Toon posts:

3D print instellingen voor 123-3D Filament jupiter serie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag


  • janpiet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 20:46
LS,

Ik heb mij een Creality CR6-SE printer gekocht als instap in de wereld van het 3D printen. Bij de printer zat een rolletje PLA 1,75mm 195-220 graden Celsius van Creality zelf. Na een beetje rommelen met de instellingen en diverse Youtube videos had ik het stringing behoorlijk onder controle.

Gebruikte software Cura 4.12.1.
Gebruikte instellingen:
Print temp 200 C
Print temp initial layer: 210 C
Build plate temp: 60
Quality: 0.16 en 0.20.


Nu is het rolletje PLA van Creality op is en heb ik een rol filament van 123-3d.nl opgelegd uit de jupiter serie. Volgens de doos met de waarden 195-215 graden Celsius.
Sindsdien gaat er geen enkele poging meer goed. De PLA hecht niet fatsoenlijk aan de glasplaat. En als ie al hecht gaat het na een centimeter of zo in de hoogte meestal zo mis, dat ik de print moet stoppen met een kluwen PLA. Volgens de website van 123-3D heeft hun filament de volgende waarden:
Printtemperatuur: 180-210 °C (afwijkend van de doos)
Heated bed temp: optioneel 30°C

Als ik 30 C heat bed temp probeer, hecht het filament totaal niet. Bij 50 is de afbakening van het project prima, maar gaat het steeds mis bij de print zelf. Geen hechting. Nu heb ik hier een review gevonden waar men spreekt van 185C en 50C. Maar ook die settings werken niet.

Wat ik al geprobeerd heb:
Print temp 200 C
Print temp initial layer: 210 C
Build plate temp: 60

Print temp 195 C
Print temp initial layer: 195 C
Build plate temp: 60

Print temp 190 C
Print temp initial layer: 195 C
Build plate temp: 50

Print temp 185 C
Print temp initial layer: 190 C
Build plate temp: 50


Ik kan nergens iets vinden over het filament van 123-3D. Ook de marketplace van Cura kent dit filament niet.

Heeft iemand van jullie ervaringen met de Jupiter serie van 123.3D? Welke settings gebruiken jullie?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Beste antwoord (via janpiet op 01-01-2022 15:04)


  • Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik gebruik glassex op mijn alu printbed. Sprayen, minuutje wachten en dan veeg je t zo eraf.

Ik print Jupiter filament van 1233d altijd op 205/50 graden. Gaat meestal goed.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Alle reacties


  • SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-02 10:09
Ik heb hun zwarte filament gebruikt.
Bij mij werkte het prima met de volgende temps:
Eerste laag:
Hotend: 210C
Bed: 60C
De rest was op 205C en 55C

Dit is dan wel op een Ender-3 pro met het standaard glazenbed. Bij het glazenbed helpt het bij mij erg goed om het bed er even af te halen en goed te schrobben met water en zeep en na het terugplaatsen even goed afvegen met IPA.

Vergeet ook niet om je bed goed te levelen al weet ik niet zeker of dat bij dat model van toepassing is.

  • Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:01
Neem aan dat je bed goed geleveld is. Eerst laag moet 'plat' zijn en samen smelten met degene ernaast.
Jupiter print ik op 200 graden en soms per ongeluk op 210. Beide gaat prima.

Ik heb een Ender 3v2 met glazen printbed. Hoe ik hem ook schoon maak hij blijft niet plakken. Die ervaring kan ik delen. Hier bracht schilderstape de oplossing. Ik heb ook gelezen dat mensen goede ervaring hebben met prittstiften of haarlak (123 hechtsray).

  • Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:09
Ik heb met zowel PLA als PETG van 123-3d eigen merk alleen maar ellende gehad. Beide hebben vaak aanhechtproblemen gehad en luisterde echt belachelijk nauw om een goede print te krijgen. Ik ben na veel gezeur overgestapt op REAL filament en dat was een dag en nacht verschil van printgemak. Voor mij dus nooit meer 123-3d eigen merk. het minimale prijsverschil weegt voor mij niet tegen de nadelen op :/ .

  • janpiet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 20:46
Heb ik weer. Een vrouw die schildert maar geen haarlak of schilderstape is huis heeft....

De CR6-SE heeft autoleveling, maar ook dat helpt niet. Ik denk niet dat het aan de glasplaat ligt, omdat de PLA van Creality geen enkele hechtingsproblemen had.
Ik heb REAL filament besteld. En morgen wordt schilderstape gekocht, al was het maar omdat ik er niet tegen kan als een apparaat het dreigt te winnen van mij.

  • janpiet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 20:46
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Na meer dan tien uur proberen met tientallen pogingen, ineens een perfecte print.
Met de volgende settings:
Print temp 195 C
Print temp initial layer: 200 C
Build plate temp: 60

Waarschijnlijk stom toeval, omdat ik deze instellingen al meermaals geprobeerd had.

  • Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25
Wellicht de build plate eens schoon maken. Na wat print's zit er ook wat vettigheid op. Ik heb daar wat aceton voor staan.

Realme x2 Pro


  • _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zou ook kunnen dat het filament net iets dunner is dan die andere, check dus of de extrusie afdoende is. Als er wat minder uit komt kan de hechting op het bed dus ook minder zijn omdat het spoortje wat smaller is, en niet goed hecht aan het spoortje ernaast.

  • sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:21
Ik gebruik het "cheapo" PLA filament van 123-3D (Jupiter serie) zowel als het PLA van Real. Trouwens nog veel meer "goedkopere" merken zoals DevilDesign, Azurefilm op verschillende machines (Ender 3 v2, CR-6, CR-10, allen wel met BL-Touch probe). Tempaanwijzingen van de verschillende fabrikanten voor PLA kijk ik niet eens naar. Mijn Cura staat ingesteld op 200c hotend en 60c bed. ik verander alleen de temps als ik ander materiaal ABS/PMMA etc ga printen.

Ik heb vrijwel nooit hechtingsproblemen. Als het misgaat met de hechting dan is het 9/10 keer tijd om mijn bed opnieuw te levelen en de buildplate eens goed schoon te maken met alcohol oid.

Weet je ook zeker dat je nozzle niet te dicht op je printbed zit?

Je schrijft dat je autolevel gebruikt. Kun je eens je starting gcode uit Cura posten? Deze kun je bij Machine Settings in Cura vinden.

Doe je bij elke print een auto bedlevel? Of heb je deze 1x gedaan en activeer je de mesh bij de start van elke print?

Life ain't nothin' but hoes, cash and root.


  • Chopper_Rob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-12-2022

Chopper_Rob

Pure Morning

Ik zit hier ook al een hele week mee te stoeien en gebruik ook de jupiter filament van 123-3D. Begon al een vermoeden te krijgen dat het filament mogelijk niet zo goed was en dat dat mogelijk het probleem is, heb inmiddels al het andere wel geprobeerd.

En gezien de reacties in dit topic ga ik van de week maar eens ergens anders wat filament bestellen om te kijken of dat beter gaat. Op deze manier is het printen nu niet echt leuk te noemen.

nvt


  • haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:20
Met 3dlac blijft het wel zitten.

Anders een brim, dunne 1e laag met temp op 215-220. Bed op 60.

Mechwarrior Online: Flapdrol


  • janpiet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 20:46
Ik level regelmatig, maar niet voor elke print. Ik heb dus gisteren wel geleveld nadat ik de plaat had schoongemaakt. Was trouwens ook geen succes.

Mijn Start G-Code

M201 X500.00 Y500.00 Z100.00 E5000.00 ;Setup machine max acceleration
M203 X500.00 Y500.00 Z10.00 E50.00 ;Setup machine max feedrate
M204 P500.00 R1000.00 T500.00 ;Setup Print/Retract/Travel acceleration
M205 X8.00 Y8.00 Z0.40 E5.00 ;Setup Jerk
M220 S100 ;Reset Feedrate
M221 S100 ;Reset Flowrate

G28 ;Home

G92 E0 ;Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ;Move Z Axis up
G1 X10.1 Y20 Z0.28 F5000.0 ;Move to start position
G1 X10.1 Y200.0 Z0.28 F1500.0 E15 ;Draw the first line
G1 X10.4 Y200.0 Z0.28 F5000.0 ;Move to side a little
G1 X10.4 Y20 Z0.28 F1500.0 E30 ;Draw the second line
G92 E0 ;Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ;Move Z Axis up

  • janpiet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 20:46
_ferry_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:14:
Het zou ook kunnen dat het filament net iets dunner is dan die andere, check dus of de extrusie afdoende is.
Hoe check ik dat?

  • janpiet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 20:46
Btje schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 06:59:
Ik heb daar wat aceton voor staan.
Aceton heb ik in huis. Dit weekend eens proberen. Ik had gelezen dat lauw water met wat afwasmiddel voldoende zou zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

  • Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik gebruik glassex op mijn alu printbed. Sprayen, minuutje wachten en dan veeg je t zo eraf.

Ik print Jupiter filament van 1233d altijd op 205/50 graden. Gaat meestal goed.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.


  • SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-02 17:57
Temperatuurinstellingen maken zeker uit, maar tenzij je op een belachelijk hoge of lage temperatuur gaat zitten zorgt het niet voor falende prints. Dat zit echt in de vele andere zaken die mis kunnen gaan bij het printen. 10 graden warmer of kouder geeft mij mij meestal weinig verschil. Wel kan het inlvloed hebben met "bridgen", kleine details waar geen kans is om af te koelen, of scherpe hoeken.

  • Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25
Door de bowden even van je extruder te draaien. Dan het filament net uit te laten steken. Dan laat je de extruder 100mm extruden. Dit meet je op en dan weet je of er voldoende uit komt.

Realme x2 Pro


  • janpiet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 20:46
Even een update. Printen met schilderstape gaat in de meeste gevallen prima. Alleen zit de print na afkoelen behoorlijk vast op de tape. Nadeel is wel dat de breedste tape die ik kon vinden 50mm was, bij een grotere print waar je meerdere strepen naast elkaar moet leggen wordt het kielekiele omdat de strepen echt perfect moeten aansluiten als je begint met een zichtbare kant.
Staat de basis, is de print meestal heel netjes. Dus wat dat betreft geen klachten over jupiter van 123-3d.

Om een grotere print (15cmx15cm) te maken zonder naadjes, heb ik nu de glasplaat schoon gemaakt met glasex en opnieuw uitgelijnen. Daarna begonnen te printen met een brim en 200/210/60 als temperatuur.
Dat ziet er tot nu toe prima uit. Morgenochtend moet het klaar zijn.

  • jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:45
Het fillament van 123 hecht voor geen meter aan glas. Ik gebruik van die goedkope kunstof plak platen van aliexpress er daar hecht het wel erg goed aan.

  • janpiet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-01 20:46
Tot nu toe lijkt het schoonmaken met glasex goed te werken.

  • Chopper_Rob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-12-2022

Chopper_Rob

Pure Morning

Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest om een goede print met de 123-3D filament te krijgen en ik ben wel op het punt terecht gekomen dat ik het zo goed vind. Hierbij alles wat ik heb gedaan om op dit punt te komen, misschien heeft iemand er wat aan.

Als de voet van de print te klein is, of te weinig contact punten, dan gebruik ik een brim. Maar als dat de voet groot genoeg is dan lukt het meestal om de print met een skirt te kunnen maken.

Tevens heb ik veel last gehad van warping en/of elephant foot. En beide problemen lijken met mijn huidige afstelling te zijn opgelost.

Omdat de filament snel los laat print ik de eerste laag op hele lage snelheid waarbij ook de acceleration is verlaagd. Een veel voorkomend probleem was dat er bij een "scherpe bocht" het filament dat voor de bocht was geprint weer werd los getrokken, dit lijkt hiermee grotendeels te zijn verholpen.

Maar hieronder de belangrijkste punten die ik heb uitgevoerd om op dit punt te komen.

Als eerste heb ik het bed levellen gedaan aan de hand van deze video, er zijn honderd duizend video's, maar deze neemt ook zaken mee die andere overslaan. Ik heb (nog) geen andere veren onder het bed geplaatst zoals hij wel adviseert, maar voor nu heb ik de stel schroeven zoveel als mogelijk aangedraaid om zoveel mogelijk spanning op de veren en schroeven te hebben zodat niet alles losjes is. Dat lijkt voor nu ook te werken.


Verder heb ik een nieuwe firmware, JyersUI, op mijn Ender 3 V2 gezet die speciaal voor deze printer is ontwikkeld en wat missende features toevoegd, maar de belangrijkste reden is om een "Manual mesh levelling" te kunnen doen.


In de video hieronder word uitgelegd hoe de mesh leveling kan worden uitgevoerd, hiermee worden de oneffenheden van het bed in kaart gebracht zodat de firmware hier rekening mee kan houden. Dit zou de eerste laag moeten verbeteren.


Na bovenstaande stappen ben ik met Cura bezig geweest om de juiste instellingen te vinden, hierbij ben ik op het volgende profile uitgekomen als basis wat goed lijkt te werken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
[general]
version = 4
name = 123-3D PLA
definition = creality_base

[metadata]
type = quality_changes
quality_type = standard
intent_category = default
setting_version = 19

[values]
acceleration_enabled = True
adhesion_type = brim
layer_height = 0.2
layer_height_0 = 0.2
material_bed_temperature = 55.0
material_bed_temperature_layer_0 = 55.0
speed_slowdown_layers = 4
support_enable = True

[general]
version = 4
name = 123-3D PLA
definition = creality_base

[metadata]
type = quality_changes
quality_type = standard
intent_category = default
position = 0
setting_version = 19

[values]
acceleration_layer_0 = 250.0
cool_fan_full_at_height = =layer_height_0 + 2 * layer_height
cool_fan_full_layer = 5
cool_fan_speed_0 = 5.0
infill_sparse_density = 10
initial_layer_line_width_factor = 100
material_print_temperature = 200.0
retraction_amount = 6.5
retraction_speed = 25
speed_infill = 70.0
speed_layer_0 = 15.0
speed_travel_layer_0 = 75.0
wall_thickness = =line_width*2


Verder laat ik het bed altijd minimaal 10 minuten opwarmen voordat ik begin met een print. Als je vanuit "koud" gaat printen dan wacht de printer zelf ook wel totdat het bed op temperatuur is, maar de kans is groot dat de sensor in de buurt van het verwarmingselement zit. Dan is het bij het verwarmingselement misschien wel de juiste temperatuur, maar het duurt even voordat het hele bed dat ook bereikt. Dus eerst even opwarmen voordat er met de print word begonnen, voor de printkop is dit niet perse nodig.

Overigens heb ik nu ook een nieuwe rol van Real binnen, ben benieuwd hoe goed dat werkt. Ik vermoed dat als de Jupiter rollen op zijn dat mijn printer deze nooit meer ziet.

nvt

Pagina: 1


Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee