Oprit poort - Afmetingen en automatisatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmund1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 15:14
Hallo iedereen,

Ik wil een poort plaatsen aan het begin van mijn oprit.
Ik had een poort van 3m breed in gedachten.
Heeft iemand ervaring met dergelijke afmetingen, is dit ruim genoeg om vlot met de wagen te passeren?
We gaan er ook achteruit door, aangezien we niet kunnen keren op de oprit.

Bijkomende vraag:
We willen de poort ook automatiseren.
Echter, die poort is de enige toegangsweg tot mijn eigendom.
Bij elektriciteitspanne of bij storing in de motor, ben ik in principe buitengesloten.
Ik weet dat er versies met batterijen bestaan, maar dat vangt niet alles op.
Ik weet ook dat er een noodontkoppeling op de meeste motoren zit, maar die is meestal enkel vanuit de binnenzijde toegankelijk (begrijpelijk, uit veiligheidsoverweging).
Weet iemand of er systemen bestaan waarbij toch van buitenaf (met een sleutel) de poort alsnog handmatig kan geopend worden?

Graag nog even vermelden wat je zelf hebt gevonden.

Alvast bedankt.
Sigmund

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 17-12-2021 15:08 ]

Beste antwoord (via Sigmund1 op 03-01-2022 14:24)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-06 10:12
hoi,
Sigmund1 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:29:
Ik had een poort van 3m breed in gedachten. Heeft iemand ervaring met dergelijke afmetingen, is dit ruim genoeg om vlot met de wagen te passeren? We gaan er ook achteruit door, aangezien we niet kunnen keren op de oprit.
Een auto is iets van 1,80 tot 2,00m breed. Dan houd je dus iets van 0,50m1 aan iedere zijde over. Over welke afstand mag je achteruit rijden? Nu doe je het waarschijnlijk ook al. Je kan het een en ander testen door de breedte van de poort uit te zetten met stokken en touwen. En dan een paar keer er in en uit te rijden. Krijg je er een beetje gevoel bij.

Ooit een inrit gehad van 2,50 - 2,75 breed tussen twee gebouwen. Het in- en uitrijden was soms een uitdaging met draaien. Met de ene auto ging het vlotter dan de andere. Je moet er een beetje een handigheid in krijgen. De buurvrouw heeft in die tijd al wel een keer de muur goed hard geraakt. Een complete deuk in het portier. Trouwens ik een keer zacht door de gladheid, alleen wat lakschade. Kon met die inrit gelukkig redelijk keren op de binnenplaats. Dus het in en uitrijden wat gewoon voorruit. Dat scheelt een heel stuk. :)
Weet iemand of er systemen bestaan waarbij toch van buitenaf (met een sleutel) de poort alsnog handmatig kan geopend worden?
Stel die vraag aan de leverancier die je op het oog hebt. Mogelijk heb je een mogelijkheid om een looppoort te maken naast de automatische poort. Zodat je altijd nog je terrein op kan komen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-06 10:12
hoi,
Ik had een poort van 3m breed in gedachten. Heeft iemand ervaring met dergelijke afmetingen, is dit ruim genoeg om vlot met de wagen te passeren? We gaan er ook achteruit door, aangezien we niet kunnen keren op de oprit.
Een auto is iets van 1,80 tot 2,00m breed. Dan houd je dus iets van 0,50m1 aan iedere zijde over. Over welke afstand mag je achteruit rijden? Nu doe je het waarschijnlijk ook al. Je kan het een en ander testen door de breedte van de poort uit te zetten met stokken en touwen. En dan een paar keer er in en uit te rijden. Krijg je er een beetje gevoel bij.

Ooit een inrit gehad van 2,50 - 2,75 breed tussen twee gebouwen. Het in- en uitrijden was soms een uitdaging met draaien. Met de ene auto ging het vlotter dan de andere. Je moet er een beetje een handigheid in krijgen. De buurvrouw heeft in die tijd al wel een keer de muur goed hard geraakt. Een complete deuk in het portier. Trouwens ik een keer zacht door de gladheid, alleen wat lakschade. Kon met die inrit gelukkig redelijk keren op de binnenplaats. Dus het in en uitrijden wat gewoon voorruit. Dat scheelt een heel stuk. :)
Stel die vraag aan de leverancier die je op het oog hebt. Mogelijk heb je een mogelijkheid om een looppoort te maken naast de automatische poort. Zodat je altijd nog je terrein op kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:43
Ik heb een poort van 3 3,75 meter breed. Ik rijd er zowel voor als achteruit door, met en zonder aanhangwagen. Allemaal geen probleem. Ook vrachtwagens kunnen door de poort, terwijl het weggetje ervoor echt smal is en ze dus vrij kort moeten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78d5P3vzllle9lh7TISs2Iw69nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCHDQL59bPgGwYw0oU8sMJyO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door decipherer op 16-12-2021 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-06 14:30
Normale parkeerplaats is volgens de nen 2,5m breed. Dus een 3m brede poort is prima, maar je moet even definiëren wat je bedoelt met vlot :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kan met een flinke auto echt wel krap zijn als je in een hoek aan komt rijden. Recht is het geen probleem.

(Bv een Tesla Model X is incl spiegels 2.20 breed)

Hoe kom je aanrijden?

Elk beetje fatsoenlijk geautomatiseerd hek heeft inderdaad een accu backup en handmatige override met sleutel, maar die zit wel op de motor, dus aan de binnenzijde. Maar goed, hoe vaak gaat dit voorkomen en klim je er dan niet gewoon even eenmalig overheen oid?

[ Voor 20% gewijzigd door Navi op 16-12-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:43
decipherer schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:33:
Ik heb een poort van 3 meter breed. Ik rijd er zowel voor als achteruit door, met en zonder aanhangwagen. Allemaal geen probleem. Ook vrachtwagens kunnen door de poort, terwijl het weggetje ervoor echt smal is en ze dus vrij kort moeten draaien.

[Afbeelding]
Oeps, dit had ik blijkbaar toch verkeerd onthouden.. de poort is 3.75 meter tussen de scharnieren :$ 3 meter lijkt me dan wel wat smal ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmund1
Na wat poorten hier in de buurt bekeken te hebben en heel subtiel de afmetingen genomen te hebben, zijn we tot de conclusie gekomen dat 3m inderdaad wat aan de kleine kant is. Haalbaar voor wie niet meer plaats heeft, maar 3,5m is comfortabeler.
We gaan dus voor een poort van 3,5m.

Wat betreft het probleem van automatiseren en de toegang tot de noodontkoppeling: bij navraag bij verschillende leveranciers geen oplossing gevonden. We zullen er van uit gaan dat de kans heel klein is dat we buitengesloten worden. Naast de poort planten we struiken als afsluiting ipv vaste panelen, zodoende kunnen we ons nog naar binnen wurmen via de struiken moest dat echt nodig zijn.

Mvg,
Sigmund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zullen toch wel systemen te vinden zijn met een mechanische ontkoppeling? Of werken die dingen zo dat wanneer er geen spanning op staat ze handmatig bediend kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmund1
sypie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:25:
Er zullen toch wel systemen te vinden zijn met een mechanische ontkoppeling? Of werken die dingen zo dat wanneer er geen spanning op staat ze handmatig bediend kunnen worden?
Een mechanische ontkoppeling zit op zo goed als alle poortopeners. Zonder te ontkoppelen kunnen de poorten niet manueel bediend worden.
Mijn specifiek probleem was de toegang tot de poortopeners: deze worden aan de binnenkant van de poort gemonteerd. Wanneer ik buitengesloten ben kan ik er dus niet aan, tenzij er een andere ingang is (nu via de struiken in mijn geval).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:17
Is er geen ruimte voor een kleine deur naast de poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-06 23:46
D-dark schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:43:
Is er geen ruimte voor een kleine deur naast de poort?
Inderdaad, Een klein looppoortje er langs voor voet & fiets verkeer is wel zo handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmund1
Woody179 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Inderdaad, Een klein looppoortje er langs voor voet & fiets verkeer is wel zo handig.
Klopt, en dat wordt vaak zo gedaan.
Ik had het graag ook zo gedaan, maar in mijn geval is dit niet mogelijk, omdat de toegangsweg tot mijn huis zich tussen 2 andere eigendommen bevindt.

Trouwens, wat betreft voet & fiets verkeer: er zijn heel wat poort openers die een 'voetgangers' modus hebben, waarbij er slechts 1 poort element gedeeltelijk opent.
Pagina: 1