Bouwen huis tuin keuken PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzyThaMan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-12-2024
Mijn vraag
Heeft iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn met de zelfgebouwde PC?
Deze gaat niet aan bij het indrukken van de aan/uit knop of het jumpstarten via moederbord. Lees hieronder wat ik allemaal al gedaan heb en welke hardware ik gebruik. Ik heb in totaal al meer dan 30 systemen gebouwd, van huis-tuin-keuken tot volledig liquid cooled gaming setups. Maar goed, soms is het toch goed nog eens een second opinion aan te vragen!

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Intel Core i5 11600K
Mobo: MSI B560M-A PRO
PSU: Corsair RM650
RAM: G.Skill DDR4 Aegis 8GB 3200Mhz - F4-3200C16S-8GIS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik hoop dat ik iets simpels over het hoofd heb gezien, maar ik ben er bang voor....
- Moederbord maakt geen kortsluiting met kast
- CPU pins zijn niet gebogen
- PSU gejumped met paperclip en een cooling fan om te zien of deze wel werkt (werkt!)
- PC volledig uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet
- RAM verwisselt van slot
- Moederbord gejumped op POWER SW pinnetjes met een schroevendraaier
- CMOS gecleared
- Uiteraard alleen essentiële onderdelen geconnect en bijv HDD/SSD/Fans losgekoppeld gelaten
- Vergeet vast nog iets op te noemen

Wie oh wie heeft misschien de oplossing? Of is de oplossing een DOA moederbord en garantieverhaal?

Beste antwoord (via WizzyThaMan op 07-01-2022 14:59)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:02
Defect moederbord is het meest voor de hand liggend. DOA PSU komt minder vaak voor en een DOA cpu is helemaal zeldzaam.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Heb je een andere cpu, ram, moederbord, voeding om mee te testen?

• WizzyThaMan
Uszka schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:07:
Heb je een andere cpu, ram, moederbord, voeding om mee te testen?
Helaas niet. Wat ik overigens er bij ben vergeten te melden, is dat ik ook geen enkel LEDje op het moederbord zie branden, wanneer er spanning op staat. Nu weet ik niet of dat ook zo bij dit type moederbord is. De handleiding word ik ook niet veel wijzer van, buiten EZLed dat aangeeft wanneer er iets is met CPU, RAM etc. maar ook die branden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

WizzyThaMan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:56:
[...]

Helaas niet. Wat ik overigens er bij ben vergeten te melden, is dat ik ook geen enkel LEDje op het moederbord zie branden, wanneer er spanning op staat. Nu weet ik niet of dat ook zo bij dit type moederbord is. De handleiding word ik ook niet veel wijzer van, buiten EZLed dat aangeeft wanneer er iets is met CPU, RAM etc. maar ook die branden niet.
Misschien moet je eens proberen de ledjes van de EZLed aan te krijgen door er geen CPU, geheugen, GPU en disks op aan te sluiten.

Dan een voor een die componenten toevoegen en kijken of de ledjes uit gaan. Als zonder een CPU het CPU ledje niet gaat branden weet je denk ik dat je mobo dood is.

[ Voor 6% gewijzigd door Glewellyn op 16-12-2021 13:21 ]

*zucht*

• WizzyThaMan
Glewellyn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:16:
[...]

Misschien moet je eens proberen de ledjes van de EZLed aan te krijgen door er geen CPU, geheugen, GPU en disks op aan te sluiten.

Dan een voor een die componenten toevoegen en kijken of de ledjes uit gaan. Als zonder een CPU het CPU ledje niet gaat branden weet je denk ik dat je mobo dood is.
Goed idee... Zal eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzyThaMan
Alleen met CPU erop geprobeerd... dus RAM verwijderd. Er gaat niks branden. Enig idee wat het kan zijn?
Of is moederbord defect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Met een positieve paperclip test en een fannetje wil het nog niet zeggen dat de voeding goed werkt. Als het moederbord geen Power_OK signaal krijgt gebeurt er helemaal niets. Welk merk en type voeding is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzyThaMan
Uszka schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 06:57:
Met een positieve paperclip test en een fannetje wil het nog niet zeggen dat de voeding goed werkt. Als het moederbord geen Power_OK signaal krijgt gebeurt er helemaal niets. Welk merk en type voeding is het?
ZIe eerste post, maar om te beantwoorden: PSU: Corsair RM650 (80plus gold)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

WizzyThaMan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 03:12:
Alleen met CPU erop geprobeerd... dus RAM verwijderd. Er gaat niks branden. Enig idee wat het kan zijn?
Of is moederbord defect?
Als het met 3 componenten niet doet wat het zou moeten doen ligt het aan een van die drie. Haal de CPU eraf en je kan het terugbrengen tot mobo en PSU. Of als de het CPU ledje dan wel gaat branden weet je vrij zeker dat het aan je CPU ligt.

*zucht*

• WizzyThaMan
Ik heb geprobeerd, maar helaas geen LED lampen te bekennen. Het moet dus PSU of Mobo zijn.
Nog een manier om dit te testen? Anders moet ik ze beiden onder garantie omruilen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Defect moederbord is het meest voor de hand liggend. DOA PSU komt minder vaak voor en een DOA cpu is helemaal zeldzaam.

• WizzyThaMan
Dankjewel Uszka en Glewellyn, ga ik het moederbord retourneren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WizzyThaMan
Nieuwe moederbord is geplaatst en PC werkt naar behoren en is inmiddels geïnstalleerd. Moederbord was dus defect. Dankjewel voor de reacties!
Pagina: 1