Sony Bravia XR A80J of LG OLED C16LA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparksNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:29
Dag mede-tweakers,

Ik ben aan het overwegen om een nieuwe (OLED) TV te gaan kopen. Momenteel ben ik me nog een beetje aan het oriënteren en ik twijfel (op dit moment) tussen 2 TV's, namelijk de Sony Bravia OLED XR-65A80J (2021) en de LG OLED65C16LA (2021). TV zal voornamelijk worden gebruikt voor gaming (Xbox Series X en PS5), maar ook voor kijken van films/series via Netflix e.d.

Ik heb beide TV's vergeleken met elkaar via Coolblue. Verschillen zijn niet heel erg spannend volgens mij. De Sony is wat duurder, maar m.i. ook een stuk mooier (persoonlijk). Daarbij kunnen de voetsteunen van de Sony omhoog gezet worden waardoor deze boven mijn soundbar (Sonos Playbar) uitkomt. De LG heeft dit niet, waardoor ik deze op een verhoger o.i.d. moet zetten. Sony heeft hier dus ook een streepje voor.

Wat de Sony alleen (nog) niet heeft, is de beschikking over VRR, wat de LG dan weer wél heeft. Ik lees op het WWW dat Sony dit nog wel gaat toevoegen, maar het is natuurlijk altijd maar afwachten of dat wel/niet gebeurt.

Ik neig vooralsnog naar de Sony, maar weet niet in hoeverre VRR van toegevoegde waarde kan zijn voor het gamen op de Xbox Series X.

Iemand hier die een van deze TV's heeft -/ hier een advies in kan geven?

Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:03
Ik ga zelf voor de XR-55A84J. Voordeel van de 84 boven de 80 is echter alleen de afstandbediening (zover ik zo uit mijn hoofd weet). Redenen dat ik de Sony verkies boven LG is de (naar het schijnt) betere beeldverwerking, betere/snellere software, betere kleuren en beter geluid (door die speaker achter het scherm). AL gebruik momenteel áltijd mijn audioset voor het geluid en nooit die van mijn tv. Denk ook met de nieuwe televisie dat zo te blijven doen.

Ik wacht alleen nog op een leuke aanbieding. Door de (nasleep van) de onrusten in Rotterdam heb ik de Black Friday aanbiedingen gemist.

P.S. Nee, ik was niet aan het rellen. ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Cass Casey op 15-12-2021 16:05 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonzerelli
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 16:53
Ik twijfel ook tussen deze twee tv's. Ik zou liever voor de sony gaan maar het prijsverschil vind ik nogal fors.
LG C1 momenteel 1799 eur (na cashback) en de A84J is 2199.

Ik lees dat de Sony een matscherm heeft en de LG een glanzend. Weet iemand uit ervaring of de A84J minder reflecties geeft (en dus beter zichtbaar met zonlicht).

Dit zou voor mij naast de 'soundbar-stand' de grootste overweging zijn om voor de Sony te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:57
SparksNL schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:22:
Ik neig vooralsnog naar de Sony, maar weet niet in hoeverre VRR van toegevoegde waarde kan zijn voor het gamen op de Xbox Series X.
VRR is van zeer grote toegevoegde waarde en wat mij betreft dé HDMI 2.1 feature die je wil hebben voor gaming.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• SparksNL
Hulleman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:33:
[...]

VRR is van zeer grote toegevoegde waarde en wat mij betreft dé HDMI 2.1 feature die je wil hebben voor gaming.
Kun je toelichten in hoeverre dat in de praktijk van toegevoegde waarde is / kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
SparksNL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:55:
[...]

Kun je toelichten in hoeverre dat in de praktijk van toegevoegde waarde is / kan zijn?
VRR zorgt er voor dat de refreshrate van de TV zich aanpast aan het aantal frames wat de console aanbiedt.
TV's hadden altijd een vaste refreshrate van zeg 60hz. 60fps of 30fps past goed binnen een refreshrate van 60hz. Dat levert een vloeiende game ervaring op. Als de framerate dipt onder de 30 fps of tussen de 30-60fps schommelt, dan levert dat stotterend beeld op (een frame past niet meer lekker in de verversingssnelheid van het scherm) en/of screentearing. VRR zorgt er voor dat de refreshrate van het scherm meebeweegt met de framerate, waardoor een framerate van 28fps of 55fps alsnog vloeiend aanvoelt. Let wel, VRR heeft ook zn grenzen, waardoor niet alle framedrops gladgestreken worden.

Bovenstaande speelt ook als je hebt een 120hz scherm en je gaat met je PS5 gamen op 120fps, dan kan de framerate heel goed schommelen tussen de 80-120fps. Een framerate van 100fps op een 120hz scherm kan alsnog stotterend beeld opleveren, ondanks dat de framerate dik boven de 60fps ligt.

Hier een mooie uitleg. Online ook wel meer over te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Hulleman op 16-12-2021 11:18 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:44
Sony gaat een VRR update uitbrengen, dat is zeker. Echter is de gebruikte MediaTek Soc gelimiteerd waardoor er hoogstwaarschijnlijk concessies gedaan moeten worden, LG kent deze limitaties niet en biedt hierdoor volwaardige VRR support aan.

Los hiervan is de vraag in hoeverre VRR een meerwaarde biedt voor console gaming, de meeste next gen games worden momenteel gelockt op een bepaalde frame rate, en het ziet ernaar uit dat 4K @60Hz (HDR) de standaard gaat worden. Doordat games beter geoptimaliseerd kunnen worden voor consoles heb je minder last van frame drops. In tegenstelling tot pc gaming, waarbij studio's met veel meer variabelen rekening dienen te houden, hierdoor frame drops meer aan de orde zijn en VRR een grotere meerwaarde biedt in tegenstelling tot consoles.

Helaas zijn de next gen consoles niet krachtig genoeg om alle beloofde 'marketingtermen' zoals; 4K @120Hz, VRR en HDR/ Dolby Vision in te lossen. Er zullen altijd concessies gedaan moeten worden, wat effect heeft op de beeldkwaliteit. Persoonlijk kies ik dan voor een mooier plaatje in HDR met een gelockte frame rate, dan dat ik inlever op beeldkwaliteit en er een hogere frame rate voor terug krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
@Freshouttheoven,
Ook met gelockte framerates zijn er framedips. Games zijn nooit 100% gelocked. We zitten nog aan het begin van de generatie, waardoor games de consoles nog niet tot het uiterste dwingen. Dat punt gaat vanzelf een keer komen en dan wordt VRR steeds interessanter. Helemaal in de 60fps modi komt het vaak genoeg voor dat ook de PS5 en XSX die 60fps niet vast kunnen houden.

Het is de vraag hoe erg iemand zich stoort aan stutter tijdens gaming. Ik zelf merk hier en daar wel eens een framedipje, maar als het bij hier en daar blijft, vind ik het niet zo'n issue. Blijft persoonlijk natuurlijk.

Mijn mening is dat ik eerder zou kiezen voor een TV met volwaardige HDMI 2.1 implementatie, dan net niet. Je wilt er toch weer een aantal jaar mee doen en dan ook het volledige uit je console halen. De beeldkwaliteit van OLED's verschilt onderling echt amper. Dat is allemaal in de marge. Ze zijn allemaal prachtig om naar te kijken. (los van de budget OLED's met te lage helderheid). Praktische zaken gaan dan ook meespelen. Als de Sony handiger is voor je soundbar en het scherm minder reflecteert, dan kunnen dat prima overwegingen zijn om voor de Sony te gaan. Je kunt er ook voor kiezen het scherm op te hangen, dan heb je meer keuze in tv's.

[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 16-12-2021 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SparksNL
Kijk dat zijn adviezen waar je iets mee kan :-) Ik ga beide TV's binnenkort maar eens in de winkel aanschouwen, maar ik neig vooralsnog (nog steeds) naar de Sony. Thanks allen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SparksNL
Het is de Sony Bravia XR A84J geworden. Prachtig beeld, strak design én voldoende ruimte voor de SONOS playbar 😊 Er is nu ook een mooie actie met 100 euro PlayStation tegoed, al moet die aanvraag handmatig verwerkt worden, dus dat gaat nog een paar dagen duren. Erg blij mee 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:03
Gefeliciteerd. Heb ik sinds donderdag ook staan!

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Pagina: 1