Nieuwe schuifpui met verkeerd slot geplaatst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-06 22:00
Beste Tweakers,

Recent is bij mij een nieuwe aluminium schuifpui geplaatst. Alles is goed en wel verlopen, erg tevreden over het resultaat en de afwerking.

Helaas is de schuifpui door de fabrikant zodanig geleverd dat die alleen vanuit de woonkamer op slot te draaien is, dat terwijl was afgesproken dat deze ook via de buitenkant te bedienen moet zijn.

De leverancier heeft nu een nieuwe komgreep voor de buitenzijde besteld met opening voor de cilinder, op zich geeft de leverancier aan dat het daarna gewoon kan worden geregeld. Ook het restant van het bedrag mag ik pas dan betalen.

Toch wilde ik hier even inventariseren of dit wel zo makkelijk opgelost kan worden. Kan er zomaar een opening in de schuifpui worden gemaakt wanneer deze er al in zit zodat het slot ook van buiten kan worden bediend? Het lijkt er namelijk op dat de mechaniek zodanig is ingesteld dat er alleen van binnenuit bij het slot kan worden gekomen. Mag ik jullie input in deze? Het laatste wat ik wil is dat er door de leverancier schade aan wordt gebracht namelijk, al zullen ze dat zelf ook vast niet willen.

Foto buitenaanzicht (hier komt dus een nieuwe komgreep met opening):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlRrCdNx1B1yWHmv4vdvbDdKeG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAcNP708qO06GVwT365y2GFN.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenaanzicht (hier zit nu een tijdelijk halve cilinderslot in):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etN4rpk36cW0AwQUH7_RAFcfaos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOE2GwIpY9v7qg5fBhQqqG26.jpg?f=fotoalbum_large

Het profiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFtWlmnFIQJUqiEDunxE2VsKLxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUMc2xkyM17ZYXlrnfOageGV.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via -Edwin- op 16-12-2021 12:50)

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 20:23

MeesterPieter

PnP Pinball

dit is gewoon hoe normaal een slot in een schuifpui geplaatst wordt, oplossing is dus gewoon prima.

meestal wordt het slot niet verwijderd, dan kan het maken van een gat in het hout wel schade aan het slot opleveren of rommel in het slotmechanisme komen. Let dus even op of hoe ze dat doen, en of het slot daarna nog wel optimaal werkt (als ie slechter sluit en/of op slot gaat na de werkzaamheden moeten ze dat oplossen, slot moet het voor en na even goed doen

[ Voor 64% gewijzigd door MeesterPieter op 16-12-2021 11:47 ]

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:00

Tens

let me drink about it

lijkt me geen probleem; die schroeven aan de binnenkant houden de buitenkant vast, draai die er eens uit, dan zie je het. je moet alleen een langere cilinder hebben.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Precies, kwestie van aluminium uitboren aan buitenkant, nieuw schild / schild aanpassen, en langere cylinder erin. Daar zit weinig verschil in in vergelijking met een af-fabriek slot.

• -Edwin-
Fijn om te horen, en als dit allemaal netjes gedaan wordt beschadig je ook de thermische onderbrekingen van de schuifpui niet neem ik aan? De leverancier neemt inderdaad ook een langere cilinder mee.

Mijn onderliggende vraag is eigenlijk: Brengt dit schade/nadelen mee die er niet zouden zijn geweest als het van fabriek af goed was geleverd?

[ Voor 9% gewijzigd door -Edwin- op 16-12-2021 09:00 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
-Edwin- schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:59:
Fijn om te horen, en als dit allemaal netjes gedaan wordt beschadig je ook de thermische onderbrekingen van de schuifpui niet neem ik aan?

Mijn onderliggende vraag is eigenlijk: Brengt dit schade/nadelen mee die er niet zouden zijn geweest als het van fabriek af goed was geleverd?
Als het goed is niet, want de ruimte voor een volledige cylinder is er per definitie. Wel breng je natuurlijk een directe koudebrug aan in de vorm van de cylinder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

-Edwin- schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:59:
Fijn om te horen, en als dit allemaal netjes gedaan wordt beschadig je ook de thermische onderbrekingen van de schuifpui niet neem ik aan? De leverancier neemt inderdaad ook een langere cilinder mee.
dat doe je dus wel, de cilinder is een koudebrug
het schild dekt eventuele onnauwkeurigheid af.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Tens schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:02:
[...]
Dat is echt verwaarloosbaar.

• Tens

Tens

let me drink about it

het is een correct antwoord op de vraag :X

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:28
Volgens mij ook, maar ik weet dat er deurbeslag is waarbij er een klepje over de cilinder zit aan de buitenkant. Sowieso goed tegen direct vocht en het zal ook wel helpen tegen de kou.

In de winter heb ik wel eens condensdruppels aan de draaiknop binnen zitten door het verschil in warm en koud.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:38
Tens schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:09:
[...]

het is een correct antwoord op de vraag :X
Maar geaccepteerd door de TS aangezien die van te voren al aangegeven had dat hij de deur ook van buiten wilde kunnen afsluiten/openen :)

• -Edwin-
SniperGuy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:13:
[...]

Maar geaccepteerd door de TS aangezien die van te voren al aangegeven had dat hij de deur ook van buiten wilde kunnen afsluiten/openen :)
Dit inderdaad. Dit voelde ik bij de vorige schuifpui altijd ook wel een beetje, al was dat een hele oude.
Het gaat mij erom dat er geen verschil is met hoe het correct van fabriek af zou komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:39

Croga

The Unreasonable Man

Yup. Maar dat was ook zo geweest als het af fabriek zo geleverd was. Dus op de basisvraag van TS is het antwoord: Nope, geen verschil.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

[...]
@Croga dat hangt natuurlijk af welke cylinder er dan mee was geleverd, je hebt ook thermisch onderbroken cilinders (TIC) maar zoals eerder gemeld wegen die kosten niet op tegen het verlies.

Als je het slot aan de buitenkant niet vaak gebruikt, kan je er ook een rozet klepje op zetten (vaak ook in de juiste RAL kleur te krijgen), dat scheelt buiten de koude brug ook nog vuil.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 16-12-2021 09:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:38
-Edwin- schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:18:
[...]

Dit inderdaad. Dit voelde ik bij de vorige schuifpui altijd ook wel een beetje, al was dat een hele oude.
Het gaat mij erom dat er geen verschil is met hoe het correct van fabriek af zou komen.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken: het ga voor de cilinder lijkt door en door geboord.
Wil je het zeker weten? Draai de schroeven uit de plaat aan de binnenkant van de deur. De komplaat aan de buitenkant van de deur moet loskomen waardoor je kan zien of het gat voor de cilinder inderdaad door-en-door geboord is :)

• -Edwin-
SniperGuy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:29:
[...]

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken: het ga voor de cilinder lijkt door en door geboord.
Wil je het zeker weten? Draai de schroeven uit de plaat aan de binnenkant van de deur. De komplaat aan de buitenkant van de deur moet loskomen waardoor je kan zien of het gat voor de cilinder inderdaad door-en-door geboord is :)
Ik laat het even zitten, om zelf niet te klooien voordat de leverancier komt.

Maar volgens mij is het dus niet door en door geboord, aangezien de leverancier aangaf dat nog te moeten doen (nadat de komgreep met cilindergat is geleverd). Desondanks begrijp ik dus hier dat ik geen problemen hoef te verwachten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-06 20:23

MeesterPieter

PnP Pinball

dit is gewoon hoe normaal een slot in een schuifpui geplaatst wordt, oplossing is dus gewoon prima.

meestal wordt het slot niet verwijderd, dan kan het maken van een gat in het hout wel schade aan het slot opleveren of rommel in het slotmechanisme komen. Let dus even op of hoe ze dat doen, en of het slot daarna nog wel optimaal werkt (als ie slechter sluit en/of op slot gaat na de werkzaamheden moeten ze dat oplossen, slot moet het voor en na even goed doen

[ Voor 64% gewijzigd door MeesterPieter op 16-12-2021 11:47 ]

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
DukeBox schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:22:
[...]

@Croga dat hangt natuurlijk af welke cylinder er dan mee was geleverd, je hebt ook thermisch onderbroken cilinders (TIC) maar zoals eerder gemeld wegen die kosten niet op tegen het verlies.

Als je het slot aan de buitenkant niet vaak gebruikt, kan je er ook een rozet klepje op zetten (vaak ook in de juiste RAL kleur te krijgen), dat scheelt buiten de koude brug ook nog vuil.
Ik heb wel eens cilinders gezien in goede geisoleerde (passief)huizen die niet onderbroken waren en na een half jaar al vervangen konden worden omdat ze volledig verroest waren door condensvorming. Dus zo verwaarloosbaar is het niet.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42

M2M

medicijnman

De hoeveelheid warmte die naar buiten lekt door de cylinder is klein. Dat het ding koud wordt, condens erop vast slaat en vervolgens begint te roesten zijn twee verschillende zaken.

Maargoed, ik ben nog geen cylinder tegengekomen die niet uit 1 stuk staal bestond. Een geisoleerde cylinder lijkt mij ook redelijk onmogelijk om te maken zodat het ook veilig afgesloten kan worden.

edit: nevermind:
https://www.dormakaba.com...derbroken-cilinder-370286

hoewel ik mij sterk afvraag hoe sterk dat stuk plastic is aan de binnenkant van het slot...

[ Voor 61% gewijzigd door M2M op 16-12-2021 12:08 ]

-_-

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
M2M schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:05:
....hoewel ik mij sterk afvraag hoe sterk dat stuk plastic is aan de binnenkant van het slot...
Dat zal sterk genoeg zijn; ook een kogelvrij vest krijgt zijn sterkte door plastic draadjes.
Veel tools worden uit POM gemaakt, dat is een sterke en gemakkelijk te bewerken plasticsoort (je kan er schroefdraad in tappen en meerdere keren gebruiken), en zal wellicht ook sterk genoeg zijn voor deze toepassing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42

M2M

medicijnman

naftebakje schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:16:
[...]
Dat zal sterk genoeg zijn; ook een kogelvrij vest krijgt zijn sterkte door plastic draadjes.
Veel tools worden uit POM gemaakt, dat is een sterke en gemakkelijk te bewerken plasticsoort (je kan er schroefdraad in tappen en meerdere keren gebruiken), en zal wellicht ook sterk genoeg zijn voor deze toepassing.
Echter staat er niet bij wat voor spul het is. Als de fabrikant er echt serieus over nagedacht had, zouden ze dan niet met grote letters erbij zetten wat voor plastic ze gebruikt hebben?

-_-

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
M2M schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:20:
[...]Echter staat er niet bij wat voor spul het is. Als de fabrikant er echt serieus over nagedacht had, zouden ze dan niet met grote letters erbij zetten wat voor plastic ze gebruikt hebben?
Er bestaan duizenden nuttige bruikbare soorten plastic, who cares welke gebruikt wordt?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• -Edwin-
Dank allemaal, voor de vele snelle reacties!

Ik heb mijn antwoord gekregen: Het aanpassen van de schuifpui voor een slot kan gewoon en heeft geen nadelige gevolgen, er zal alleen een koudebrug ontstaan door de cilinder. Iets wat ook zou zijn geweest als het direct vanaf de fabriek goed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vantage92 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:02:
Dus zo verwaarloosbaar is het niet.
Voor de prijs van die TIC's kan ik 4 keer mijn normale vervangen met vergelijkbare veiligheid.
Maar het verwaarloze deel sloeg op de het temperatuur verlies en dus indirect de stook kosten. Ik denk dat over het algemeen er maar weinig mensen zijn met een condens probleem via de cylinder bij kunststof kozijnen, dat zie je eerder bij oudere aluminium.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 16-12-2021 12:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemaa
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
IK heb in mijn nieuwe huis precies de zelfde sluiting, ook zonder slot aan de buitenkant.
Is er iemand die weet welk merk schuifdeur dit is, dan kan ik hopelijk een ander (dubbel) slot bestellen.

Gr jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:50

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Jemaa schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:21:
IK heb in mijn nieuwe huis precies de zelfde sluiting, ook zonder slot aan de buitenkant.
Is er iemand die weet welk merk schuifdeur dit is, dan kan ik hopelijk een ander (dubbel) slot bestellen.

Gr jeroen
Ik ben voor 99% zeker dat dit een profel schuifdeur is.

Hier heb ik al meermaals een cilinder gat in mogen boren/frezen aan de buitenkant ;)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56

Reptile209

- gers -

Jemaa schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:21:

Gr jeroen
Kijk eens op de kopse kant van de deur (waar hij tegen het kozijn aan schuift bij het sluiten). Daar zit vast een sticker met een merknaam. En anders aan de binnenkant onderaan het kozijn ofzo. Dan weet je de fabrikant en kan je gaan informeren of die lijn nog bestaat en wat je kan bestellen :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemaa
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
Bedankt, ik ga daarop zoeken.
Pagina: 1