[Showcase] Camper-roadtrip in de Canadian Rockies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:45

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Al sinds voor Covid stond een trip naar Canada hoog op de bucketlist en toen de grenzen voor Europese toeristen op 7 september weer open gingen, zaten wij op een van de eerste vluchten :) Na een aantal dagen Vancouver hebben we onze camper opgehaald en zijn we door de Canadian Rockies getrokken. Mijn focus lag iets meer op video dan foto deze keer, maar alsnog kwamen we met een paar duizend foto's terug :) Hier een kleine selectie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bASRTFP8EkUtloKMD7jm7BSxxgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m14iYNb1C66lNGZoVzG0OVgV.jpg?f=fotoalbum_large
1. Twee orka's met de skyline van Vancouver in de verte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE-QK94B9Sc8R8AZfl32-URIF6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xk6Xvihsc29uoVxjdT3IGtK.jpg?f=fotoalbum_large
2. Snelweg en train tracks door de Rockies

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sUfH-_YgW-FUer7kXmQsfFPtE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTxFEPQUyP0xI0erK2Y1PGEc.jpg?f=fotoalbum_large
3. Ondergetekende bij Rawson Lake in de Kananaskis Valley

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyCuO1GCaDo2mWEw9dGm_HhcKH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHaPU2UVm2Kmr8wZ9Gy0fhXk.jpg?f=fotoalbum_large
4. Het groenblauwe water van Lake Louise bij zonsopkomst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8r7v9vNjBfFsYw0kz2OQrvtL9LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jls42dAnPZvO42uifpqxcX4E.jpg?f=fotoalbum_large
5. RedditMoraine Lake in de mist/sneeuw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1v9FA_a-AMkR72Or74vQrBsCOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpTA2KlOG3RHQ4fpMDuHRJmg.jpg?f=fotoalbum_large
6. Vallei bij Banff

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DACF0hZNfuHhEDdiOf-13_IZu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhJA4cmO1bZTLvhrMSzVRQXF.jpg?f=fotoalbum_large

7. Rivier met gletsjer-smeltwater langs de Icefield Parkway

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4StOvuRp5kYku9fE9SITEBkEzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4gZSiZjnVzR4n59hwaTnsZB.jpg?f=fotoalbum_large
8. Overnachten langs de Icefield Parkway

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-YxhWs8x0pHku1PPpfpNV-MJQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eS5nVQEtSU5FwBYydluuCqHI.jpg?f=fotoalbum_large
9. Kayak op Lake Louise

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntfbOFxWX4EEHYQD_nS0eSlTGCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ucb3vhcMtdnGDQ50jm2vfWT0.jpg?f=fotoalbum_large
10. Doorkijkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 23:47
Mooie foto's! Ik denk overigens dat bij #1 het dolfijnen zijn, niet walvissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Sakete schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:58:
Mooie foto's! Ik denk overigens dat bij #1 het dolfijnen zijn, niet walvissen :)
Klopt, het zijn orka's en orka's zijn weer hele grote dolfijnen :) (de term 'killer whale' verwart het allemaal)

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 22:54

MM99

That is the way I am!

Prachtige foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:45
Wauw, prachtige foto's. Ben ook benieuwd naar de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Zeker mooie foto's. Ik vind nummer 4, 5 en 7 verreweg het mooiste show-gehalte hebben, het prettigst kijken en de beste composities hebben.
Nummer 4 mag dan wel een "cliché" shot/compositie zijn, maar het is altijd mooi om zo'n berg aan de voet van een meer te zien (liefst met spiegeling in het water, maar dat lukt niet altijd). Ik vind het standpunt nog nét effe wat te hoog (boven iets meer wegcroppen zal denk ik niet zo goed werken), maar qua kleuren/contrast/sfeer zit het wel goed!
Nummer 5 is echt sfeer, moodiness (mist naar de achtergrond toe en ik zie dat het regende), maar toch daar rechts vind ik de mensen en huisjes wat afbreuk doen aan die moodiness.
Nummer 7 heeft het lijnenwerk, de kleurtjes, de vlakverdeling, de wijdsheid en de sfeer, top!

Daarbij moet ik dan wel zeggen dat ik persoonlijk voor het label "showcase" ietsje meer hoeveelheid WAAAAUWW zoek.
Daarmee bedoel ik dat ze nog veel meer "pakken" op het eerste gezicht, dat er meer aandacht is besteed aan wat storende elementjes wegpoetsen, nóg kritischer is gekeken naar kleur/contrastverhoudingen, maar ook naar de "interessantheid" en vlakverdeling van de foto's.
Ik zal wat voorbeelden opnoemen.

De doorkijkjes 9 en 10 zijn zeker niet verkeerd, maar dat zijn het dan ook, "slechts" doorkijkjes zonder dat er technisch iets op aan te merken is.

Bij 8 is de schuinte van de berg rechts behoorlijk dominant waardoor mijns inziens de compositie en kijkervaring wat vreemd is; er lijkt best veel lege lucht te zijn die alleen rechts opgevuld wordt met een flink aanwezige uitloper van de berg. Ik zou deze veel interessanter vinden als ie 16:9 gecropt zou zijn en dan rechts tot aan de caravan verticaal ook alles wegcroppen, maar dan nóg denk ik dat er teveel rechts aanwezig is. Sterker nog, ik zou denk ik alleen "inzoomen" op het riviertje volgend naar de achtergrond toe, maar ik snap heel goed dat je de wijdsheid/schaal wilde laten zien wat dan versterkt wordt door de aanwezigheid van die caravan.

Bij 6 vind ik teveel lucht aanwezig (een 16:9 crop zou denk ik beter werken) en de boom links op de voorgrond is te aanwezig en ik zou het links tot na die boom wegcroppen; bijkomend voordeel is dat de berg links ook niet meer zo dominant schuin omhoog loopt waardoor je blik meer naar het belichte landschap getrokken wordt. Dit soort tegenlichtshots is vaak lastig met postprocessing, zeker als je geen multi-exposure hebt gemaakt en dan is het nog zaak dat je niet te ver de highlights gaat terugbrengen. Ik zou de kleuren in deze foto iets meer vibrance geven en het nog iets meer warmer qua toon (iets meer richting oranje ipv geel). Contrast kan ook ietsje meer.

Bij de foto van jezelf in nummer 3, zou ik het beter vinden werken als je wat verder weg stond (of dichter naar het water toe?), zodat je een nóg grotere dieptewerking krijgt (mensje = klein, berg = huge). En ook hierbij leidt de boom links af. De afgebroken tak rechtsonder komt ook echt prominent in beeld en is zeer makkelijk met de spothealing tool in photoshop weg te poetsen. Verder vind ik voor de sfeer de foto ietsje te gelig overkomen.

Nummer 2...technisch niet zoveel op aan te merken, maar ik vind em te druk. Ik snap het concept van een weg als leading line gebruiken, maar het zijn links teveel, 1 gewone weg, een spoorweg ernaast en dáár weer een kronkelweggetje (wandelpad) en op de voorgrond een bos...Mijns inziens zijn het net wat teveel elementen die als leading line dienen waardoor de foto nu een beetje uit balans is.

Nummer 1: ik snap de gedachte. De dolfijnen zijn onscherp en de achtergrond té hazy om interessant genoeg te kunnen zijn. Ik zou hier (wanneer de mogelijkheden er waren) de dolfijnen wat hoger in beeld willen vangen, en dan ook scherp op de foto willen hebben).

Overigens maak ik zelf ook zat foto's zoals nummer 8, om er dan vervolgens achteraf achter te komen dat het niet helemaal werkt en dan zit ik te dubben wat ik ermee moet. "Killing your darlings" is dan het enige wat dan overblijft (een totaal andere crop maken dan origineel gedacht) indien ik genoeg MPix over heb, wat vaak niet het geval is. Dus dan -> delete.

Aub, vat het niet te negatief op, want je foto's zijn echt niet verkeerd, het is gewoon dat het label "showcase" voor mijzelf iets meer gewicht heeft, nothing more, nothing less.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Ik heb je reactie destijds helemaal gemist, dus een hele late reply van mij :)
Deathchant schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:28:
Zeker mooie foto's. Ik vind nummer 4, 5 en 7 verreweg het mooiste show-gehalte hebben, het prettigst kijken en de beste composities hebben.
Dank :)
Nummer 4 mag dan wel een "cliché" shot/compositie zijn, maar het is altijd mooi om zo'n berg aan de voet van een meer te zien (liefst met spiegeling in het water, maar dat lukt niet altijd). Ik vind het standpunt nog nét effe wat te hoog (boven iets meer wegcroppen zal denk ik niet zo goed werken), maar qua kleuren/contrast/sfeer zit het wel goed!
Nummer 5 is echt sfeer, moodiness (mist naar de achtergrond toe en ik zie dat het regende), maar toch daar rechts vind ik de mensen en huisjes wat afbreuk doen aan die moodiness.
Heb zitten pielen met de compositie, zeker vanwege die huisjes. Maar zoals je je wellicht kunt voorstellen is dit zo'n plek waar op het moment dat ik de foto maakten nog een man of 20 met camera en statief rondliepen. Bij sommige foto's stond er iemand letterlijk 30cm buiten het frame :)
Nummer 7 heeft het lijnenwerk, de kleurtjes, de vlakverdeling, de wijdsheid en de sfeer, top!

Daarbij moet ik dan wel zeggen dat ik persoonlijk voor het label "showcase" ietsje meer hoeveelheid WAAAAUWW zoek.
Daarmee bedoel ik dat ze nog veel meer "pakken" op het eerste gezicht, dat er meer aandacht is besteed aan wat storende elementjes wegpoetsen, nóg kritischer is gekeken naar kleur/contrastverhoudingen, maar ook naar de "interessantheid" en vlakverdeling van de foto's.
Heb nog even getwijfeld of het showcase-waardig is, maar volgens het beleid hoeft niet altijd compleet superwow te zijn ;)
Wormaap schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:00:
[...]
Doordat de lat voor showcases altijd érg hoog heeft gelegen, zien we dat eigenlijk niemand meer een showcasetopic opent. Het is immers niet motiverend als de showcase waar je trots op bent wordt 'afgewaardeerd'.

Daarom gaan we vanaf nu de scheiding iets anders leggen:
- Als je vooral op zoek bent naar input van andere gebruikers hoe je je foto('s) beter zou kunnen maken, open een testcase.
- Wil je foto's waar je trots op bent laten zien zonder actief op zoek te zijn naar feedback, open een showcase.

Het komt er dus op neer dat wij niet meer gaan bepalen of iets showcasewaardig is, het enige criterium is dat je er zelf trots op bent :)
Ik zal wat voorbeelden opnoemen.

[feedback]

Aub, vat het niet te negatief op, want je foto's zijn echt niet verkeerd, het is gewoon dat het label "showcase" voor mijzelf iets meer gewicht heeft, nothing more, nothing less.
Ik waardeer de uitgebreide feedback alleen maar :) Zonder het als excuus op te voeren: dit zijn in de basis allemaal vakantie-'kiekjes', maar dan wel een selectie ervan die er voor mij wel degelijk uitspringen. Mijn vrouw is heel geduldig met mij als we op reis zijn, maar soms is het snel afdrukken en door. Af en toe kan ik wat meer tijd nemen voor een shot, maar de aanpak is anders dan wanneer ik alleen voor foto's op stap zou zijn :)

Ik moet wel zeggen dat je opmerking over croppen en andere verhoudingen mij wel aan het denken zet; ik crop eigenlijk vrijwel altijd alleen in de originele verhouding, als ik al crop. Die tool mag ik binnen Lightroom best eens wat vaker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Helemaal gemist, brings back memories. Veels te lang geleden geweest daar.

Hoewel ik snap dat je ook "selfies" maakt zou ik voor de serie dezelfde foto zonder jou nog mooier vinden bij #3 en de boom links trekt het iets uit balans.

Lake Louise is mooi gevangen, toen wij er waren waren we op doortocht dus geen tijd voor een ochtend zonnetje.

Wij hadden weer een mooi avondzonnetje bij Moraine Lake daarintegen ;) Jammer dat het weer toen jij er was zo somber was.

En nummer 6 is ook mooi door het lichtval.

De drone foto met de bomen is duizelig makend
Pagina: 1