Vraag

• Arnoudve
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-01-2022
hallo Allemaal!

ik heb echt maar een klein beetje verstand van computers, en zou er graag meer van willen weten. Hopelijk kunne jullie me helpen.
onlangs heb ik heb een oude pc omgebouwd, een oud kreng die vroeger als server heeft gediend. ik heb altijd al een oude computer willen ombouwen en dit was mijn kans. op internet me erin verdiept, op marktplaats redelijke maar ietwat verouderede onderdelen aangeschaft. Voor de eerste keer wilde ik er niet veel geld aan uitgeven. Het hoeft niet perse een high end pc te zijn.

Alleen de videokaart was wel een dingentje, (vanwege de prijs) dus ik heb de oude gebruikt.

Alles verliep redelijk goed. Na wat kleine mankementen (die al verholpen zijn) startte de pc goed op en werkte uitstekend. Windows 10 erop, drivers geïnstalleerd en gewoon wat licht werk gedaan.
Totdat ik een (volgens mij) een redelijk lichte game speelde (tank force). Na een tijdje begon opeens mijn scherm te knipperen. Het is vrij constant, elke 5 seconden gemiddeld 1 keer. scherm is 0,5 sec zwart en staat dan weer aan. Soms blijft hij langer uit en dan verschijnt op het scher dat hij de kabels controleert. vervolgens doet hij het weer. Voor de rest geen haperingen, geen hoge tempraturen, geen vast lopers, of whatever. Opeens knippert mijn scherm. En ik heb geen idee wat ik eraan doen kan.
Ik ben bang dat mijn videokaart te erg verouderd is, en het tijd word voor een nieuwe. 1 GB is weinig volgens mij? Of heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
windows 10 pro 64 bit

moederbord: asus maximus viii ranger (lga 1151)
cpu: intel core i7 6700k
ram: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule.
videokaart: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC (Nvidia GeForce GTX 560 Ti/ 1 GB GDDR5/ 4,2Gbps)
opslag: 128 gb m.2. ssd (geen idee welk soort) oude van laptop gebruikt.
voeding: corsair cx600 (oude gebruikt die nog in de pc zat)
Inter-Tech DMG-31 Wi-Fi-4 (er ook ingezet omdat moederbord geen wifi had)
asus muis en toetsenbord

samsung synmaster t220 (erg oud met alleen vga en dvi aansluiting.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
stuurprogramma van internet gedownload, volledig nieuwe windows installatie, probleem blijft.
heeft iemand een tip of idee? graag!

Beste antwoord (via Arnoudve op 17-12-2021 12:28)

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-03 22:29
Koppel het scherm eens aan een andere computer, knippert het dan ook nog ? Indien het knipperen zich dan nog voordoet dan ligt dit dikwijls aan defecte condensatoren. Voor je monitor zijn repair kits te koop, kostprijs 10-15 euro. Google eens op repair kit en vul dan je merk en type monitor in. De meeste repairkits voor deze monitor bestaan uit : 9 High Temperature capacitors, 1000uF (2), 820uF (4), 330uF (1), 47uF (1), 100uF (1).

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:36
Andere videokabel proberen.

andere monitor/TV proberen.

Videokaart eruit halen en de monitor aansluiten op het moederbord. Je zal daar echter wel een HDMI>DVI adapter voor nodig hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-03 22:29
Koppel het scherm eens aan een andere computer, knippert het dan ook nog ? Indien het knipperen zich dan nog voordoet dan ligt dit dikwijls aan defecte condensatoren. Voor je monitor zijn repair kits te koop, kostprijs 10-15 euro. Google eens op repair kit en vul dan je merk en type monitor in. De meeste repairkits voor deze monitor bestaan uit : 9 High Temperature capacitors, 1000uF (2), 820uF (4), 330uF (1), 47uF (1), 100uF (1).

• Arnoudve
Uszka schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:09:
Andere videokabel proberen.

andere monitor/TV proberen.

Videokaart eruit halen en de monitor aansluiten op het moederbord. Je zal daar echter wel een HDMI>DVI adapter voor nodig hebben.
ik heb de videokaart eruit gehaalt en een andere monitor aangesloten op het moederbord. dat werkte prima

• Arnoudve
Stef2020 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:39:
bedankt! ik had er zelf nog geeneens aan gedacht dat het ook gewoon aan het scherm kon liggen 8)7.
Ik heb hem aangesloten op een andere pc en meteen hetzelfde probleem.
Ik was sowieso al niet zo blij met het deze omdat hij een irritante beeldverhouding heeft (vind ik) ik koop denk ik een nieuwe. bedankt!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee