Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:28
Niet omdat het moest, maar gewoon omdat ik een oude laptop in handen kreeg, besloot ik Windows 7 Pro in 32 bit versie te installeren op een oude X41 laptop uit 2005 die ik van iemand kreeg en waar het hele OS een puinhoop was.
De machine heeft een intel Centrino processor en 1,5 Gb geheugen, oorspronkelijk geleverd af fabriek met XP. Hierbij mijn ervaring voor het geval iemand anders dit ook nog eens wil doen

De 32 bit ISO inclusief Service Pack 1 was niet moeilijk te vinden en te downloaden, en met Rufus heb ik vervolgens een USB stick klaargemaakt voor de installatie op een andere machine.

De laptop booten, en de harde schijf leeg maken was geen enkel probleem, en de installatie liep soepel door.
De Broadcom Gigabit netwerk kaart werd wel herkent, maar moest ik fixeren op 100 Mb full duplex want had ruzie met mijn gigabit TP-Link switch, en de driver bood alleen 10 of 100 Mb opties om te fixeren ondanks zelf herkenning dat het om een gigabit kaart ging.
De Windows Activatie via internet wilde niet, maar de telefonische versie werkte wel.
Internet Explorer werkte beperkt als browser, bijvoorbeeld nu.nl wilde niet openen (en nog veel meer websites), maar Firefox kon ik wel downloaden, en daarmee kon ik verder komen.

Na de installatie werkte de Windows Update niet. Gelukkig kun je updates vinden op https://www.catalog.update.microsoft.com/
Dus heb ik de 2015 update roll-up gedownload en geïnstalleerd: KB3020369
Ook heb ik Microsoft Security Essentials gedownload en geïnstalleerd (wordt nog 2 jaar ondersteunt met definitie updates).

Maar ook de Security Essentials wilde niet updaten. Het bleek dat in 2019 Microsoft een overstap van SHA-1 naar SHA2 op bestanden gedaan heeft.
Oplossing was een andere Windows update downloaden: KB4474419 die de SHA-2 support toevoegde.
Hierna wilde Security Essentials gewoon updaten. Helaas werkte de Windows Update nog steeds niet.

Zoektocht verder, er zijn nog steeds maandelijkse kwaliteits roll-ups voor Windows 7, ik vond KB5001335, de April 2021 update in de Windows Update Catalog. Deze leverde de foutmelding op dat de Windows Modules Installer bijgewerkt moest worden.
Hiervoor had ik KB449062 nodig, onderhoudsstackupdate voor Windows 7, daarna KB4523206 en daarna KB4592510, ook allemaal service stack updates voor Windows Update. Deze kon ik gewoon na elkaar installeren zonder herstart nodig.
Helaas werkte het met geen van allen, maar toen vond ik nog een update op een forum gerefereerd KB3138612, en na deze geinstalleerd te hebben ging de Windows Update werken en kwam een setje van 191 updates binnen.
Bij de 124ste update liep dit vast, ik was naar bed gegaan en vond de laptop op installeren de volgende ochtend, maar de harde schijf deed niets meer. Dus een herstart gedaan van de laptop, tijdens die herstart werden sommige updates nog geinstalleerd maar kwam er ook een melding van gefaalde updates die teruggedraaid werden.
Daarna stond er 1 important update gereed, die geinstalleerd, en weer herstart. Nieuwste Edge browser was nu ook erop geinstalleerd.

Nu wilde de April 2021 roll-up update KB5001335 wel installeren om snel stappen te maken. Hierna werd om een herstart gevraagd. Maar helaas, deze werd toch weer teruggedraaid tijdens de herstart die volgde, dus uiteindelijk gewoon alle updates op volgorde verder binnen gehaald.

Alle updates binnen trekken vergde vele herstarts en ik brak de 190 updates op in kleinere stukjes want uit de eerste groep bleken er uiteindelijk maar 30 gelukt te zijn, en ook de 2de poging de overige in een keer te installeren liep vast.
Maar eigenlijk is de conclusie, het kan nog steeds om Windows 7 in december 2021 geïnstalleerd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Het geïnstalleerd krijgen is nooit het probleem. Je kunt ook gewoon Windows 3.11 installeren op compatibele hardware, ookal zijn daar geen updates meer voor sinds 2001.

Je moet je vooral afvragen of het verstandig is. Dit systeem moet je iig niet aan iemand geven om mee te internetten, Windows 7 is EOL en wordt actief misbruikt daardoor.

Als het alleen hobby is, who cares, maar anders weggooien of Linux op knallen :)

I reject your reality and substitute my own

• swhnld
32 bit Linux begint anders ook aardig uit te sterven, eigenlijk kom je dan hoofdzakelijk nog bij Debian derivaten uit.

Maar waar het hier om ging is niet of het verstandig is om iets te doen, maar dat het kan, en waar je tegenaan loopt om het werkend te krijgen, en of het daarna in een lade verdwijnt, of dat je er een VM van maakt voor het draaien van die ene oude applicatie, dat is weer wat ieder voor zich moet uitmaken.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34

nelizmastr

Goed wies kapot

swhnld schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:27:
32 bit Linux begint anders ook aardig uit te sterven, eigenlijk kom je dan hoofdzakelijk nog bij Debian derivaten uit.

Maar waar het hier om ging is niet of het verstandig is om iets te doen, maar dat het kan, en waar je tegenaan loopt om het werkend te krijgen, en of het daarna in een lade verdwijnt, of dat je er een VM van maakt voor het draaien van die ene oude applicatie, dat is weer wat ieder voor zich moet uitmaken.
Maar wat is dan de toegevoegde waarde van dit topic?

We kunnen natuurlijk ook een installatie ervaringen topic maken voor Windows 98 in 2021 op een Pentium III, maar ja, dat is ook niet heel praktisch :+

I reject your reality and substitute my own

• swhnld
nelizmastr schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:44:
[...]

Maar wat is dan de toegevoegde waarde van dit topic?

We kunnen natuurlijk ook een installatie ervaringen topic maken voor Windows 98 in 2021 op een Pentium III, maar ja, dat is ook niet heel praktisch :+
Het heeft mij 3 dagen uitzoek werk gekost om alles werkend te krijgen, mede doordat Windows update in de loop der jaren veranderd is. Dus doel is, als iemand anders dit ook wil doen de ervaring delen zodat die persoon minder uitzoek werk heeft. We zitten hier op Tweakers tenslotte, en dit is een How to.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:37
Je kan veel tijd besparen door het Simplix UpdatePack 7 te gebruiken.
Windows 7 is dan weer bijgewerkt met de laatste updates.
MajorGeeks: Simplix UpdatePack 7 download

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww0UaI3HFc8p1abb-FWGh_7-0fM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JMZ4SWBTCDgpgJiNFm1rxEKT.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
@The_Doman Ikzelf gebruik (een oudere versie van) WSUS Offline en dat werkt uiteindelijk wel goed na een hele hoop keren opstarten. Van Simplix had ik nog niet gehoord. Werkt het ook voor niet Engelse Windows 7 versies?
Mijn advies voor de TS is WSUS Offline en een hoop geduld. Uiteindelijk werkt Windows update weer en kan je Windows 7 (nog steeds) automatisch activeren zonder telefoon. Met de nieuwste Edge browser en een up to date Security Essentials kan er weinig mis. Ikzelf installeer dat laatste nieteens, want als Tweaker die weet wat ie doet is een virus scanner onnodig en een aanslag op de performance van je PC, zeker als die wat ouder is. Systeem herstel uitschakelen helpt ook wat dat betreft. Voor een non Tweaker/leek/computer analfabeet een non admin user aanmaken is nog ook een tip van mij om je machine hufter proof te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door soedesh op 19-12-2021 19:34 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@soedesh Dank voor de nuttige tip, zag dit bericht over de laatste versie van WSUS Offline met Windows 7 support hier op Tweakers:
downloads: WSUS Offline Update 11.9
Modifications in version 11.9
NOTE: This version will be the last one supporting Windows 7 and Server 2008 (R2)
http://download.wsusoffline.net/wsusoffline119.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
@swhnld Yup, dat is de versie die ik ook gebruik. Wat ik dan ook nog doe is de hele map en alle submappen waarin UpdateInstaller.exe staat opslaan voor iedere Windows 7 versie (32 of 64 bit, NL of Engels). Eigenlijk maak ik daarmee een offline backup van WSUS Offline, voor het geval de downloads in de toekomst niet meer werken (en om te gebruiken voor andere machines, zonder opnieuw te hoeven beginnen). WSUS Offline werkt dus niet zoals gehoopt (want je moet in eerste instantie de downloads toch online ophalen en hij installeert/update niet vanzelfsprekend alles), maar uiteindelijk vind ik het tot nu toe toch de beste oplossing. Alle losse updates komen overigens ook in een submap genaamd GLB te staan, dus in het uiterste geval kan je daarmee nog handmatig updaten. Zolang/zodra Windows Update het (nog) doet laat ik die het werk overnemen (want handmatig updaten wil je niet). Een échte dedicated WSUS server opzetten is iets wat ik ook nog wel een keer wil doen, maar dat kost ook weer tijd en moeite.

[ Voor 11% gewijzigd door soedesh op 19-12-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
soedesh schreef op zondag 19 december 2021 @ 05:51:
Werkt het ook voor niet Engelse Windows 7 versies?
Ja, het update pack werkt met alle talen.
Ook is het updaten geoptimaliseerd om het aantal herstarts te beperken.
Voor uitgebreide informatie en extra ondersteuning zie het My Digital Life forum.
My Digital Life: Simplix Pack to update Live Win7 System/ Integrate hotfixes into Win7 distribution
Simplix Pack to update Live Win7 System/ Integrate updates into Win7 or Server 2008

It allows you to update Windows 7 SP1 (x86 x64) and Server 2008 R2 SP1 live operating systems, as well as to integrate the updates in the distribution (Install.wim). Can be installed on any language. Includes all critical, recommended, and security updates and updates for all versions of Internet Explorer.
Source: forum.oszone.net/Simplix thread
English Translation: SiMPLiX UpdatePack
English Translation: Simplix.info: UpdatePack7R2
Since the Feb. 2020 Updatepack release simplix uses the ESU Bypass for enabling the install to be able to handle ESU stage updates.

Usually the Pack is updated approx. on 15-20th day each month!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
@The_Doman Klinkt veelbelovend dus ga deze Russische oplossing zeker proberen als alternatief voor WSUS Offline, waar ik toch niet helemaal tevreden mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is Windows 7 op slechts 1,5GB überhaupt te doen? Ik denk dat je heel krap zit qua RAM in elk geval.
Is het niet mogelijk om de updates teslipstreamen het installatie image in? Dan hoeft je voortaan alleen die installeren en ben je direct op de nieuwste versie inclusief alle patches dus.

[ Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 20-12-2021 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

The_Doman schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:11:
Ook is het updaten geoptimaliseerd om het aantal herstarts te beperken.
Wat je ook kan doen is de install files (i.p.v. de al draaiende W7) bijwerken met dat pack, heb ik ooit eens gedaan, scheelde >200 updates na het installeren van W7 :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
CH4OS schreef op maandag 20 december 2021 @ 01:56:
Is Windows 7 op slechts 1,5GB überhaupt te doen? Ik denk dat je heel krap zit qua RAM in elk geval.
Is het niet mogelijk om de updates teslipstreamen het installatie image in? Dan hoeft je voortaan alleen die installeren en ben je direct op de nieuwste versie inclusief alle patches dus.
Kale start windows 7 gebruikt in de 32 bit versie 540 Mb geheugen ongeveer.
Edge erbij gaat die naar de 1 Gb, en laat je het systeem dan tot rust komen zie je het geheugen terugzakken richting de 700 Mb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Als je geen SSD gebruikt wordt het natuurlijk wel een hele martelgang met het updaten. :P
Dus eerst integreren/slipstreamen is dan wel aan te raden.
Dat kan met het SiMPLiX UpdatePack of uitgebreidere tools.
MDL Win 7 Tool for SiMPLiX UpdatePack AiO ISO (with install.wim/esd/swm) Creation
Of een VM gebruiken om te updaten en dan het sysprep image gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGf6DcROH7X_s2rrQFwa5wT8Eps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z7fWqhkvYhq2cnhhSvw5MYYx.png?f=fotoalbum_large

Voor drivers:
Snappy Driver Installer / Snappy Driver Installer Origin
Ghacks.net: A look at Snappy Driver Installer Origin (update Windows device drivers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
@The_Doman Niet om het een of ander, maar een Russisch alternatief voor WSUS Offline vind ik al tricky, maar zo'n driver installatie programma zou ik niet zo snel gebruiken. Aan de andere kant: als het werkt dan is het ok. Zou wel eerst wat reviews willen zien (hier op Tweakers liefst).

Pagina: 1