlopen wat je werkdagen zijn geweest, en daarvan een Excel maken, en deze netjes laten kloppen met km stand in je auto. Of...
Je moet een kloppende kilometer registratie kunnen laten zien. Wanneer je deze maakt is nergens vermeld hoor ;) hoe snel je deze moet aanleveren als er om gevraagd wordt is me niet bekend. Iemand praktijk ervaring hiermee?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 16:04

Lordy79

Fundamentalist

NimRod1337 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:16:
[...]

Nee, je mag natuurlijk niet achteraf je agenda doorlopen wat je werkdagen zijn geweest, en daarvan een Excel maken, en deze netjes laten kloppen met km stand in je auto. Ben jij gek, zou mooie boel worden.. Of...
Als je elke dag 66.4 km rijdt lijkt me dat geen punt.
Het was maar een suggestie

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:48

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lordy79 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:28:
[...]

Zolang het een kloppende administratie is zal dat wel kunnen, echter als er ooit controle komt en je auto is een paar keer op een andere gespot bent mag je toch nog de jaren aan bijtelling afdragen :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• NimRod1337
Lordy79 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:28:
[...]

I know, ik maakte maar een geintje, lijkt mij inderdaad geen enkel punt om voor dit jaar nu alsnog de ritten op orde te krijgen, zolang het maar klopt wat er staat.

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-03 15:20
Van een niet privé rijdende collega weet ik dat hij soms wel eens een vraag krijgt: waar reed jij dd om zo en zo laat: als je dan de juiste info geeft is de belastingdienst tevreden en gaan ze er vanuit dat hij niks te verbergen heeft: klopt het niet dan mocht hij zijn hele administratie (blackbox) aanleveren

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
de voorwaarde is bij enkel zakelijk gebruik toch dat er een sluitende KM-registratie wordt bijgehouden?
Als je de overstap wil maken naar ook prive gebruik kan dit alsnog door de werkgever worden gevraagd om inzicht te krijgen in het privegebruik. Bijv afspraak max 10.000 km prive per jaar...

of zijn die regels/voorwaarden niet van toepassing?

...

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Unknownx09 schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:09:
Dan ben ik mooi de lul, ik heb mijn verklaring 2/3 jaar geleden aangevraagd. Hij wordt per 1 januari 2022 ingetrokken. Ik heb in de periode van zakelijk rijden geen kilometers bijgehouden... Ik dacht ze even te slim af te zijn...
Het is even beetje de vraag of jij de lul bent of je werkgever, aangezien die verantwoordelijk is voor het toepassen van het juiste bijtellingstarief. Een voorwaarde voor het niet toepassen van bijtelling is die sluitende administratie en als de werkgever die niet gecontroleerd heeft bij jou dan kan de werkgever daar ook een naheffing voor krijgen. Tegelijkertijd zijn er ook werkgevers die ook daar weer een clausule opnemen in contract/leaseovereenkomst dat evt boetes etc daaromheen voor rekening werknemer zijn.

Tot slot moet een werkgever in redelijkheid controleren, bijv heb jij een administratie en staat daar het een en ander in. Ga jij frauderen en bijv her en der extra km's wegboeken etc om zo prive-ritten te maskeren dan is het weer een ander verhaal.

Voor jou is het vervelend want zowel jij (IB) als werkgever kunnen een controle krijgen in de komende jaren en dan moet dit wel aangetoond kunnen worden. Indien niet dan kan het vervelend worden voor beide partijen.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:45:
Van een niet privé rijdende collega weet ik dat hij soms wel eens een vraag krijgt: waar reed jij dd om zo en zo laat: als je dan de juiste info geeft is de belastingdienst tevreden en gaan ze er vanuit dat hij niks te verbergen heeft: klopt het niet dan mocht hij zijn hele administratie (blackbox) aanleveren
Dit valt volgens mij in de categorie "Broodje aap verhalen".
Ik rijd al enkele jaren alleen zakelijk en heb werkelijk nog nooit controle gehad of een belastingambtenaar aan de telefoon gehad die mij gevraagd heeft waar ik was op welk tijdstip.
Dat laatste hoef je overigens niet eens bij te houden, want ze vragen bij de belastingdienst alleen om het volgende:
U vermeldt per rit:
  • de datum
  • de begin- en eindstand van de kilometerteller
  • het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
  • de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
  • of het een privérit is of een zakelijke rit
  • de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:02
BastaRhymez schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:01:
[...]

Ik rijd al enkele jaren alleen zakelijk en heb werkelijk nog nooit controle gehad of een belastingambtenaar aan de telefoon gehad die mij gevraagd heeft waar ik was op welk tijdstip.
Dat laatste hoef je overigens niet eens bij te houden, want ze vragen bij de belastingdienst alleen om het volgende:

[...]
Jaren terug gebeurde dat zover ik weet wel, toen mochten ze alleen nog de camera's boven snelwegen gebruiken voor controle.

Nuance is wel, ze belden toen om aan te geven dat je al x aantal keer ergens gezien bent en dat je wel een administratie moet hebben om dat te onderbouwen. Verder vraag ik me ook af hoe vaak ze daadwerkelijk controleren. Ik zit nu in het 6e jaar van enkel zakelijk gebruik en ik heb nog geen controle gehad.

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-03 20:43
M’n vader heeft jaren terug controle gehad. Registratie van GPS tracker opgestuurd. Start, stop locatie en km-standen zaten daarin.
Dat is destijds dus opgestuurd.

Vervolgens een brief ontvangen dat het niet volledig aan de registratie eisen voldeed.
Hij heeft avonden lang klantnamen etc. zitten toevoegen aan die GPS data, nogmaals opgestuurd.
Reactie terug, het was al akkoord dus geen naheffing gekregen. Maar wel formeel op de vingers getikt over incorrecte inhoud, met trekwerkende kracht toevoegen van informatie was bij ons niet vereist.

Zo lang je ritten kloppen qua posities met waar de overheid je heeft gesignaleerd is er weinig aan de hand.

• Unknownx09
Toch nog even een vraagje aangezien ik sowieso fucked ben, ik heb mijn verklaring in 2020 aangevraagd. Hij wordt in 2022 ingetrokken, ik heb ondertussen bij 3-4 werkgevers zakelijk gereden. Hoe hoog wordt de boete wanneer ze me pakken? 12k +/-?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-03 22:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Unknownx09 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:10:
Toch nog even een vraagje aangezien ik sowieso fucked ben, ik heb mijn verklaring in 2020 aangevraagd. Hij wordt in 2022 ingetrokken, ik heb ondertussen bij 3-4 werkgevers zakelijk gereden. Hoe hoog wordt de boete wanneer ze me pakken? 12k +/-?
De boete of de naheffing? De naheffing is afhankelijk van wat voor auto je gereden hebt. Als je 'n 8%-bijtellingsauto van € 18.000 hebt gereden zal de naheffing veel lager zijn dan wanneer je 'n 25%-bijtellingsauto van € 80.000 hebt gereden.

Die kun je prima zelf uitrekenen.

No good deed goes unpunished.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Unknownx09 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:10:
Hoezo ben je fucked? Zolang je geen controle krijgt, is er niks aan de hand.
Krijg je wel controle, zal je een rittenregistratie moeten kunnen overhandigen. Deze kan je nu "gewoon" opstellen met terugwerkende kracht. Zorg alleen wel dat het logische ritten zijn en niet random ritten.
Als het goed is, heb je, ondanks 3-4 verschillende werkgevers, heb je een start- en eindstand van de kilometers.

Voordeel is wel dat ze de gegevens van ANPR camera's langs de wegen niet mogen gebruiken voor de controle. Dus zolang jij niet wekelijks naar de Efteling of bouwmarkt bent geweest (of andere locaties die voor de hand liggend zijn die niet werk gerelateerd zijn), moet je een heel eind kunnen komen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

BastaRhymez schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:01:
[...]

[...]
Niks broodje aap. Wij hebben poolauto's op het werk, mogen niet privé gebruikt worden (wachtdienst uitgezonderd) en ook wij hebben een verklaring niet-privégebruik ingevuld. De belastingdienst doet met enige regelmaat een steekproef. Stelt verder niet zo veel voor, antwoord is altijd "inspectierit", maar er wordt dus wel degelijk gecontroleerd.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
evilution schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:51:
[...]

Niks broodje aap. Wij hebben poolauto's op het werk, mogen niet privé gebruikt worden (wachtdienst uitgezonderd) en ook wij hebben een verklaring niet-privégebruik ingevuld. De belastingdienst doet met enige regelmaat een steekproef. Stelt verder niet zo veel voor, antwoord is altijd "inspectierit", maar er wordt dus wel degelijk gecontroleerd.
Dat is natuurlijk iets anders dan dat jij moet verklaren waar je was met de auto op een bepaald tijdstip.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-03 08:33
BastaRhymez schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:39:
[...]

Krijg je wel controle, zal je een rittenregistratie moeten kunnen overhandigen. Deze kan je nu "gewoon" opstellen met terugwerkende kracht. Zorg alleen wel dat het logische ritten zijn en niet random ritten.
Als het goed is, heb je, ondanks 3-4 verschillende werkgevers, heb je een start- en eindstand van de kilometers.

Voordeel is wel dat ze de gegevens van ANPR camera's langs de wegen niet mogen gebruiken voor de controle. Dus zolang jij niet wekelijks naar de Efteling of bouwmarkt bent geweest (of andere locaties die voor de hand liggend zijn die niet werk gerelateerd zijn), moet je een heel eind kunnen komen.
Precies, dit kan gewoon met terugwerkende kracht. Dit is eigenlijk dezelfde manier hoe taxichauffeurs vroeger hun rittenstaten invulden als ze privé kilometers hadden gereden met hun taxi. Naderhand een nieuwe rittenstaat schrijven en deze dan bewaren.

Ritje van A naar B op de meter was 10 kilometer, vervolgens naar de pomp moeten rijden voor 5 kilometer, daarna boodschappen voor op kantoor moeten halen en weer 5 kilometer. Maar in plaats van die 10,5,5 in te vullen kon je zonder problemen 12,8,8 invullen bijvoorbeeld. We zijn allemaal roomser dan de paus natuurlijk. Zolang er geen GPS wordt gebruikt kunnen ze je niets maken als de kilometers enigszins passend zijn.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:53:
[...]

Dat is natuurlijk iets anders dan dat jij moet verklaren waar je was met de auto op een bepaald tijdstip.
Het interesseert de BD dan ook geen ruk waar je met de auto was op een bepaald tijdstip maar vooral waarom je daar was, zakelijk of privé.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Unknownx09
BastaRhymez schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:39:
[...]

Ik heb helaas geen begin en eind km's genoteerd van al de auto's. |:( ..

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 19:20
Unknownx09 schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:09:
Tja, we proberen allemaal te kijken of er ergens ruimte is om minder te betalen. De bijtellingsregels zijn vrij duidelijk, en worden bij het aanvragen van de verklaring zelfs toegelicht. Je hebt een gok genomen, en het gaat even duren voordat je weet of je hebt gewonnen ben ik bang.

• Sander
  • Niet online
Twee momenten van controle:
- 1 van je werkgevers krijgt belastingcontrole en daarbij wordt als er zakelijke auto's zonder bijtelling zijn altijd een steekproef van de KM administratie genomen en daarin kan als er onregelmatigheden zijn uitgebreid worden naar 100% controle (dus ook voorgaande jaren)).
- Jij krijgt zelf via steekproef een controle, dat is een stuk kleinere kans tenzij je met meer dingen wat losjes bent omgesprongen..

Overigens: Jij zegt 3 a 4 werkgevers waar je dit gedaan hebben en geen van die werkgeverrs heeft je ooit om een KM registratie gevraagd of je hierop gewezen? Wat voor sector is dat dan?

• Unknownx09
Sander schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:43:
Twee momenten van controle:
- 1 van je werkgevers krijgt belastingcontrole en daarbij wordt als er zakelijke auto's zonder bijtelling zijn altijd een steekproef van de KM administratie genomen en daarin kan als er onregelmatigheden zijn uitgebreid worden naar 100% controle (dus ook voorgaande jaren)).
- Jij krijgt zelf via steekproef een controle, dat is een stuk kleinere kans tenzij je met meer dingen wat losjes bent omgesprongen..

Overigens: Jij zegt 3 a 4 werkgevers waar je dit gedaan hebben en geen van die werkgeverrs heeft je ooit om een KM registratie gevraagd of je hierop gewezen? Wat voor sector is dat dan?
--

[Voor 15% gewijzigd door Unknownx09 op 23-12-2021 14:36]

• Sander
  • Niet online
En dat waren ook geen service auto's met GPS tracker?

[Voor 42% gewijzigd door Sander op 23-12-2021 15:30]

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:14
Tonkey schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:21:
[...]

Je moet een kloppende kilometer registratie kunnen laten zien. Wanneer je deze maakt is nergens vermeld hoor ;) hoe snel je deze moet aanleveren als er om gevraagd wordt is me niet bekend. Iemand praktijk ervaring hiermee?
Ik maakte hem altijd de maand erna. Maarja, nooit controle gehad. Collega van mij wel en die moest bijtelling betalen over de maanden waar hij geen registratie had gedaan. Ze kunnen ook vragen naar Tank historie.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 22:52

Theo

moederbord

Unknownx09 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:17:
[...]

Geen administratie en geen data over begin en eindstand maakt het wel érg lastig om naderhand een kloppende administratie aan te leggen. Voor zover ik weet moet je altijd je ritten loggen wanneer je een auto privé niet kan/mag gebruiken zodat je bewijst dat je de auto niet privé gebruikt..

Als je je agenda erbij pakt, kun je dan een lijst maken met alle logische ritten die je gemaakt zou kunnen hebben? Heeft je auto iets van een gps logger ingebouwd die je kunt gebruiken?

Verder weet je wat de km stand nu is van de auto. Kun je nog ergens terugvinden wat de kmstand was van de auto toen je 'm net kreeg?

If not dan zul je rekening moeten houden dat je bijtelling mag betalen. Reken grofweg op 10% van de nieuwwaarde van de auto dat je per jaar netto moet bijbetalen.

7400 Wp op het dak

• Sander
  • Niet online
Theo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:53:
[...]

Geen administratie en geen data over begin en eindstand maakt het wel érg lastig om naderhand een kloppende administratie aan te leggen. Voor zover ik weet moet je altijd je ritten loggen wanneer je een auto privé niet kan/mag gebruiken zodat je bewijst dat je de auto niet privé gebruikt..

Als je je agenda erbij pakt, kun je dan een lijst maken met alle logische ritten die je gemaakt zou kunnen hebben? Heeft je auto iets van een gps logger ingebouwd die je kunt gebruiken?

Verder weet je wat de km stand nu is van de auto. Kun je nog ergens terugvinden wat de kmstand was van de auto toen je 'm net kreeg?

If not dan zul je rekening moeten houden dat je bijtelling mag betalen. Reken grofweg op 10% van de nieuwwaarde van de auto dat je per jaar netto moet bijbetalen.
Eerlijk toegeven is in dit geval mocht ervan komen misschien beter dan actief fraude plegen. Dit dus:
https://www.trackjackeuro...20tot%20%E2%82%AC%205.278.

Fraude = altijd erger dan verzuimen en dat eerlijk toegeven mocht het zover komen.

[Voor 15% gewijzigd door Sander op 23-12-2021 14:00]

• Unknownx09
Sander schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:48:
[...]

En dat waren ook geen service auto's met GPS tracker?
Helaas niet.. Dit heb ik nagevraagd.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap niet zo goed wat het intrekken van de verklaring ermee te maken heeft?

Je hebt de afgelopen jaren NIET privé gereden en ook geen bijtelling betaald? Dan had je toch sowieso al een sluitende administratie moeten hebben?

Wat heeft dat te maken met het feit dat je 2022 WEL privé gaat rijden dan???

Volgens mij had je sowieso rittenregistratie van 2020 en 2021 moeten bijhouden? Dat staat toch helemaal los van het feit dat je nu WEL privé gaat rijden?

Volgens mij is je vraagstelling dit:

Ik heb in 2020 en 2021 geen bijtelling betaald en ook niet privé gereden. Maar ik heb ook geen rittenregistratie bijgehouden, kan ik hiermee in de problemen komen?

[Voor 54% gewijzigd door FreakNL op 23-12-2021 14:11]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:57
aan de tank historie kun je vast wel eea reconstrueren.
bij de meeste tankpasssen moet je een km stand invoeren

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:59
mag weg.

[Voor 97% gewijzigd door doomtech op 23-12-2021 15:36]

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-03 22:31
doomtech schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:32:
[...]

Gozer, ik zou even je profiel leeghalen, je bent zo volledig te achterhalen (alleen je kenteken ontbreekt nog). De Blauwe Brigade leest gewoon mee, die staan na het kerstreces gewoon op de stoep bij je…
Qua privacy inderdaad niet zo handig, maar om nou te stellen dat de blauwe brigade de facto meeleest...

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:07
Ik heb denk ik 10 jaar lang een auto van de zaak gereden zonder bijtelling te betalen. Uiteraard wel km's bijgehouden, maar nog nooit controlle gehad.
Nu rijd ik een auto met bijtelling, ook met terug werkende kracht nooit vragen gehad.

• Unknownx09
doomtech schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:32:
[...]

Gozer, ik zou even je profiel leeghalen, je bent zo volledig te achterhalen (alleen je kenteken ontbreekt nog). De Blauwe Brigade leest gewoon mee, die staan na het kerstreces gewoon op de stoep bij je…
Ik ga mezelf gewoon aangeven bij de belastingdienst, ik kan geen kant op...

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03 16:20
Unknownx09 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:40:
[...]

Hoezo? Net zoals de rest al zegt: je KAN een controle krijgen. Maar dat kan ook niet gebeuren en dan is er niks aan de hand.

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-03 09:12
Heb je toevallig een android telefoon? op je google maps tijdlijn kan je precies terug kijken welke ritten je hebt gemaakt. Kost je even wat werk maar je kunt precies terugvinden welke kilometers je gereden hebt.

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:14
jeroen... schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:12:
Heb je toevallig een android telefoon? op je google maps tijdlijn kan je precies terug kijken welke ritten je hebt gemaakt. Kost je even wat werk maar je kunt precies terugvinden welke kilometers je gereden hebt.
Iphones doen dit ook hoor :-)

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-03 09:12
Mijn google maps is hiermee gestopt sinds ik een iphone heb, maar dan zal ik vast ergens een toestemming niet goed hebben staan.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-03 12:09
Sammy_tukker schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:45:
Ik had een collega die regelmatig met zijn auto waar hij officieel niet prive meer reed naar IKEA ging om spullen te kopen. Maar dan ging hij daar ook meteen lunchen en zorgde ervoor dat hij het bonnetje goed bewaarde (en ondertussen meteen de Billy's e.d. meenemen natuurlijk). Werd ook geaccepteerd door de belastingdient. Dan moet die IKEA natuurlijk niet tientallen kilometers omrijden zijn.

• Tanne1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-03 17:07
Frame164 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:19:
[...]

Ik had een collega die regelmatig met zijn auto waar hij officieel niet prive meer reed naar IKEA ging om spullen te kopen. Maar dan ging hij daar ook meteen lunchen en zorgde ervoor dat hij het bonnetje goed bewaarde (en ondertussen meteen de Billy's e.d. meenemen natuurlijk). Werd ook geaccepteerd door de belastingdient. Dan moet die IKEA natuurlijk niet tientallen kilometers omrijden zijn.
Zoalng je niet meer dan 500km rijd in een jaar, en als privé aanmerkt in je rittenregistratie, mag je gewoon naar de Ikea of elke andere winkel.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Frame164 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:19:
[...]

Als hij gescanned was op de parkeerplaats zou ik nog wel eens willen zien of het geaccepteerd zou zijn.

Ik zou me eerlijk gezegd ook die moeite om het alsnog achteraf op te stellen besparen. No way dat je dat serieus sluitend gaat krijgen. En met die ANPR camera's van tegenwoordig is de kans dat ze een gat erin prikken veel groter dan vroeger en dan heb je pas echt trammelant.

Dan kun je nog beter niets doen en hopen dat het niet gecontroleerd wordt.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 16:28

Paitor

rages doen :P

Unknownx09 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:17:
[...]

Was jij de enige berijder van de lease-auto? Ik weet van drie zakelijke leasemaatschappijen dat ze wel bijhouden in hun systemen wanneer je de auto kreeg, wat er gebeurde met onderhoud (dan is kilometergetal genoteerd) en wanneer je de auto inleverde. Mits jij de kentekens nog weet, maar daar had ik dan altijd weer parkline facturen van die ik nog wel op de email had staan.
Wellicht kan je dan al een heel stuk van je ontbrekende admin goedmaken?

Lijkt me nog steeds een pokkeklus, maar voor de mogelijke boete kan je best wat uurtjes werken.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52

FreakNL

Well do ya punk?

Unknownx09 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:40:
[...]

Dus je hebt WEL Prive-KMs gemaakt?

En dus bijtelling ontdoken?

Dan mogen ze je wmb pakken ook.

[Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 23-12-2021 18:32]

• Unknownx09
FreakNL schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:32:
[...]

Dus je hebt WEL Prive-KMs gemaakt?

En dus bijtelling ontdoken?

Dan mogen ze je wmb pakken ook.
Ik heb GEEN privé km's gereden maar dat is moeilijk te bewijzen zonder registratie..

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
Ik zou pas panieken als er paniek is
Kant is klein dat je vragen gaat krijgen

Ik heb het 1x om mij heen zien gebeuren. Desbetreffende persoon had geen bijtelling en reed enorm veel prive, hell hij gaf zelfs zijn auto aan aan medewerkers (was de directeur) mee "pak mijn auto maar op vakantie".

Vervolgens kreeg die een controle. Heeft die een stagiair een week lang een boekje vol zitten schrijven en toen was het goed...

Nou dat was iemand die dus de boel belazerde. Jij niet. Ik zou mij niet zo druk maken

CISSP! Drop your encryption keys!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

laurens0619 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:09:
Vervolgens kreeg die een controle. Heeft die een stagiair een week lang een boekje vol zitten schrijven en toen was het goed...
Wanneer was dat? Dit klinkt een beetje als 'resultaten uit het verleden...'

• laurens0619
Yucon schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:26:
[...]

Wanneer was dat? Dit klinkt een beetje als 'resultaten uit het verleden...'
Niet vragen, nu voel ik mij oud
Ik gok een jaar of 15 geleden :X :X :X :X

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

laurens0619 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:33:
[...]

Niet vragen, nu voel ik mij oud
Ik gok een jaar of 15 geleden :X :X :X :X
Juist :+ 8)

• laurens0619
Ja je hebt een punt
Met de snelheid hoe die overheidsinstanties wijzigen, denk ik niet dat je er over een jaar of 5 nog mee wegkomt

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:12
Paitor schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:20:
[...]
Wellicht kan je dan al een heel stuk van je ontbrekende admin goedmaken?

Lijkt me nog steeds een pokkeklus, maar voor de mogelijke boete kan je best wat uurtjes werken.
Mogelijk willen de werkgevers (al dan niet tegen een kleine vergoeding) hun deel van de administratie wel ter beschikking stellen. Daar zijn ze zelf ook bij geholpen aangezien zij hadden moeten (?) vragen om de kilometerregistratie en zelf ook in de problemen komen als jij een probleem krijgt. Hadden de wagens waarin je gereden hebt een GPS-tracker? Dan kunnen de werkgever en/of leasemaatschappij (wederom : altijd aanbieden tegen een kleine vergoeding) die logs ter beschikking stellen? Maar ook : neem een linkje naar dit draadje op bij je "work-in-progress" van het samenstellen van de administratie ;)

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-03 11:16
Google map houdt ook precies bij waar je bent. Met een beetje geluk staat deze functie aan en kan je makkelijk een administratie opstellen.

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-03 21:55
Voor iedereen die zegt dat het zo makkelijk is om achteraf een registratie op te bouwen, naar mijn idee valt dat nog wel eens tegen.

Ik heb bij een oud-werkgever een nogal chaotische directeur gehad die echt een puinhoop van de administratie had gemaakt, hij had het wel genoteerd maar met pen opgeschreven in notitieboekjes met begin- en eindstand en een vage omschrijving van het adres van de klant. Na het omzetten naar Excel bleken er toch vele gaten in te zitten - ook toen de adminsitratie van de tankpassen erbij werd gehaald en er weer dingen niet bleken te kloppen.

Toen hebben we meerdere avonden samen op kantoor gezeten om e.e.a. te ontcijferen. Dan kom je er ook achter dat van de 'vaste route van kantoor naar huis' in de praktijk ook vaak wordt afgeweken: toch even omrijden i.v.m. file of even langs een andere route om snel een pakketje (privé of werk? Succes met het uitzoeken daarvan!) op te halen.

Enkele jaren daarna zelf een lease-auto gehad die ik niet privé heb gereden en ook dan merk je dat je toch geneigd bent om af en toe even om te rijden via de supermarkt (omrijdkilometers noteren als privé). Achteraf is dat echt heel lastig te doen.

Ik zou hopen op geen controle.

Overigens las ik eerder in dit topic dat de belastingdienst bij elke controle van een bedrijf de bijtellingen meeneemt: dat is niet het geval er zijn verschillende soorten controles die de belastingdienst uitvoert en bijtelling wordt niet altijd meegenomen, bijv. indien men een controle op de vennootschapsbelasting of omzetbelasting uitvoert.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee