UK Pakket kwijtgeraakt door pakketdienst: quid douanekosten?

Pagina: 1
Acties:

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-06 13:48
Ik heb recent via 2 (verschillende) webshops 2x iets aangekocht uit de UK. Sinds de UK besloten heeft dat de EU niet meer leuk is, betekent dat logischerwijs ook douanekosten en alles wat daarbij komt.
Prima voor rouchken11, je weet dat op voorhand, dus geen probleem daar.

Maar nu komt het: beiden pakketjes zijn kwijtgespeeld geraakt nadat ze hier (in belgie in mijn geval) zijn overgedragen aan de lokale transportdienst (bpost, de vlaamse postNL).
Nu ja, van 1tje is het onderzoek al binnen, van de andere loopt de onderzoeksperiode vandaag af, maar bpost kennende: als je status als meer dan 1 week niet veranderd is, heb je het zitten :)

Beide winkels zijn in dit geval zowel constructief als meegaand: onderzoek geopend, vriendelijke communicatie en alvast de vraag wat ik zou willen dat ze doen: herverzenden of terugbetalen.

Maar nu komt em: in beide gevallen is de shop niet IOSS geregistreerd, wat betekent dat er 15 euro Douaneformaliteiten aangerekend werd (door bpost) met daar nog btw bovenop.

In geval van pakje 1 verdubbelde dit bijna de totaalkost, maar goed, nogmaals: ik wist dit en het item was in dit geval enkel in de UK verkrijgbaar.
Maar om het nu nóg es te laten versturen en nóg eens douanekosten te betalen: dat vind ik wat gek :+

In geval van pakje 2 was de douaneformaliteit + btw wat meer in verhouding, daar kan ik die kost mogelijk nog een 2de maal wel slikken.

Maar dus mijn vraag: hoe zit dat met die douanekosten van die eerste zendingen ? Is zo'n shop volgens de letter van de wet verplicht om ook die douanekosten terug te betalen (al is "terug" hier een raar woord want zij hebben daar geen geld voor ontvangen) ?
Of ga ik hier moeten aankloppen bij de post (of is dit een gevalletje 'pech gehad')
Ik ga er geen zaak van maken als ik hier gewoon pech heb, maar moest ik er wel recht op hebben, tja het gaat over bijna 40 euro samen, dan wil ik het ook wel graag weten.

Oh ja, in beide gevallen zijn het webshops die effectief aan de hele EU producten aanbieden (met enkel een UK website) en heb ik gewoon de verzendprocedures gevolgd die zij aanbieden uiteraard :)

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ik zou de kosten op Bpost als verzender verhalen.

de verdwenen spullen zijn wel in de EU gebracht dus Douanegelden en BTW terugkrijgen van Douane lijkt lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door bombadil op 16-12-2021 12:14 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 22:01

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik zou (persoonlijk) denken dat wat jij betaald hebt aan bpost tussen jou en bpost is en dat de verzender daar niets mee te maken heeft?
Heb je al aan bpost gevraagd at ze voor jou kunnen betekenen in dit geval, eventueel via twitter of andere publieke kanalen?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-06 13:48
The Bad Seed schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:19:
Ik zou (persoonlijk) denken dat wat jij betaald hebt aan bpost tussen jou en bpost is en dat de verzender daar niets mee te maken heeft?
Heb je al aan bpost gevraagd at ze voor jou kunnen betekenen in dit geval, eventueel via twitter of andere publieke kanalen?
Klopt, kan ik me in vinden...met 1 bedenking: als de verzender als lokale vervoerder bpost kiest en de webshop niet IOSS geregistreerd is, dan heb je eigenlijk maar keuze uit een paar opties zodra je pakje bij de douane belandt:
* pakketje weigeren
* dat bedrag aan bpost betalen zodat de douane het gaat verwerken (de douane verwerkt het pakje niet voordat je aan bpost dat bedrag betaalt hebt en als de betaling niet binnen X dagen binnen is, gaat het pakje ook gewoon retour)

De verzender heeft dus idd niet gekozen voor de douane-kosten, maar als klant draag je wel de gevolgen van hun keuze voor bpost.

Ik heb bpost zelf nog niet gecontacteerd, graag had ik eerst wat afgewacht wat de algemene teneur was in deze. Niet zozeer om vervelend te doen tegen de webshops, maar eigenlijk vooral uit nieuwsgierigheid, met de Brexit is dit een nieuw probleem dat zich mogelijk meer kan stellen voor ons Belgen en Nederlanders en ik vraag me vooral af of dit ooit wettelijk uitgeklaard is wie hier de kost mag dragen :)

Ik zal eens bij bpost informeren om te horen achter hun standpunt, maar de belgische post kennende... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Kleine aanvulling voor producten die je inkoopt buiten de EU wordt jij gezien als importeur. Webshop heeft dus niks te maken met douane dat is jouw verantwoordelijkheid. In dit geval moet je dis bij bpost zijn maar kan me bijna niet voorstellen dat bpost daarin geen regelingen heeft.