Monitor als hub gebruiken voor werklaptop [kabel gedoe]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 09:02
Hoi Tweakers,

Een vraagje. Mijn werk laptop heeft een USB-C aansluiting en zou hiervan graag gebruik willen maken om makkelijk via 1 kabel alles te bedienen. Mijn monitor heeft echter geen USB-C aansluiting. Gezien het vele thuiswerken ben ik het zat om steeds met kabels te lopen klooien.

Alleen ik kom er niet wijs uit welke kabel ik dan zou moeten kopen en of mijn monitor dit überhaupt ondersteund.

Mooiste zou zijn als ik natuurlijk stroom/beeldschermsignaal en randapparatuur van mijn laptop naar monitor kan laten lopen.
Als dat niet kan, dan zou ik in ieder geval graag met de pc/toetsenbord die op mijn monitor zitten aangesloten, ook via mijn werklaptop kunnen bedienen. Dan via een HDMI/stroom kabel gewoon de laptop aan te sluiten.

Hieronder hoe ik het nu aangesloten heb;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzD0bpP60pGRqkuEmUHX95s2Qi4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OANyl4D6Rb2qklF9ROFc3FPH.jpg?f=fotoalbum_medium

Die in het groen aangegeven zijn nog vrij, dus te gebruiken om mijn laptop erop aan te kunnen sluiten. In het rood is al aangesloten op mijn eigen PC.

Monitor: pricewatch: Samsung S34E790C Zilver, Zwart
Werk laptop: Latitude 5300

Hoop dat ik het een beetje duidelijk is wat mijn bedoeling is :).
Als jullie nog alternatieven weten hoor ik dat graag. Het aanschaffen van een monitor met wel USB-C is het laatste redmiddel. Kom er zelf niet helemaal uit welke kabel ik nodig heb, USB-C naar HDMI/USB en wat ik daar dan vervolgens uit kan halen/nut heeft met wat ik voor ogen heb.

Beste antwoord (via Diversity op 16-12-2021 15:34)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Die monitor heeft alleen een USB-B out, geen USB-C. Als hij wel USB-C out had gehad (met o.a. DP over USB-C) dan had het waarschijnlijk wel gekund, maar nu dus niet.

Wat je kan doen is een USB-switch kopen, iets als deze: pricewatch: UGreen 2 In 4 Out USB 3.0 Sharing Switch Box

Je kan dan met een druk op de knop schakelen naar je latpop, maar zal wel altijd minstens twee kabels (video en USB) aan moeten sluiten op je laptop.

Je kan dit dan weer combineren met een docking station als je laptop USB-C opladen ondersteunt, zodat je alleen USB-C op je laptop aansluit en vanaf je beeldscherm (via de USB-switch voor USB, direct voor HDMI/DP) op de docking station.

Alle reacties

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:16
Ik heb hetzelfde als jij.
Wat ik doe is de USB naar je PC omzetten naar de laptop als ik daarmee werk.
Op die manier hoef je dus maar een kabel om te zetten en werkt alles (muismat, toetsenborg en muis).

• Diversity
Meloenen schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:04:
Ik heb hetzelfde als jij.
Wat ik doe is de USB naar je PC omzetten naar de laptop als ik daarmee werk.
Op die manier hoef je dus maar een kabel om te zetten en werkt alles (muismat, toetsenborg en muis).
Dat is inderdaad ook nog een optie. Maar het is dus niet mogelijk om met een extra USB-C -> USB 2.0/HDMI kabel hetzelfde te realiseren? Mijn voorkeur heeft namelijk niet om steeds die USB kabel om te hangen omdat mijn PC in een kast staat, is bijna niet te doen.

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:16
Zover ik weet gaat dat op die manier niet. Je scherm heeft alleen een USB-hub, het is geen docking station. Daarnaast denk ik dat je de USB-c poort zal moeten gebruiken in combinatie met een HDMI-adapter om deze op het scherm aan te sluiten. De HDMI zal niet al die dingen door kunnen geven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Die monitor heeft alleen een USB-B out, geen USB-C. Als hij wel USB-C out had gehad (met o.a. DP over USB-C) dan had het waarschijnlijk wel gekund, maar nu dus niet.

Wat je kan doen is een USB-switch kopen, iets als deze: pricewatch: UGreen 2 In 4 Out USB 3.0 Sharing Switch Box

Je kan dan met een druk op de knop schakelen naar je latpop, maar zal wel altijd minstens twee kabels (video en USB) aan moeten sluiten op je laptop.

Je kan dit dan weer combineren met een docking station als je laptop USB-C opladen ondersteunt, zodat je alleen USB-C op je laptop aansluit en vanaf je beeldscherm (via de USB-switch voor USB, direct voor HDMI/DP) op de docking station.

• Diversity
Bedankt @Meloenen en @Oon voor jullie bijdrage! Ga er nog even over nadenken of ik een Switch/HUB ga kopen of maar gewoon een nieuwe monitor aanschaf die wel USB-C aan boord heeft. Denk dat die laatste oplossing de mooiste is, maar ook meteen de duurste :( .

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als je laptop DP over USB-C ondersteund kun je een USB hub kopen die je achter je monitor hangt:
Vanaf de hub een DP kabel naar je monitor
Vanaf de hub een USB-A --USB-B kabel naar je monitor.
Dan kun je alle USB poorten van je monitor gebruiken en video en heb je 1 kabel naar je laptop toe.

Je zit tenslotte op Tweakers ;)

• Diversity
Hann1BaL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:40:
Als je laptop DP over USB-C ondersteund kun je een USB hub kopen die je achter je monitor hangt:
Dan kun je alle USB poorten van je monitor gebruiken en video en heb je 1 kabel naar je laptop toe.

DP staat voor DisplayPort? Naast de USB-C poort van mijn laptop staat een D, volgens google moet de laptop dus DP ondersteunen.

Maar ik snap niet hoe ik dan mijn huidige PC en laptop kan gebruiken op de monitor?
Moet ik dan een hub hebben met:
DisplayPort (gaat in monitor)
USB-A aansluiting (voor de A naar B :) )
HDMI import voor de monitor (om te kunnen gebruiken voor de PC)?

Kan ik dan zowel muis/toetsenbord bedienen op de PC als op de laptop zonder deze steeds eruit te hoeven halen? de USB-B aansluiting is op de monitor al in gebruik door mijn PC. Hoe meer ik erover nadenk, des te minder ik het snap ^^.

[ Voor 6% gewijzigd door Diversity op 16-12-2021 16:32 ]

• Oon
  • Niet online

Oon

Hann1BaL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:40:

Dit moet dan wel een DisplayLink kabel zijn als je vanaf een gewone USB-hub video wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Oon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:50:
[...]

Dit moet dan wel een DisplayLink kabel zijn als je vanaf een gewone USB-hub video wil
Dat hoeft niet met een USB-C hub, als de laptop gewoon DP signaal uit USB-C stuurt.
Voor mij was niet duidelijk dat er nog een computer was. Indien die computer ook over een dergelijke USB-C kabel beschikt, kun je die kabel ompluggen.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 13:11
Sluit je laptop aan op je scherm, sluit je PC aan op je scherm.

Gebruik deze switch bv voor je toetsenboard en muis. [KLIK]

Sluit al je kabesl die in je laptop gaan (LAN/HDMI/MUIS&TOBO Switch) aan op een USB C dongle[KLIK] . De dongle sluit je aan op je USB-C uitgang van de laptop.

Je hebt zo het minimale aan kabels en kan makkelijk switchen tussen PC en Laptop. Enig dat je moet switchen is de input op je monitor.

Tip, zoek Ugreen op Ali voor lagere prijzen. UIt ervaring kan ik zeggen dat dit perfect werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door mcsluis op 16-12-2021 20:10 ]

Pagina: 1