Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDanlee
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09-2024
Op mijn werk gebruiken we een digitale leeromgeving (ELO) en daar kan iedereen op inloggen via SSO. De standaardbrowser op de computers is Microsoft Edge. Als ik daarmee naar de ELO ga krijg ik meestal een grijs pop-up scherm met de titel "Windows-beveiliging" en via dit scherm kan ik dan inloggen. In andere browsers kom ik gewoon op de SSO website om in te loggen.

Nu hoor ik heel vaak dat onze studenten niet kunnen inloggen op hun eigen apparaten en dan blijkt dat ze Edge gebruiken en dus het pop-upscherm krijgen bij het inloggen. Het inloggen wil dan niet. Ik adviseer ze dan via Firefox te gaan werken en dat gaat goed. Toch wil ik weten waarom het vaak niet lukt om in te loggen via Edge. Naar mijn idee heeft dit met deze pop-up te maken. Maar ik krijg er geen vat op. Op een laptop met Windows 11 krijg ik de pop-up niet en ga ik direct naar de website om in te loggen, en op een ander apparaat krijg ik de pop-up wel weer maar lukt het inloggen wel. Ik krijg er ook niet echt hoogte van waarom dit pop-up scherm in beeld verschijnt, en alleen in Edge. En ik weet ook niet hoe ik deze eventueel uit kan schakelen.

Iemand die hier meer over weet?

Beste antwoord (via MrDanlee op 15-12-2021 16:16)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik vermoed dat wordt gepoogd (kort gezegd) single sign on te doen via de OS-login (terwijl bij andere browsers 'gewoon' wordt gevraagd om username/password/2e factor). Wat bij tenminste niet-beheerde devices niet gaat werken. Maar wat @Brahiewahiewa zegt: meld het bij de (interne) beheerder van het ELO.

Edit: het zit een beetje op de rand, maar ik heb het topic verplaatst van Windows Clients naar Client Software Algemeen omdat dat wat beter past qua onderwerp.

[ Voor 24% gewijzigd door F_J_K op 15-12-2021 14:06 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Denk dat je beter kunt gaan uitzoeken waarom de login via de pop-up niet werkt. Basically is die pop-up alleen maar het afvangen van de dialoog van het ELO systeem, om de gebruiker de gelegenheid te geven om zijn credentials lokaal op te slaan. Klinkt als iets dat met het zetten van de juiste vinkjes in het ELO systeem wel op te lossen is.

Denk alleen, gezien het niveau van je vraagstelling, dat de beheerders van het ELO systeem jou niet vrijelijk willen laten rondklikken in dat systeem ;o) Ga eens met ze praten; misschien willen ze je wel helpen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik vermoed dat wordt gepoogd (kort gezegd) single sign on te doen via de OS-login (terwijl bij andere browsers 'gewoon' wordt gevraagd om username/password/2e factor). Wat bij tenminste niet-beheerde devices niet gaat werken. Maar wat @Brahiewahiewa zegt: meld het bij de (interne) beheerder van het ELO.

Edit: het zit een beetje op de rand, maar ik heb het topic verplaatst van Windows Clients naar Client Software Algemeen omdat dat wat beter past qua onderwerp.

[ Voor 24% gewijzigd door F_J_K op 15-12-2021 14:06 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDanlee
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09-2024
@F_J_K & @Brahiewahiewa Jullie hebben mij op een spoor gezet waar ik mee verder kan.

We werken met SSO en op beheerde werkplekken waar je dus rechtstreeks zo naar de ELO kunt. Dat gaat inderdaad niet op onbeheerde werkplekken daar moet je apart inloggen. En dat gaat de ene keer dus goed via de pop-up in Edge en de andere keer niet. Ik ga ermee naar de beheerder van de ELO.