Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun.nb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Moet ik op kamers?

Hallo, ik ben Teun, en ga volgend jaar informatica studeren aan de UU. alleen weet ik niet of het nodig is om op kamers te gaan. ik woon in zeeland. het hangt volledig af van hoeveel uren ik fysiek les heb… stel ik hoef maar 2 dagen fysiek aanwezig te zijn zal het niet nodig zijn. iemand ervaring met informatica aan de uu die me kan helpen? alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er is nogal een verschil of je bijna naast een station met intercity woont of dat je vanaf huis eerst "oook" nog een uur onderweg bent.

Plus, en dat heeft 9292ov je al verteld; hoe laat moet je dan de trein hebben als je bijvoorbeeld op dinsdag om 8:30 les hebt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:00

Zenix

BOE!

Je bent minimaal 2,5 uur onderweg, dat is dus 5 uur per dag. Als je dat dus al twee dagen moet doen, dan is dat al 10 uur per week... En dan ga ik er van uit dat je niet binnen Zeeland en Utrecht veel moet reizen... Dus het kan ook zomaar 6 uur per dag zijn.

In dit geval zou ik kamers zeker overwegen, maar je kan het eerste half jaar/jaar misschien overwegen om wel te reizen, afhankelijk van corona en/of je door de propedeuse fase komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-06 13:17
Ik heb zelf gedurende twee maanden 4,5 uur per dag gereisd voor m’n studie elektrotechniek(WO). In mijn geval was dat 5 dagen in de week van 9 tot 5 college. Voor mij persoonlijk was dit echt niet te doen. Thuis moest ik nog huiswerk maken maar daar had ik echt geen energie voor. Gevolg is dat ik na een half jaar ben gestopt met de studie.

Kortom: zeer sterk advies om gewoon lekker op kamers te gaan. Mijn ervaring is dat technische studies vrij veel contacturen hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39
Middelburg CS - Uithof Utrecht is 2u30 met overstap.

M.i. een recept om energieloos door het leven te gaan en te falen met de propedeuse.

Ik ken maar heel weinig mensen die hier voldoende discipline voor hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
Op deze pagina kun je zien uit welke vakken het eerste jaar bestaat. Die vakken kun je in deze cursusplanner (Faculteit Bètawetenschappen > Bachelors > Informatica vanaf 2019-2020) aanvinken. Vervolgens kun je bovenaan klikken op Mijn planning om een beeld te krijgen van het rooster. Een vlugge blik op basis van mijn selectie van keuzevakken toont vier dagen colleges per week, en ook colleges tot 19:00. Ik zou het afraden thuis te blijven wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:37
Of het nodig is kan ik je niet mee helpen, maar ik vond mijn studententijd op kamers in Utrecht wel heel waardevol en had dat voor geen goud willen missen. Kortom; ik raad je zeker aan op kamers te gaan, los van de logistieke uitdaging en of het nodig is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:53
Tweede vraag: kan je op kamers in/nabij Utrecht volgend jaar.... Heb je je al ergens ingeschreven? Twintig jaar terug was het in ieder geval nodig om je jaren van tevoren in te schrijven als je via studentenhuisvesting iets wilde huren.

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-06 14:07
Je kan ook een informatica studie volgen bij een hogeschool die dichter in de buurt zit? Bijvoorbeeld Avans hogeschool in Breda.

• M10MM1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-06 20:33
Ik ben nu eerstejaars informatica student bij de UU. Zelf woon ik in Utrecht maar de overgrote meerderheid van de studenten die ik spreek woont nog thuis. Door Corona zijn alle colleges online te volgen, de werkgroepen zijn op locatie maar die zijn niet verplicht ( wel vaak erg nuttig om bij te wonen). Voorafgaand aan Corona was het volgens mij niet mogelijk om colleges online bij te wonen of terug te kijken, mocht dat volgend jaar weer van toepassing zijn zou ik het in jouw geval sterk aanraden om een kamer te zoeken. Ik zou dan ook proberen om dit al ruim van te voren te regelen aangezien er erg veel concurrentie is en het natuurlijk niet te doen is om 10+ keer heen en weer te reizen vanuit Zeeland voor een hospiteeravond. Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust.

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 09:48
Vraag gewoon even de cursusplanning op, daar zijn ook je contacturen in berekend. Op basis daarvan kan je zelf beslissen wat je fijn vind cq. op kan/wil brengen om te reizen. Dat kunnen wij niet bepalen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb er enkel de Master gedaan, maar met name de Bachelor is véél contacturen. Uiteraard kun je in de trein een stuk studie oppakken, maar de vraag is of je met 2.5 uur reistijd op tijd kan zijn in de ochtend en je komt vier avonden per week pas heel laat thuis. Die twintig uur reistijd per week naast je studie gaat je vrees ik wel opbreken.

Daarnaast is het ervaren van het studentenleven ook héél anders als je op kamers gaat natuurlijk.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39
perform93 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:40:
Je kan ook een informatica studie volgen bij een hogeschool die dichter in de buurt zit? Bijvoorbeeld Avans hogeschool in Breda.
Een informaticaopleiding aan een universiteit verschilt zeer wezenlijk van universiteit. Eigenlijk onvergelijkbaar.

Dat gezegd hebbende zijn er universiteiten met informaticaopleiding met een (iets) kleinere reisafstand.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:25

Agent47

I always close my contracts.

Dat reizen dat gaat je slopen, geloof me.
Beter zoek je inderdaad een plekje daar.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• perform93
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-06 14:07
Rukapul schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:54:
[...]

Een informaticaopleiding aan een universiteit verschilt zeer wezenlijk van universiteit. Eigenlijk onvergelijkbaar.

Dat gezegd hebbende zijn er universiteiten met informaticaopleiding met een (iets) kleinere reisafstand.
Ah excuus, verkeerd gelezen. Gaat om een universitaire opleiding inderdaad. Misschien Leiden, maar dat is ook best ver nog.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:05

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tip 1: schrijf je nu vast in als je dat nog niet gedaan hebt. Dan heb je kans dat je nog een keer een kamer hebt. Beter ingeschreven en niet nodig dan niet ingeschreven. Houd er rekening mee dat kamernood in Utrecht en Amsterdam gewoon hoog was (en vermoedelijk: is )

Daarnaast: zoals anderen al aangegeven hebben (en ik zelf ook ondervonden heb); meer dan zeg een uur of 4 reizen per dag is niet leuk meer. Zoek ook vast in de omgeving of je daar ergens terecht kunt, Woerden - Utrecht is een stuk beter te doen dan Zeeland - Utrecht.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:59

mwa

Plus, een studentenleven met op kamers wonen is een stuk leuker.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb mijn studie gedaan met half uur fietsen + 1.5 uur OV enkele reis, vaak 8.45 beginnen en de latere jaren bij projecten etc soms 2000 naar huis (maar na 1e jaar vaak hooguit 2-3 dagen op de universiteit). Zodra ik in de trein zit de ogen dicht en 75 minuten later wakker worden, of stukken lezen. Dat was te doen maar meer had het echt niet moeten zijn. In dit geval: brrr, nee. Niet doen, dat gaat je slopen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:12
Persoonlijk heb ik het ook een tijdje geprobeerd met het idee dat "ik ook wel huiswerk in de trein kan maken". Nou vergeet dat maar. Je reist in de praktijk veel in de spits en sommige stukken zijn gewoon altijd druk. Dan heb je veel herrie om je heen en een hoop schommelingen van de trein. Daarnaast kon ik op een aantal stukken niet langdurig blijven zitten, want het is een hoop werk om je boeken / laptop neer te zetten als je maar 15 minuten in een trein zit. Verder kwam ik er regelmatig achter dat er weer eens geen plek was in de trein, waardoor ik in het tussenstuk stond. Dit heb ik niet langer dan een maand gedaan want daarna was ik het helemaal zat. Nog los van de vermoeidheid die je hebt van het lange reizen, thuis wilde ik gewoon rustig aan doen ipv huiswerk maken.

(samen)Wonen in een eigen appartementje of studio heeft mij heel veel gebracht:
- Een zelfstandig leven, ik wilde daarna eigenlijk niet meer terug naar mijn ouders (niet lullig bedoelt voor ze).
- Beter omgaan met geld.
- Echt leren koken, dat deed ik eerst nooit.
- Meer sociale contacten in de vorm van buren, winkeliers, studenten die komen crashen, huisgenoot etc.
- Veel tijd voor mezelf. Niemand die liep te zeuren. Geen "we gaan om xx:xx dit doen, dus zorg jij dat je er bent".

Zo zullen er vast meer dingen zijn als ik er op terugkijk. Uiteindelijk ben ik blij met die keuze. Ik was jong (net 18), maar daardoor ben ik nu veel zelfstandiger.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor mij was het dus 1 lange treinrit - en na het eerste jaar was het zo gewend dat ik een minuutje of twee voor het juiste station wakker werd. Als steeds overstappen nodig is dan is het echt geen haalbare optie. En je moet je idd wel goed kunnen afsluiten van de wereld (ook zonder muziek op), als je dat niet kunt is het al helemaal geen optie.

In dit geval: kamers.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zenomyscus schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:54:
Persoonlijk heb ik het ook een tijdje geprobeerd met het idee dat "ik ook wel huiswerk in de trein kan maken". Nou vergeet dat maar.
Ja, dat. In de spits reizen is tijd die je nooit meer terugkrijgt. Bij een universitaire informatica-opleiding is huiswerk niet een lijstje van twintig woordjes Frans in je hoofd stampen zoals op de middelbare school. Boek of laptop, pen en papier erbij, goed concentreren en nadenken. Succes daarmee als je in een trein staat.

Ik mensen die buiten de spits nog wel eens wat nuttigs gedaan kregen in de trein, maar als je een wat minder goede concentratie en discipline hebt (c.q. ik) krijg je in een half uur in de trein net zoveel voor elkaar als in 5 minuten aan een stille werkplek. En met 5 minuten aan een stille werkplek heb je je huiswerk niet af.

Van Rotterdam naar Middelburg is in ieder geval gewoon heel lang in dezelfde trein, daar zou je misschien nog iets aan huiswerk voor elkaar kunnen krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 16-12-2021 13:56 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:25 ]

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 23:49
De leenstelsel gaat ook afgeschaft worden en de basisbeurs komt terug. Dus ik verwacht dat je als uitwonende student ook meer basisbeurs gaat krijgen (vanaf 2023?)

Utrecht is een leuke stad, daar op kamers wonen lijkt me geen straf. Waarom zou je zo graag thuis willen blijven wonen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-06 13:47

Electrowolf

Mod met Liefde!

Alleen als je op loopafstand van de UU woont zou ik misschien niet op kamers gaan, maar anders wel. Je mist veel van het studentenleven en persoonlijke ontwikkeling als je thuis blijft wonen.

Daarnaast is het praktische vanuit Zeeland niet te doen. "Normaal" is het onderwijs 5 dagen per week op de universiteit. Elke dag 6-7 uur reizen, ik moet er niet aan denken. De eerste trein uit Zeeland heen, een van de latere weer terug... En dan ook hopen dat de treinen (op tijd) rijden...

Let op: doordat je zo ver weg woont, krijg je mogelijk zelfs voorrang op een kamer!

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
Teun.nb schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:23:
Moet ik op kamers?

Hallo, ik ben Teun, en ga volgend jaar informatica studeren aan de UU. alleen weet ik niet of het nodig is om op kamers te gaan. ik woon in zeeland. het hangt volledig af van hoeveel uren ik fysiek les heb… stel ik hoef maar 2 dagen fysiek aanwezig te zijn zal het niet nodig zijn. iemand ervaring met informatica aan de uu die me kan helpen? alvast bedankt
Veel mensen gaan niet alleen op kamer omdat het 'moet'. Je gaat ook op kamers om volwassen te worden, flexibel te leren zijn, om te ontdekken, te leren je eigen leven vorm te geven en om fouten te leren maken. Dat zijn allemaal ongelooflijk belangrijke vaardigheden die je (op dat moment) niet of in aanzienlijke mindere mate zal opdoen als je veilig bij je ouders blijft wonen. Op kamers gaan en nieuwe mensen ontmoeten lijkt in het begin superspannend, maar je krijgt er veel zelfvertrouwen en persoonlijke groei voor terug. Absoluut doen dus. Je zult ervan groeien als persoon. En ook nog eens doen omdat het nou eenmaal een flinke afstand is.

[ Voor 4% gewijzigd door Lan Mandragoran op 16-12-2021 15:39 ]

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 14:52

Racing_Reporter

Contentmaker

Rukapul schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:50:
Middelburg CS - Uithof Utrecht is 2u30 met overstap.

M.i. een recept om energieloos door het leven te gaan en te falen met de propedeuse.

Ik ken maar heel weinig mensen die hier voldoende discipline voor hebben.
Ooit had ik een hbo-stage in deze business (wat dat precies betekent laat ik vanwege privacyredenen graag even in het midden), dat leverde me iedere dag een tocht op van bijna 4 uur heen en terug met trein, tram en lopen. Ik kan je vertellen dat in drie maanden tijd ik een halve wereldbol aan reisafstand had geklokt. De vellen hingen er naast, definitief een afrader, zeker als je jezelf nog beter mag leren kennen.

@Teun.nb Zeker kamers pakken als je op zo'n afstand zit. Het levert je ook een heel ander leven op in principe dan vanuit je thuis-thuis alles te organiseren.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Pagina: 1