Mijn eerst post als TS. Ik hoop dat het duidelijk is, en dat ik geen domme dingen zeg.
Toch ook maar een draadje aangemaakt voor mijn toekomstig energie plan.:fill(white):strip_exif()/f/image/J7q1SbMuXLcSr9t5JZBj5qdy.png?f=user_large)
/f/image/rXdxPrmTevh9HSr6VATv3epk.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/IsZGMwHwX7F7lJl8EK0btrkX.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/WqwrU2I4UkPdloS4OK6lkf2a.png?f=user_large)
Schuur: plat dak 700 cm taps toelopend van 300 cm naar 250 cm.
Naast de schuur staat een hoge heg van 450cm hoog aan de noord kant. Hier moeten we 2x per jaar bij om te snoeien. Daar heb ik voor nu geen panelen op bedacht. Dit zou een toekomstige uitbreiding kunnen zijn.
In de toekomst komt daar wellicht nog een boiler en elektrisch koken bij (geen idee of dit groot verbuikers zijn) om van het gas af te gaan.
Van het gas af. We koken nu nog op gas en hebben een hr ketel. Als we genoeg op leveren, kunnen we daar in de toekomst afscheid van nemen.
Het systeem moet uitbreidbaar zijn.
Een installateur is hier met 2 man een hele dag mee bezig om zo'n dak vol te leggen?
Het zou gaan om 415wp panelen van denim glas/glas met enphase micro omvormers met 25 jaar opbrengst garantie. (ik kan deze panelen nergens terug vinden)
Toch ook maar een draadje aangemaakt voor mijn toekomstig energie plan.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/J7q1SbMuXLcSr9t5JZBj5qdy.png?f=user_large)
/f/image/rXdxPrmTevh9HSr6VATv3epk.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/IsZGMwHwX7F7lJl8EK0btrkX.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/WqwrU2I4UkPdloS4OK6lkf2a.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Huis: schuin dak 660 cm breed, 570 cm lengte. (hellingshoek 38%)Schuur: plat dak 700 cm taps toelopend van 300 cm naar 250 cm.
Schaduw
De dakkappel in het midden geeft aan de linkerkant (op de dakfoto) schaduw. De kachelpijp geeft natuurlijk ook een beetje schaduw op de panelen.Naast de schuur staat een hoge heg van 450cm hoog aan de noord kant. Hier moeten we 2x per jaar bij om te snoeien. Daar heb ik voor nu geen panelen op bedacht. Dit zou een toekomstige uitbreiding kunnen zijn.
Jaarverbruik
We zitten momenteel op 4.800kWh. Dit kan volgend jaar evt hoger zijn ivm aangeschafte airco die nog niet een heel jaar meegelopen heeft.In de toekomst komt daar wellicht nog een boiler en elektrisch koken bij (geen idee of dit groot verbuikers zijn) om van het gas af te gaan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3 fase aansluiting (stoppenkast zit vol). In mijn beeldvorming zet ik er een extra kast naast waarin de zonnepaneel elektra komt. Dat plaatje icm enphase heb ik al duidelijk denk ik.Budget en doel
Zelf voorzienend zijn.Van het gas af. We koken nu nog op gas en hebben een hr ketel. Als we genoeg op leveren, kunnen we daar in de toekomst afscheid van nemen.
Het systeem moet uitbreidbaar zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Wie het gaat uitvoeren is nog niet helemaal duidelijk. Ik zit er aan te denken om dit samen met een "klusjes buurman" te doen. Deze heeft bij de buren een paar huizen verder op ook de zonnepanelen gelegd.Een installateur is hier met 2 man een hele dag mee bezig om zo'n dak vol te leggen?
Bijhouden van data
Ik ben wel van de getalletjes. Dus ja, dat wil ik zeker doen. Zit daarom ook aan de envoy metered te denken om ok het actieve gebruik in de gaten te houden (en daarop te sturen)Reeds verkregen offertes
Ik heb een offerte gekregen van 10.648 euro incl btw voor 11 panelen, waarvan 7 op het huis en 4 op het schuurdak. Totaal 4300wp aan panelenHet zou gaan om 415wp panelen van denim glas/glas met enphase micro omvormers met 25 jaar opbrengst garantie. (ik kan deze panelen nergens terug vinden)
Regio
gelderland/edeVragen
- Ik zoek me helemaal suf in het zonnepanelen landschap. Er zijn zoveel panelen, soorten, maten etc. Prijs telt wel mee, maar geeft geen doorslag. Ik geeft liever iets meer uit als het de qualiteit ten goede komt. Dit haal je er dan later weer uit. Ik kan niet de grootste panelen op mn dak kwijt (2 meter) muv 1 plek. Liefst kies ik voor een geheel qua type paneel voor de uitstraling. Moet ik kiezen voor duitse panelen? Of uit nederland Denim? Of anders? Linkjes met info zijn welkom.
- Montage systeem van clickfit (of niet)? Ik lees verschillende verhalen hierover. De ene vind het geweldig, en de andere kraakt het af.
- Ik zit te kijken naar het enphase systeem met micro omvormers. Ik heb schaduw op mijn dak, en de orientatie van de panelen is ook verschillend.
- Hoe zit het straks met "terugleveren". Ik hoor en lees daar verschillende verhalen over. Ik vraag op fase 1 1000w, en op fase 2 lever ik 1000w. Moet ik dan in de toekomst betalen voor die gevraagde 1000w, en krijg ik een gedeeltelijk vergoeding voor de 1000w die ik lever? En zo ja, kan ik mijn 3 fase aansluiting zo slim maken dat ik ALLE energie die ik opwek ook gebruik, en efficient over de verschillende fasen verdeel?
- Verhuizen van de luchtafvoer van de ketel. Kan ik deze omhoog doen (richting de nok)? Je zou dan 2 panelen naast elkaar kunnen leggen en dan totaal 3 hoog. De afvoer is wel een dubbelwandige voor de HR ketel dacht ik. Heb ik mij nog niet in verdiept. Ga ik doen als dit handig is of lijkt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Xra6v590EO1Iq48Z9GQeaQNH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zKSXqDxcAGXkI1tL0QhGnWZy.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/UNp8AmAE9ycRn51EoJRY0o4y.png?f=user_large)
/f/image/cm6nsaIQb87nKwiv3y3dNIWM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ju3Q5YteiUMeKihzye8FlGJ1.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/na3HWqHiAvmXHNJ1QAgd2mWX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6x3Wkv0G9uLLNumSRA1e6N3W.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4vf0Tp6ceVXjfY2biznzl8VE.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/DwmSDLWWiWCmy5mpvo7u8lnS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/31MLghdd6x4YnznN1DnwTyZd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Nn2KIZS16Lr0zgKJGgWDyEzc.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/gSerGZCyr3F4b1T4xlawBefO.png?f=user_large)
/f/image/UNAwn7RMM0tsNfHzEbeaB2ia.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3L6O008Kw6XXXVBMHVnRyeqV.png?f=fotoalbum_large)