Ook ik ben op de markt voor zonnepanelen, inmiddels diverse offertes opgevraagd.
Maar kom er nog niet helemaal uit:
Ik lees op veel plekken dat micro-omvormers duurder zijn, maar ik vind dat nogal meevallen ten opzichte van anderen. Misschien zijn die overprijst.
Micro-omvormers spreken me wel aan want ik kan gemakkelijk nog wat uitbreiden, over een paar jaar komt er wellicht een dakkapel. Dus zullen er wat panelen verplaatsen naar erop, eventueel nog 2 à 3 stuks op de schuur in de tuin.
Met micro-omvormers is dat volgens mij relatief simpel uit te breiden.
Daarnaast lijkt het rendement iets hoger te zijn, mede door mijn dakorientatie en het beetje schaduw door de schoorsteen.
Op dit moment spreekt Offerte 3 mij het meest aan, mede door prijs/wp maar ook door de micro-omvormers.
Offertes zijn allemaal aangevraagd op panelen op enkel de voorkant, maar waarschijnlijk pakken we ook direct de achterzijde mee ook al is het rendement daar lager.
Met wat puzzelen zou ik op de voorzijde 9 panelen kwijt kunnen. (8 als ik het mooi symetrisch en in lijn leg)
Op de achterkant is het dakraam net anders geplaatst waardoor ik ook daar 8 à 9 panelen kwijt kan.
Ik moet het nog nameten, maar qua dak van onder naar boven ga ik net geen 4 panelen kwijt kunnen op een rij in de lengte. (uitgaande van paneellengte van 175)
De boom op google maps is inmiddels gekapt, er is vandaag een nieuwe geplant. Maar het zal nog even duren voordat die schaduw gaat geven op het dak.
Doel is zolang het nog kan ons jaarverbruik op te heffen en dan de rest te aan het net te voeden voor het beetje wat dat nog opbrengt, maar in de toekomst is het doel van het gas af en elektrisch te gaan rijden.
Van het gas af, dan wel volledig, danwel met een hybride aanvulling op de ketel zal gebeuren binnen nu en 2 jaar.:strip_exif()/f/image/hmWtQKw0Fr4k1TXskclrvVGg.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar kom er nog niet helemaal uit:
Ik lees op veel plekken dat micro-omvormers duurder zijn, maar ik vind dat nogal meevallen ten opzichte van anderen. Misschien zijn die overprijst.
Micro-omvormers spreken me wel aan want ik kan gemakkelijk nog wat uitbreiden, over een paar jaar komt er wellicht een dakkapel. Dus zullen er wat panelen verplaatsen naar erop, eventueel nog 2 à 3 stuks op de schuur in de tuin.
Met micro-omvormers is dat volgens mij relatief simpel uit te breiden.
Daarnaast lijkt het rendement iets hoger te zijn, mede door mijn dakorientatie en het beetje schaduw door de schoorsteen.
Op dit moment spreekt Offerte 3 mij het meest aan, mede door prijs/wp maar ook door de micro-omvormers.
Offertes zijn allemaal aangevraagd op panelen op enkel de voorkant, maar waarschijnlijk pakken we ook direct de achterzijde mee ook al is het rendement daar lager.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Relatief groot schuindak (45 graden helling) doordat deze vanaf de 1e verdieping al begint, maar ook veel dakramen.Met wat puzzelen zou ik op de voorzijde 9 panelen kwijt kunnen. (8 als ik het mooi symetrisch en in lijn leg)
Op de achterkant is het dakraam net anders geplaatst waardoor ik ook daar 8 à 9 panelen kwijt kan.
Ik moet het nog nameten, maar qua dak van onder naar boven ga ik net geen 4 panelen kwijt kunnen op een rij in de lengte. (uitgaande van paneellengte van 175)
Schaduw
Enkel de schoorsteen op de nok, en wellicht die van de buren. het kleine pijpje op de achterzijde komt te vervallen.De boom op google maps is inmiddels gekapt, er is vandaag een nieuwe geplant. Maar het zal nog even duren voordat die schaduw gaat geven op het dak.
Jaarverbruik
Nog geen idee, we wonen er net en hebben nu nog geen keuken.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Max €10.000,-Doel is zolang het nog kan ons jaarverbruik op te heffen en dan de rest te aan het net te voeden voor het beetje wat dat nog opbrengt, maar in de toekomst is het doel van het gas af en elektrisch te gaan rijden.
Van het gas af, dan wel volledig, danwel met een hybride aanvulling op de ketel zal gebeuren binnen nu en 2 jaar.
Wie gaat het project uitvoeren
Op het dak de installateur, binnenshuis doe ik zelf (indien ze dat toelaten)Bijhouden van data
Een cloud en app is leuk om de status en werking van de individuele panelen te controleren. Maar bijhouden van de data zelf haal ik binnen via homeassistantReeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/hmWtQKw0Fr4k1TXskclrvVGg.jpg?f=fotoalbum_large)
Regio
Amersfoort[ Voor 4% gewijzigd door S-te-fan op 21-12-2021 19:05 ]
/f/image/VDsHklNEDqqtZwMITmLl3pqS.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/zMV2wr9XU1Edw972udDcffhu.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Z1M6BBRbMNqxanxgHuBZs9Z0.png?f=fotoalbum_tile)