Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Goofy79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 11:24
Hoi allemaal,

Ik wil graag zonnepanelen laten plaatsen en heb een aantal offertes opgevraagd.
De aanbevolen omvormers zijn van GoodWe en SolarEdge. Nu heb ik zelf het idee dat de SolarEdge de betere optie is, maar de offertes hiervoor een stuk duurder en heb er te weinig verstand van om daar wat over te zeggen. Ik weet ook niet of optimizers voor mijn situatie wel ideaal zijn.

Daarom wil ik graag van jullie weten wat jullie van de offertes vinden en wat jullie mij zouden aanraden.

Toen ik de offertes opvroeg wist ik nog niet dat ik subsidie kon krijgen, vandaar dat voor 6 panelen zijn. Uiteindelijk ga ik 12 panelen laten leggen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udPS9aY5fL-pNPZTYyqD0A0vwcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nqMpdICYRgQtYVJBFrSghQ7O.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
50 M2, er passen 12 panelen op het dak.
Schaduw
In de winter schaduw van een boom aan de zuid-west kant.
Daarnaast een schoorsteen centraal op het dak
Jaarverbruik
1600 kWh
Mogelijk dat ik in de toekomst een hybride warmtepomp laat installeren.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Fase 1, geen plannen voor het laden van een elektrische auto. Die kan niet voor het huis staan.
Budget en doel
Budget is ongeveer 5000 tot 7000 euro.
Ik wil zo veel mogelijk opbrengst kunnen behalen en ga uiteindelijk het hele dak vol leggen (12 panelen).
Heb eerst offertes opgevraagd voor 6 panelen, maar kan nu subsidie krijgen wegens aardbevingsgebied. Dus dan maar gelijk vol leggen. Terugverdientijd is daarmee niet aan de orde.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik besteed het hele project uit.
Bijhouden van data
Ik wil graag de data kunnen bijhouden op mijn NAS.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_TucyhLxHbqScxBsPe2qTaqZ5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dO8l19zPXQCt4qhcBc6ikNqD.png?f=fotoalbum_large
Regio
Groningen

Beste antwoord (via Goofy79 op 16-12-2021 07:46)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Met een dergelijk budget zou ik inderdaad voor een oost west opstelling kiezen en dan zoveel mogelijk panelen plaatsen. Oost west omdat je dan simpelweg meer ruimte hebt voor de panelen en de panelen onderling niet bij elkaar in de schaduw komen te liggen. Ook voor de toekomst als we niet meer mogen salderen. Let er wel op dat je een installatiedatum op de offerte hebt staan als je deze wilt indienen bij de SNN. Een fictieve datum mag ook, als je maar laat zien dat je de intentie hebt om met een installateur in zee te gaan.

Met betrekking tot je vraag over optimizers, die zorgen uiteraard voor een stukje schaduwbeleid, maar of dat rendabel is weet ik zo net nog niet. Het systeem wordt er fors duurder van dus zou ik eventueel uit wijken naar een SMA voor een stukje kwaliteit of gewoon een Goodwe of Growatt omdat chinees vaak ook prima is.

Je kan de betrokken installateurs ook vragen een schaduwberekening te maken. Dat kan ik ook dus waarom hun niet.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Poooooooo heeeeee wat een prijzen. Dat 1 te duur is toont 4 wel aan.

Offerte 2 mag letterlijk door de plee. Die configuratie gaat niet eens opstarten. Een installateur die dat op papier zet zou ik niet verder mee gaan want persoonlijk zet ik vraagtekens bij zijn kennis, ongeacht de (veel en veel te hoge) prijs.

Offerte 3 Waarom in hemelsnaam bifacial aanbieden op een plat dak... Extra kosten op niks af bij een toch al erg luxe en kostbaar paneel. Mede daardoor duur, maar zelfs voor het gebodene klinkt het aan de prijs.

Je kunt voor Offerte 4 een aanpassing naar 12 vragen, de rest heeft denk ik geen zin.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Probeer ook eens te kijken naar een W-O-W-O-W-O etc. opstelling. Misschien kom je dan wel op 16 panelen. Dit geeft natuurlijk wat minder productie dan wanneer alle 16 op zuid zouden liggen maar dit geeft wel als voordeel dat je meer productie hebt (absoluut) en meer verspreid over de dag. Dit is weer gunstig naar de toekomst toe waar de salderingsregeling is afgeschaft en je een warmtepomp hebt.

Acties:
  • Beste antwoord

• RobertV70
Met een dergelijk budget zou ik inderdaad voor een oost west opstelling kiezen en dan zoveel mogelijk panelen plaatsen. Oost west omdat je dan simpelweg meer ruimte hebt voor de panelen en de panelen onderling niet bij elkaar in de schaduw komen te liggen. Ook voor de toekomst als we niet meer mogen salderen. Let er wel op dat je een installatiedatum op de offerte hebt staan als je deze wilt indienen bij de SNN. Een fictieve datum mag ook, als je maar laat zien dat je de intentie hebt om met een installateur in zee te gaan.

Met betrekking tot je vraag over optimizers, die zorgen uiteraard voor een stukje schaduwbeleid, maar of dat rendabel is weet ik zo net nog niet. Het systeem wordt er fors duurder van dus zou ik eventueel uit wijken naar een SMA voor een stukje kwaliteit of gewoon een Goodwe of Growatt omdat chinees vaak ook prima is.

Je kan de betrokken installateurs ook vragen een schaduwberekening te maken. Dat kan ik ook dus waarom hun niet.

• Goofy79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 11:24
Bedankt voor de info allemaal. Ik ga het meenemen in mijn keuze voor een installateur en de indeling op mijn dak!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Voor een gevoel over prijzen: op ons dak (schuin, 45 graden) pasten op oost ook maar 6 panelen, deze zijn een goed jaar geleden geinstalleerd voor ca. 1,25/Wp ex btw - maar dan met Enphase micro-omvormers, wat een van de duurdere mogelijkheden is. Zie linkje in sig evt. Netjes geinstalleerd ook, voor zover ik dat kan beoordelen.

Kortom, met bijkans 2 euro ex btw voor nog niet eens micro-omvormers wordt je dan gewoon een poot uitgedraaid. Dan beter zoals hierboven gesuggereerd, oost-west van maken met meer panelen op een gewone string-omvormer met 2 trackers. Je budget is daarvoor prima hoor!

• RobertV70
Wilke schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:52:
Voor een gevoel over prijzen: op ons dak (schuin, 45 graden) pasten op oost ook maar 6 panelen, deze zijn een goed jaar geleden geinstalleerd voor ca. 1,25/Wp ex btw - maar dan met Enphase micro-omvormers, wat een van de duurdere mogelijkheden is. Zie linkje in sig evt. Netjes geinstalleerd ook, voor zover ik dat kan beoordelen.

Kortom, met bijkans 2 euro ex btw voor nog niet eens micro-omvormers wordt je dan gewoon een poot uitgedraaid. Dan beter zoals hierboven gesuggereerd, oost-west van maken met meer panelen op een gewone string-omvormer met 2 trackers. Je budget is daarvoor prima hoor!
Nee, je wordt geen poot uitgedraaid, LG 435 bifacial panelen zijn extreem hoog in prijs. Het is niet een paneel waarmee we doorgaans willen installeren. Dit geld bijvoorbeeld ook voor de REC Alpha Pure panelen, zo'n andere techniek dan standaard panelen, zoveel meer opbrengst uit dezelfde m2. Die techniek die daar achter zit is niet alledaags, dus kost gewoon een boel geld. De keuze voor zo'n paneel is de keuze tussen een BMW 3 serie en een 7 serie, die maak je doorgaans alleen als je die 7 serie kan betalen, want echt nodig heb je hem niet.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ah ok, dat had ik wel gemist. Maar idd, waarom zou je dat willen dan.
Pagina: 1