Vraag

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:11
Ik ben bezig met het plannen van zonnepanelen op mijn dak, maar zie door de omvormers de optimizers niet meer 8)7

Ik heb concreet de volgende vragen en hoop dat jullie deze gefundeerd kunnen beantwoorden:
1. Wat is in mijn "schaduw-situatie" de meest verstandige keuze:
Alleen panelen in 1 of 2 strings en een centrale omvormer?
Zonnepanelen met optimizers, en dan vanaf welk schaduw percentage?
Solar edge?
Micro omvormers?

2. Heeft het "blauwe" paneel 22 nog zin? Mochten jullie nog meer opties zien, dan hoor ik ze graag.

3. Hoeveel strings is verstandig, 1 of 2? Enige uitleg is welkom!

4. In mijn "Oost-West" situatie, is het dan nog verstandig om de omvormer te "onderdimensioneren? En zoja, wat is een geschikt percentage van het geinstalleerde Wp?

5. Is een 3-fase meterkast een vereiste? Op korte termijn geen plannen voor een elektrische auto of warmtepomp.

6. Indien ik voor 390 Wp panelen zou gaan, maakt dat nog uit voor:
omvormer;
optimizers (Solar Edge P401 in combinatie met Trina Solar Vertex zou niet aan te raden zijn)?

Uiteindelijk zal ik een keuze voor " systeemtype" en/of installateur maken.

Onderstaand de broodnodige achtergrond informatie! Alvast bedankt!
Foto's
Luchtfoto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghiVOuLOIprOiGHO4cgJewk8IoA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6nRvwOXoj12NWTilXU1SyUcM.jpg?f=user_large

Voorzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQ3nEsNqPBAk9Q7XF9nXMYJqb04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrB1fHONuPXCGeItMBuyWVcf.jpg?f=fotoalbum_large

Achterzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gcemiSbloRDZg-oex4YrCVLulw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZpWbnyUw8gCxZPPPL9yUiKV.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte & Schaduw
In SUNNY DESIGN heb ik zo goed & kwaad als mogelijk, mijn dak en de omgeving gemodelleerd. Zie huidig legplan en schaduw resultaten hieronder. Buitenmaten dak is 5.55m breedte x 7.50m hoogte.

Voorzijde (Oost-Zuid-Oost)
De groene cijfers zijn volgens offerte 2 voorzien van een optimizer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuMFHtEbdGhlhO4byXLoYe4aEcA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GKy5rmK9Bieu7MUhASHipqVe.jpg?f=user_large

Achterzijde (West-Noord-West)
De groene cijfers zijn volgens offerte 2 voorzien van een optimizer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb-odkfcMPvXmr1Y5kGbxtZXFgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i8xUgqtAoHgd1rY1LjR5G2jQ.jpg?f=user_large
Jaarverbruik
Ons huidige jaarverbruik is 5400 kWh. Inderdaad nu meer dan genoeg panelen om ons huidig gebruik mee te dekken, maar de jacuzzi nog niet meegenomen in dit jaarverbruik. Daarnaast wil ik voorbereid zijn voor een warmtepomp en/of elektrische boiler in de (nabije?) toekomst.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Huidige aansluiting is een 1-fase aansluiting, 1x 35A. Ik lees verschillende verhalen over het wel of niet overgaan naar een 3-fase meterkast en weet dus niet wat verstandig is.
Budget en doel
Het budget waar ik nu aan denk is max 6000,- ex BTW en installatie.
Wie gaat het project uitvoeren
Daar ben ik zelf nog niet over uit. Ben handig genoeg om de panelen op het dak te installeren en om de omvormer e.d. aan te sluiten. Echter laten installeren biedt garantietechnisch ook voordelen.
Wanneer een 3-fase meterkast de verstandigste keuze is, zal ik die laten ombouwen.
Bijhouden van data
Geen vereiste maar handig om eventuele performance problemen vroegtijdig te signaleren.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 (deze gaat uit van 16 panelen aan de voorzijde, waar ik mijn twijfels heb of dat gaat passen)
- 22 panelen Longi solar monokristalijn 365 Wp
- 22 Solar Edge P401 optimizers
- 1 Solar Edge SE 6000 1-fase omvormer, 6kW
- Solar Stell montage systeem voor een pannendak
- 1 string Solar/DC bekabeling inclusief stekkers
- inclusief installatie, aanpassen meterkast & instellen / in bedrijf stellen

Prijs ex BTW: 7870,-
Prijs / Wp: 0,98

Offerte 2 (Zonneplan)
- 21 panelen DMEGC 370 Wp
- 6 optimizers Zonneplan
- 1 Zonneplan One optimized omvormer (HUAWEI SUN2000-6KTL-M1), 3-fase, 6kW
- Montagesysteem Solar Construct

Prijs ex BTW: 8500,-
Prijs / Wp: 1,09

Offerte 3 (Zelf de Zonneplan offerte zo goed als mogelijk te benaderen)
- 21 panelen JA Solar JAM60S-21-370-MR Mono Full Black Halve Cellen 370Wp
- 6 optimizers Tigo Optimizer TS4-A-O
- 1 Tigo access point (nodig?)
- 1 Omvormer (HUAWEI SUN2000-6KTL-M1), 3-fase, 6kW
- 1 ABB Werkschakelaar 25A 4-polig
- Montagesysteem Clickfit Evo tbv pannendak, compleet voor voorz- & achterzijde

Prijs ex BTW: 6130,-
Prijs / Wp: 0,79

Echter wil Winkelman niet installeren ivm te grote reisafstand! Wel raadde Winkelman mij Solar Edge aan (met als reden je hebt toch al 6 optimizers... ) en wel als volgt:

Offerte 4
- 21 panelen JA Solar JAM60S-21-370-MR Mono Full Black Halve Cellen 370Wp
- 21 SolarEdge S440 Power Optimizer
- 1 Omvormer SolarEdge SE5k 3-fase met setapp voor korte strings
- 1 ABB Werkschakelaar 25A 4-polig
- Montagesysteem Clickfit Evo tbv pannendak, compleet voor voorz- & achterzijde

Prijs ex BTW: 6900,-
Prijs / Wp: 0,89
Regio
Ik woon in regio Rivierenland / Gelderland zuid.

Beste antwoord (via Smullie78 op 04-01-2022 15:08)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:52
Ziet er in de basis prima uit; kabelplan zou je eventueel kunnen kijken wat SolarEdge designer zou doen (die tekent wel kabelplan voor je, registreer als zelf-installateur) Je hebt geen lus, maar wel een duidelijke U; en SE zigzagt wat meer voor mijn gevoel.

De Jinko's zitten inmiddels op 365W ;-) https://www.solar-outlet....lack-or-jkm365n-6tl3.html
Zou deze pakken in plaats van de 350 P type... Minder degradatie en beter temperatuurcoëfficiënt.

SMA lijkt me prima keuze. Relatieve prijsverschil is bij de 3 fase omvormers ook veel kleiner, dus het 'loont' ook minder om de chineze omvormers te gebruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ik zou voor de voorkant je buurman lekker kopiëren. Dat staat met afstand het netste. Het past ook visueel mooi op de woning.
Met een relatief klein paneel als Jinko 360W moet dat lukken... Maar vraag even welke hij heeft liggen, dan kunnen we de maat opzoeken.

Optimizers hebben nut bij zachte schaduw. Harde schaduw gaat een stringomvormer prima mee om. Geef het geld uit aan meer panelen. Zolang er nog dakpannnen zichtbaar zijn is het voordeligste antwoord voor meer opbrengst: minder dakpannen zichtbaar maken.

Als Winkelman niet wil kun je bij hun conculegas in Almere kijken (Solar Outlet en Solar Bouwmarkt)

2 pijpjes: CV en ventilatie? Ventilatiepan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 18:38

Zenix

BOE!

Ik zie inderdaad ook geen reden om hier voor optimizers te gaan. Ik heb ook wat pijpjes op mijn dak, maar gewoon panelen geplaatst, mijn opbrengst met de Goodwe stringomvormer is prima. De optimizers ga je nooit terugverdienen. Offerte 3 ziet er dan nog mooier uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5d0bGt103LPKC9NDtDMayLG1r80=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhmHMp7FMPmrEgzOrXFuyXaY.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik zou wel voor 3-fase gaan, want meer dan 5kW kan je niet doen op 1-fase. Daarnaast geeft het gewoon meer ruimte om bijvoorbeeld een 3-fase kookplaat te gebruiken een kokendwaterkraan, airco etc. Je hebt gewoon een stuk meer ruimte.

[ Voor 63% gewijzigd door Zenix op 17-12-2021 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
Allereerst bedankt voor jullie reactie!
Ronald schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:44:
Ik zou voor de voorkant je buurman lekker kopiëren. Dat staat met afstand het netste. Het past ook visueel mooi op de woning.
Met een relatief klein paneel als Jinko 360W moet dat lukken... Maar vraag even welke hij heeft liggen, dan kunnen we de maat opzoeken.
Helemaal niet bij nagedacht om voor dezelfde maat panelen te gaan. Buurman heeft JA Solar 270Wp Mono All Black liggen, voorzien van Solar Edge. De afmeting daarvan is blijkbaar 1650 x 991mm.

Mogelijke opties zijn dan denk ik:
Jinko JKM350M-6TL3-B Tiger Half Cel Full Black 350Wp
Q Cells Q.Peak Duo G9 - 330WP Full Black

Beide panelen zijn zo'n 4cm breder & hoger, maar die 16cm hoogteverschil en 20cm breedteverschil kan ik wel kwijt en optisch "uitmiddelen". Daarnaast is 16x 330Wp nog altijd meer dan 13*390Wp, welliswaar niet veel, maar ook ongeveer even duur. Ik heb me te veel gefocust op een hogere Wp...
Zolang er nog dakpannnen zichtbaar zijn is het voordeligste antwoord voor meer opbrengst: minder dakpannen zichtbaar maken.
...
2 pijpjes: CV en ventilatie? Ventilatiepan?
Linker pijp kan weg, daar heeft ook de droger van de vorige bewoner op aangesloten gezeten. De rechter pijp is van de mechanische ventilatie, daar zal ik eens een optie voor zoeken. Dan zal ik dat dakvlak ook eens echt goed opmeten en in CAD zetten, maar volgens mij kunnen daar ook 12 panelen op. Is het verstandig om dan hetzelfde type paneel als aan de voorzijde te leggen?
Zenix schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 01:05:
Ik zie inderdaad ook geen reden om hier voor optimizers te gaan. Ik heb ook wat pijpjes op mijn dak, maar gewoon panelen geplaatst, mijn opbrengst met de Goodwe stringomvormer is prima. De optimizers ga je nooit terugverdienen. Offerte 3 ziet er dan nog mooier uit.
Ok, een goede stringomvormer is dus voldoende?! En dan neem ik aan dat de ene kant van het dak op 1 string/ingang A en de andere kant van het dak op de 2e string/ingang B? Of zou dit in 1 string kunnen/moeten? Ik heb namelijk geen idee!

En is de SMA omvormer die Sunny Design aanraadt een goede optie? Zal morgen eens even gaan uitvogelen...
Ik zou wel voor 3-fase gaan, want meer dan 5kW kan je niet doen op 1-fase. Daarnaast geeft het gewoon meer ruimte om bijvoorbeeld een 3-fase kookplaat te gebruiken een kokendwaterkraan, airco etc. Je hebt gewoon een stuk meer ruimte.
Inductieplaat en Quooker reeds aanwezig ;) Maar met voor- en achterkant vol met panelen ga ik dus al gauw over de 5kW, wat dus 3-fase betekent.

Wordt vervolgd!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Smullie78 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:30:
Allereerst bedankt voor jullie reactie!

[...]

Helemaal niet bij nagedacht om voor dezelfde maat panelen te gaan. Buurman heeft JA Solar 270Wp Mono All Black liggen, voorzien van Solar Edge. De afmeting daarvan is blijkbaar 1650 x 991mm.

Mogelijke opties zijn dan denk ik:
Jinko JKM350M-6TL3-B Tiger Half Cel Full Black 350Wp
Q Cells Q.Peak Duo G9 - 330WP Full Black

Beide panelen zijn zo'n 4cm breder & hoger, maar die 16cm hoogteverschil en 20cm breedteverschil kan ik wel kwijt en optisch "uitmiddelen". Daarnaast is 16x 330Wp nog altijd meer dan 13*390Wp, welliswaar niet veel, maar ook ongeveer even duur. Ik heb me te veel gefocust op een hogere Wp...
De meeste panelen zitten tussen 20 en 21% efficiëntie; dus de grote verschillen zijn afmetingen.
[...]

Linker pijp kan weg, daar heeft ook de droger van de vorige bewoner op aangesloten gezeten. De rechter pijp is van de mechanische ventilatie, daar zal ik eens een optie voor zoeken. Dan zal ik dat dakvlak ook eens echt goed opmeten en in CAD zetten, maar volgens mij kunnen daar ook 12 panelen op. Is het verstandig om dan hetzelfde type paneel als aan de voorzijde te leggen?
Er zijn ventilatie doorvoeren die onder het paneel kunnen ;-)
Achterzijde hoeft zeker niet hetzelfde paneel te zijn. Dat is alleen voor panelen in dezelfde string/richting.
[...]

Ok, een goede stringomvormer is dus voldoende?! En dan neem ik aan dat de ene kant van het dak op 1 string/ingang A en de andere kant van het dak op de 2e string/ingang B? Of zou dit in 1 string kunnen/moeten? Ik heb namelijk geen idee!

En is de SMA omvormer die Sunny Design aanraadt een goede optie? Zal morgen eens even gaan uitvogelen...
Verschillende richtingen zijn aparte strings.

Je hebt (zo goed als) geen schaduw; dan is een stringomvormer financieel en op efficientie de beste keuze.
SMA is prima, maar velen kiezen een voordeligere chinees (Goodwe bijvoorbeeld)
[...]

Inductieplaat en Quooker reeds aanwezig ;) Maar met voor- en achterkant vol met panelen ga ik dus al gauw over de 5kW, wat dus 3-fase betekent.

Wordt vervolgd!!
De voor en achterkant gecombineerd heeft amper een zwaardere omvormer nodig. Naar 5kW a 6kW zal het zeker wel worden. 5kW op 1 fase moedig ik zonder gedegen kennis van de netspanningsituatie bij jouw niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
@Ronald Inmiddels voor mezelf duidelijk gekregen hoe ik het graag wil gaan leggen:

Aan de voorzijde 16x 350Wp Jinko JKM350M-6TL3-B in dezelfde configuratie als de buurman.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NEp895og_fe2ZQtjrJXVg5XgPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fPxeZrT4lKKyQKyMR2tRS9Mn.jpg?f=user_large

Aan de achterzijde 14x 350Wp Jinko JKM350M-6TL3-B in de volgende configuratie (loze ventilatie pijp verwijderd en de mechanische ventilatie pijp vervangen voor een Klöber 150mm Lage Ventilatiepan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDMK5Ihbc_t2gStikPnr0MmccpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/02duJ99mWEqVTPfLhVRNudey.jpg?f=user_large

Omvormer wordt een 3-fase SMA, een Sunny Tripower 6kW 3 Fasen Omvormer. Voor mijn gevoel gaat SMA beter om met de harde schaduwvorming waar ik helaas wel last van heb (oa. schoorsteen en over- & achterburen resp. vroeg en laat op de dag).

Ik hoop dat je me nog wel kan adviseren met het kabelplan. Ik heb het idee om de inductielussen zo klein mogelijk te maken. Mijn kabelplan aan de voorzijde is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQRlklHboUe54n00DDIP9aes3eI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rWvfoxy39l0itJhthA1RlxVi.jpg?f=user_large

Aan de achterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZAAh_4f1LKagbZWGylNEZeAQV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rl2tcniqVlaVHNSFs99qCiL4.jpg?f=user_large

Klopt het wat ik in gedachten heb? Om een lange kabel langs de gekoppelde aansluitkabels van de panelen zelf mee te laten lopen, zodat de inductielus zo klein mogelijk is (de aardedraad van de rails vergeet ik natuurlijk niet).

Vlakbij de schoorsteen gaan de kabels het dakbeschot door, aangezien ik nog een vliering heb waar ik de SMA tegen de schoorsteen of muur kan hangen.

Ik hoor graag van je, of natuurlijk van andere Tweakers... Alvast bedankt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ziet er in de basis prima uit; kabelplan zou je eventueel kunnen kijken wat SolarEdge designer zou doen (die tekent wel kabelplan voor je, registreer als zelf-installateur) Je hebt geen lus, maar wel een duidelijke U; en SE zigzagt wat meer voor mijn gevoel.

De Jinko's zitten inmiddels op 365W ;-) https://www.solar-outlet....lack-or-jkm365n-6tl3.html
Zou deze pakken in plaats van de 350 P type... Minder degradatie en beter temperatuurcoëfficiënt.

SMA lijkt me prima keuze. Relatieve prijsverschil is bij de 3 fase omvormers ook veel kleiner, dus het 'loont' ook minder om de chineze omvormers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smullie78
@Ronald Top, bedankt voor je snelle reactie! Ik ben dus op de goede weg!!

Zal dan zeker ook even bij Solar-Outlet kijken, heb nu alles in de winkelwagen bij Winkelman zitten, maar kan natuurlijk makkelijk switchen aangezien ik besloten heb om ze zelf te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@Smullie78
je gaat dus oost-west, dat is cool, zie ook mijn set met voorbeeld dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west op andere moment de zon er recht op schijnt heb je ook op andere momenten de hoogste top productie.
daar door heb ik 6430Wp op een 4000W omvormer en dit levert weer een 5500kWh per jaar op.
(zie onderschrift voor meer details van de set.)

dus ja, je zou best het allemaal kunnen doen met maar 1fase omvormer.
maar dan is het max 2x12x3??Wp omdat 1 fase omvormers maar +/-600V max aan kunnen.
dan kun je zelfs nog aardig goed af met een 1fase 5kW omvormer en nog steeds een +/-6500kWh opbrengst per jaar te hebben.
wil je meer per kant of 1 kant meer panelen, dan pas heb je 3fase nodig. ;)
(of ga voor 2x een 1fase omvormer, nu op 1fase straks verdelen over 2 fase, kun je max gaan tot 4x12x3??Wp)

3fase hoeft niet voor de zonnepanelen, dat doe je eerder voor het gebruik als dat je het doet voor de levering van panelen.
(pas als je elektrische wil koken en als de kook plaat breder word als 60cm dan pas begint 3fase een must te worden, maar soms nog niet eens een moet.)

verder vind ik het niet fout om naar 3fase te gaan, maar moeten is een ander verhaal. ;)
dat doe je omdat je dat gaaf vind, maar 1fase kan ook gewoon hoor. ;)
(begrijp dus dat ik het wel eens ben met @Ronald maar ik relatieveer een beetje de benodigdheden.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 04-01-2022 15:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smullie78
@migjes Ik heb besloten om nu in 1 keer mijn dak vol te leggen. Daarmee in SunnyDesign gekeken wat de beste optie is. Met de 350Wp panelen (totaal 30x, wat 10,5kWp oplevert, is een 3-fase omvormer de beste optie). Daarnaast wil ik toch wat wijzigingen doorvoeren in de meterkast, dus nemen we dat gelijk maar mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
Smullie78 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:41:
@migjes Ik heb besloten om nu in 1 keer mijn dak vol te leggen. Daarmee in SunnyDesign gekeken wat de beste optie is. Met de 350Wp panelen (totaal 30x, wat 10,5kWp oplevert, is een 3-fase omvormer de beste optie). Daarnaast wil ik toch wat wijzigingen doorvoeren in de meterkast, dus nemen we dat gelijk maar mee!
jep dat is een optie, en is zeker niet slecht.

maar ook 2x een 1fase omvormer, kan nu op 1fase, straks verdelen over 2 fase.
(je hebt dan nog 1fase over voor de garage/schuur/uitbouw als je wil)
probleem ook opgelost. ;)

maar mijn punt was dat je voor 10,5kWp geen 10,5kW omvormer nodig hebt.
een +/-7kW is prima voor jouw doel. (dit door oost-west en Wp heeft niks te maken met W omvormer, dat verhaal is veel langer, bedenk dat je al snel bij warmte 30% minder W als Wp hebt dus veel ruimte om te schuiven.)
of 2x 3,6kW omvormers die dan gevuld zijn met 7+8 panelen per omvormer, dan kun je altijd nog alle kanten op die je wil. ;)
etc etc....
of denk niet te kort door de bocht, hou niet vast aan 1 enkel plan, maar reken het uit. ;)

met 4 mpp's (2 per omvormer) kun je ook iets meer schaduw afvangen als je wil, en dan heb je geen SMA meer nodig.
maar dit is klein spul, dit boeit amper. die schaduw is bijna niet bestaand op jouw dak, overschat hem niet.
blijf gewoon een beetje uit de buurt van die schoorsteen en alles is al goed.
(uit de buurt blijven van de schoorsteen lukt natuurlijk erg simpel als je maar 2x12x350Wp doet op een 1fase 5kW omvormer, die ook nog op een 3fase aangesloten kan worden ook. ;) )

en als je de BTW ook van het vernieuwen van de meter kast wil mee nemen.
hang dan aan 1fase een 3fase meterkast (met 1x 3fase hoofdschakelaar meer verschil is het eigenlijk bijna niet), ben je meteen straks klaar voor als je naar 3fase wil. (dit heb ik ook. 1fase meter kast voorbereid op 3fase, kost geen drol. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1