Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexvdiest
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-04 19:41
Hallo

Ik heb de hewalex 3.0kw ventilatie warmptepomp geplaatst met een 200l boiler met 2 spiralen.
1 spiraal voor het tapwater en de andere voor cv ondersteuning. En de warmptepomp warmt de 200l inhoud van de boiler op.

Nu zit ik er een beetje mee dat als ik s’ochtens de warm water kraan open draai er eerst schoon en dan warm geel/bruin water uit komt en dan na 20 sec gewoon schoon heet water. Voor heen was dit niet zo, waar kan dit aan liggen?

Alle buizen zijn van koper en/of kunststof.

Kan het zijn dat dit vuil is uit de spiralen in de tank?
Het koude water is wel gewoon schoon.

Het lijkt mij ook niet echt gezond?

Er is al een aantal keer gedoucht dus ik zou zeggen dat de leidingen wel schoon gespoeld zijn.

Alvast bedankt
Alex

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Welke boiler is het? RVS? Galvanische scheiding geïnstalleerd?
20sec is te lang voor een probleem met een leiding denk ik, waarschijnlijk is je boiler aan het corroderen aan de binnenkant. Contaminatie van het water lijkt me ook niet echt, dan zou je cv-druk ook enorm oplopen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexvdiest
Het is de 200l van hewalex ik kan morgen even een foto maken, galvanische scheiding zit er niet tussen is dit nodig? Ik dacht alles op hetzelfde potentiaal moet zijn, hoe zou ik dit moeten doen? Stukje kunststof leiding er tussen?

De boiler is nieuw hij is net 3 dagen gevuld met water.

• Jim423
Als die 3 dagen oud is zal het geen galvanische corrosie zijn lijkt me.
Ik zou eens even goed spoelen, dus water eraf, leiding losmaken bij de boiler en met een slang in de plee laten leeglopen. Daarna weer vullen en goed doorspoelen ook de andere kant op van boven naar beneden eventueel. Misschien dat iemand anders nog een idee heeft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexvdiest
Hallo

De tank is een hewalex 200l okc 200 ntrr/soll
Ik gebruik de bovenste spiraal voor het tapwater.

Als ik de tank er tussen uit haal is er geen bruin water aanwezig. Het komt dus uit de tank.

Grt Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Als de boiler pas nieuw is dan vermoed ik dat het een fabricagefout is. Wellicht lekt er VW water in het vat met drinkwater.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Alexvdiest schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:40:
Het is de 200l van hewalex ik kan morgen even een foto maken, galvanische scheiding zit er niet tussen is dit nodig? Ik dacht alles op hetzelfde potentiaal moet zijn, hoe zou ik dit moeten doen? Stukje kunststof leiding er tussen?

De boiler is nieuw hij is net 3 dagen gevuld met water.
verschillende metalen hebben verschillende lading (ff simpel gezegd). Als ze niet hetzelfde metaal is, moet je zorgen dat er geen (electrische) verbinding mogelijk is. Dus moet je inderdaad stukje kunststof tussen doen.
een ring tussen 2 pijpstukken kan ook, stukje slang kan vaak ook.

Luister zo ver ik weet niet heeel nauw met de meeste metalen, maar Alu en RVS moet je echt scheiden, anders wordt je alu echt opgevreten (alu wordt wittig, bijna poeder achtig).

Kan het niet chemisch onderbouwen, ben ook geen loodgieter, maar ik doe wel iets met metalen pijpen en dit is wat mij altijd verteld is.

overigens, als die boiler net 3 dagen oud is, kan het bijna geen roest zijn. Zo snel gaat dat echt niet. Denk dat het eerder uit de (oude?) leidingen komt of dat het gewoon vuiligheid is (wat zowel uit de boiler als uit de leidingen kan komen). Gewoon ff goed doorspoelen zou mijn eerste stap zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door TepelStreeltje op 17-12-2021 14:18 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexvdiest
Er zit een anode in het grote vat dus is het armste metaal, ik heb de tank ook al doorgespoeld maar er blijft bruin water uit komen, als hij lek zou zijn dan moet de tank uiteindelijk overstromen maar dat gebeurt ook niet als ik de anode er uit heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexvdiest
Hallo

Het lek lijkt boven,
De spiraal is van binnen al bruin. Na 2 dagen draaien.
Dit verklaart ook waarom na een nacht het water bruin is.

Is dit normaal dat dit zo snel roest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iixInkK8Npphygx7qiGtKRnwtFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWE8QECWwZoDguPz34TzON4T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:15
Ik ben niet heel bekend met deze dingen, maar is die spiraal niet bedoeld voor je CV. Warm water hoort toch uit het boilervat te komen?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De spiraal lijkt me ook niet geschikt voor zuurstofrijk tapwater.

Weten ze hier niet meer ervan?
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Spiraal voor de WP gebruiken, inhoud voor tapwater
https://www.durocan.com/product/wps-300-l-boiler/

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-12-2021 17:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Volgens dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwsOb9R7QAOREla9a0f0pENxCOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d3xqah38R3ZsmrZdHMKk95DK.png?f=fotoalbum_large
moet je het warme tapwater uit het boilervat halen. De spiralen worden gebruikt voor het opwarmen van het boilervat.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Het was mij niet helemaal duidelijk dat het tapwater door de spiraal ging.
Maar daarom zit de anode ook in het vat: de anode moet in het tapwater. Dus het vat moet ook gevuld worden met tapwater.

Pagina: 1