Harde schijf oude computer als tweede schijf in nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostWords
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-12-2021
Goedemiddag allemaal,

Ik begrijp dat mijn vraag wellicht nog extra toelichting nodig heeft m.b.t. software en hardware maar ik ben vooral benieuwd of het in het algemeen mogelijk is. Ik heb het een en ander gezocht maar de meeste vragen die ik vond met betrekking tot het overzetten van een oude schijf had betrekking tot het behoud/overzetten ook van de Windows-licentie/besturingssysteem terwijl ik het echt enkel als uitbreiding (en behoud) van gegevens en opslagruimte wil overzetten naar mijn nieuwe PC.

Ik zie hier overigens dusdanig tegenop dat ik mijn nieuwe PC al twee maanden nog niet heb uitgepakt (enkel desktop aangeschaft, dus monitor, muis en toetsenbord gewoon van de oude PC die ik nog steeds gebruik).

Ik heb iets over de 1TB aan gegevens op mijn oude PC en het liefst klik ik de harde schijf er uit, doe hem er bij de nieuwe in (zodra ik die heb geinstalleerd om via BIOS(heet dat nog zo?) de nieuwe harde schijf als boot harde schijf in te stellen) en klaar.

Ik begrijp dat dat veel te mooi is om waar te zijn maar kunnen jullie mij helpen mijn nieuwe PC eindelijk in gebruik te nemen door mij bij mijn hand mee te nemen in het bovenstaande?

Alvast enorm bedankt en mocht ik de topic niet goed opgestart hebben en zijn er al talloze vergelijkbare vragen gesteld waar ik beter op had moeten zoeken; excuses!

Groet,

Beste antwoord (via LostWords op 15-12-2021 22:27)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 13:41
Theoretisch kun je die oude schijf gewoon plaatsen en als bootschijf gebruiken en gewoon verder gaan waar je gebleven was.
In de praktijk sterk af te raden.

Ik neem aan dat je die nieuwe PC inclusief ssd disk en Windows gekocht hebt, dan zou ik dat ding eerst gewoon opstarten en configureren en als alles lekker draait die disk er pas bij plaatsen als tweede disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 17:31

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Je wilt van je oude PC (harde schijf) naar je nieuwe PC met data behoud op je nieuwe PC?

Mijn tip anno 2021/2022 om minimaal voor een SATA SDD of NVME SSD te gaan omdat het sneller is en robuster.

Bij Crucial SSD's (en ook Samsung geloof ik) heb je gratis software om je partities te clonen van de oude harde schijf naar je nieuwe SSD harde schijf.

Als je op een krappe budget zit kan je ook voor een HDD gaan, maar dat is tegenwoordig een verkeerde zuinigheid.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Theoretisch kun je die oude schijf gewoon plaatsen en als bootschijf gebruiken en gewoon verder gaan waar je gebleven was.

Ik neem aan dat je die nieuwe PC inclusief ssd disk en Windows gekocht hebt, dan zou ik dat ding eerst gewoon opstarten en configureren en als alles lekker draait die disk er pas bij plaatsen als tweede disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostWords
Ben(V) schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:20:

Dat laatste is ook de bedoeling, althans mijn idee. Als ik die tweede disk erbij plaats, is die dan 'gewoon' toegankelijk of moet ik hem op de een of andere manier nog instellen/installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Meestal zie je hem na plaatsing gewoon meteen, waarschijnlijk nu als D: schijf.
Indien niet dan even in diskmanagement aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSuperLAW
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-06 21:43
Hij zou in theorie toegankelijk moeten zijn. Maar dan krijg je ook nog de programs data etc. Je wilt eigenlijk gewoon een schone disk hebben met alleen mappen met je documenten erin. Nu neem je je user folders mee, Windows installatie, Programm files mappen. Heb dat ook gedaan bij mijn ouders omdat al hun administratieve data op die schijf stond. Maar als je die dan op ten duur verhuisd naar je nieuwe computer wanneer je tijd hebt kan je je schijf formateren en heb je een kale grote HDD!

[ Voor 17% gewijzigd door TheSuperLAW op 15-12-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Denk niet dat hij dat wil.
Hij wil gewoon de data bereikbaar hebben en meer niet maar misschien zie ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostWords
TheSuperLAW schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:28:
Hij zou in theorie toegankelijk moeten zijn. Maar dan krijg je ook nog de programs data etc. Je wilt eigenlijk gewoon een schone disk hebben met alleen mappen met je documenten erin. Nu neem je je user folders mee, Windows installatie, Programm files mappen. Heb dat ook gedaan bij mijn ouders omdat al hun administratieve data op die schijf stond. Maar als je die dan op ten duur verhuisd naar je nieuwe computer wanneer je tijd hebt kan je je schijf formateren en heb je een kale grote HDD!
Wat Ben zei idd: ik wil wel de gegevens (juist de gegevens eigenlijk) bewaren/meenemen.
Ben(V) schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:39:
Denk niet dat hij dat wil.
Hij wil gewoon de data bereikbaar hebben en meer niet maar misschien zie ik het verkeerd.
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheSuperLAW
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-06 21:43
Najah dan gewoon inprikken en even in disk management een drive letter geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Behalve de eerste reply, die geen antwoord is op je vraag, klopt het wat hierboven gezegd wordt. Inprikken en gaan. Daar had je geen maanden over hoeven dubben. Je account heb je al 5 jaar dus die vraag had je eerder kunnen stellen. Zo eng zijn wij niet :> .
Pagina: 1