Vraag

• Bert Grootje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 06:29
Hoi,

Ouders hebben boerderij verkocht, zijn gaan wonen in een apartement in het dorp.

Volgens de boekhouder wordt dat veel belasting betalen in box 3, om dat op te lossen wil de boekhouder een Open Fonds voor Gemene Rekening (OFGR) oprichten.

Maar daarvoor is een derde partij nodig die minimaal voor 10% meedoet, en dat moet ik dan worden.

Stel dat ouders 750.000 in het fonds stoppen, dan moet ik 75.000 in het fonds stoppen. Zou net kunnen, mijn box 3 'problemen' zijn niet zo groot als van mijn ouders)))

Is dit verstandig?

Mvg, Herbert

Alle reacties

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:10

Thompson

Beeromaniac

Is dat niet iets waar de boekhouder je prima over kan adviseren? De voordelen, nadelen en risico's?

Beeromaniac

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:06
Dit soort zaken zou ik niet aan een stel leken (welke zich desondanks experts voelen) op Tweakers vragen..

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:02
Klinkt als veel gedoe voor beperkte winst. Doe iets nuttigs met dat vermogen. Beleg het of stop het in een paar verhuur appartementen.

[Voor 27% gewijzigd door Sethro op 16-12-2021 21:58]

• Bert Grootje
Thompson schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:54:
Is dat niet iets waar de boekhouder je prima over kan adviseren? De voordelen, nadelen en risico's?
tsja, dat heeft die dus gedaan, maar dat is zo gericht op cijfertjes, zijn er misschien andere aspecten?

moreel, is toch een stukje belastingontwijking,

pissed off belastingdienst misschien, gaan ze niet andere regels heel erg nauwkeurig volgen, met extra aandacht, niet dat er iets is volgens mij, maar ik vind dat geen leuk idee.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:27
volgens Van Lanschot wijzigt er iets op dit vlak. Heeft dat nog impact op jullie?

https://www.vanlanschot.n...nieuw-consultatievoorstel

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:02
Bert Grootje schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:58:
[...]

moreel, is toch een stukje belastingontwijking,

pissed off belastingdienst misschien, gaan ze niet andere regels heel erg nauwkeurig volgen, met extra aandacht, niet dat er iets is volgens mij, maar ik vind dat geen leuk idee.
Ontwijken is gewoon toegestaan en gebeurd op grote schaal natuurlijk.

Ik vind het maar een slecht advies van de boekhouder. Je bent een heel gedoe aan optuigen voor besparen van wat kleine kruimels. De VRH is net aan 1%. Je moet je al veel meer zorgen maken over de inflatie van enkele procenten.

Daarom dus iets zinnigers doen zodat je 5+% rendement maakt en je vermogen in stand blijft.

[Voor 6% gewijzigd door Sethro op 16-12-2021 22:04]

• Bert Grootje
Sethro schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:03:
[...]Daarom dus iets zinnigers doen zodat je 5+% rendement maakt en je vermogen in stand blijft.
tsja, de keuze is om ouders van 85 en 83 niet meer de stress van beleggen aan te doen, en alleen maar spaar rekeningen te nemen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:34
(jarig!)
Bert Grootje schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:23:
[...]

tsja, de keuze is om ouders van 85 en 83 niet meer de stress van beleggen aan te doen, en alleen maar spaar rekeningen te nemen.
Waarom zouden ze 750.000 op de spaarrekening willen hebben? Wordt het dan niet tijd om vooral uit te zoeken hoe ze van hun geld afkomen?

• Bert Grootje
celshof schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:02:
volgens Van Lanschot wijzigt er iets op dit vlak. Heeft dat nog impact op jullie?

https://www.vanlanschot.n...nieuw-consultatievoorstel
Die kwam voorbij in het gespek met de boekhouder, was geen probleem ...

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:52
President schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:30:
[...]

Waarom zouden ze 750.000 op de spaarrekening willen hebben? Wordt het dan niet tijd om vooral uit te zoeken hoe ze van hun geld afkomen?
Voor de oude dag 🤡 Wacht maar tot het CAK om de hoek komt kijken. Dan zeg maar dag tegen je vermogen.

Wat je beter kunt doen is je ouders een lening uitschrijven voor 75.000 tegen 10% rente opeisbaar bij overlijden (vastleggen bij de notaris kost je een paar meijer) En dat dan jaarlijks herhalen. Ben je aan het einde van de rit schuldeiser, over die schuld + rente hoef je vervolgens geen erfbelasting te betalen.

Dat kun je trouwens met alle gezinsleden doen indien je zussen en broers hebt. Ik laat even in het midden of je dat geld op voorhand cash weer terug krijgt 😇

[Voor 70% gewijzigd door MagniArtistique op 16-12-2021 22:53]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:39
Ik denk dat je boekhouder keer overhoudt om dit op te tuigen dan dat jullie belasting besparen . Maw ga even goed na wie hier het meest mee geholpen is. Geen stres lekker op de bank laten staan of een gedeelte op nexo ofzo douwen tegen 8 %. Die verhuur appartement kopen is ook geen slecht idee. Maar zoals je zelf al zei, gezien de leeftijd van je ouders, krijgen ze dit toch nooit op.

• Bert Grootje
JtjeWtje schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:45:

Wacht maar tot het CAK om de hoek komt kijken. Dan zeg maar dag tegen je vermogen.
Volgens de boekhouder is CAK mede reden om dit te doen.

Vader zit in een verzorgingstehuis, bij de eigen maandelijkse bijdrage aan CAK wordt naar het vermogen in Box 3 gekeken.

Vorig jaar hadden ouders niet veel in box 3, eigen maandelijkse bijdrage CAK valt nu mee, en om te voorkomen dat in de komende aangifte er wel veel in box 3 wordt dit gedaan.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01
Je betaalt met deze constructie weliswaar geen vermogensbelasting, maar wel inkomstenbelasting over het geld dat je ontdekt uit het fonds. Dat betekent dat het alleen voordelig is wanneer er een laag inkomen is en een laag rendement over het vermogen.

Persoonlijk zou ik het niet doen, omdat je naar mijn idee vrij eenvoudig rendementen kan behalen waar bij de constructie je alleen maar meer kost. Maar daar zit natuurlijk wel enig risico aan.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 17:17
Heb je al berekend wat de eigen bijdrage gaat worden in beide scenario's?

https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/eigen-bijdrage-rekenhulp

je maakt natuurlijk ook kosten voor het oprichten en liquideren van het fonds, hoe lang moet het fonds bestaan voordat je de kosten eruit hebt?

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

Bert Grootje schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:49:

Volgens de boekhouder wordt dat veel belasting betalen in box 3, om dat op te lossen wil de boekhouder een Open Fonds voor Gemene Rekening (OFGR) oprichten.

Maar daarvoor is een derde partij nodig die minimaal voor 10% meedoet, en dat moet ik dan worden.

Stel dat ouders 750.000 in het fonds stoppen, dan moet ik 75.000 in het fonds stoppen. Zou net kunnen, mijn box 3 'problemen' zijn niet zo groot als van mijn ouders)))
Het is een rekensom en het hangt sterk af van de vraag wat je ouders gaan doen met hun 750K en jij met je 75K.
Als je bijv 6pct rendement maakt dan betaal je in box3 ruwweg 1.3pct z 825k = 11K belasting op een inkomen van 49.500 en dat is een belastingdruk van 22.2pct. dat is uitstekend.

Via een OFGR betaal je 15pct VPB en dan nog eens ca 27pct box2 belasting en hou je veel minder over.

Maar bij 2pct rendement betaal je nog steeds 11K belasting op een rendement van 16.500 en is de OFGR fors goedkoper.

Echter als jij geen box3 problemen hebt en jouw 75k wordt grotendeels opgevangen dmv het heffingsvrije vermogen is het voor jou persoonlijk beter om niet mee te doen in de OFGR dus tja.. je ouders hebben dan een voordeel ten koste van jou. Dat zal vast niet de bedoeling zijn.

Kortom: met Excel aan de slag en diverse scenario's uitrekenen en desnoods 'moeten' je ouders jou compenseren voor jouw nadeel. Een alternatief is dat je ouders een BV oprichten zonder jou. Dat heeft wel wat meer kosten en publicatieplicht maar dan vallen ze jou er niet mee lastig.

Dan nog dit: de overheid begint door te krijgen dat de ofgr wordt gebruikt voor dit soort belastingontwijking dus lees je goed in voor je begint. Aan de andere kant is zo'n fonds snel weer op te heffen en dan kun je weer een andere maas in de wet vinden.

Ten slotte: het is een rotonderwerp maar praat ook eens over schenkingen die binnen het 10pct tarief vallen. Dat kan jaarlijks tot ca 120K en kost dus 10pct maar jouw voordeel is dat je bij overlijden geen 20pct hoeft te betalen en dat het rendement tot het overlijden van jouw ouders ook al (belastingvrij) voor jou is. Hier kan een fiscalist of notaris goed op maat gesneden advies over geven want het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat je ouders hun hand moeten gaan ophouden bij jou.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:55
JDillinger schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:55:
Dit soort zaken zou ik niet aan een stel leken (welke zich desondanks experts voelen) op Tweakers vragen..
Zeker niet met volledige voor- en achternaam.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee