Toon posts:

T-mobile aansluiting en access points

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dirkbd94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-03 13:26
Hi mede-tweakers!

Volgende week komt T-Mobile mijn 1Gbit/s-glasvezelabonnement aansluiten.
Sinds kort ook verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Nou heb ik vaak gehoord dat wifi in zulke woningen niet optimaal is vanwege al dat beton.

Naast begane grond, heb ik nog een verdieping en zolder. Gelukkig hebben ze al kabels naar boven en naar de woonkamer getrokken. Dat scheelt dus heel wat werk.

Ik zal voornamelijk thuiswerken en daarbij wil ik overal in het huis een goede wifi dekking hebben.

Nu lees ik vaak dat je een mesh systeem (alleen op basis van wifi?) kan aansluiten, maar sinds het huis al is bekabeld, dan is het denk ik verstandig om access points aan te sluiten?

Voor mij gaat het vooral om dat roaming goed werkt. Dat het automatisch overschakelt van de ene naar de andere. Weet niet of het een pre is dat alle AP's van het zelfde merk en type moet zijn? Ik heb zelf een budget van 180 euro.

Ik ben meer benieuwd naar jullie ervaring, wat voor systemen jullie gebruiken en wat jullie mij het beste kunnen aanraden/adviseren.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:55

JL-IP(!)

Hikvision & Ajax installateur

Hikvision & Ajax Jeweller + Fibra installateur

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Nergens voor nodig dat alles van hetzelfde merk is.
Roamen doet de client en daar hebben de AP's geen invloed op.
lees ook dit topic eens door:
laurens0619 in "De goede keuze voor mijn apparaten"

Gebruik gewoon de wifi van de provider router en breid dat uit met AP's waar nodig.
Meestal is een de provider router wifi voor de begane grond voldoende en een AP per overige verdieping.
Plaats die verdieping AP op de gang dat is meestal het efficiëntste.

In nieuwbouw woningen zijn de tussenmuren van gipsbeton en dat is relatief minder weerstand dan bakstenen of gewapend beton (hoe meer soortelijk massa en/of staal hoe minder wifi erdoor)
Het plafond is meestal van kanaalplaten die wel wapening hebben en dus slecht wifi doorlaten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:48
Ben(V) schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:40:

Gebruik gewoon de wifi van de provider router en breid dat uit met AP's waar nodig.
Meestal is een de provider router wifi voor de begane grond voldoende en een AP per overige verdieping.

In nieuwbouw woningen zijn de tussenmuren van gipsbeton en dat is relatief minder weerstand dan bakstenen of gewapend beton (hoe meer soortelijk massa en/of staal hoe minder wifi erdoor)
Het plafond is meestal van kanaalplaten die wel wapening hebben en dus slecht wifi doorlaten.
Voor consumenten spul...... Ok. Dan is het geen roaming maar reauthentication wat wat meer tijd kost.

Voor echt Pro spul worden de authentication key's gedistribueerd naar de naastgelegen ap's zodat een roaming besluit van een client al met voorbedachte rade door een naastgelegen ap ontvangen kan worden.

Dat doet men tegenwoordig ook al met WPA2-PSK en men voegt dan de term FT toe wat voor fast transition staat of voor de insiders 802.11r.

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@mash_man02 Ik zou mijn deco m4 (33 euro per node) nu niet meteen echt pro spul noemen hoor :P Het kan iig wel gewoon 802.11r

Maar de meeste mensen kan dat niet zoveel interesseren of tijdens het roamen je downtime 600msec is of 30ms. Mij iig niet, als ik roam van plek a naar b dan ben ik toch 99/100 keer niet aan het voip bellen

Wat mij wel boeit zijn sticky clients maar dat staat los van 802.11r :)

[Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 16-12-2021 14:33]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Dirkbd94
laurens0619 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:31:
@mash_man02 Ik zou mijn deco m4 (33 euro per node) nu niet meteen echt pro spul noemen hoor :P Het kan iig wel gewoon 802.11r

Maar de meeste mensen kan dat niet zoveel interesseren of tijdens het roamen je downtime 600msec is of 30ms. Mij iig niet, als ik roam van plek a naar b dan ben ik toch 99/100 keer niet aan het voip bellen

[Afbeelding]
Zijn je deco m4's ingesteld als AP?

• laurens0619
  • Nu online
@Dirkbd94 Ja, hoezo?

• Dirkbd94
Zijn de deco m4's voor mij een geschikte oplossing als ik het bedraad (AP) aansluit?

• Dirkbd94
Ben(V) schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:40:

@Ben(V) wat voor setup gebruik jij?

• Ben(V)
mash_man02 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:28:
[...]

Voor consumenten spul...... Ok. Dan is het geen roaming maar reauthentication wat wat meer tijd kost.

Voor echt Pro spul worden de authentication key's gedistribueerd naar de naastgelegen ap's zodat een roaming besluit van een client al met voorbedachte rade door een naastgelegen ap ontvangen kan worden.

Dat doet men tegenwoordig ook al met WPA2-PSK en men voegt dan de term FT toe wat voor fast transition staat of voor de insiders 802.11r.
Jij hebt het over de snelheid van roamen.
Waar het hier om gaat is de beslissing om wel of niet te roamen die wordt door de client gemaakt

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
  • Nu online
Hangt er vanaf hoe snel je wilt en hoe snel je clients zijn:)

Met een deco ga je een megabit of 500 halen naast de node (bedraad aangesloten). Ik zou anno 2021 eerder Wifi 6 nodes kopen, dan kun je wel richting de 800 megabit naast de node halen.
Gaat je wel iets meer kosten :)

Ben je nog op zoek naar andere feautures? Een deco m4 werkt prima maar is niet zo advanced als een unifi (kan een voordeel en nadeel zijn)

• Ben(V)
@Dirkbd94 Voor de begane grond gebruik ik de wifi van mijn Ziggo Connectbox en op de eerste verdieping gang in het trapgat naar de zolder hangt een TP-link EAP225.

Dat is hier ruim voldoende om overal inclusief de zolder prima bereik te hebben.

• Dirkbd94
@laurens0619 en @Ben(V) Bedankt!

Ik zal eens kijken naar de deco's en omada van tp-link.
Ik dacht zelf om de wifi van mijn t-mobile uit te zetten, maar ik zal eens testen tot hoe ver de box wifi uitzendt.

Ik dacht zelf een AP in de woonkamer, ook bereik in de tuin en in de eerste verdieping een AP, die zolder wellicht ook kan meenemen als er genoeg bereik is.

• Ben(V)
Hier is de vloer van de zolder van hout dus dat geeft weinig demping, maar via de trap komt er meestal ook veel signaal door.

Het is altijd beter eerst te meten wat je bereik is voor je gaat uitbreiden.

Van binnen naar buiten blijft er in nieuwbouw woningen bijna geen signaal meer over.
Tegenwoordig hebben alle ramen coating die geen spatje wifi doorlaat en buitenmuren zijn dik en geïsoleerd dus laten ook weinig door.
Als je buiten wifi wilt kun je beter een outdoor AP plaatsen.

• Dirkbd94
Ben(V) schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:39:
@Dirkbd94 Voor de begane grond gebruik ik de wifi van mijn Ziggo Connectbox en op de eerste verdieping gang in het trapgat naar de zolder hangt een TP-link EAP225.

Dat is hier ruim voldoende om overal inclusief de zolder prima bereik te hebben.
Heb je de EAP225 via POE aangesloten? zoja, via een injector?

• Ben(V)
Nee ik gebruik geen POE.
Je kunt deze daar voor gebruiken:
https://www.wifishop.nl/t...2-3af-compliant/pid=25833
of een switch zoals deze:
https://www.routershop.nl...-switch-802-3af/pid=56230

[Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 16-12-2021 16:10]

• mash_man02
Ben(V) schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:36:
[...]

Jij hebt het over de snelheid van roamen.
Waar het hier om gaat is de beslissing om wel of niet te roamen die wordt door de client gemaakt
Dat klopt, maar een goede wlan oplossing kan daar wel invloed op uitoefenen met 802.11k Disassociation immanent meldingen.

Zeker met voice over wifi wat de meeste moderne telefoons vandaag de dag doen is roaming echt wel een stuk fijner.

• mash_man02
laurens0619 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:31:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pro spul redistribute de cached keys alleen naar adjecent ap's waardoor je wlans met honderden en soms zelf duizenden ap's efficient met hun resources omgaan.

Minder pro oplossingen gebruiken een wat minder slim mechanisme als broadcasting waarmee alle ap's alle cached keys leren. Dan ontploft je ap zeker met 10k clients op je netwerk.

600ms boeit echt wel als je een voice gesprek voert.

• laurens0619
  • Nu online
@mash_man02 euh we hebben het hier over een thuis wifi setup?
Tuurlijk boeit dat op netwerken met 10k clients, dan is nog veel meer belangrijk.
En ja tuurlijk merk je 60ms va 600ms met voip maar zoals ik zei: ik loop thuis niet zo vaak roamend en bellend door de kiet ;)

• mash_man02
laurens0619 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:08:
@mash_man02 euh we hebben het hier over een thuis wifi setup?
Tuurlijk boeit dat op netwerken met 10k clients, dan is nog veel meer belangrijk.
En ja tuurlijk merk je 60ms va 600ms met voip maar zoals ik zei: ik loop thuis niet zo vaak roamend en bellend door de kiet ;)
Uiteraard, maar mijn punt is dat het antwoord wat genuanceerder zou zijn dan voeg maar wat ap's toe en dan werkt het wel. Ik denk dat je dan beter eerst even naar het doel en de verwachting moet kijken voordat je een dergelijk advies goed kunt geven.

• Ben(V)
Ik denk dat je zaken die enkel betrekking hebben op heel ander omgevingen en systemen er gewoon niet bij moet halen.
Dat heeft met deze casus helemaal niets te maken en schept alleen vreselijk veel verwarring voor mensen die niet zo diep in de materie zitten.
En dat is zeker niet genuanceerder.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee