Mijn vraag
Beste lezers. Heb onlangs mijn pc geupgrade naar een Gigabyte Aorus B550 Elite v2 in combinatie met een 5600X. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik Realtek audio niet werkende kan krijgen, Welke update ik ook probeer hij komt geen eens in Device manager te staan (is wel te vinden bij "add or remove program"). Het enige wat hier herkend wordt zijn de NVIDIA Audio drivers. Bij het installeren volgt er geen foutmelding. Hij vraagt om opnieuw op te starten en hierna is hij niet te vinden als output device. Zowel boxen als headset in zowel de front als achter panels geprobeerd. Het kan toch niet zo zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten op het moederbord, zoiets zit er toch in? Mocht iemand nog opties weten, elke suggestie is waardevol.
Gelijk een 2e vraag. Gaat een geluidskaart dit probleem oplossen of is hier ook een relatie met Realtek Audio drivers?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Windows 10 Home
Gigabyte Aorus B550 Elite v2 Rev 1.0
AMD 5600X
Corsair vengeance LPX DDR4 2x 16gb 3600hmz
2070 RTX
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
- Bios update naar laatste versie
- Format van de SSD gevolgd door
- Windows install zonder behoud van oude instellingen
- AMD chipset updates
- Beide Gigabyte audio drivers van hun website geprobeerd (Realtek HD Audio Driver [6.0.9225.1] / Realtek HD Audio Driver (Note) Win10 ver.20H2 supported. [6.0.9126.1]
- Realtek Audio driver van Realtek website geinstalleerd, uit 2017 (R2.82 2017/07/26 )
- Na elke poging de geinstalleerde driver weer verwijderd en uit C:\ weggegooid
- In Device manager>System devices>High definition Audio Controllers uitgeschakeld
- Gigabyte App server geinstalleerd en alles geupdate
- Driver booster geinstalleerd en gekeken of hier iets met audio drivers/codecs te vinden was (nope)
- Front en backpanels geprobeerd met boxen en headset
- Front panel Audio conector uit mb gehaald om kortsluiting uit te sluiten
- Bios settings > IO Ports > HD Audio Controller enabled gecontroleerd.
Alvast bedankt
Beste lezers. Heb onlangs mijn pc geupgrade naar een Gigabyte Aorus B550 Elite v2 in combinatie met een 5600X. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik Realtek audio niet werkende kan krijgen, Welke update ik ook probeer hij komt geen eens in Device manager te staan (is wel te vinden bij "add or remove program"). Het enige wat hier herkend wordt zijn de NVIDIA Audio drivers. Bij het installeren volgt er geen foutmelding. Hij vraagt om opnieuw op te starten en hierna is hij niet te vinden als output device. Zowel boxen als headset in zowel de front als achter panels geprobeerd. Het kan toch niet zo zijn dat ik iets verkeerd heb aangesloten op het moederbord, zoiets zit er toch in? Mocht iemand nog opties weten, elke suggestie is waardevol.
Gelijk een 2e vraag. Gaat een geluidskaart dit probleem oplossen of is hier ook een relatie met Realtek Audio drivers?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Windows 10 Home
Gigabyte Aorus B550 Elite v2 Rev 1.0
AMD 5600X
Corsair vengeance LPX DDR4 2x 16gb 3600hmz
2070 RTX
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
- Bios update naar laatste versie
- Format van de SSD gevolgd door
- Windows install zonder behoud van oude instellingen
- AMD chipset updates
- Beide Gigabyte audio drivers van hun website geprobeerd (Realtek HD Audio Driver [6.0.9225.1] / Realtek HD Audio Driver (Note) Win10 ver.20H2 supported. [6.0.9126.1]
- Realtek Audio driver van Realtek website geinstalleerd, uit 2017 (R2.82 2017/07/26 )
- Na elke poging de geinstalleerde driver weer verwijderd en uit C:\ weggegooid
- In Device manager>System devices>High definition Audio Controllers uitgeschakeld
- Gigabyte App server geinstalleerd en alles geupdate
- Driver booster geinstalleerd en gekeken of hier iets met audio drivers/codecs te vinden was (nope)
- Front en backpanels geprobeerd met boxen en headset
- Front panel Audio conector uit mb gehaald om kortsluiting uit te sluiten
- Bios settings > IO Ports > HD Audio Controller enabled gecontroleerd.
Alvast bedankt
[Voor 3% gewijzigd door eENDj op 17-12-2021 13:04]