Aansluiting wasmachine & droger op stekkerdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-01-2022
Gisteren zijn er bij mij zonnepanelen geïnstalleerd, en de PV-verdeler is op de plek gekomen waar voorheen een dubbel stopcontact zat. In dat stopcontact (op dezelfde groep dus) zat voorheen zowel de droger als de wasmachine die ook regelmatig tegelijkertijd aanstonden. De installateur van de zonnepanelen leek wat verbaasd toen ik hem dat vertelde en bevestigde dat de stop nog nooit was gesprongen.

Nu is door de PV-verdeler te plaatsen er nog maar 1 stopcontact over, met nergens in buurt een andere optie, en zouden de wasmachine en droger dus samen in een stekkerblok moeten. Volgens de installateur zou dat moeten kunnen, maar ik wilde toch even dubbelchecken of ik geen risico loop op het smelten van een stekkerblok.

Wasmachine: zanussi-zwf61403w. Volgende de handleiding 2100W "totale stroom"
Droger: bosch-wtg86480nl. Volgens de handleiding 2100-2800W "aansluitvermogen"

Bij elkaar is dit meer dan wat een normale stop zou moeten kunnen handelen, maar hij is er nog nooit uitgesprongen, dus ben wat confuus nu...

NB: een stekkerblok met combiregelaar is m.i. niet echt een optie, want als hij de stroom van een van de apparaten wegtrekt, stopt het programma er helemaal mee.

Beste antwoord (via Maarten_D op 15-12-2021 14:08)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Wat hierboven wordt gezegd...

Als er een extra stopcontact in de PV verdeler past is dat een goede optie (niet achter de aardlek van de PV verdeler!).

Als je een verdeeldoos koopt, dubbelcheck dat hij 16A is, er worden veel 10A verdeeldozen verkocht tegenwoordig. Dan ga je op termijn wel problemen krijgen als je regelmatig een kwartier vol 20A trekt.

Verder weinig risico's met de juiste verdeeldoos. Probeer ze niet tegelijkertijd aan te zetten.

Droger bij de volgende keer dat hij kapot is vervangen door warmtepomp, dan heb je sowieso geen probleem meer.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je ze niet beide gebruikt, of niet op vol vermogen zet, kan het wel.

Een wasmachine die een kookwas draait op 90C verbruikt veel meer dan dat je op 30C wast. Die 2100W is maximaal verbruik, want je eigenlijk nooit gebruikt.

En met een droger is het ook afhankelijk van het programma of het maximaal vermogen wel gehaald wordt.

Het kan prima zijn dat je niet meer dan 3.680watt (16a x 230v) verbruikt voor beide apparaten, en dan is er niks aan het handje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-05 10:29
De enige juiste en veilige optie lijkt mij een extra stopcontact in de PV-verdeler plaatsen. Veel PV-verdelers kan je voorgemonteerd kopen met 2 stopcontacten.

In ieder geval niet met verlengsnoeren oid oplossen, deze hebben vaak maar 1,5 mm2

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De vermogens zijn piekvermogens. Dat zou betekenen dat jouw wachmachine op volle kracht de boel op 90 graden staat te stoken en je droger ook nog eens op volle kracht aan het verwarmen moet zijn.

In de praktijk, zoals je gemerkt hebt, zal het niet vaak gebeuren dat beiden op hun maximale vermogen bezig zijn. Zeker niet nu er met wassen aangeraden wordt om 30-40 graden te gebruiken in plaats van 60 of zelfs 90 (die laatste zou ik zeker niet te veel gebruiken, tenzij je kleding te groot gekocht is).

Waar je wel naar moet kijken is wat voor zekering er op die groep zit. Als het goed is een normale 16A zekering, zoals dat gewoon is in een woning. Daarna moet je gaan kijken wat voor maximale stroom of maximaal vermogen jouw stekkerdoos mag afhandelen. Dat is in verband met risico op gevaar. Er zijn namelijk ook 10A varianten, dan moet je uitkijken met langere tijd 16A er doorheen te trekken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Wat hierboven wordt gezegd...

Als er een extra stopcontact in de PV verdeler past is dat een goede optie (niet achter de aardlek van de PV verdeler!).

Als je een verdeeldoos koopt, dubbelcheck dat hij 16A is, er worden veel 10A verdeeldozen verkocht tegenwoordig. Dan ga je op termijn wel problemen krijgen als je regelmatig een kwartier vol 20A trekt.

Verder weinig risico's met de juiste verdeeldoos. Probeer ze niet tegelijkertijd aan te zetten.

Droger bij de volgende keer dat hij kapot is vervangen door warmtepomp, dan heb je sowieso geen probleem meer.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
_eLMo_ schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:12:
[...] (niet achter de aardlek van de PV verdeler!).
Ligt eraan wat je daarmee bedoelt. De gebruikersgroep dient gewoon een aardlek te hebben :)
Dat zeker :)

Maar ik snap vooral niet zo goed waarom er niet gelijk een tweede stopcontact geplaatst is nu het toch open lag. Als je het al had zou ik er geen genoegen mee hebben genomen dat de PV boer het nu achterlaat met een enkele. Dat is gewoon makkelijker, veiliger en, als het gewoon toen gedaan was, goedkoper dan nu klooien met een stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_D
Dank voor de snelle reacties! Dus als ik het goed begrijp is het
a. liever geen stekkerdoos
b. zo wel, dan is het een kwestie van de juiste stekkerdoos (dus >3600W danwel 16A).

Waarom de PV installateur er geen eentje had met twee, weet ik ook niet, maar ik realiseerde me dit probleem pas toen-ie al weg was :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32

timovd

Voorsprong door techniek

Maarten_D schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:05:
...

Wasmachine: zanussi-zwf61403w. Volgende de handleiding 2100W "totale stroom"
Droger: bosch-wtg86480nl. Volgens de handleiding 2100-2800W "aansluitvermogen"
...
Stroom uitdrukken in Watt is sowieso al fout.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
@Maarten_D gooi er eens een foto van de PV verdeler bij? Is het stiekum gewoon een DIN-rail kast waar 1 stopcontact in geplaatst is? Is er ruimte voor een 2e...?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_D
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:24:
@Maarten_D gooi er eens een foto van de PV verdeler bij? Is het stiekum gewoon een DIN-rail kast waar 1 stopcontact in geplaatst is? Is er ruimte voor een 2e...?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgE32ZlBlVzZX8MZmpgalGXhzB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QurxKlowoT0ztOimeuhImoPN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Lijkt op een din rail kast, maar helaas dus maar 8 posities. ABB mistral kast van 12 posities is 2 tientjes bij Sander Vunderink... Ik zou hem overbouwen. Maar ik ben handig met koperdraad en een eindhulstang.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_D
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:36:
Lijkt op een din rail kast, maar helaas dus maar 8 posities. ABB mistral kast van 12 posities is 2 tientjes bij Sander Vunderink... Ik zou hem overbouwen. Maar ik ben handig met koperdraad en een eindhulstang.
Ik ben helemaal niet handig. Punt. Dus dat ga ik denk ik niet riskeren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dan blijft optie @_eLMo_ over ;-)
Zonder rechterhanden wordt het anders wel heel deftig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Maarten_D schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:41:
[...]

Ik ben helemaal niet handig. Punt. Dus dat ga ik denk ik niet riskeren :).
Dan komen er voorrijkosten en een uurtje werk bij. Zal misschien 200euro zijn en paar tientjes materiaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 15-12-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, wel jammer dat je er pas naderhand aan dacht want ik had er geen genoegen mee genomen. Hij had het oorspronkelijke stopcontact er gewoon weer naast kunnen hangen namelijk.

En pff, lekker verwarrende labels zo :/

Als je 1-fase hebt en je meterkast niet geschikt heeft gemaakt voor de extra stoom heb je überhaupt al een reden om hem terug te alten komen :p Sterker nog, ik zie een B20 voor de PV... Dat gaat in 99% van de gevallen niet zomaar. :/

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 15-12-2021 13:49 ]

Pagina: 1