Nederland krijgt een algoritmetoezichthouder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stolkemans
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:11
@SirRosencrantz

nieuws: Nederland krijgt een algoritmetoezichthouder

"De overheid geeft het goede het goede voorbeeld door niet meer data te verzamelen en onderling te delen dan nodig en ontwikkelt regels voor data-ethiek in de publieke sector", staat in het akkoord. Ook krijgen burgers een digitale identiteit. Daarover schreef voormalig staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken al in een visiebrief in maart.

Het goede het goede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirRosencrantz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-03 09:07

SirRosencrantz

Steam Deck-user

Goed goed dat je het zegt. ;) Ik heb het aangepast.

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 20:46

Electrowolf

Mod met Liefde!

Op advies van @Delpozo ook hier een reactie:

De lead in klopt niet helemaal, een stukje kan er uit:
Er wordt een toezichthouder aangesteld die moet toezien op het rechtmatig inzetten van algoritmes door de overheid.
Deze toezichthouder is niet specifiek voor de overheid, hij is voor heel Nederland. Althans, in het coalitieakkoord staat nergens dat deze speciefiek voor de overheid is maar trekt wel parallellen met de AP, welke voor heel Nederland is.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 20:46

Electrowolf

Mod met Liefde!

@SirRosencrantz @TijsZonderH

Ik zie dat de zelfde strekking nu ook in het plus artikel (reviews: Digitalisering in het regeerakkoord: verkiezingsbeloftes versus de p...) staat:
In het regeerakkoord staat dat de nieuwe waakhond alleen toezicht gaat houden op algoritmes van de overheid.
Ik heb nog een keer gezocht, maar ik kan dit nergens in het akkoord vinden. Kunnen jullie aangeven waar dit staat?

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirRosencrantz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-03 09:07

SirRosencrantz

Steam Deck-user

Je hebt gelijk dat het niet specifiek zo benoemd wordt in het regeerakkoord, dus ik zal de tekst een beetje aanpassen, maar dat is wel impliciet wat ze ermee bedoelen, als je kijkt naar alles dat naar die algoritmetoezichthouder geleid heeft. Begin dit jaar zeiden de coalitiepartijen namelijk dat ze een toezichthouder wilden voor algoritmes bij de overheid. Daar schreven we in januari over. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk als het nu ineens zou gaan om een toezichthouder met andere bevoegdheden. Maar goed, je hebt gelijk, het staat er niet letterlijk in en aannames moeten we niet als feiten opschrijven.