Toon posts:

Advies Zonnepanelen Oost-west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Motion-m
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-03 12:05
Ik wil graag (zelf) zonnepanelen gaan leggen, maar heb een aantal vraagjes en dus wat advies nodig!

Mijn dak is ruim genoeg en op oost en west (2x ca 5x12m).
Hoofdzekering is 35A, ik wil dus op een 25A afgezekerde groep een omvormer plaatsen. Max 5750W, de meeste omvormers die ik zie zijn 5000W of 6000W dus zal een 5000W moeten worden?

Ik heb al even zitten spelen met Sunny Design. Maar mijn belangrijkste vraag is: Hoeveel panelen kan ik het beste leggen, ik begrijp dat er bij een oost-west opstelling 30%+ meer op het dak kan? Omdat ik genoeg ruimte heb wil ik graag zoveel als mogelijk en economisch verantwoord is.

De situatie:

Alle reacties

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-03 20:56
Hier ben ik van de maximaal vol leg politie omdat ik spijt heb over mijn eigen keuzes.

Dus kijk aub naar het maximaliseren van het aantal panelen wat je kan leggen. Zeker met zo'n fantastisch dak als jij hebt. Ik snap dat je initieel denkt waar is dat toch allemaal voor nodig? Maar de marginale kosten van extra panelen zijn zeer laag (installatie kosten heb je toch al) en de meer productie levert alsnog geld op. Ook wanneer je in de toekomst meer gaat verbruiken door bijvoorbeeld warmtepomp. Daarnaast kan je een relatief goedkope omvormer kopen aangezien je O-W hebt. Hierdoor kan je meer Wp kwijt voor dezelfde hoeveelheid W van je omvormer tov alleen maar zuidpanelen.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:04
Weet je wat de netspanning doet hoogzomer? Zoveel terugvoeden over 1 fase loop je het risico dat de spanning te hoog wordt en de omvormer afschakelt. Je zou beter naar 3 fasen moeten gaan, zeker bij dak vol. Dak vol raad ik ook aan, zeker als je zelf legt is dat een goede investering

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Motion-m
Ok, dat begrijp ik maar voor zover ik weet is het vrij kostbaar voor mij om op drie fasen over te gaan aangezien er dan graafwerkzaamheden gedaan moeten worden..
Vandaar mijn insteek om in te zetten op een 1 fase groep. Maar dan wel max aantal panelen..

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:48
Volgens het boekje mag je SMA 100% overdimensioneren. Dus 27x370 9990 ook handig voor de BTW net onder 10.000. Probeer eens met welke configuratie sunnydesign dan komt?

2x3.6 kw omvormer 16A afzekeren per stuk met 14.x kwp panelen.

[Voor 16% gewijzigd door lothar op 16-12-2021 22:15]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Motion-m schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:51:
Ok, dat begrijp ik maar voor zover ik weet is het vrij kostbaar voor mij om op drie fasen over te gaan aangezien er dan graafwerkzaamheden gedaan moeten worden..
Vandaar mijn insteek om in te zetten op een 1 fase groep. Maar dan wel max aantal panelen..
De netbeheerder vraagt een vast bedrag (Enexis 261 euro) voor het overzetten van 1 naar 3 fase, die kosten zijn dus niet echt hoog. Een systeem met een 3 fase omvormer uitvoeren kost doorgaans tussen de 300 en 400 euro extra.

Feit is ook dat je met een oost west opstelling rustig wat mag overdimensioneren, 130 tot 150% is gezond.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Motion-m Bijna alle huizen hebben stiekem al 3 fase in de meterkast liggen. Maar 2 dus niet aangesloten.
Het is dus een klusje van niks voor de netbeheerder: 1 smeltzekering uit het zwarte kastje, 3 andere er in. Even meter vervangen, draad in je hoofdschakelaar steken... en klaar is het.
De kosten aan netbeheerder en ombouw groepenkast kunnen mee met de BTW teruggave.

Je wil dus zelf leggen, dan kan het echt goedkoop. Afhankelijk van keuzes en wensen richting 6K ex btw voor 10kWp. Je kunt verder gaan, en ook de BTW terug vangen, maar bij meer dan 10kWp mag je geen gebruik maken van forfait+KOR; meer werk en heeft een effect op netto kosten waar ik met 7kWp niet over na heb hoeven denken.

Voor omvormerkeuze mag je gewoon uitgaan van wat Sunny design roept. En wil je een voordeligere omvormer: dan pak je een van de vergelijkbare Chinezen: wel even handmatig de datasheets controleren: De SMA mag meer hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Motion-m
Liander is wat duurder dan Enexis, 325 euro als er verder geen kabelaanpassingen hoeven te gebeuren.
Groepenkast moet dan natuurlijk ook aangepast worden. Kost ook weer ca 450 euro, terwijl mijn groepenkast nog maar 5jr oud is.
Een 3 fasen omvormer is ook ca 300-400 euro extra.
Ik weet dat de BTW er weer vanaf gaat maar vraag me wel af of het de investering waard is (ex btw 900 euro +)

Vooral als ik onder de 10kWp wil blijven.
lothar schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:59:
Volgens het boekje mag je SMA 100% overdimensioneren. Dus 27x370 9990 ook handig voor de BTW net onder 10.000. Probeer eens met welke configuratie sunnydesign dan komt?

2x3.6 kw omvormer 16A afzekeren per stuk met 14.x kwp panelen.
Sunny design geeft hiervoor 2x een sunnyboy 4.0
maar 2x 3.6 moet ook kunnen toch?
En dan per omvormer 1 string west en 1 oost? of gewoon 1 omvormer 2 stringen west en de ander 2 stringen oost?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee