Toon posts:

PV legplannen en offertes beoordelen/vergelijken

Pagina: 1
Acties:

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-02 11:36

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Topicstarter
Beste Tweaker collega's,

Ik ben in het proces van vergelijken van offertes. In dit topic wil ik ze graag naast elkaar zetten en aan jullie voor leggen om zo meer uit de offertes te halen. Ik heb niet heel veel kennis van zaken, maar leer graag bij.

De situatie:

- Het dakvlak boven de 3e woonlaag is plat zo'n 2,50 x 6,25
- Het schuine dak (Oost-noord-oost) is zo'n 6 meter breed, maar deels onderbroken door dakkapel op 2e woonlaag van ~3,5 meter. Dakhoek ~45 graden
- de dakkapel zelf zou ook ingezet kunnen worden.
- één garage kan ingezet worden a 6,3x3 meter.
- type electriciteitsaansluiting weet ik zo niet (huis uit '91)
- Er is een 3x4mm2 kabel van meterkast naar zolder gelegd tijdens een verbouwing, de route naar meterkast indien mogelijk via die kabel.

Jaarverbruik ~2500 maar ik wil naar warmtepomp, elektrisch koken en rijden op termijn dus wat meer stroom is geen probleem.

Budget is er wel (onder 10k is fijn), het doel is voorlopig klaar zijn qua energievoorziening. Langere termijn doel is gasaansluiting eruit doen. Ik wil de installatie laten uitvoeren, heb genoeg andere projecten lopen in en rond ons huis die ik beter zelf kan dan dit.

Met deze situatie heb ik wat offertes opgevraagd, maar ik vind de prijzen flink en de situaties die ontstaan zien er soms niet zo optimaal uit:

Offerte 1:

Offerte 2:

Offerte 2+:

Offerte 3:

Samenvatting:
https://tweakers.net/i/XCRyEqBDzisfxEyuD-ePsfC6c_o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rAYBaR6ISGzpydynSKy2kNXM.jpg?f=user_large

Mijn eigen lekenreflectie:
Offerte 1 is oke, maar legplan zou je een extra paneel op het platte dak kwijt moeten kunnen. Daarnaast zou je eerder het platte dak van de dakkapel inzetten qua zon lijkt me. Daar zouden ipv 1 dan 2 panelen moeten passen. Dan komt die op 14 panelen of 16 indien er wat meer naar de zijkant doorgelegd wordt op het schuine deel hoewel weinig zon. Iets hogere kosten, iets meer WP, en geen aparte installatie op de garage en dus waarschijnlijk scherper qua prijs per wp.

Offerte 2 had als redeneerlijn: Leg het geheel zo vol als mogelijk. Dat lijkt me voller te kunnen? De garage is 3.30 breed. Ik zou denken dat op die garage meer dan 5 panelen moeten passen, lijkt geen optimale orientatie/paneelkeuze. Daarnaast zou op de dakkapel 1 extra moeten kunnen zoals hierboven genoemd. Wat zou wat jullie betreft op zo'n garage optimaal zijn?

Offerte 2+ is verder geoptimaliseerd op basis van offerte 2. Het kon dus inderdaad wat voller. Dit komt het rendement ten goede en de prijs per WP ook. Mijn beeld is dat dit een prima eindresultaat is gezien de 4 dakvlakken en de complexe leg-situatie.

Offerte 3
relatief recht toe recht uit qua legplan. Op het platte dak van 3e woonlaag blijft flinke ruimte onbenut, daar moet meer kunnen. Op het schuine deel past er ook nog 1 naast al ligt die dan deels in schaduw tegen het einde van de dag. Geen optimizers, moet ik me daar zorgen over maken?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, zal de topicstart uitbreiden naarmate er meer duidelijk wordt.

[Voor 18% gewijzigd door DualDevil op 17-12-2021 13:41. Reden: foutje in offerte 2 prijs/wp]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou verder werken met de installateur van Offerte 2. Met de inzichten van offerte 3 kun je er inderdaad nog wel iets meer uit halen. Prijstechnisch: Voor feitelijk 2 gescheiden Solaredge systemen op 4(!) dakvlakken is die prijs echt wel goed. Ik verwacht bij deze complexiteit niet dat er veel installateurs - zelfs met voordeligere string-omvormer systemen er (veel) onder gaan.

Als je 6 op de garage krijgt is misschien SE2200H met 6 optimizers beter; maar dat de installateur SE2000-compact gebruikt verteld me dat hij nadenkt. Die komt niet uit SE designer rollen.

Offerte 3 vind ik onvoldoende ambitieus, en kost per Wp zelfs meer dan het zeker niet goedkope Solaredge systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:29
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:44:
Ik zou verder werken met de installateur van Offerte 2. Met de inzichten van offerte 3 kun je er inderdaad nog wel iets meer uit halen. Prijstechnisch: Voor feitelijk 2 gescheiden Solaredge systemen op 4(!) dakvlakken is die prijs echt wel goed. Ik verwacht bij deze complexiteit niet dat er veel installateurs - zelfs met voordeligere string-omvormer systemen er (veel) onder gaan.

Als je 6 op de garage krijgt is misschien SE2200H met 6 optimizers beter; maar dat de installateur SE2000-compact gebruikt verteld me dat hij nadenkt. Die komt niet uit SE designer rollen.

Offerte 3 vind ik onvoldoende ambitieus, en kost per Wp zelfs meer dan het zeker niet goedkope Solaredge systeem.
Misschien geen P401 optimisers gebruiken?

• DualDevil

DualDevil

Topicstarter
Ik ga met offerte 2 verder aan de slag. Bedankt voor de tips!

Ik zal verkennen of:
- 6 panelen passen op het garagedak. Moet mijns inziens prima kunnen. Heb nog even nagemeten maar kom op 6,5 lengte bij 1052mm per paneel. Als ze dat toch te krap vinden wil ik liever een fractie kleinere panelen dan ruim een meter onbenut. Daarbij zal ik de optie van se2200h meegeven.

Op het dak zelf kan in lijn met offerte 3 inderdaad nog wel wat meer. Die geef ik ook mee als extra uitdaging.

Ik zie trouwens structureel wifi aansluitingen toegevoegd worden in de offertes. Die apparaten kunnen toch gewoon op bedraad lan? Ik heb naast de plek waar die omvormer een lan aansluiting zitten. En voor de garage nog niet, maar daar moet de stroomkabel toch ook nog heen dus dat is ook niet écht een argument om geen lan te trekken. Ook meteen stabieler op die afstand. Heb ik gelijk een mogelijkheid om wat over de prijs te praten :)

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Ronald
  • Nu online
De SE2000-compact weet ik niet, maar SE##00H wel en SE#K 3 fase kunnen gewoon op een netwerkkabel... Wifi is voornamelijk sneller voor de installateur dan een ethernet kabel door de wartels wurmen, en lang niet iedereen laat de omvormer in de buurt van LAN ophangen.

Als je moet graven voor stroom naar de garage: leg gelijk 4x4+4mm² YMVK-AS of als je overdreven fanatiek bent 4x6+6mm² YMVK-AS: ook voor een 1 fase omvormer... 4mm² kost maar 2-3 tientjes meer dan 1 fase YMVK, maar dan kun je later een laadpaal aansluiten.

De wifi antenne kost maar 25-30 euro, dus veel zal er niet af gaan... Ik heb hem er maar bij gepakt... ding schijnt iets met zigbee over die antenne te kunnen als je hem aan LAN hebt... als ik een keer tijd over heb.

[Voor 18% gewijzigd door Ronald op 16-12-2021 21:15]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• DualDevil

DualDevil

Topicstarter
@Ronald Ik neem aan dat je dan bedoelt 2 kabels zodat de zonnepanelen en de auto apart kunnen blijven? Ik ging uit van:

- 1x 3x4mm2 voor de zonnepanelen op het garagedak naar meterkast
- 1x 4x6+6 voor een laadpaal in de garage naar meterkast
en dan 2x lan erbij naar switch in meterkast

• Ronald
  • Nu online
@DualDevil Wat mij betreft 1 kabel onderverdelen. Laden terwijl de zon schijnt vermindert de belasting van de kabel, dus 2 is overdreven ;-)

• DualDevil

DualDevil

Topicstarter
Op basis van offerte 2 is een verbeterslag gemaakt. Ik denk er daarmee te zijn, maar hoor graag hoe jullie dat zien:

In het overzicht:
https://tweakers.net/i/XCRyEqBDzisfxEyuD-ePsfC6c_o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rAYBaR6ISGzpydynSKy2kNXM.jpg?f=user_large

Oh en @ronald, de opsteller sprak tegen dat één 4x6mm2 kabel genoeg zou zijn omdat je hem kan "delen". De uitleg daarbij gaf me weinig vertrouwen in haar stelling (die was er namelijk niet). Ik vraag wel even of ze iemand hier willen laten meekijken alvorens we het plan definitief maken. Kunnen we afstemmen wat ik doe ter voorbereiding (lan en elektrakabels naar garage), wat er nodig is in de meterkast en bij de omvormers en hoe we dat wegwerken, en welk type kabels ik waar aanleg.

Ik bedenk me nu wel dat ik maar een 3x4mm2 kabel naar zolder heb en geen 5x4mm2, en dat een 3fase omvormer op zolder dus in de praktijk geen zin heeft met die kabel... :F

[Voor 30% gewijzigd door DualDevil op 17-12-2021 14:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee