Toon posts:

Gigabyte Aorus B550 Elite v2 - Geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eENDj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-12-2021
Mijn vraag

Beste lezers. Heb onlangs mijn pc geupgrade naar een Gigabyte Aorus B550 Elite v2 in combinatie met een 5600X. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik Realtek audio niet werkende kan krijgen, Welke update ik ook probeer hij komt geen eens in Device manager te staan (is wel te vinden bij "add or remove program"). Het enige wat hier herkend wordt zijn de NVIDIA Audio drivers. Bij het installeren volgt er geen foutmelding. Hij vraagt om opnieuw op te starten en hierna is hij niet te vinden als output device. Zowel boxen als headset in zowel de front als achter panels geprobeerd. Het kan toch niet zo zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten op het moederbord, zoiets zit er toch in? Mocht iemand nog opties weten, elke suggestie is waardevol.

Gelijk een 2e vraag. Gaat een geluidskaart dit probleem oplossen of is hier ook een relatie met Realtek Audio drivers?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Windows 10 Home
Gigabyte Aorus B550 Elite v2 Rev 1.0
AMD 5600X
Corsair vengeance LPX DDR4 2x 16gb 3600hmz
2070 RTX

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
- Bios update naar laatste versie
- Format van de SSD gevolgd door
- Windows install zonder behoud van oude instellingen
- AMD chipset updates
- Beide Gigabyte audio drivers van hun website geprobeerd (Realtek HD Audio Driver [6.0.9225.1] / Realtek HD Audio Driver (Note) Win10 ver.20H2 supported. [6.0.9126.1]
- Realtek Audio driver van Realtek website geinstalleerd, uit 2017 (R2.82 2017/07/26 )
- Na elke poging de geinstalleerde driver weer verwijderd en uit C:\ weggegooid
- In Device manager>System devices>High definition Audio Controllers uitgeschakeld
- Gigabyte App server geinstalleerd en alles geupdate
- Driver booster geinstalleerd en gekeken of hier iets met audio drivers/codecs te vinden was (nope)
- Front en backpanels geprobeerd met boxen en headset
- Front panel Audio conector uit mb gehaald om kortsluiting uit te sluiten
- Bios settings > IO Ports > HD Audio Controller enabled gecontroleerd.

Alvast bedankt

[Voor 3% gewijzigd door eENDj op 17-12-2021 13:04]

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:39
Heb je de stekker van het front panel al eens van de moederbord-header getrokken? Misschien zit daar een sluiting in.

Ja een losse geluidskaart gaat het waarschijnlijk oplossen, maar heb je geen garantie op het bord?

IBM 5x85c 100@120 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Dual Celeron 433 (2000) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q9550 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

• eENDj
PD2JK schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:38:
Heb je de stekker van het front panel al eens van de moederbord-header getrokken? Misschien zit daar een sluiting in.

Ja een losse geluidskaart gaat het waarschijnlijk oplossen, maar heb je geen garantie op het bord?
Heb hem net eruit getrokken en heeft niets opgeleverd :( En bedankt voor dat antwoord. Ja er zit nog zeker garantie op maar ik besteed liever 40 euro in een kaart dan dat ik een procedure van enkele weken moet afwachten eerlijk gezegd. Het was al genoeg gekloot om hem opgestart te krijgen aangezien er een USB Bios update gedaan moest worden voor hij uberhaupt opstarte (Thnx not to shame vendor).

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:49
Als er nu al overduidelijk iets kapot is is het niet onredelijk dat er mogelijk meer functionaliteit niet werkt, of in de toekomst stopt met werken/minder stabiel wordt.

Houdt daar wel rekening mee, nu heb je nog rechten over een tijd niet meer.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Check voor de zekerheid de BIOS instellingen bij settings > IO Ports > HD Audio Controller. Als die niet op “enabled” staat gaat onboard audio namelijk nooit werken.

• eENDj
Djarune schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:52:
Check voor de zekerheid de BIOS instellingen bij settings > IO Ports > HD Audio Controller. Als die niet op “enabled” staat gaat onboard audio namelijk nooit werken.
Net even gekeken en staat op enabled. Thnx though :)

Lijkt er dan toch op dat het een RMA gaat worden. Wacht het weekend nog even af maar na de opmerking van !Mark ben ik toch niet gerust gesteld. Ik heb net toen ik in de bios wou komen al voor de 2e keer gehad dat ik een boot device moest kiezen waarna hij niet meer wou opstarten. Dus die combinatie steld me niet bepaald gerust. Mn broer had ook al een mb bij het niet te noemen bedrijf besteld en een kapotte gekregen dus dat helpt ook niet mee.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Ik zou hem gewoon voor RMA terugsturen, wellicht is er meer stuk. Plus je kan hem niet doorverkopen zo

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:49
eENDj schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:49:
Mn broer had ook al een mb bij het niet te noemen bedrijf besteld en een kapotte gekregen dus dat helpt ook niet mee.
Dat komt deels omdat veel mensen (ergens ook begrijpelijk) moederborden met dit soort kleinere defecten (Lees: Alles behalve simpelweg op geen enkele manier beeld krijgen) onder Koop op Afstand terugsturen i.p.v. een RMA traject ingaan, want minder gedoe. Alleen dit soort teruggestuurde borden worden dan vrolijk weer aan een volgende klant verkocht wie dan weer tegen hetzelfde aanloopt.

Je zou met de webshop proberen af te kunnen spreken dat je graag geld terug wilt aan het einde van het RMA traject i.p.v. een gerepareerd product. Dan kun je nu zelf gewoon een nieuwe kopen en meteen door en krijg je over een aantal weken je geld op de rekening.

• eENDj
A juist daar zit wat in. Dat geld heb ik helaas niet beschikbaar maar ik zal hem toch terug sturen. Had de hoop dat er een bekend probleem bestaat die ik gemist had maar wat ik uit de reacties haal is de conclusie dat hij waarschijnlijk gewoon kapot is.

Bedankt voor de reacties en suggesties :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee