Naar jaren uitstellen moet toch eens van komen dat ik mijn huis ga upgraden naar een smart home. Over de jaren heb veel gekeken en opgezocht wat de mogelijkheden zijn en bedacht wat mijn wensen zijn voor een smart home systeem.
De algemene smart home wensen zijn:
Momenteel ben ik bezig naar kijken wat de opties zijn voor inbouwschakelaars en kom een hoop merken tegen van verschillende prijzen en die allemaal verschillend opties hebben. En ik moet zeggen ik heb wat moeite met het maken van keuze die aan mijn wensen voldoet.
Mijn wensen voor een inbouw schakelaar zijn:
Zigbee:
Ik hoor graag jullie ervaring, advies, ideeën en gemiste opties. Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp.
De algemene smart home wensen zijn:
- Het systeem moet lokaal draai. Geen gekoppelde cloud services.
- Wil niet gebonden zijn aan 1 systeem of merk voor de hardware of software.
- Voor het schakel van lichten zo werkt dat ze blijven werken wanneer de lokale smart home systeem offline is.
- Voor het schakelmateriaal blijf ik het liefst Gira gebruiken.
Momenteel ben ik bezig naar kijken wat de opties zijn voor inbouwschakelaars en kom een hoop merken tegen van verschillende prijzen en die allemaal verschillend opties hebben. En ik moet zeggen ik heb wat moeite met het maken van keuze die aan mijn wensen voldoet.
Mijn wensen voor een inbouw schakelaar zijn:
- Het schakelen van 2 lampen
- Twee inputs schakelaars
- Het liefst over Zigbee of Z-wave protocol (Heb het idee dat dit stabielere systemen zijn dan Wifi)
- Support voor double of long click input voor het triggeren van automatisch programma’s
- Over the air updates
- Een product van een “A merk” zodat ik er van uit kan gaan dat de schakelaar jaren mee gaat en niet mijn huis afbrandt.
Zigbee:
- Hue wandschakelaar module: Werkt jammer genoeg op een batterij en heeft geen optie om zelf lampen te schakelen.
- Robb Smart Inbouwschakelaar: Heeft maar 1 input en 1 lamp schakelaar
iCasa: Lijkt erg veel op die van Robb Smart - TuYa TS0002 Switch Module: Heeft geen support voor double/long click trigger input en wat een onbekend Chinese merk. Van wat ik over TuYa kan vinden is dat ze achter veel “goedkopere” smart home producten zitten.
- Zigbee2MQTT devices list: Nog veel meer opties die ik kan vinden op de Zigbee2MQTT website. Meeste lijken erg veel op elkaar en heb idee dat allemaal TuYa varianten zijn.
- Fibaro double switch: Voldoet aan meeste wensen maar als ik naar laatste reviews lees hier op Tweakers en Amazon vind paar negatieve berichten over modules die binnen 2 jaar niet meer werken en dat de Fibaro RMA afhandeling niet echt geweldig is. Verder kan je blijkbaar de modules alleen updaten via Fibaro eigen hubs.
- Dual Nano Switch: Heeft geen support voor double/long click trigger input en heb op meerdere plekken gelezen dat de input signaal niet doorgestuurd kunnen worden naar hub of server. En alleen maar de lamp zelf schakelen.
- Qubino Flush 2 Relay: Nog niet diep ingedoken wat de mogelijkheden zijn.
Robb Smart Inbouwschakelaar: Komen ook in Z-Wave varianten voor. Hebben dezelfde beperkingen.
- Shelly: Ik heb op moment een Shelly RGBW module aangesloten op mijn led tafellamp. Mijn ervaring zijn niet echt positief. In de Shelly app duur lang voordat hij gevonden wordt elkaar als de lamp aan wil zetten. Tijdens het schrijven van dit bericht heb net Home Assistant server opgezet en werd vrij snel gevonden. In de Home Assistant app lijkt dit stuck beter te werken. Verder heb ik op de module schakel input gekoppeld aan de muurschakelaar maar het lijkt daar niet op te regeren. Daarbij komt ook nog dat als Shelly module op Wifi netwerk wil krijgen moet je dit via de Shelly app doen, die blijkbaar mijn locatie nodig heeft om een dit te doen. Als Shelly app geen locatie toegang geeft wordt de module ook niet toegevoegd. Ik vind dit een grote min punt. Ik zie geen reden waarom een zo’n module moet weten waar ik woon.
Ik hoor graag jullie ervaring, advies, ideeën en gemiste opties. Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp.