Toon posts:

Trapverlichting op dag en nachtsterkte wisselen via homey

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:45
op mn trap heb ik door middel van een aparte speciale controller op elke trede een LED strip.
boven en onder zitten infrarood sensoren, ook op de controller aangesloten.
als een sensor triggert gaat het looplicht lopen.
werkt allemaal prima.

nu wil ik graag overdag het spul feller dan s nachts. dat wanneer ik met een slaperige kop even naar het toilet ga, ik niet meteen 1700 lux om mn oren krijg

nu werkt de controller van 5 tot 24 volt. de LED strips zijn 12V. ik heb met een regelbare labvoeding geprobeerd, 8 volt is mooi voor s nachts (100 lux op 30 cm). maar overdag, met wat daglicht in de hal zie je dat niet. dan is de 12 volt leuker (1700 lux @ 30 cm)

nu vraag ik me af hoe ik de spanning om kan schakelen. met mn homey kan ik b.v. dingen laten in en uit schakelen op tijd of met zonsopgang enz. maar hoe zet ik dat weer om in twee voedingsspanningen?
twee aparte voedingen, een "slimme stekker" en een relais er achter vind ik eigenlijk al best omslachtig.

iemand minimalistischer idee??

Alle reacties

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:23
de led driver vervangen door 1 met een dimfunctie die met homey samenwerkt?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:17

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tja, als je van een "speciale controller" gebruik maakt kom je denk ik al snel in een DIY oplossing. Lijkt mij een redelijk makkelijke oplossing om dan met een ESP relay ofzo gewoon te wisselen tussen de 12V en 8V (via een DCDC bijvoorbeeld). Als je daar Tasmota op zet ofzo kan je dat volgens mij ook wel makkelijk aan Homey koppelen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:38

MsG

Forumzwerver

Wat voor "aparte speciale controller" hebben we het hier over?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:49
Waarom wil je overdag de lampjes aan? Ik zou gewoon standaard op 8V zetten.

• janneman64
MsG schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:04:
Wat voor "aparte speciale controller" hebben we het hier over?
deze

[Voor 56% gewijzigd door septillion op 18-12-2021 07:22. Reden: link fix]

• janneman64
99ruud99 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:09:
Waarom wil je overdag de lampjes aan? Ik zou gewoon standaard op 8V zetten.
omdat het leuk is. 8)

• janneman64
Lochnes schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:48:
de led driver vervangen door 1 met een dimfunctie die met homey samenwerkt?
zoals welke?
b.v. gledopto doet aan pulsmodulatie. dat vind de controller niet fijn. die wil echte gelijkspanning.

• janneman64
septillion schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:39:
Tja, als je van een "speciale controller" gebruik maakt kom je denk ik al snel in een DIY oplossing. Lijkt mij een redelijk makkelijke oplossing om dan met een ESP relay ofzo gewoon te wisselen tussen de 12V en 8V (via een DCDC bijvoorbeeld). Als je daar Tasmota op zet ofzo kan je dat volgens mij ook wel makkelijk aan Homey koppelen.
esp relay? tasmota? wazda?

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:17

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
ESP Relay Let alleen op de maximale stromen.

Voor de rest heb je zelf denk ik ook wel Google :) Want iets kant en klaars kan je wel vergeten, daar is het gewoon te specifiek voor. :)

• janneman64
septillion schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 07:28:
[...]

ESP Relay Let alleen op de maximale stromen.

Voor de rest heb je zelf denk ik ook wel Google :) Want iets kant en klaars kan je wel vergeten, daar is het gewoon te specifiek voor. :)
bedankt voor het fixen van mn link. ik was die url= en /url vergeten.

uiteraard heb ik google, maar ik vind het evengoed vreemd om maar aan te nemen dat iedereen maar weet wat een ESP is en daar mee om kan gaan.
assumption is the mother of all fuckups.

ik heb nog nooit een ESP in mn handen gehad en ik vind het daarom veel te omslachtig. dan moet ik dus een arduino kopen, een relaisboardje, gaan programmeren en dan heb ik *misschien* de kans om het op homey te koppelen? er is geen standaard app op homey om dit te doen.

verder is (dank google) dat tasmota een software om individueel programmeerbare LED's aan te sturen. dan moet ik ook al mn LED strips die er nu netjes in zitten vervangen, kan de controller weggooien,... wat denk je er zelf van, goede oplossing voor een kleine uitdaging?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:04
Je kan ook vragen wat ESP is.
Of kijken of ESP oplossing kan bieden voor jouw oplossing.

Wat jij wil is niet een heel makkelijk iets zoals ff een stekker in een stopcontact doen.

Naast esp zijn er ook standaard oplossingen voor echter zal je dan mogelijk een hoop moeten vervangen. Keuze is reuze. En men weet hier ook niet wat jouw kennis verder is dan een stekker in het stopcontact duwen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:16
Kun je de leds niet aansturen met tradfri drivers van de ikea?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

synx6 schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:28:
Kun je de leds niet aansturen met tradfri drivers van de ikea?
Die leveren volgens mij gewoon 24V en dimmen door te PWM'en. TS geeft aan dat zijn controller niet blij wordt van gevoed worden met een door PWM onderbroken voeding.

@janneman64 Ik denk, als je zelf niet wil knutselen, het niet eenvoudiger kan worden dan twee voedingen die je elk met een eigen tussenstekker kan schakelen. Wel ervoor zorgen dat ze niet tegelijk aanstaan, dus bijvoorbeeld voor de zekerheid met een minuut vertraging tussen het uitschakelen van stekker 1 en het inschakelen van stekker 2 en gebruikmaken van voorwaarden (als zonsondergang == true én stekker 1 == off, dan stekker 2 aan).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Misschien valt de controller nog aan te passen zodat je hier 2 voedingsbronnen op aan kunt sluiten? 1 voeding voor de elektronica en 1 voeding voor de LED-strips? Dan zou die laatste wel PWM gedimd kunnen worden en kun je met een standaard LED-driver het spul zelfs traploos dimmen met Homey.

Maar geen idee hoe dat ding precies in elkaar zit en of dit mogelijk is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +5Henk 'm!

• janneman64
Inmiddels een half jaar later, alle onderdeeltjes verzameld en het werkt prima:

Een Sonoff-mini zigbee relais (amazon, € 13) schakelt een dubbel-om relais (aliex € 2,44). Aan is gedimd, uit is niet-gedimd. Dit wordt vanuit mn Homey automatisering aangestuurd. Nu in homey geprogrammeerd als: na 10u s morgens "fel", na zonsondergang "gedimd".

Achter de 12 volt dc voeding heb ik een step-down convertertje gezet, gekocht bij "bits & parts" (€ 7,50) . Specs van de converter: 5-36 volt, 5A. deze is per 0,1 volt in te stellen met drukknopjes. "gedimd" is nu 8,0 volt.

De controller verliest kennelijk niet zn hoofd als de spanning ineens omschakelt, terwijl ie op een PWM gedimd signaal eerder flipte.

[Voor 37% gewijzigd door janneman64 op 25-04-2022 23:36]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee