Boretti oven van 2 fase naar 1 fase ombouwen.

Pagina: 1
Acties:

• aart staart
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:02
Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben een tijdje geleden een tweedehands Boretti fornuis / oven combinatie gekocht. Helaas zijn wij er pas bij thuiskomst achter gekomen dat het apparaat op 2 fase !? aangesloten moet worden ipv op 1 fase, en dat terwijl wij op dit moment geen 2 fase / perilex / kookgroep aansluiting hebben in onze keuken. :9 Aangezien ik niet genoeg verstand heb van elektrotechniek leek het mij handig om hier wat advies in te winnen. Het gaat trouwens om een fornuis met dubbele oven, misschien dat dat nog invloed heeft.

Een installateur die voor een ander klusje bij ons thuis is geweest heb ik er even naar laten kijken en die stelde het volgende voor:

Optie 1: Het apparaat weer ombouwen naar 230V.
Optie 2: Het huidige stopcontact ombouwen naar een 2 fase / perilex / kookgroep.(icm met de termen 3 fase en krachtstroom ben ik hier wat de weg in kwijt geraakt 8)7 ) Hiervoor hoeft in principe alleen maar een nieuwe kabel getrokken te worden, een andere automaat in de meterkast geplaatst te worden en de wandcontactdoos aan te passen. (kosten a €400,- indien dit gedaan wordt door desbetreffende installateur.)

Voor de duidelijkheid heb ik een aantal foto's toegevoegd.
Het lijkt mij het makkelijkste en goedkoopste om het apparaat weer om te bouwen naar 230V. Alleen weet ik zelf niet precies hoe en weet ik ook niet wat voor nadelen dat heeft.

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

*Toevoeging: zojuist iemand op het werk gevraagd die verstand heeft van elektra en die gaf aan dat de oven op dit moment voor 3 fase staat geschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz1EEawVe_xAmFareKNRKTUBbq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EZOHvPLXYySZ1wjZ8BAo3Jl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0STlONfIQgLNnD6P6HTbNQ2q44g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9oyeZWJAfzFFaRdZV8fICoP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddfmPW7PnhZG-bjP8f7IMWGL7_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/appSHwhysGyagTLyzV99Zw0L.jpg?f=fotoalbum_tile

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:25
In principe is de 3e optie op je diagrammetje je éénfase-aansluiting. Maar om te weten of dat daadwerkelijk ook de bedoeling is op een (Nederlandse) 16A groep moet je ook de aansluitwaarde weten. Het is aannemelijk dat dit eigenlijk een 32A groep moet zijn (praktisch onmogelijk in Nederland) i.c.m. dikkere kabels.

Heb je een modelnummer of zit er elders nog een metalen plaatje met gegevens?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:24
Of als ergens het vermogen staat kun je toch ook het aantal Ampere uitrekenen bij 230 volt?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zou inderdaad kijken wat het totaal vermogen is.. kan dat op 1x 16A?

sowieso is het mij niet duidelijk of dat ding uberhaubt wel op een kookgroep aangesloten kan worden..

omdat ze het bij L1 / L2 nog wel over 380V hebben en geen 230

404 Signature not found

• aart staart
Ik ga bij thuis komst even in het boekje kijken of ik iets zie staan over het vermogen of de aansluitwaarde.

Op de oven zelf kon ik zo snel geen type plaatje ontdekken.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:25
Andere vraag gelijk er maar bij: Weet je of je in je huis een 1-fase of 3-fase net-aansluiting hebt? Als je het niet zeker weet plaats gelijk hier ook even een foto van je meterkast.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• aart staart
OnTracK schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:34:
Andere vraag gelijk er maar bij: Weet je of je in je huis een 1-fase of 3-fase net-aansluiting hebt? Als je het niet zeker weet plaats gelijk hier ook even een foto van je meterkast.
Ik weet zeker dat ik een 3 fase net aansluiting heb!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
met een 3 fasen aansluiting... wist ik het wel.. ding op 3 fasen aansluiten :) zeker als je toch al een perilex moet (laten) aanleggen en een kookgroep / krachtgroep moet (laten) installeren..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Aangezien je 3 fasen hebt.. optie 3: aansluiten op 3 fasen.

Optie 1 has je spijt van krijgen. Mocht het al lukken dan blijf je beperkt in het vermogen
Optie 2 is eigenlijk alleen maar een optie/workaround als je geen 3 fasen hebt. - niet iedereen vind de kookgroep een nette optie.
Optie 3 (3 fasen). Mijns inziens de enige fatsoenlijke optie, en waarschijnlijk voor de monteur net zo duur als een kookgroep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:54
Zo te zien ontbreken de adereindhulzen bij de aansluiting op de oven, voor een lampje is dat niet zo'n probleem, maar in dit geval waar er een serieuze stroom door de kabel gaat lijkt me dat geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart staart
Excuses allemaal voor mijn late reactie.

Inmiddels is er al weer heel wat veranderd waardoor mijn vraag niet meer relevant geworden is.

Op het typeplaatje heb ik 5 kW zien staan en 230 VAC.
Als ik het model nummer in het boekje opzocht kwam ik uit bij 4.1 kW.
Mijn conclusie hieruit is, is dat het in principe niet mogelijk is om dit fornuis goed te kunnen gebruiken op een regulier 1-fase stopcontact (16A groep).

Uiteindelijk samen met de vrouw besloten een nieuw fornuis aan te schaffen, welke wel geschikt is voor 230V, en de 'oude' te verkopen. Zo gezegd, zo gedaan. Voor dezelfde prijs als de 2e hands Boretti oven nu een showmodel Lofra oven op de kop getikt. :9

Als nog iedereen bedankt voor het meedenken! Vanaf nu weet ik dat je bij de aanschaf van fornuis / ovens (en andere elektrische apparatuur) toch even verder moet kijken dan je neus lang is. :F

Alhoewel het ook wel redelijk was geweest als de verkopende partij het er even bij had vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:59
aart staart schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:13:
Alhoewel het ook wel redelijk was geweest als de verkopende partij het er even bij had vermeld.
Mja, volgens mij is het vrij gebruikelijk dat een elektrisch fornuis èn oven combinatie niet op 1 fase werkt vanwege gebrek aan vermogen. Een beetje elektrisch fornuis vraagt al 2 fases, zodat de pitten tegelijkertijd op hoog vermogen kunnen functioneren. Ik denk dat je het in dit geval niet op de verkoper kunt afschuiven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart staart
LA-384 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:13:
[...]

Mja, volgens mij is het vrij gebruikelijk dat een elektrisch fornuis èn oven combinatie niet op 1 fase werkt vanwege gebrek aan vermogen. Een beetje elektrisch fornuis vraagt al 2 fases, zodat de pitten tegelijkertijd op hoog vermogen kunnen functioneren. Ik denk dat je het in dit geval niet op de verkoper kunt afschuiven ;)
Het fornuis was op gas. Alleen de twee ovens waren elektrisch.

Als het fornuis ook elektrisch was dan zou er bij mij ook wel een lampje zijn gaan branden of 1 fase wel voldoende zou zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:59
aart staart schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Het fornuis was op gas. Alleen de twee ovens waren elektrisch.

Als het fornuis ook elektrisch was dan zou er bij mij ook wel een lampje zijn gaan branden of 1 fase wel voldoende zou zijn :9
Ah sorry, dan heb ik het idd verkeerd begrepen.
Pagina: 1