Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies en vragen voor zonnepanelen UnknownNoob

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• UnknownNoob
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-10-2024
Mijn eerst post als TS. Ik hoop dat het duidelijk is, en dat ik geen domme dingen zeg.

Toch ook maar een draadje aangemaakt voor mijn toekomstig energie plan.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0Bmw0HGQqgTUJEL9w6Gux2oJTo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J7q1SbMuXLcSr9t5JZBj5qdy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORzLlQfIca_mgbIgW782ZDSYF7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rXdxPrmTevh9HSr6VATv3epk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqTzPDHseVqQoOa-KJ1kBPsliTM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IsZGMwHwX7F7lJl8EK0btrkX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMr0VZ1JPP-aYNpuXRDt864O_9Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WqwrU2I4UkPdloS4OK6lkf2a.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Huis: schuin dak 660 cm breed, 570 cm lengte. (hellingshoek 38%)
Schuur: plat dak 700 cm taps toelopend van 300 cm naar 250 cm.
Schaduw
De dakkappel in het midden geeft aan de linkerkant (op de dakfoto) schaduw. De kachelpijp geeft natuurlijk ook een beetje schaduw op de panelen.
Naast de schuur staat een hoge heg van 450cm hoog aan de noord kant. Hier moeten we 2x per jaar bij om te snoeien. Daar heb ik voor nu geen panelen op bedacht. Dit zou een toekomstige uitbreiding kunnen zijn.
Jaarverbruik
We zitten momenteel op 4.800kWh. Dit kan volgend jaar evt hoger zijn ivm aangeschafte airco die nog niet een heel jaar meegelopen heeft.
In de toekomst komt daar wellicht nog een boiler en elektrisch koken bij (geen idee of dit groot verbuikers zijn) om van het gas af te gaan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 3 fase aansluiting (stoppenkast zit vol). In mijn beeldvorming zet ik er een extra kast naast waarin de zonnepaneel elektra komt. Dat plaatje icm enphase heb ik al duidelijk denk ik.
Budget en doel
Zelf voorzienend zijn.
Van het gas af. We koken nu nog op gas en hebben een hr ketel. Als we genoeg op leveren, kunnen we daar in de toekomst afscheid van nemen.
Het systeem moet uitbreidbaar zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Wie het gaat uitvoeren is nog niet helemaal duidelijk. Ik zit er aan te denken om dit samen met een "klusjes buurman" te doen. Deze heeft bij de buren een paar huizen verder op ook de zonnepanelen gelegd.
Een installateur is hier met 2 man een hele dag mee bezig om zo'n dak vol te leggen?
Bijhouden van data
Ik ben wel van de getalletjes. Dus ja, dat wil ik zeker doen. Zit daarom ook aan de envoy metered te denken om ok het actieve gebruik in de gaten te houden (en daarop te sturen)
Reeds verkregen offertes
Ik heb een offerte gekregen van 10.648 euro incl btw voor 11 panelen, waarvan 7 op het huis en 4 op het schuurdak. Totaal 4300wp aan panelen
Het zou gaan om 415wp panelen van denim glas/glas met enphase micro omvormers met 25 jaar opbrengst garantie. (ik kan deze panelen nergens terug vinden)
Regio
gelderland/ede
Vragen
  • Ik zoek me helemaal suf in het zonnepanelen landschap. Er zijn zoveel panelen, soorten, maten etc. Prijs telt wel mee, maar geeft geen doorslag. Ik geeft liever iets meer uit als het de qualiteit ten goede komt. Dit haal je er dan later weer uit. Ik kan niet de grootste panelen op mn dak kwijt (2 meter) muv 1 plek. Liefst kies ik voor een geheel qua type paneel voor de uitstraling. Moet ik kiezen voor duitse panelen? Of uit nederland Denim? Of anders? Linkjes met info zijn welkom.
  • Montage systeem van clickfit (of niet)? Ik lees verschillende verhalen hierover. De ene vind het geweldig, en de andere kraakt het af.
  • Ik zit te kijken naar het enphase systeem met micro omvormers. Ik heb schaduw op mijn dak, en de orientatie van de panelen is ook verschillend.
  • Hoe zit het straks met "terugleveren". Ik hoor en lees daar verschillende verhalen over. Ik vraag op fase 1 1000w, en op fase 2 lever ik 1000w. Moet ik dan in de toekomst betalen voor die gevraagde 1000w, en krijg ik een gedeeltelijk vergoeding voor de 1000w die ik lever? En zo ja, kan ik mijn 3 fase aansluiting zo slim maken dat ik ALLE energie die ik opwek ook gebruik, en efficient over de verschillende fasen verdeel?
  • Verhuizen van de luchtafvoer van de ketel. Kan ik deze omhoog doen (richting de nok)? Je zou dan 2 panelen naast elkaar kunnen leggen en dan totaal 3 hoog. De afvoer is wel een dubbelwandige voor de HR ketel dacht ik. Heb ik mij nog niet in verdiept. Ga ik doen als dit handig is of lijkt.
Best wel een lijst met vragen geworden zie ik. Ik hoop dat ik het zo goed neergezet heb. Bedankt alvast voor het meedenken.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Sorry dat ik het zeg.... maar die offerte is een grote belediging van alle hardwerkende installateurs die wel proberen net werk voor een nette prijs te leveren. Dit slaat echt nergens op.

€10.648/1,21 = €8800 ex btw.
€8800/€4300... €2,05/Wp

*adem in* *adem uit*

- Denim, in de basis niets mis mee... Huismerk van de Nederlandse importeur/handelaar Solar Clarity... verder zou het me verbazen als er echt veel Nederlands aan is. Maar... op zich helemaal niets mis mee, maar ook niet bijzonder.
Panelen kies je primair op basis van optimale dakvulling... of wat de beste installateur op zijn meest recente pallet heeft liggen en een mooie prijs vraagt... Want ten opzichte van hun benoemde vermogen verschillen ze maar 0-3%. Je hebt gezien: ze zijn er in alle soorten en maten. Dakpannen leveren best veel minder op dan paneel.

- Montage systeem: ik heb werkelijk nog nooit gezien dat het montagesysteem een probleem vormde.

- Enphase: Voornamelijk duur. Eerst dakpannen afdekken, dan de juiste omvormer oplossing kiezen. Er zijn in bijna alle gevallen minder dure oplossingen mogelijk zeer geschikt.

- De meter saldeert intern. Wet. Basta. Er zijn een paar meters geweest met foute firmware... dat is bericht geven aan de netbeheerder en het moet opgelost worden.

- Kans dat verplaatsen van de CV doorvoer lastig is... waarschijnlijk negatieve kosten-baten.

Voor 8800 ex btw denk ik dat schuur, ZW en NO dak vol kan, zullen we dat uitwerken?
Dan ben je in 1 klap voorbereid op EV en WP; en zolang je die niet hebt kun je een mooie terugleververgoeding pakken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
UnknownNoob schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:24:
Ik heb een offerte gekregen van 10.648 euro incl btw voor 11 panelen, waarvan 7 op het huis en 4 op het schuurdak. Totaal 4300wp aan panelen
Haha, in het kader van durven te vragen. En dan nog niet eens Sunpower Maxeon aangeboden... (Sunpower Maxeon beschouwen velen nog als de Rolls Royce onder de panelen)
Is het misschien deze maar dan in 132 half cells uitvoering ipv 120 half cells?
Maar ik zou zo`n verkoper in z`n gezicht uitlachen. Als je het zelf aanlegt kom je, ook met Enphase, ongeveer op 35% van die prijs uit.
Heb je het volgende soms ook tegen hem verkondigd?
Prijs telt wel mee, maar geeft geen doorslag. Ik geeft liever iets meer uit als het de qualiteit ten goede komt. Dit haal je er dan later weer uit.
Panelen met N-type cellen beschouw ik nog wel als een nuttige upgrade omdat het langzamer zou degraderen. In glas-glas zie ik te weinig meerwaarde. Als de onderkant in het zicht blijft zoals op een solar carport of andere overkapping vind ik glas-glas wel een aanrader, omdat het er vanaf de onderkant vaak wat mooier uitziet en sommige types een beetje licht doorlaten.
Ik zoek me helemaal suf in het zonnepanelen landschap. Er zijn zoveel panelen, soorten, maten etc. Prijs telt wel mee, maar geeft geen doorslag. Ik geeft liever iets meer uit als het de qualiteit ten goede komt. Dit haal je er dan later weer uit. Ik kan niet de grootste panelen op mn dak kwijt (2 meter) muv 1 plek. Liefst kies ik voor een geheel qua type paneel voor de uitstraling. Moet ik kiezen voor duitse panelen? Of uit nederland Denim? Of anders? Linkjes met info zijn welkom.
Op REC na zijn vrijwel alle panelen die niet Chinees zijn alsnog in de EU of Thailand oid geassembleerd met Chinese cellen. Chinese fabrikanten lopen inmiddels voorop qua rendement.
Montage systeem van clickfit (of niet)? Ik lees verschillende verhalen hierover. De ene vind het geweldig, en de andere kraakt het af.
De ene verkoper kraakt altijd het spul van een andere verkoper af. Zoek er niets achter.
Ik zit te kijken naar het enphase systeem met micro omvormers. Ik heb schaduw op mijn dak, en de orientatie van de panelen is ook verschillend.
Prima keuze, al had ik denk ik de 2 panelen ten noorden van de dakkapel weggelaten en gekozen voor een string omvormer. Maar wel gelijk dat platte dak helemaal vol.
Hoe zit het straks met "terugleveren". Ik hoor en lees daar verschillende verhalen over. Ik vraag op fase 1 1000w, en op fase 2 lever ik 1000w. Moet ik dan in de toekomst betalen voor die gevraagde 1000w, en krijg ik een gedeeltelijk vergoeding voor de 1000w die ik lever? En zo ja, kan ik mijn 3 fase aansluiting zo slim maken dat ik ALLE energie die ik opwek ook gebruik, en efficient over de verschillende fasen verdeel?
Een 3 fase meter staat stil als je op de ene fase 2000 W teruglevert en bijvoorbeeld op de andere fasen ieder 1000 W verbruikt. Je hebt geen nadeel van je 3 fase meter.
Verhuizen van de luchtafvoer van de ketel. Kan ik deze omhoog doen (richting de nok)? Je zou dan 2 panelen naast elkaar kunnen leggen en dan totaal 3 hoog. De afvoer is wel een dubbelwandige voor de HR ketel dacht ik. Heb ik mij nog niet in verdiept. Ga ik doen als dit handig is of lijkt.
Verhuizen? Ik zou het tzt verwijderen, en mooi een L/W warmtepomp er voor terugnemen. Of tzt die afvoer vervangen door een lage 80/125 doorvoer voor warme en koude lucht van een warmtepompboiler.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• UnknownNoob
Bedankt voor de reacties Ronald en busscherski. Heb de antwoorden een beetje gegroepeerd omdat jullie op dezelfde manier door mn post zijn gegaan en gereageerd hebben.

Blijven nog wel wat vragen over :)
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:30:
Sorry dat ik het zeg.... maar die offerte is een grote belediging van alle hardwerkende installateurs die wel proberen net werk voor een nette prijs te leveren. Dit slaat echt nergens op.

€10.648/1,21 = €8800 ex btw.
€8800/€4300... €2,05/Wp

*adem in* *adem uit*
busscherski schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:32:
Haha, in het kader van durven te vragen. En dan nog niet eens Sunpower Maxeon aangeboden... (Sunpower Maxeon beschouwen velen nog als de Rolls Royce onder de panelen)
Is het misschien deze maar dan in 132 half cells uitvoering ipv 120 half cells?
Maar ik zou zo`n verkoper in z`n gezicht uitlachen. Als je het zelf aanlegt kom je, ook met Enphase, ongeveer op 35% van die prijs uit.
Klopt had ik ook. Rustig adem halen. Het was zo'n verkoper langs de deur, die in de wijk bezig was, en zo extra werk probeerde binnen te halen. Ik heb hem gezegd dat ik hier nog even rustig over na moest denken (echt niet). Hij belt volgende week, maar krijgt een duidelijke nee terug :)
- Denim, in de basis niets mis mee... Huismerk van de Nederlandse importeur/handelaar Solar Clarity... verder zou het me verbazen als er echt veel Nederlands aan is. Maar... op zich helemaal niets mis mee, maar ook niet bijzonder.
Panelen kies je primair op basis van optimale dakvulling... of wat de beste installateur op zijn meest recente pallet heeft liggen en een mooie prijs vraagt... Want ten opzichte van hun benoemde vermogen verschillen ze maar 0-3%. Je hebt gezien: ze zijn er in alle soorten en maten. Dakpannen leveren best veel minder op dan paneel.
Ok. Is een leuke aanbieding van BVA wat (als het de juiste maat en aantallen zijn). En dan evt met of zonder omvormer?
Panelen zelf of het nu chinees of anders is maakt niet uit als ze maar leveren?
Zit niet te wachten om over 5 jaar weer het dak op te moeten om de boel te vervangen omdat het vermogen nog maar 50% is
Panelen met N-type cellen beschouw ik nog wel als een nuttige upgrade omdat het langzamer zou degraderen. In glas-glas zie ik te weinig meerwaarde. Als de onderkant in het zicht blijft zoals op een solar carport of andere overkapping vind ik glas-glas wel een aanrader, omdat het er vanaf de onderkant vaak wat mooier uitziet en sommige types een beetje licht doorlaten.
Op REC na zijn vrijwel alle panelen die niet Chinees zijn alsnog in de EU of Thailand oid geassembleerd met Chinese cellen. Chinese fabrikanten lopen inmiddels voorop qua rendement.
Duidelijk. Geen dure glas-glas panelen. Zou je wel voor een N-type paneel gaan?
- Montage systeem: ik heb werkelijk nog nooit gezien dat het montagesysteem een probleem vormde.
De ene verkoper kraakt altijd het spul van een andere verkoper af. Zoek er niets achter.
Ok. Ga ik me daar niet druk over maken
- Enphase: Voornamelijk duur. Eerst dakpannen afdekken, dan de juiste omvormer oplossing kiezen. Er zijn in bijna alle gevallen minder dure oplossingen mogelijk zeer geschikt.
Heb je voorbeelden van systemen? Mijn voorkeur gaat uit voor micro omvormers omdat die langer mee gaan dan een normale omvormer en qua prijs maakt het niet veel verschil. Is dat correct? En dat mocht er wat met een paneel aan de hand zijn dan hou je nog wel van de rest van je panelen de stroom op
- De meter saldeert intern. Wet. Basta. Er zijn een paar meters geweest met foute firmware... dat is bericht geven aan de netbeheerder en het moet opgelost worden.
Een 3 fase meter staat stil als je op de ene fase 2000 W teruglevert en bijvoorbeeld op de andere fasen ieder 1000 W verbruikt. Je hebt geen nadeel van je 3 fase meter.
Ok. weet ik dat ook weer
- Kans dat verplaatsen van de CV doorvoer lastig is... waarschijnlijk negatieve kosten-baten.
Verhuizen? Ik zou het tzt verwijderen, en mooi een L/W warmtepomp er voor terugnemen. Of tzt die afvoer vervangen door een lage 80/125 doorvoer voor warme en koude lucht van een warmtepompboiler.
Eerder verwijderen dan verplaatsen. Tjeck. En dan iets met elektra terug.
Zou je dan al wel een voorschot nemen (zolang het pijpje er nog staat) de panelen rechtop te plaatsten, en als het pijpje weg is hier nog een paneel neer te leggen? (er kan denk ik met rechtopstaande panelen net 1tje meer op het dak.
Voor 8800 ex btw denk ik dat schuur, ZW en NO dak vol kan, zullen we dat uitwerken?
Dan ben je in 1 klap voorbereid op EV en WP; en zolang je die niet hebt kun je een mooie terugleververgoeding pakken.
Je zou ook het NO dak vol leggen? Heb ik niet eens over nagedacht. Ik zal morgen eens een foto'tje maken om te kijken of ik dan op hetzelfde opervlakte kom als de andere kant (ik heb daar meer pijpjes dacht ik uit mn hoofd). Ik zie dat de meeste mensen bij ons in de buurt de ZW dak vol leggen (of gedeeltelijk). Een enkele heeft ook de NO iets liggen. Kan dit uit? Ik begreep dat als het salderen over is, het weinig zin heeft om meer op je dak te hebben liggen dan dat je verbruikt.
Ik heb wel wat liggen, maar voor dat bedrag zal ik dan een PL ergens moeten regelen.
Zijn hiervoor nog speciale overheidsmogelijkheden omdat je aan verduurzaming doet? Ik kwam deze tegen: https://www.energiebespaarlening.nl/

Als jullie nog goede installateurs weten in de buurt die hierin een steentje kunnen/willen bijdragen (als we tot een overeenkomst kunnen komen natuurlijk)... een concurerende offerte ligt er al ;) een goede prijs nog niet

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Het zou gaan om 415wp panelen van denim glas/glas met enphase micro omvormers met 25 jaar opbrengst garantie. (ik kan deze panelen nergens terug vinden)

- Klopt, deze panelen bestaan niet, deze worden enkel in 375 Wp geleverd

Heb je voorbeelden van systemen? Mijn voorkeur gaat uit voor micro omvormers omdat die langer mee gaan dan een normale omvormer en qua prijs maakt het niet veel verschil. Is dat correct? En dat mocht er wat met een paneel aan de hand zijn dan hou je nog wel van de rest van je panelen de stroom op

- Niets zegt dat micro omvormers langer meegaan, niets. Dat er 25 jaar garantie op zit voor de Nederlandse markt zegt ook niets, in Australië zit er bijvoorbeeld maar 10 jaar garantie op.
- De prijs van 1 micro omvormer komt ex btw op ongeveer 165 euro. een string omvormer voor een set van 12 panelen kost 800 euro, dus wel degelijk een verschil in prijs, 12 x165 = 1980 euro ex btw
- Als er iets met een paneel aan de hand is laat je die vervangen, daar heb je garantie voor gekregen

[ Voor 4% gewijzigd door RobertV70 op 16-12-2021 20:34 ]

• RobertV70
En wat een prijs zeg, halleluja

• Ronald
@UnknownNoob NO levert nog best leuk op, 65-75% van een SW dak zo ruw uit het hoofd.
Maar ze passen op zo goed als zelfde vermogen omvormer als het SW al verzorgt... Dus je betaalt alleen de panelen, legsysteem en stukje kabel - zeker als je juist niet met micro-omvormers of optimizers werkt.

Komt neer op 200-250 euro per extra paneel, waar het eerste dak aan 300-350 gaat.

De schuur is qua opbrengst wat rendabeler, dus dat is wel eerder aan de beurt.
Met de technische optiedoos wijd open kan alles onder voorwaarden op 1 omvormer ;-)

De bespaarlening is best gunstig, onder de 2% (de niet hypothecaire heeft geen idiote provisie). Maar ik ga je zeker niet dwingen voor de PV te lenen. Wel wil ik helpen een weloverwogen beslissing te maken na het kennen van de mogelijkheden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• UnknownNoob
RobertV70 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:23:

- Klopt, deze panelen bestaan niet, deze worden enkel in 375 Wp geleverd
Ok. Gaat de 'verkoper' aan de deur nog verder naar de sprookjes wereld met zn gouden zonnepanelen
- Niets zegt dat micro omvormers langer meegaan, niets. Dat er 25 jaar garantie op zit voor de Nederlandse markt zegt ook niets, in Australië zit er bijvoorbeeld maar 10 jaar garantie op.
Mijn informatie is vanuit het grote boze internet, waar alles wat op facebook staat (heb ik niet) waar is.
Zoals ik het gelezen heb:
Omdat er grotere vermogens door een enkele omvormer gaat, heeft deze een kortere levensduur en ook minder lang garantie dan micro omvormers.
Micro omvormers hebben 25 jaar garantie, waardoor je die ook langer (als ze stuk gaan) kan vervangen onder garantie.
- De prijs van 1 micro omvormer komt ex btw op ongeveer 165 euro. een string omvormer voor een set van 12 panelen kost 800 euro, dus wel degelijk een verschil in prijs, 12 x165 = 1980 euro ex btw
Ik zit wat rond te zoeken, maar een enphase iq7+ is voor 115 incl btw te koop. Mee eens. Nog steeds duurder dan een enkele omvormer.
12 x 115 = 1380
1380 / 25 jaar garantie (micro)
800 / 10 jaar garantie (string)

Dus gaat de string omvormer stuk na 10 jaar (is dat aannemelijk?) moet ik een nieuwe kopen. Met micro omvormers zit ik 25 jaar veilig.
Of ik uiteindelijk goedkoper uit ben, hangt er dan vanaf of de string omvormer stuk gaat binnen de 25 jaar of niet? Of zit ik nu scheeft te denken, en gaat deze redenatie niet op?

Als je het zou uitrekenen per jaar garantie, zijn de micro omvormers goedkoper.
- Als er iets met een paneel aan de hand is laat je die vervangen, daar heb je garantie voor gekregen
Denk dat dit lastiger is als je ze uit China haalt om verhaal te maken. Je zou ze ergens in nederland op de kop moeten tikken met garantie en waar ze dan vandaan komen is dan niet mijn probleem maar de verkoper (als die dan nog bestaat). Liefst kopen bij een gerenomeerd bedrijf die al langer op de PV markt zit om een beetje zekerheid te hebben of aangesloten is bij de SGZE neem ik aan?

• Ronald
@UnknownNoob Tenzij je zelf het dak op gaat is die 25 jaar garantie redelijk waardeloos. Er zijn weinig installateurs die meer dan een paar jaar gratis terugkomen om de micro achter het bovenste paneel te vervangen, waarvoor even 2 andere panelen los mogen. (We hadden op forum recent iemand met een installateur die zich op 6 maanden beroept, en dat is mogelijk een gare stekker... wat heel goed een fout van de installateur kan zijn). Daar zit je dan met je splinternieuwe micro op schoot.

Je verwacht een string omvormer maximaal 1x te vervangen, en handige Japie red dat zelf. Klusje van 10 minuten. Ze hebben dus beide voor en nadelen.

Paneelgarantie is helemaal leuk... Verreweg de meesten hebben 'geen schaduw' in de installatievoorwaarden staan... Niet dat ze vaak stuk gaan... het zijn best degelijke producten.
Maar als je echt waarde hecht aan paneelgarantie: REC. Twinpeak 4 is nog betaalbaar ook.

• UnknownNoob
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:57:
@UnknownNoob NO levert nog best leuk op, 65-75% van een SW dak zo ruw uit het hoofd.
Maar ze passen op zo goed als zelfde vermogen omvormer als het SW al verzorgt... Dus je betaalt alleen de panelen, legsysteem en stukje kabel - zeker als je juist niet met micro-omvormers of optimizers werkt.

Komt neer op 200-250 euro per extra paneel, waar het eerste dak aan 300-350 gaat.

De schuur is qua opbrengst wat rendabeler, dus dat is wel eerder aan de beurt.
Met de technische optiedoos wijd open kan alles onder voorwaarden op 1 omvormer ;-)
Ik ga morgen een foto'tje van het andere dak maken.

Mijn schuur is 7 meter lang hoeveel kun je er daar opleggen. Je moet die natuurlijk onder een hoek neerzetten en dus meer afstand houden en waarschijnlijk ook niet helemaal haaks en ik moet er nog langs kunnen lopen om de heg te snoeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyKn7AlKPwSLONFwOJnTVc3fPwU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EXHLYL9owEiLfqRn39A3wcch.png?f=user_large
optie 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4t8nJAYdIXSMiszKS_1Cc3UEC64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xra6v590EO1Iq48Z9GQeaQNH.png?f=user_large
optie 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TswpD-hWgQOeNGvmoz8hQvfWONI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0QBvuPMy0DS8VoJ18SMffMvU.png?f=user_large
optie 3
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:57:
De bespaarlening is best gunstig, onder de 2% (de niet hypothecaire heeft geen idiote provisie). Maar ik ga je zeker niet dwingen voor de PV te lenen. Wel wil ik helpen een weloverwogen beslissing te maken na het kennen van de mogelijkheden.
Dat is ook mijn feestje om het financieel rond te krijgen. 1 dak is prima voor een goeie prijs, maar als we het compleet aanpakken wil ik ook nog wat achter de hand houden.
Ik ken deze financiele kant ook niet, vandaar de open vraag of er mensen zijn met ervaring met een PL ;)
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:49:
@UnknownNoob Tenzij je zelf het dak op gaat is die 25 jaar garantie redelijk waardeloos. Er zijn weinig installateurs die meer dan een paar jaar gratis terugkomen om de micro achter het bovenste paneel te vervangen, waarvoor even 2 andere panelen los mogen. (We hadden op forum recent iemand met een installateur die zich op 6 maanden beroept, en dat is mogelijk een gare stekker... wat heel goed een fout van de installateur kan zijn). Daar zit je dan met je splinternieuwe micro op schoot.

Je verwacht een string omvormer maximaal 1x te vervangen, en handige Japie red dat zelf. Klusje van 10 minuten. Ze hebben dus beide voor en nadelen.
Ok. Ik ben over. String it is. En die omvormer red ik zelf wel (denk ik) als de tijd daar is.
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:49:
Paneelgarantie is helemaal leuk... Verreweg de meesten hebben 'geen schaduw' in de installatievoorwaarden staan... Niet dat ze vaak stuk gaan... het zijn best degelijke producten.
Maar als je echt waarde hecht aan paneelgarantie: REC. Twinpeak 4 is nog betaalbaar ook.
Ik zit zelf niet aan garantie oid. Maar ben ook zoekende naar wat handig is ja/nee. Gaat er een paneel fout in het eerste jaar is het toch zonde van het geld als daar geen garantie op zit. Na 10 jaar kijken we wel weer. Dezelfde panelen zijn dan denk ik ook niet meer leverbaar.

• Ronald
@UnknownNoob De niet hypothecaire energiebespaarlening is dus gewoon consumptief, maar je krijgt hem alleen op basis van offerte voor PV/WP/etc met toetsing via bijvoorbeeld gemeente/duurzaambouwloket. Voorwaarden zijn ernstig goed. Hele lage rente, en geen beperkingen of boetes met aflossen.

Ik heb er zelf naar gekeken, en misschien dat ik er voor WP gebruik van ga maken... Afhankelijk hoe ver ik ben met het huis is het voorjaar... Ik verwacht geen terug naar de gasprijs van 'voorheen' met Vladimir's schattige houding terwijl hij een vinger op de gasleiding heeft.

• RobertV70
Ik zit wat rond te zoeken, maar een enphase iq7+ is voor 115 incl btw te koop. Mee eens. Nog steeds duurder dan een enkele omvormer.

De IQ7+ heeft een maximaal bereik van 296 VA, omgerekend 296 Watt, met de volle zon er op zal een paneel, hoe groot ook, maximaal 296 watt leveren. Ik ga dan doorgaans ook uit van de IQ7A, en die is een stuk duurder.

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:47
RobertV70 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:36:

De IQ7+ heeft een maximaal bereik van 296 VA, omgerekend 296 Watt, met de volle zon er op zal een paneel, hoe groot ook, maximaal 296 watt leveren. Ik ga dan doorgaans ook uit van de IQ7A, en die is een stuk duurder.
Die meerprijs voor de IQ7A ga je waarschijnlijk nooit terugverdienen onder deze hoek en richting van de panelen.

• RobertV70
Micro omvormers hebben 25 jaar garantie, waardoor je die ook langer (als ze stuk gaan) kan vervangen onder garantie.

Dat vervangen, is dat geheel gratis, gaat een installateur niks extra's rekenen voor het installeren ervan? Hoe lang heb je garantie op de installatie, wellicht tien jaar, en daarna, wat berekend hij jou als hij na 12 jaar een micro omvormer moet gaan vervangen daar boven die dakkapel. Dat gaat volgens mij een lieve duit kosten.

• RobertV70
Retrospect schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:42:
[...]

Die meerprijs voor de IQ7A ga je waarschijnlijk nooit terugverdienen onder deze hoek en richting van de panelen.
Dat is toch geheel afhankelijk van het paneel, een 450 Wp panelen gaat dan ten aller tijde niet meer opbrengst genereren dan 2/3e van zijn kunnen, dat lijkt me niet de bedoeling. Ik heb even een test gedaan met 1 405 Wp paneel, komt met die hellinghoek van 38 graden en azimuth van 62 graden op 369 Kwh gemiddeld in een heel jaar. Daarvan ga je dus met de IQ7+ een flink stuk afsnoepen.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertV70 op 17-12-2021 10:51 ]

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:47
RobertV70 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:45:
[...]

Dat is toch geheel afhankelijk van het paneel, een 450 Wp panelen gaat dan ten aller tijde niet meer opbrengst genereren dan 2/3e van zijn kunnen, dat lijkt me niet de bedoeling.
Dat klopt. Maar we hadden het hier over 415Wp panelen volgens mij. Het aftoppen zal minimaal zijn (waardoor het economisch minder aantrekkelijk is om voor de IQ7A te kiezen) is mijn verwachting.

• UnknownNoob
Bedankt allemaal weer voor de reacties.

Ik ga na het lezen van alle reacties toch voor strings installatie.

Nog wel wat vragen en opmerkingen (het houdt niet op, niet vanzelf)
  • Ik ben op zoek naar advies van de dakvulling van mijn schuur. Die vind ik wat lastiger, omdat je met een plat dak werkt, en afstand moet houden om de zonnepanelen goed in het zonnetje te zetten. Ik heb hierboven in een van mijn vorige posts 3 foto's met mijn ideeën neergezet. Ik denk zelf dat optie 3 het meest haalbare/rendabele. Eens? of klopt er helemaal niets van?
  • Worden het dan 5 strings? 2 voor elk schuin dak (verschillende orientatie) en 1 voor de schuur?
  • Poweroptimizers er tussen of niet? Bij stralendgroen kon ik geen set samenstellen zonder
  • Als ik het hele plaatje compleet heb moet ik dan ook alles in 1x aansluiten voor de omvormer. Ik ga beginnen met het schuine dak, daarna de schuur en daarna de NO kant. Daar kan misschien tijd tussen zitten. Moet ik hier rekening mee houden qua omvormer, of kan ik het beste dan in keer de juiste aanschaffen. Werkt een omvormer ook met 50% aangesloten? (je moet toch ergens tussen de 90 en 110% zitten?)
  • Het NO dak heeft dezelfe mogelijkheid van indelen, er zit alleen een extra pijpje op, waardoor er mogelijk 1 paneel minder aangesloten kan worden.
  • Het ZW dak ga ik geen zonnepanelen leggen achter de dakkapel (ivm de strings aansluiting).
  • Ik denk dat ik de omvormer buiten ga ophangen (onder een afdakje) doen? niet doen? MIjn vrouw heeft al last van de waterpomp van het aquarium
  • Zijn er nog dingen die ik gemist kan hebben, en waar over nagedacht moet worden? Er is best al het eea voorbij gekomen, maar ik ben maar een leek op dit gebied

[ Voor 4% gewijzigd door UnknownNoob op 17-12-2021 23:01 ]

• Ronald
@UnknownNoob Voor intekenen gebruik ik SolarEdge designer. Ook voor systemen waar SolarEdge overbodige luxe is; ik vind het programma gewoon echt veel makkelijker werken. Eventueel gewoon beweren bij registratie dat je installateur bent en je moet er door komen.

Het ontwerpen van het legplan is stap 1; zodra je dat weet kun je er de omvormer-oplossing bij zoeken. (Waar het forum je natuurlijk mee kan helpen)

Voor het elektrische ontwerp op basis van stringomvormer(s) zet ik de samenvatting in Sunny design.

Het vraagstuk optimizers komt dan ook later, maar meestal niet voldoende nuttig.

Een zware omvormer kan prima werken met een deel van het systeem; zolang aan de minimum eisen (Stringspanning met name) van de omvormer voldaan wordt. Het kost hooguit een paar% rendement door het lage vermogen. (Mijn 5kW omvormer is vandaag niet boven de 170W gekomen... rendement is zeer matig (60-70%), maar het draait)

Pijpjes voor ventilatie zou vervangen kunnen worden door een ventilatiepan. Aan jouw om te oordelen of het eventuele kosten waard is.

Omvormer buiten kan. Veel modellen zijn IP68 en dan moet zeker afgeschermd gewoon gaan.

• UnknownNoob
@RonaldIk dacht dat ik er al bijna was.... droom verder.
Weer voer voor nadenken en uitpluizen om SolarEdige en Sunny design te leren kennen.

ik ga dan denk ik voor 2 ventilatie dakpannen. 1 is voor de douche, en de andere voor het riool. weer wat om me in te verdiepen :)

• Ronald
@UnknownNoob Zelf doen, zelf leren... PV is verrassend complex om echt goed te doen, maar daarna licht het voor 20 jaar.

• UnknownNoob
Ik heb ben met SolarEdge bezig. Is op zich wel te doen, maar ik mis nog een paar rand voorwaarden.
Hoe deel ik het platte dak in met panelen?
Ik heb me daarin nog vergist ook. De schuur is geen 7 maar 6 meter diep.

Ook moet je al aangeven welke panelen je gaat gebruiken. Ik heb nu als voorbeeld de denim glas-glas panelen er in gelegd omdat ik weet welk formaat deze hebben. Maakt dit nog uit voor het "vervolg" voor de berekening? (ik neem aan van wel) Er staan er zoveel verschillen in, dat ik daar niet wijs uit wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0dJaVDDTZbpkESJ9oFqKLUxbmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zKSXqDxcAGXkI1tL0QhGnWZy.png?f=user_large

Ik denk dat ik het nog niet helemaal snap. Welke gegevens heeft sunny design nodig voor het complete plaatje? Daar kan ik weer dezelfde panelen en aantallen doorgeven. Dan heeft het tekenen van een design ook geen zin. Dus ik mis een cruciale stap ergens in mijn denk patroon.

• Ronald
De panelen die je in de tekening plaatst zou ik kiezen op basis wat je kan kopen. Zie de diverse webshops: stralend groen, j&m, Winkelman, solar outlet, solar bouwmarkt en anderen.

Je hebt de tekening nu in de platgeslagen weergave, dus lastig oordelen... Maar ik heb de indruk dat je een mooier legplan kan maken met een superbreed paneel als de Trina vertex s of Hyundai hie 395/400.

Intekenen schuur zelfde als primaire dak. Via hele site moet die in beeld komen

Als je naar de rapportage tab gaat staat er in 1 van de blokjes en samenvatting van de paneel aantallen, helling en azimut. Die gebruik ik om handmatige configuratie te doen in Sunny. Let op dat Solaredge Noord azimut 0 en dan 360 kompas rond. Sunny heeft Zuid azimut 0 en +/- 180

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je op de schuur geen dual betonvoeten kwijt?
https://www.sun-solar.nl/.../montage-systemen/page/2/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• UnknownNoob
Dank je voor de link. Ziet er goed uit. Ga ik naar kijken

• UnknownNoob
@Ronald Ik ben weer gaan tekenen in solar.... je moet er even aan wennen, en het is geen echt teken programma, maar voor wat het moet doen voldoet het. Ik heb je Trina vertex s 400wp erin gezet, en alle zonnepanelen hetzelfde gehouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G1L3ZQDIZcHR8pFb3EQQlJa92c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UNp8AmAE9ycRn51EoJRY0o4y.png?f=user_large
De onderste rij ziet er strak uit. Zit ik alleen niet met de rand? Hij komt exact op 660, en dat is precies de breedte van mijn huis. Ik heb een hoekhuis, moet ik daar rekening mee houden?

De gegevens in sunny designer ingevuld (deze heeft er een poos uitgelegen. Ik kon geen account aanmaken, en kon er niet mee werken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC12COZ1DvDiw25ZtDhIjxdQ7V4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cm6nsaIQb87nKwiv3y3dNIWM.png?f=fotoalbum_large
dit vertaalt zich in sunny als volgt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOSonHgt8_Sed51sYXAW_Ab5OkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ju3Q5YteiUMeKihzye8FlGJ1.png?f=fotoalbum_large

Wordt mijn configuratie heel anders als ik bijvoorbeeld als ik mijn NO dak later leg? (zit daar nog een beetje over te dubben) wel doen/niet doen..

Hoe nu verder? Ik heb sunny de configuratie automatisch laten bepalen en dan komt die op 2 SB4.0-1AV-41 uit, waarbij schuine dak en de helft van de schuur op 1 inverter aangesloten is, en de andere op de rest.
Ik heb thuis een 3 fase aansluiting. (3x25).

Moet ik nog rekening houden met aansluiten als ik later een accu er tussen ga zetten, of maakt dat voor de huidige installatie niet uit?

[ Voor 3% gewijzigd door UnknownNoob op 20-12-2021 22:45 ]

• UnknownNoob
@AUijtdehaag Ik zag ook nog een draadje om deze betonvoeten zelf te maken.... ik ga daar nog eens goed over nadenken, maar ik denk wel dat ik deze manier van plaatsen ga doen op mijn schuur. Heb je daar ervaring mee?

• AUijtdehaag
  • Niet online
UnknownNoob schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:38:
@AUijtdehaag Ik zag ook nog een draadje om deze betonvoeten zelf te maken.... ik ga daar nog eens goed over nadenken, maar ik denk wel dat ik deze manier van plaatsen ga doen op mijn schuur. Heb je daar ervaring mee?
Heb ze bij de buren op de dakkapel gemonteerd en bij een kennis op het platdak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dZvnmGM6XAIXUxJg1eKa8nptmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na3HWqHiAvmXHNJ1QAgd2mWX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_GB25Ie23DsMHUi5g4uD4ChKNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6x3Wkv0G9uLLNumSRA1e6N3W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKmoNgDfbmqG_8jpO2Dq2zfcArU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vf0Tp6ceVXjfY2biznzl8VE.jpg?f=fotoalbum_tile

Misschien een tip:
Een SMA 8.0 of SMA 10.0 kan je polystring maken. (vink de 1 fase omvormers uit)
Dus 2x 11 op 1 ingang en 1x 6 op de andere.
https://www.sma-sunny.com...tring-zonnestroom-arrays/

Maar vergelijk zeker met 2x een 1-fase omvormer.
De Vmpp is eigenlijk wat laag voor een 3-fase omvormer wat iets omvormer rendement kost.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2021 22:47 ]

• busscherski
UnknownNoob schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:36:
Hoe nu verder? Ik heb sunny de configuratie automatisch laten bepalen en dan komt die op 2 SB4.0-1AV-41 uit, waarbij schuine dak en de helft van de schuur op 1 inverter aangesloten is, en de andere op de rest.
Ik heb thuis een 3 fase aansluiting. (3x25).
In Sunny op 'detailed view' klikken als je dat nog niet gedaan hebt en een screenshot van je gehele scherm delen (of als het niet in 1 scherm past 2 screenshots).
Moet ik nog rekening houden met aansluiten als ik later een accu er tussen ga zetten, of maakt dat voor de huidige installatie niet uit?
Zolang je geen boete hoeft te betalen voor per ongeluk invoeden (zoals in sommige zonnige landen) hoeft een thuisaccu niet te weten wat de omvormer doet.
Als je dus op het vasteland van Nederland zit en niet op Curacao oid hoef je je hier nu geen zorgen over te maken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
Als string systeem komt hij met 2 omvormers omdat je 3 oriëntaties hebt.
Dat is een pittige kostenpost - met name als je ook echt SMA wil gebruiken.

Op 660 breed kun je geen 660 panelen leggen. 100% strak tegen elkaar lukt niet; zeker niet in portrait omdat de klemmen er tussen gaan (Je klemt op de lange zijden). Het maakt het eerste paneel ook windgevoeliger (er gebeuren rare dingen met wind rond hoeken)

Waar ik op hoopte met de superbrede panelen was dat de panelen naast de dakkapel aansluiting zouden vinden bij de portrait rij er onder... Dat zou visueel mooier worden, maar lukt helaas niet.

• busscherski
Volgens mij kan polystring icm een 3 fase omvormer.

• UnknownNoob
busscherski schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:57:
In Sunny op 'detailed view' klikken als je dat nog niet gedaan hebt en een screenshot van je gehele scherm delen (of als het niet in 1 scherm past 2 screenshots).
Deze informatie? :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb50itEqTYCdP3d9xJ234G7NU88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DwmSDLWWiWCmy5mpvo7u8lnS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT-g9ZfRWkyX95SuFg4y8ZenoJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/31MLghdd6x4YnznN1DnwTyZd.png?f=fotoalbum_large
busscherski schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:57:
Zolang je geen boete hoeft te betalen voor per ongeluk invoeden (zoals in sommige zonnige landen) hoeft een thuisaccu niet te weten wat de omvormer doet.
Als je dus op het vasteland van Nederland zit en niet op Curacao oid hoef je je hier nu geen zorgen over te maken.
Ok. Bewaar ik dat voor later

• UnknownNoob
Ronald schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:59:
Als string systeem komt hij met 2 omvormers omdat je 3 oriëntaties hebt.
Dat is een pittige kostenpost - met name als je ook echt SMA wil gebruiken.
Hoe moet ik dit anders doen?
Is dan micro omvormers toch beter als je alles doet? (wat zijn de opties)
Op 660 breed kun je geen 660 panelen leggen. 100% strak tegen elkaar lukt niet; zeker niet in portrait omdat de klemmen er tussen gaan (Je klemt op de lange zijden). Het maakt het eerste paneel ook windgevoeliger (er gebeuren rare dingen met wind rond hoeken)
Welke breedte moet ik dan aanhouden onder? 6x 105 zit je 20 a 25 cm uit de hoek.
Heb je daar nog een mooi paneel voor? Ik heb van alles bekeken en gezocht om te kijken of er een overzichts tabel is met panelen en maten... nergens te vinden, dus je moet maar klikken en kijken wat er is. (Is er zo iets?)
Dus een paneel van max 180 hoog en met een breedte van 105 denk ik dan.
Waar ik op hoopte met de superbrede panelen was dat de panelen naast de dakkapel aansluiting zouden vinden bij de portrait rij er onder... Dat zou visueel mooier worden, maar lukt helaas niet.
Ik zou de panelen ook rechtop kunnen plaatsen naast de dakkapel, zit ik alleen met het pijpje. Je zou dan ook op 3 panelen kunnen komen, met een "gat" op de plek van de afvoer, die je dan later als die weg is kan opvullen met nog een paneel?

• UnknownNoob
AUijtdehaag schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:40:

Misschien een tip:
Een SMA 8.0 of SMA 10.0 kan je polystring maken. (vink de 1 fase omvormers uit)
Dus 2x 11 op 1 ingang en 1x 6 op de andere.
https://www.sma-sunny.com...tring-zonnestroom-arrays/

Maar vergelijk zeker met 2x een 1-fase omvormer.
De Vmpp is eigenlijk wat laag voor een 3-fase omvormer wat iets omvormer rendement kost.
Dan kom ik uit op het volgende: (klopt dat zo?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a0FtgaPc9eBYGH9W8sag3kItuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nn2KIZS16Lr0zgKJGgWDyEzc.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Eerst bepalen wat je wil leggen.
Daarna de omvormer oplossing er bij bedenken.

Maar kort door de bocht: dit is string omvormer(s) Vs Solaredge, micro's zijn duurder dan Solaredge op dit aantal panelen.

• busscherski
Met je gesimuleerde legplan vind ik SMA 8 kW polystring wel elegant. Haalt jaarlijks 100 kWh meer van je dak dan 2x enkelfase.
Maar goed, dit legplan past helemaal niet toch?

• AUijtdehaag
  • Niet online
8 panelen passen denk ik niet op je platdak.
Dus eens met ^^

• UnknownNoob
@AUijtdehaag en @busscherski Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk. Er passen geen 8 panelen maar 6 op het platte dak. Geen idee hoe ik bij 8 kom. Ik ga weer zoeken naar een mooi paneel wat erop past

• UnknownNoob
Poging 2 met JA Solar JAM60S20-385/MR (1500V)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IMf2rXM_93tM0_vU5ogydfQobM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gSerGZCyr3F4b1T4xlawBefO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lluXbzpp5LxnbmcWIs5ye1f0J70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNAwn7RMM0tsNfHzEbeaB2ia.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMM65XXdSuSTg_lwZzXfp3576cM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3L6O008Kw6XXXVBMHVnRyeqV.png?f=fotoalbum_large

Met dezelfde optimizer erbij als de vorige keer. Moet ik nu een andere kiezen? alles geeft nog steeds "groene vinkjes"

Vraag:
Wat is het verschil met 1000V vs 1500V? en maakt dat in mijn configuratie uit?
De buren aan de zuidkand hebben naast de schuur op de hoek nog een boom staan. deze is ongeveer net zo hoog als het dak. Dit zal als de zon laag staat schaduw geven. Ik heb daar eigenlijk nog nooit zo op gelet waar dan de schaduw valt. Hij is niet heel breed. De boom staat op het plaatje hieronder, qua omvang klopt die ook zo wel een beetje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wYEpOvpWSH7t4ajCez0Qrz7XkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TWiqYeG6MIcmEEJ9pdpCHvqK.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door UnknownNoob op 21-12-2021 19:10 ]

• busscherski
Wat is het verschil met 1000V vs 1500V? en maakt dat in mijn configuratie uit?
Die van 1500V zijn geschikt voor langere strings, daar heb je in dit geval niets aan. Sowieso ken ik geen 230/400 V 3 fase SMA die meer dan 1000 V mag hebben.
De buren aan de zuidkand hebben naast de schuur op de hoek nog een boom staan. deze is ongeveer net zo hoog als het dak. Dit zal als de zon laag staat schaduw geven. Ik heb daar eigenlijk nog nooit zo op gelet waar dan de schaduw valt. Hij is niet heel breed. De boom staat op het plaatje hieronder, qua omvang klopt die ook zo wel een beetje
Erg lage boom die heel erg weinig schaduw geeft. Niet op letten.

Een string van 6 panelen kan volgens Sunnydesign wel. Probeer dit echter niet met een Chinese 3 fase omvormer. Die kunnen overigens ook geen polystring met deze panelen.

• UnknownNoob
@busscherski Bedankt. Ik ga denk ik voor een sunnyboy. Reviews zijn positief. En die boom laat ik lekker staan :)

Als deze configuratie dan verder goed is, wat is dan de volgende stap in het proces? Moet er nog meer aan de oplossing gerekend of bedacht worden? of kun je al gaan nadenken over waar en wat er besteld moet worden. Ik zie in sunny design nog vervolg stappen over kabels en aansluitingen.

Algemene opmerking. Ik heb alle zonnepanelen uit solaregde gehaald met alle specs erbij (van de tier1 merken). Dit is een mooi lijstje geworden. Is daar nog interesse voor? of is dit rijp voor de prullenbak

• busscherski
UnknownNoob schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:06:
@busscherski Bedankt. Ik ga denk ik voor een sunnyboy. Reviews zijn positief. En die boom laat ik lekker staan :)
Sunnyboy = enkelfase
Tripower = driefase

Je bedoeld dus Tripower.
Als deze configuratie dan verder goed is, wat is dan de volgende stap in het proces? Moet er nog meer aan de oplossing gerekend of bedacht worden? of kun je al gaan nadenken over waar en wat er besteld moet worden. Ik zie in sunny design nog vervolg stappen over kabels en aansluitingen.
DC kabel mag je zelf kiezen tussen 4 mm2 of 6 mm2. Kan allebei. Gewoon netjes ook alle 4 polystring kabels tot aan de omvormer trekken. Ik zag in de datasheet dat een 8 kW 3 fase SMA ook mooi 2 sets inputs heeft bij MPP A dus je hebt niet eens y-connectoren nodig.

AC kabel is afhankelijk van de afstand en of je netspannings problemen verwacht. Als je het nog aan moet leggen zou ik in geval van PV niet snel kiezen voor de dunste optie (5x2.5 mm2).

Kun je overigens gemakkelijk een DC kabel trekken van je schuur naar de omvormer? Anders zou een PV verdeler in de schuur en daar een enkelfase omvormer ook een optie kunnen zijn. In geval van SMA is dat natuurlijk wel wat duurder.

• UnknownNoob
Ik bedoel natuurlijk de Tripower. Ben een Noob die al die dingen door elkaar heen haalt omdat die niet precies weet waar die het over heeft 8)7

Ik kan redelijk makkelijk een kabel van schuur naar huis trekken. Wat tegels eruit gaatje in muur van huis en schuur en de kabel erin.

Als ik de omvormer voor het dak in de schuur plaats, dan komt die stroom op dezelfde groep te zitten als de schuur ( zit alleen verlichting in). Anders moet ik als nog een kabel trekken voor de 220 naar de meterkast onder de grond. Dat kan verder geen kwaad?

Dit wordt toch met die polystring toch 1 lange lus van 22 panelen? Ik gok dat ik alle panelen zo aan elkaar kan knopen, muv het ene dak naar het andere dak.

De meterkast zit vol. Daar zal een extra kastje naast moeten. Moet deze ook gewoon met een aardlek van 30ms en 4 automaten afgezekerd worden denk ik.

Moet de omvormer hangen, of mag deze ook liggen? Ik heb 4 plekken voor de omvormer.
1 is boven op zolder direct onder de panelen. Dan wordt het weer lastig de schuur aan te sluiten,
2 buiten aan de blinde muur, maar op de eoa manier vind ik elektra buiten niet echt iets. Daar zou je dan een soort van kast omheen moeten maken als extra bescherming/beveiliging denk ik
3 in de kruipruimte onder het huis, maar dat is dan liggend, en dan kijken hoe ik die bescherm. Het is daar verder altijd droog.
4 meterkast zou misschien kunnen, maar het is best wel een groot ding, en de meterkast is onder de trap, waar niet veel ruimte zit, en mijn vrouw is "gevoelig" voor geluid. Ik zou die kunnen verbouwen om daar plek te maken voor de omvormer.

Toegevoegd: en soms heb je het er met een collega over en die zegt, waarom niet gewoon in de schuur. Dat is ook nog een optie. De DC kabels worden van de lus op het dak iets langer +8 meter. Ik neem aan dat dit geen groot probleem is? De langste lengte wordt dan iets van 20 meter. En de kortste iets van 10 meter

[ Voor 9% gewijzigd door UnknownNoob op 22-12-2021 17:15 ]

• UnknownNoob
Ik ben maar eens een boodschappenlijstje aan het samenstellen.

Kunnen jullie hier eens kritisch naar kijken?

28 panelen https://www.winkelman-zon...85wp-mono-perc-zwart.html

Bevestings materiaal:
huis:
2 x https://solargarant.nl/pr...gesysteem-voor-6-panelen/
2 x https://solargarant.nl/pr...teem-3-panelen-landscape/
4 x https://solargarant.nl/pr...steem-1-paneel-landscape/

schuur:
3 x https://www.sun-solar.nl/...shoek-in-kleur-antraciet/

Kabel: (installatie buiten)
DC:
60 meter https://webshop.cedel.nl/Solar-Kabel-Solar-Energy-PV1-F-4mm2
https://www.amazon.nl/WML...-Schakelaar/dp/B09DCGP3MC

AC:
20 meter https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x4-per-meter/

Omvormer: https://www.solar-outlet.nl/sma-sunny-tripower-stp-80.html

Meterkast
https://www.elektramat.nl...modules-220x380-mm-10882/ 50
https://www.elektramat.nl...oep-3-polig-nul-16a-b-kar
https://www.elektramat.nl...30ma-type-a-ematas4p4030/
https://www.elektramat.nl...aar-4-polig-40a-85005002/

Ik kom nu uit op rond de 7100 euro (incl btw). Daar zal nog het eea transport kosten bij komen.
Maar ik kom bij lange na niet op de 8800 euro ex btw waar @Ronald het over heeft in zijn eerste reactie. Mis ik nog iets in deze setup?

Klopt het zonnepaneel wel wat ik hier heb staan?

• Ronald
@UnknownNoob Die 8800 ex was de offerte in je topicstart

Die was.... Een tikje hoog. Factor 2 incl installatie zo'n beetje.

De lijst die je nu hebt is excl installatie, dat scheelt op 28 panelen wel een 2-3000.

Maar met je overzicht ben je bij meer shops aan het halen dan ik 8)7

Meterkast heb ik meeste van Sander vunderink. ABB... Emat is regelmatig discussie over in het elektro in huis topic. De paar die het spul open gemaakt hebben waren er niet van onder de indruk... Dus voor de paar tientjes heb ik gewoon ABB gepakt. Tip: ABB mistral is identiek, kost minder... Maar niet alles is beschikbaar onder deze industriële lijn.

Je hebt waarschijnlijk Mc4 stekkers nodig, en dus een krimptang (cedel... En dan hoop ik dat ze geen meuk verkopen als ingenieursbureau) panelen die naast elkaar liggen klik je aan elkaar, maar dan ben je nog niet bij andere dakdelen en omvormer. Voor de video hierover van stralend groen tot het fijnste detail. Bij twijfel nieuwe stekker... Niet prutsen met Mc4. Nooit.

De SMA omvormer heeft sunclix, geen idee over montage van die stekkers.

Koop voldoende kabel. Ik dacht dat ik ruim zat... Ik ben voor 6mm² gegaan. Kost maar een paar duppies de meter meer, en toch iets lagere weerstand.

Check de diy sets bij Solar bouwmarkt of je nog dingen vergeten bent

• UnknownNoob
@Ronald Dank je voor de update. Ik ga mn lijstje bijwerken met betere spullen. Dit was een zoek actie naar de spullen en wat erbij komt kijken zodat ik in hoofdlijn het plaatje compleet heb.

De zonnepanelen zijn wel de juiste? (daar twijfelde ik namelijk over)

Ik ga dan geen EMAT halen maar ABB. Bedankt.

Ik wist niet of je 4m2 en 6m2 mocht combineren. Maar dan ga ik liever ook voor 6. Zou je dit ook doen voor de AC kabel? En qua lengte zal ik dat ruim nemen. Dit was meer een indicatie maar ik bestel er zo 20 meter bij. Dat zijn de kosten niet. 100 meter halen terwijl je er maar 10 nodig hebt is ook onzin.

Ik ga me nog wel even verdiepen in aansluiting van die panelen. Ik weet in hoofdlijnen hoe dat eruit zou moeten zien.

Die MC4 connectoren zitten wel bij een amazon package. Misschien dat ik daar ook wel een andere voor uitzoek. Zit niet te wachten op complicaties door een goedkope connector die roet in het eten gooit.

Zet je bij die prijs 3k er boven op kom je wel weer richting de 9k. Het was ook meer een vraag of ik nu het plaatje compleet heb omdat het nu wel een heel stuk goekoper is. Ik zit nu rond 55 cent per wp. Niet dat ik achteraf nog 4k ofzo ergens vergeten ben te bestellen oid :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb zelf mijn omvormers ook in mijn schuurtje hangen en de panelen op het huisdak.
- leg mantelbuis aan (min. 60 cm ingraven) voor je kabels tussen huis en schuurtje.
Zorg dat er geen water in kan lopen. En altijd zorgen voor een trekdraad, zodat je naderhand kabels bij kan trekken.
https://www.installatieva...arch/result/?q=mantelbuis
- netwerk kabel erbij ipv wifi
- Ik heb een lege mistral kast opgehangen (pv + onder verdeler met hoofdschakelaar) in het schuurtje, dan kan je nog eens een autolader of warmtepomp erbij knopen. De zekeringautomaat voor de PV in de mistral verdeler is dan je AC werkschakelaar.
Tevens is dit eenvoudiger aansluiten van de omvormer ipv de stugge grondkabel. Na de automaat ga je verder met soepele neopreen kabel naar de stekker van de omvormer. (vergeet de adereind hulsjes niet)
-Overal in huis waar je de DC kabel hebt lopen, plaats je waarschuwingstikkers (cedel webshop)
+ en - gescheiden in slagvaste pvcbuizen

@Ronald
De SMA (phoenix contact) sunclix stekkers is vrij eenvoudig.
Draad strippen 1 cm. In stekker steken, "klik" bruggetje omlaag duwen en in elkaar draaien.
FF opletten dat je de wartel recht in elkaar draait, je maakt snel een foutje met scheef draaien en dan beschadigd het rubbertje.

Dit is ook wel handig tooltje voor de mc4 stekkers te monteren en demonteren
https://webshop.cedel.nl/MC4-sleutels

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2021 10:53 ]

• UnknownNoob
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:49:
- leg mantelbuis aan (min. 60 cm ingraven) voor je kabels tussen huis en schuurtje.
Zorg dat er geen water in kan lopen. En altijd zorgen voor een trekdraad, zodat je naderhand kabels bij kan trekken.
https://www.installatieva...arch/result/?q=mantelbuis
- netwerk kabel erbij ipv wifi
Kan ik alle kabels: AC,2xDC,ethernet in 1 mantelbuis doen, of moet ik meerdere mantelbuizen gebruiken naar de schuur. Is er nog een aanbevolen diameter?
De mantel buis helemaal tot binnen doortrekken door een gat in de muur? kan er ook geen water in komen.(ik heb een kruipruimte onder het huis)
Ik heb vanuit huis natuurlijk alleen maar de AC kabel binnen, en buiten de DC kabels die naar de schuur toe moeten. Of zou je die DC kabels eerst naar binnen trekken en zo door dezelfde buis naar de schuur?
- Ik heb een lege mistral kast opgehangen (pv + onder verdeler met hoofdschakelaar) in het schuurtje, dan kan je nog eens een autolader of warmtepomp erbij knopen. De zekeringautomaat voor de PV in de mistral verdeler is dan je AC werkschakelaar.
Tevens is dit eenvoudiger aansluiten van de omvormer ipv de stugge grondkabel. Na de automaat ga je verder met soepele neopreen kabel naar de stekker van de omvormer. (vergeet de adereind hulsjes niet)
Duidelijk. Moet je nog in de meterkast in huis nog een extra hoofdschakelaar maken om de kabel naar de schuur af te kunnen schakelen? In de schuur doe je natuurlijk hetzelfde.
Heb je een 3P+N of een 4P aardlek schakelaar nodig? (30mA? 300mA? ik lees daar ook weer verschillende dingen over)
-Overal in huis waar je de DC kabel hebt lopen, plaats je waarschuwingstikkers (cedel webshop)
+ en - gescheiden in slagvaste pvcbuizen
Ik ga de DC kabel helemaal buitenom doen. Geld dit ook voor de buitenkant, dat je 2 slagvaste pvc buizen nodig hebt voor boven naar beneden? Of kan het in 1tje? Er komt denk ik ook nog een metalen beschermkap omheen (iig aan de onderkant)
Stickers ook aan de buitenkant? En in de schuur?
De SMA (phoenix contact) sunclix stekkers is vrij eenvoudig.
Draad strippen 1 cm. In stekker steken, "klik" bruggetje omlaag duwen en in elkaar draaien.
FF opletten dat je de wartel recht in elkaar draait, je maakt snel een foutje met scheef draaien en dan beschadigd het rubbertje.

Dit is ook wel handig tooltje voor de mc4 stekkers te monteren en demonteren
https://webshop.cedel.nl/MC4-sleutels
Bedankt. Om die mc4 vast de draaien had ik gezien. Staat op mn bucketlist ;)

Ik ga er steeds meer van begrijpen, maar kom tot de conclusie dat ik nog lang niet alles weet :*)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt 2 dakzijdes op het huis en je hebt in sunnydesignweb een polystring ontworpen met 2x 11.
Dan tel ik 4 DC kabels. Hoe kom je aan 2?
22 panelen in serie is boem op de omvormer en einde oefening.
Panelen met verschillende orientatie mogen niet in serie.

In de MK van het huis heb ik 1 aardlekautomaat 3-fase (4P 3+N) van 16 A naar het schuurtje toe. Die is 30 mA
Die gaat naar de hoofdschakelaar in de mistral kast in het schuurtje en van de hoofdschakelaar naar 1x 16A zekering automaat, 4P 3+N voor de omvormer.

Je kan die aardlekautomaat en zekeringautomaat ook omdraaien, maar ik hou het liever vanaf de meterkast beveiligd.
Waarschuwingstikker op de MK bij de automaat, PV aanwezig. (voor de brandweer)

Ik heb 1x mantelbuis (70 mm in mijn geval) ingegraven met daarin
- 5x 6mm2 ymvk kabel (voor de goede orde is 4x6mm ymvk-as beter ivm wapening, maar ook stug en je moet krimpkous kopen voor de aarde...)
- 4x 6mm2 DC rood en zwart (heb je al nagedacht over de aarding van de bevestiging. In "mijn tijd" was dat niet verplicht)
- netwerk kabel (gaat naar POE switch, SMA maar ook voor mijn bewakings camera)
- extra trekdraad voor toekomstige dingetjes (ik wil ook ooit batterij opslag, wellicht is dan een aparte voeding handig, die het huis van stroom voorziet, afgesloten vh grid)

Iedereen gaat nu roepen, dat DC, netwerk en AC apart moeten.
Het zij zo. ;)
Ik kies voor praktisch en uitvoerbaar. Er loopt nog een mantelbuis met mijn koelmiddel leidingen voor de L/W WP. Ik vond 2 gaten maken wel genoeg in de betonvloer van mijn schuurtje.
Als het apart kan, doe je het apart...

En stikkers plakken op een natte buiten muur is ook niet handig. ;)
Af en toe ook zelf er een draai aan geven.
Probeer wel ergens een waarschuwing te plaatsen dat het om DC kabels gaat met hoge spanning.
Voor mij part, met een watervaste stift. Als de omvormer uit is, blijft er spanning op staan.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2021 08:22 ]

• UnknownNoob
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:17:
Je hebt 2 dakzijdes op het huis en je hebt in sunnydesignweb een polystring ontworpen met 2x 11.
Dan tel ik 4 DC kabels. Hoe kom je aan 2?
22 panelen in serie is boem op de omvormer en einde oefening.
Panelen met verschillende orientatie mogen niet in serie.
Aan het einde van de avond moet je ook geen mail meer gaan versturen. Je hebt helemaal gelijk 2x2=4 en niet 2
In de MK van het huis heb ik 1 aardlekautomaat 3-fase (4P 3+N) van 16 A naar het schuurtje toe. Die is 30 mA
Die gaat naar de hoofdschakelaar in de mistral kast in het schuurtje en van de hoofdschakelaar naar 1x 16A zekering automaat, 4P 3+N voor de omvormer.
Dank je. Dan weet ik dat.
Waarschuwingstikker op de MK bij de automaat, PV aanwezig. (voor de brandweer)
Bestel ik die mee.
Ik heb 1x mantelbuis (70 mm in mijn geval) ingegraven met daarin
- 5x 6mm2 ymvk kabel (voor de goede orde is 4x6mm ymvk-as beter ivm wapening, maar ook stug en je moet krimpkous kopen voor de aarde...)
- 4x 6mm2 DC rood en zwart (heb je al nagedacht over de aarding van de bevestiging. In "mijn tijd" was dat niet verplicht)
- netwerk kabel (gaat naar POE switch, SMA maar ook voor mijn bewakings camera)
- extra trekdraad voor toekomstige dingetjes (ik wil ook ooit batterij opslag, wellicht is dan een aparte voeding handig, die het huis van stroom voorziet, afgesloten vh grid)
Ik ga dat nog eens rustig over nadenken. Mijn gevoel zegt dat ik er 2 aan ga legen. 1 voor AC en ethernet (deze komt dan van onder het huis. en 1 voor de 2x2 DC kabels
Aarding staat ook nog op mijn uitzoek klusje. (wat ik er aan materiaal voor nodig heb). De bevestings balk sowieso wel. Zonnepanelen moeten tegenwoordig ook las ik.
Pagina: 1