Wat is de allerstilste radiatorventilator?

Pagina: 1
Acties:

• menno_m
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-03 11:27
Heeft iemand ervaring wat de allerstilste radiatorventilatoren zijn?

In het kader van terugbrengen van energierekening en verhogen van comfort wil ik radiatorventalitoren plaatsen in mijn werkkamer. Ik zit echt vlakbij de radiator en en de ruimte is het verder zeer stil dus als er lawaai vanaf komt zal dat snel opvallen.

Dit is voor mij een belangrijk punt, ik heb bijvoorbeeld mijn PC speciaal zo gebouwd dat deze echt fluisterstil is, standaard casefans die al stil waren vervangen voor nog stillere etc. Het zou jammer zijn als ik dan alsnog last heb van rumoerige ventilatoren onder mijn radiatoren. Ik heb veel reviews gelezen, maar daar komt nog niet echt een goed beeld uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:27
Zelf bouwen is vrij eenvoudig, stuk goedkoper en een stuk stiller: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

[ Voor 14% gewijzigd door GermanPivo op 16-12-2021 09:37 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

menno_m schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:36:
..ik heb bijvoorbeeld mijn PC speciaal zo gebouwd dat deze echt fluisterstil is, standaard casefans die al stil waren vervangen voor nog stillere etc.
Heb je doe oude nog ? Plaats die er eens onder met een (regelbare) adapter of zo, over het algemeen zijn ze niet stiller dan dat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• menno_m
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-03 11:27
DukeBox schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:37:
[...]

Heb je doe oude nog ? Plaats die er eens onder met een (regelbare) adapter of zo, over het algemeen zijn ze niet stiller dan dat.
Yes! Heb ze nog. Zijn alleen iets groter dan mijn radiator. Vind het wel chic als ze naast stil ook onzichtbaar zijn.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

menno_m schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:53:
Zijn alleen iets groter dan mijn radiator. Vind het wel chic als ze naast stil ook onzichtbaar zijn.
Is meer om te proberen.. dan weet je wat je kan verwachten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

menno_m schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:53:
[...]

Yes! Heb ze nog. Zijn alleen iets groter dan mijn radiator. Vind het wel chic als ze naast stil ook onzichtbaar zijn.
Kijk of je ze in een hoek onder de radiator kan bouwen. Met grotere fans kan je ze lager later draaien tov passende fans.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:14

H12

Als je echt 'stil' wil, dan sowieso geen Speedcomfort kopen.

Ik heb er drie hangen (wegens diverse redenen toen geen optie om zelf te bouwen) en hoewel niet per se irritant, maken ze zeker wel een duidelijk hoorbaar, zoemend achtergrondgeluid. Wat de marketingmensen ook zeggen, stil is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 19:08
@menno_m
de stilste ventilatoren in mijn computer zijn de ventilatoren die niet draaien of zelfs maar aanwezig zijn. ;)

vergroot het oppervlakte van de radiator en je hebt geen ventilator nodig.
dit kan door vervanging.
of hang er achter heatpipe's en koellichaam. etc etc...
soms is het handiger om het probleem bij de bron aan te pakken, niet gaan dweilen na het probleem ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 16:12
Mijn pc is dankzij de Noctua's vrijwel onhoorbaar, maar ik denk dat het niet haalbaar is om een volledig stille radiator-ventilator opstelling te maken.
Ik heb hier nu twee maanden twee radiators in de huiskamer voorzien van Climateboosters.en ben zelf ook nogal allergisch voor irritante geluiden, het geluid dat de Climateboosters in mijn huiskamer maken vind ik meer dan acceptabel. Zodra je in gesprek bent of radio of tv aan hebt is het niet meer waar te nemen en zorgen die ventilators voor een enorme comfortsprong met een merkbare energiebesparing.
Hier heb ik de volgende opstelling: T22 radiator van 40 x 220 cm is uitgerust met een Climatebooster van 220 cm lengte en bevat 22 ventilators. Aan de andere kant van de huiskamer heb ik een convectorput met een convector van 180 cm en daar heb ik 3 convector pro's opgelegd. In totaal bevatten deze units 15 ventilators.De climateboosters worden thermostatisch gestuurd, dus zijn ze stiller naarmate de cv water temperatuur afneemt.
De lange opwarmtijd van onze huiskamer was altijd een probleem en dat is nu verleden tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

H12 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:30:
Als je echt 'stil' wil, dan sowieso geen Speedcomfort kopen.

Ik heb er drie hangen (wegens diverse redenen toen geen optie om zelf te bouwen) en hoewel niet per se irritant, maken ze zeker wel een duidelijk hoorbaar, zoemend achtergrondgeluid. Wat de marketingmensen ook zeggen, stil is het niet.
Ik heb hier sinds een maandje 4x speedcomfort in de woonkamer onder een type 33 radiator hangen en ik hoor ze alleen als het echt stil is in huis (ik zit er pal naast op de bank) en ik er echt op ga luisteren, met de radio zacht aan valt het helemaal weg en hoor ik ze helemaal niet meer. De reviews hierover zijn echter wisselend, de 1 hoort ze niet, de ander wel en bij sommige resoneren ze via de radiator, ik heb dus wel het idee dat je een beetje mazzel moet hebben met wat je krijgt (de laatste versies schijnen beduidend stiller te zijn dan de oudere, ik moest wachten op voorraad dus ga ervan uit dat ik de laatste versie heb gekregen) en de 1 hoort nu eenmaal beter dan de ander.
Ben er trouwens wel blij mee, de kamer is sneller op temperatuur en de thermostaat op 19 ingesteld resulteert in 19,5 graad in de woonkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door fxs81 op 16-12-2021 14:12 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:26
Ik heb hier van Heatfan een "Heatfan 5 duo-set" met hierbij de Smart controller onder een type 33 hangen.

Persoonlijk ben ik ook vrij gevoelig voor geluid, op de allerlaagste stand zijn ze bij stilte minimaal hoorbaar, maar niet heel erg storend. De radiator met vensterbank erboven werkt helaas als een soort van klankkast.

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-04 09:29

TOYS

Zeg ik nie!!

nooberke schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:58:
Ik heb hier van Heatfan een "Heatfan 5 duo-set" met hierbij de Smart controller onder een type 33 hangen.

Persoonlijk ben ik ook vrij gevoelig voor geluid, op de allerlaagste stand zijn ze bij stilte minimaal hoorbaar, maar niet heel erg storend. De radiator met vensterbank erboven werkt helaas als een soort van klankkast.
Hoe is de ervaring over lange termijn? Ik zit op dit moment te kijken naar heatfan of speedconfort. Maar vindt het lastig om op basis van de specs een keuze te maken. De heatfan hebben wel een extra fan in de module en ben benieuwd naar het geluid op het hoogste niveau..

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:26
TOYS schreef op donderdag 15 september 2022 @ 09:38:
[...]

Hoe is de ervaring over lange termijn? Ik zit op dit moment te kijken naar heatfan of speedconfort. Maar vindt het lastig om op basis van de specs een keuze te maken. De heatfan hebben wel een extra fan in de module en ben benieuwd naar het geluid op het hoogste niveau..
Ik merk dat ze zelfs op de stiltste stand al meerwaarde bieden. Voor mijn gevoel verspreid de warmte zich beter door de ruimte.

Geluid op 't hoogste niveau tjah, het is geen standje stofzuiger maar het is wel zeer duidelijk hoorbaar.

Meestal gooi ik hem tijdens 't opwarmen even op de hoogste stand als de afzuigkap of oven al aanstaat... Daar komt hij niet bovenuit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb heatfans met de nieuwe controller. Heeft 6 standen en ik ga ze pas echt horen vanaf stand 4. Stand 1 en 2 zijn serieus bijna stil, drie hoor je wel iets als je er op let.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-04 09:29

TOYS

Zeg ik nie!!

Devil schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:14:
Ik heb heatfans met de nieuwe controller. Heeft 6 standen en ik ga ze pas echt horen vanaf stand 4. Stand 1 en 2 zijn serieus bijna stil, drie hoor je wel iets als je er op let.
Top bedankt. Ik heb bij dit product een iets beter gevoel dan de speedcomfort welke een stuk commerciëler voelt.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

TOYS schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:19:
[...]

Top bedankt. Ik heb bij dit product een iets beter gevoel dan de speedcomfort welke een stuk commerciëler voelt.
Ja had ik ook, om precies dezelfde reden.

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 14:41
Hier vandaag ook heatfan setje besteld voor mijn thuis kantoor.
Voor de rest in huis beneden staat al vanaf begin juni een bestelling voor Jaga radiatoren met BDE systeem.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Wel goed om te weten (kwam ik zelf ook pas later achter (maar was vast ergens te vinden)). Is dat bij de 'oude' controller de sensor is de fans zit en bij de nieuwe de sensor in de controller zit. Dus qua positionering zorgen dat de controller op het warmste deel van de radiator zit. Bij mij gingen ze op LTV verwarming niet aan, omdat de controller op de zijkant zat, die koel bleef (bij watertemp 30). Nu zitten ze aan de bovenkant in de warme luchtstroom en gaat het prima.

Pagina: 1