Grote twijfel tussen twee ocassions

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Suncruiser
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-02-2022
Goedemiddag allemaal,

Allereerst bedankt om de moeite te nemen om mjj vraag te lezen.
Na 10 jaar in mijn auto te hebben gereden, die ik gekregen heb, moet ik voor het eerst in mijn leven een auto gaan kopen.

Ik rij gemiddeld 30.000km per jaar, geef weinig om het uiterlijk van een auto, zuinig rijden, betrouwbaarheid en een redelijke mate van comfort vind ik wel belangrijk. Nu heb ik twee opties

1. Toyota yaris uit 2010, 15.000 km gereden, bekende en betrouwbare garage, voor €6000 incl bovag garantie.
2. Ford Fiesta uit 2010, 50.000 km gereden, onbekende garage (wel goede reviews), voor €6145 incl bovag garantie.

Hierbij moet ik als kanttekening geven dat de stoel van de Toyota niet heel comfortabel was en dat de Ford iets groter is en comfortabeler zit.

Wat is nu wijsheid? Kies ik voor minder comfort terwijl ik 30k per jaar rijd, maar wel veel betrouwbaarheid heb nu. Of kies ik voor meer comfort, maar minder geruststelling omdat ik de garage niet ken.

Alvast bedankt voor alle hulp!!!!
Groet,
Suncruiser

Alle reacties

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-11 15:36
Het leven is te kort voor een Opel of een Ford

Nu serieus. Wat zijn de garantievoorwaarden van beide?

[ Voor 38% gewijzigd door Tomono op 15-12-2021 12:05 ]

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:39

Polycom

Poes van goud

Kloppen de KM-standen wel? Een auto uit 2010 met 15K op de teller is wel erg opvallend.
Voor 30K per jaar zou ik sowieso gaan voor een auto met het meeste comfort.

• Suncruiser
Haha, als ik het geld zou hebben zou ik voor een ander merk gaan ja. Helaas, niet in die positie nu...

Volgens de website de standaard 6 maanden BOVAG garantie en APK bij aflevering.

Die 15K klopt wel. De garage is betrouwbaar en een bekende van mij, de auto is van een oudere man geweest (ja, echt waar) en heeft daar altijd zijn onderhoud gedaan.

Tot hoeveel km kan een Ford Fiesta lopen, mits goed onderhouden?

Nogmaals bedankt voor de reacties!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:42
Polycom schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:07:
Kloppen de KM-standen wel? Een auto uit 2010 met 15K op de teller is wel erg opvallend.
Voor 30K per jaar zou ik sowieso gaan voor een auto met het meeste comfort.
Nee hoor, kleiner segment. Onze 2e auto thuis rijdt ook max 3k aan kilometers per jaar.

Ga er maar vanuit dat deze auto enkel gebruikt is voor hele korte afstanden, of dat goed is voor een auto... Tsja, ik zou er niet zomaar voor kiezen. Voor hetzelfde geld van een "oud dametje" geweest welke de koppeling lekker elke keer affikt op de parkeerplaats.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-08 16:04
Suncruiser schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:13:
Haha, als ik het geld zou hebben zou ik voor een ander merk gaan ja. Helaas, niet in die positie nu...

Volgens de website de standaard 6 maanden BOVAG garantie en APK bij aflevering.

Die 15K klopt wel. De garage is betrouwbaar en een bekende van mij, de auto is van een oudere man geweest (ja, echt waar) en heeft daar altijd zijn onderhoud gedaan.

Tot hoeveel km kan een Ford Fiesta lopen, mits goed onderhouden?

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Denk voornamelijk dat het afhankelijk ook is van hoe er met de auto is omgegaan. Goed onderhoud kan, maar wanneer er alleen maar korte stukken mee gereden wordt etc is dat niet altijd goed voor de motor.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen dat er iets niet klopt... een Yaris uit 2010 met 15k die minder moet kosten dan een Ford Fiësta uit 2010 met 50k op de teller?

Eerste gedachte bij mij is dan dat het een basic uitgevoerde Yaris is t.o. een luxe uitgevoerde Fiësta? Of er is iets mis met de prijs van 1 van de 2... de prijs van de Yaris doet iig heel goedkoop aan, met een snelle zoektocht zie ik prijzen voor een Yaris uit 2010 met 15K tussen de €8000 en €10000. De prijs van de Fiësta lijkt redelijk markt conform te zijn.

Verder geef je de afwegingen al zelf heel goed aan en die knoop moet je denk ik toch echt zelf doorhakken?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je dan comfort noemt, kan je voor dat geld in NL ook vast wel een Corsa, C1 of Panda vinden; alle 3 "net zo klein" als de auto's uit de topicstart maar zeker een Corsa heeft een rustiger weggedrag dan de Yaris.

Afhankelijk van het type Fiesta, denk ik wel dat een Corsa zelfs comfortabeler voelt maar vergeet niet dat Fiesta's bekend staan om hun ontzettend fijne stuurgedrag.

Overigens vraag ik me wel af waarom je je prijstechnisch in de 6 tot 7K begeeft en dan lage kilometers; voor hetzelfde geld kan je ook een Spacestar uit 2015+ of een 108 uit 2016+ krijgen. Ik zeg niet dat leeftijd dan belangrijker is maar voor elk argument is wel iets te plussen / minnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Met zoveel kilometers en dan niet Cruise Control als optie noteren wat je zou willen hebben? Zeker voor comfort.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou niet naar dit segment kijken. Ik zou het niet vertrouwen en van stilstaan slijten auto’s ook.

Is er niet een iets nieuwere auto te koop met iets meer/logischere KM?

[ Voor 36% gewijzigd door Sethro op 15-12-2021 12:58 ]

• Suncruiser
Het punt is ook dat ik veel kilomters moet rijden de komende jaren, vandaar dat ik naar een wat lagere km stand aan het kijken ben. Of ben ik dan verkeerd bezig?

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:00

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Met de huidige benzine en dieselprijzen en het feit dat dieselwagens tegenwoordig eerder goedkoper dan duurder zijn zit je met 30k per jaar denk ik ruim boven het kantelpunt. En een goede common rail of TDI motor gaat langer mee dan een benzine motor en heeft minder onderhoud nodig. Dan maakt de kilometerstand ook minder uit.

Ik zou als ik in jouw schoenen zou staan zeker eens kijken naar een zuinige diesel. En ook als er 180k op de teller staat kun je er nog jaren mee vooruit. Ik rij al jaren een Skoda 1.2 TDI met momenteel bijna 400k op de teller, is motorisch niet kapot te krijgen en ik rij zo'n 50k per jaar.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• MAX3400

MAX3400

Suncruiser schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:16:
Het punt is ook dat ik veel kilomters moet rijden de komende jaren, vandaar dat ik naar een wat lagere km stand aan het kijken ben. Of ben ik dan verkeerd bezig?
Geen idee?

30K per jaar is bij het ene merk 1 beurt per jaar, bij het andere merk anderhalve beurt. Daar heb je een (vastgesteld) kostenplaatje van dus dat is een ingecalculeerd gegeven.

Hoe lang wil je met je auto doen? Nog 2 jaar? Nog 6 jaar? Weer 10 jaar? Oftewel, waarom denk je dat een auto niet 60K / 180K of 300K erbij kan draaien op de teller? En dus (wel/niet) waarom zoek je een auto met zo min mogelijk kilometers?

Maar draai het eens om; pak in Autotrader of een andere site eens een auto met kilometerstand 60K tot 80K. En met budget tot 7K. Komt heel wat nieuwers (bouwjaar) of groters (comfort / gewicht) in beeld dan een Fiesta van bijna 12 jaar oud. En het enige wat ik je laat doen is 1 jaar "eigen" kilometers alvast optellen bij een andere auto.

En de laatste vraag, voor jezelf; als je na X jaar weet dat je je auto weg kan/gaat doen, kan je in dezelfde tijd dan bijsparen voor een andere auto? Waarom vraag ik dat; op basis van je huidige startpost (en ongetwijfeld allerlei factoren), wist je 10 jaar geleden al dat je ooit een andere auto moest gaan kopen; daar dan "gemiddeld" 50 Euro per maand voor gespaard te hebben, is best laag.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:47

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DexterDee schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:22:
Met de huidige benzine en dieselprijzen en het feit dat dieselwagens tegenwoordig eerder goedkoper dan duurder zijn zit je met 30k per jaar denk ik ruim boven het kantelpunt. En een goede common rail of TDI motor gaat langer mee dan een benzine motor en heeft minder onderhoud nodig. Dan maakt de kilometerstand ook minder uit.

Ik zou als ik in jouw schoenen zou staan zeker eens kijken naar een zuinige diesel. En ook als er 180k op de teller staat kun je er nog jaren mee vooruit. Ik rij al jaren een Skoda 1.2 TDI met momenteel bijna 400k op de teller, is motorisch niet kapot te krijgen en ik rij zo'n 50k per jaar.
De 1.2TDI adviseren? Ik heb zo'n koffiemolen gehad en werkelijk alles wat er kapot aan kon gaan ging stuk. Moderne diesels hebben met alle emissie vereisten zeer zeker geen langere levensduur dan een benzine, daarnaast komt er vaak duur onderhoud om de hoek. Dan heb ik het niet eens over externe invloeden zoals wegenbelasting, rekeningrijden en lokale regelgeving.

Wel je met 30k goedkoop rijden dan is moet je eigenlijk gewoon voor een Toyota HSD gaan, lage gebruikskosten en ongeveer de benchmark qua betrouwbaarheid.

Als ik TS was zou ik juist kijken naar jonge occasions met veel kilometers en sluitend onderhoud, deze hebben zeer veel snelweg km's, en een enorme afschrijving achter de rug. Daarnaast zitten ze vaak beter in de spullen (denk ook aan infotainment)

Edit: zie dat het budget beperkt is, ik zou voor zoiets gaan:
https://www.autowereld.nl...ive-35977213/details.html

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 15-12-2021 13:41 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11 13:11

MrG

Toyota is de meest betrouwbare auto die er is. Je kunt je er helemaal in verdiepen en mijn uitspraak zal vast weerlegt worden door mensen die zeggen "mijn buurman had een toyota, alleen maar ellende!" en meer van dat.
Ik zou het zelf nooit gaan rijden maar betrouwbaar is het zeker weten.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 18:22
Met 30k per jaar zou ik lachend gaan dieselen.

@Suncruiser kijk eens naar een Citroën DS3 e-HDi. Zijn er veel van te vinden binnen je budget, meestal redelijk goed uitgerust, behoorlijk comfortabel voor een B-segmenter, betrouwbaar en lekker zuinig. Ik rij gemiddeld 1:21 met de mijne en dat zijn bijna alleen maar snelwegkilometers.

Zoiets: https://www.autoscout24.n...ent=true&cldtsrc=listPage

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 13:05

Neus

www.zenaconsult.com

Maar wel 140K op de teller... Terwijl die Yaris er maar 15K heeft. Dat scheelt ook.

Ik zou zelf voor de Yaris gaan, betrouwbare dozen.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Knul
Neus schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:54:
[...]

Maar wel 140K op de teller... Terwijl die Yaris er maar 15K heeft. Dat scheelt ook.

Ik zou zelf voor de Yaris gaan, betrouwbare dozen.
Ja, die Yaris staat binnen drie jaar op een ton. Dan betaal je nu extra veel voor een auto met weinig km's, terwijl je zelf behoorlijk doorrijdt.

Bovendien: de Yaris is ook al 11 jaar oud, slijtageonderdelen slijten niet alleen van rijden maar ook van stilstand (riemen, rubbers, e.d.).

Even een hele grove berekening, waarbij ik er van uit ga dat de benzineauto 1:18 doet. Daar moet je met de eerdergenoemde Yaris en Fiesta behoorlijk je best voor doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtVbn7-705-MOR-JV_WVrrGKNKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oc6BJQEm7Fl5HTypuCrn40UT.png?f=user_large

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-11 23:20
Bij 30.000km'ers per jaar zou ik zelf eerder een klasse verder gaan kijken in het C-segment, al is de Fiesta best 'volwassen' in het B-segment en kan je daar prima veel (lange) stukken heerlijk in rijden. De Toyota heeft wel heel weinig kilometer gereden en mogelijk veel stilgestaan of alleen kleine stukken gereden, wat niet bevoordelijk is.

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-12 08:22
Knul schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:49:
Met 30k per jaar zou ik lachend gaan dieselen.

@Suncruiser kijk eens naar een Citroën DS3 e-HDi. Zijn er veel van te vinden binnen je budget, meestal redelijk goed uitgerust, behoorlijk comfortabel voor een B-segmenter, betrouwbaar en lekker zuinig. Ik rij gemiddeld 1:21 met de mijne en dat zijn bijna alleen maar snelwegkilometers.

Zoiets: https://www.autoscout24.n...ent=true&cldtsrc=listPage
Ik weet niet wat een benzine DS3 verbruikt, maar mijn Seat Leon 1.0 (C-segment) doet met 70% snelwegkilometers met de huidige E10 benzine ook 1:20. Laten we dat dan dus maar even aanhouden voor de kleinere DS3.

30.000 kilometer / 21 = 1428 liter diesel (* 1.60 per liter = 2284 EUR)
30.000 kilometer / 20 = 1500 liter benzine (* 1.90 per liter = 2850 EUR)

Wegenbelasting van de gelinkte DS3 = 1060 KG = 279 EUR per 3 maanden (Utrecht)
Wegenbelasting van een benzine DS3 = 1045 KG = 100 EUR per 3 maanden (Utrecht)

Kosten per jaar:
4* 279 = 1117 + 2284 = 3400 voor de diesel
4* 100 = 400 + 2850 = 3250 voor de benzine

Er is vast e.e.a. af te dingen op deze berekeningen, maar met 30k per jaar blind diesel adviseren is al een poosje niet meer verstandig.

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-12 11:48
Uiteindelijk zou je gewoon kunnen beslissen op basis van welke het lekkerste rijdt naar je gevoel..

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:48

EiT

De Fiesta heb je ook in een 1.6 Diesel. Als je dan een Titanium uit 2013 o.i.d. pakt dan heb je een complete auto.

Wegenbelasting is ongeveer 75 euro per maand, verbruik 1:15 (bij rijstijl van mijn vrouw)

Wij hebben ook dit type en gaat nu bijna de 200k aantikken.

Ik weet je lengte niet, maar let goed op of je comfortabel zit en of je genoeg ruimte hebt. Niets zo vervelend als klem zitten in een auto. Ook met 30k km per jaar zou ik iets minder oud kopen en je minder blind staren op de km stand.

Auto uit 2010 met 15k km heeft veel te veel stil gestaan, dat is 1250km per jaar.

Edit: en koop een auto met +/- 100pk en niet een 65pk versie, anders ben je 5 min bezig een vrachtwagen in te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door EiT op 15-12-2021 14:13 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Knul
matk89 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:02:
[...]

Ik weet niet wat een benzine DS3 verbruikt, maar mijn Seat Leon 1.0 (C-segment) doet met 70% snelwegkilometers met de huidige E10 benzine ook 1:20. Laten we dat dan dus maar even aanhouden voor de kleinere DS3.
Het laatste decennia zijn flinke stappen gezet in het verbruik van benzinemotoren. Met het budget van @Suncruiser koop je echter geen moderne mild-hybrid, maar een B/C-segmenter uit de begin jaren '10. Een verbruik van 1:15 is dan heel normaal.

Een Yaris van 2010-2012 verbruikt gemiddeld 5.85l/100km (bron)

Een Fiësta doet 6,86l/100km, bron

DS3 doet 7,2l/100km, bron

Dat is dus heel wat meer dan in mijn rekenvoorbeeld en ook heel wat meer dan jouw Leon.

@EiT 1:15 met een diesel is wel erg pittig, zelfs met continu 150 heb ik nog niet slechter dan 1:17 gehaald met de DS3, en die heeft dezelfde motor als de Fiësta.

[ Voor 5% gewijzigd door Knul op 15-12-2021 14:13 ]

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Suncruiser schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:02:

1. Toyota yaris uit 2010, 15.000 km gereden, bekende en betrouwbare garage, voor €6000 incl bovag garantie.
2. Ford Fiesta uit 2010, 50.000 km gereden, onbekende garage (wel goede reviews), voor €6145 incl bovag garantie.
Kun je niet de advertenties linken?
1. Een Yaris die meer stilgestaan heeft dan gereden zou ik zoiezo afraden. 'Van een oud omaatje geweest' is geen voordeel.
2. Fiesta met 5000km per jaar... randgevalletje om dezelfde reden wat mij betreft.

1&2: Ben ik de enige die 6k relatief veel vind voor 10j oude kleine autootjes? Ik heb het idee dat de lage km-stand hier in je nadeel werken en voor een onevenredig hoge prijs zorgen.

PVO

• EiT

EiT

@Knul Mijn vrouw kan niet rijden, denk dat 1:17-1:18 wel te halen moet zijn

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
S0epkip schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:15:
[...]

Kun je niet de advertenties linken?
1. Een Yaris die meer stilgestaan heeft dan gereden zou ik zoiezo afraden. 'Van een oud omaatje geweest' is geen voordeel.
2. Fiesta met 5000km per jaar... randgevalletje om dezelfde reden wat mij betreft.

1&2: Ben ik de enige die 6k relatief veel vind voor 10j oude kleine autootjes? Ik heb het idee dat de lage km-stand hier in je nadeel werken en voor een onevenredig hoge prijs zorgen.
Suncruiser schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:13:
[...]

[...]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-12 10:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

15.000 km in 10 jaar, van een oudere man geweest... oftewel die heeft alleen hele korte ritjes van en naar de supermarkt gereden waarschijnlijk en is dus nooit goed warm gereden. Mooi links laten liggen, daar krijg je onherroepelijk problemen mee (eerder vroeger dan later).

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:30
Icephase schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:27:
15.000 km in 10 jaar, van een oudere man geweest... oftewel die heeft alleen hele korte ritjes van en naar de supermarkt gereden waarschijnlijk en is dus nooit goed warm gereden. Mooi links laten liggen, daar krijg je onherroepelijk problemen mee (eerder vroeger dan later).
Ben het niet helemaal met je oneens maar ook niet met je eens: je weet het niet. Je weet wel dat lang stil staan in ieder geval een wissel trekt op uitdrogen van rubbers etc, maar stond ie binnen of buiten?

Ik verwacht sowieso bij auto's van 10-12 jaar oud met deze km-stand problemen met remmerij (dat roest harder dan dat het slijt), diverse rubbers en slangen en wellicht corrosie in het uitlaatsysteem (hoor je niet zo vaak meer, maar bij korte ritjes blijft er veel water in je uitlaat staan en dat roest).

Probleem is dat TS dit soort opties en dit budget heeft - ik zou zelf bij zoveel km/jaar ook goed in de gaten houden dat ik het onderhoud kan hebben. Als de Toyota van een bevriende garage is dan is mijn uiteindelijke advies: wel daar kopen, maar wellicht niet die auto?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
EiT schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:08:
De Fiesta heb je ook in een 1.6 Diesel. Als je dan een Titanium uit 2013 o.i.d. pakt dan heb je een complete auto.

Wegenbelasting is ongeveer 75 euro per maand, verbruik 1:15 (bij rijstijl van mijn vrouw)

Wij hebben ook dit type en gaat nu bijna de 200k aantikken.

Ik weet je lengte niet, maar let goed op of je comfortabel zit en of je genoeg ruimte hebt. Niets zo vervelend als klem zitten in een auto. Ook met 30k km per jaar zou ik iets minder oud kopen en je minder blind staren op de km stand.

Auto uit 2010 met 15k km heeft veel te veel stil gestaan, dat is 1250km per jaar.

Edit: en koop een auto met +/- 100pk en niet een 65pk versie, anders ben je 5 min bezig een vrachtwagen in te halen.
Zelf een Fiësta Econetic Titanium uit 2012 gehad. Heb er 8,5 jaar lang met veel plezier in gereden, van 0 tot 140kkm geen groot onderhoud nodig gehad. Enige nadeel is de 5-bak waardoor je op de snelweg onnodig hoog in de toeren zit. Ik haalde overigens 1:18 inclusief veel korte (20km) ritten. Die 1.6 diesel is lekker volwassen voor zo'n kleine auto.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:00

DexterDee

I doubt, therefore I might be

revolution-nl schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:30:
De 1.2TDI adviseren? Ik heb zo'n koffiemolen gehad en werkelijk alles wat er kapot aan kon gaan ging stuk. Moderne diesels hebben met alle emissie vereisten zeer zeker geen langere levensduur dan een benzine, daarnaast komt er vaak duur onderhoud om de hoek. Dan heb ik het niet eens over externe invloeden zoals wegenbelasting, rekeningrijden en lokale regelgeving.
Mijn aanbeveling is diesel, niet specifiek de 1.2TDI die ik zelf heb. De eco sjoemeldiesels van 8-15 jaar terug hebben inderdaad niet een beste reputatie. Vandaar dat ik ook een CDI of HDI aanraad.

Ik rij zelf mijn hele leven voornamelijk diesel (sinds '99) en qua emissie vereisten zijn de EGR kleppen en het roetfilter tegenwoordig de grootste boosdoeners. Duur onderhoud op diesels is een hardnekkig misverstand. Een goede dieselmotor met een long-life onderhoudsinterval hoeft maar elke 30k een beurt te hebben en een aantal slijtage onderdelen zoals bougies bestaan niet bij een dieselmotor.

Wegenbelasting is met een diesel véél duurder, dat klopt absoluut. Maar daarentegen is 1 liter diesel wel bijna 50 cent goedkoper dan een liter benzine. Met 30k per jaar bespaar je hier dus veel en veel meer dan de extra kosten in de wegenbelasting. Ook omdat een diesel veel zuiniger is, 1 op 25 is makkelijk haalbaar. Een moderne dieselauto stoot minder CO2 uit dan een benzine auto, dus rekeningrijden zal voor een dieselaar eerder goedkoper dan duurder worden. En als je minimaal een euro5 diesel koopt, kun je zeker nog 10 jaar in binnensteden en parkeergarages.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een Excelletje maken met alle kosten!

Met 30k km's per jaar is onderhoud & brandstof een fikse post. €6000 klinkt als veel geld, maar in 3 jaar tijd geef je het dubbele uit aan de andere kosten.
Maak niet de fout door teveel naar de aanschaf te kijken. 10% meer brandstof verbruik kost je meer dan 10% hogere aanschafprijs.

Online is genoeg te vinden over realistisch onderhoud & verbruik per type.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
DexterDee schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:40:
[...]

Ik rij zelf mijn hele leven voornamelijk diesel (sinds '99) en qua emissie vereisten zijn de EGR kleppen en het roetfilter tegenwoordig de grootste boosdoeners. Duur onderhoud op diesels is een hardnekkig misverstand. Een goede dieselmotor met een long-life onderhoudsinterval hoeft maar elke 30k een beurt te hebben en een aantal slijtage onderdelen zoals bougies bestaan niet bij een dieselmotor.
Bougies lijkt me nou niet een groot nadeel van een benzinemotor?
En je hebt bij een diesel toch nog steeds gloeipluggen (met langere service life, maar veel hogere stroom)?
Daarbij heeft een diesel it.t. een benzine-auto inderdaad dingen zoals roetfilter.
Dus of een dieselmotor nu echt minder slijtage-delen heeft, durf ik eigenlijk niet zo te stellen.
Wel is een diesel vaak ingericht op langere service-intervallen, maar dus ook op langere ritten.

PVO

• Suncruiser
https://www.haaimahylkema...-airco-weinig-kilometers/

Bij de advertiente hierboven moet je ongeveer €800 optellen ivm de bovag garantie enzo.

Die van de toyota kan ik niet linken omdat die niet online staat.

Allen, heeeeel erg bedankt voor de antwoorden tot zover. Dat helpt onwijs veel!

De reden voor een lage km stand is dat ik gewoon voor de komende jaren klaar wil zijn en niet continu kosten eraan wil hebben. Maaar door jullie reacties begin ik daar toch wel over te twijfelen haha...

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:19
Suncruiser schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:14:De reden voor een lage km stand is dat ik gewoon voor de komende jaren klaar wil zijn en niet continu kosten eraan wil hebben. Maaar door jullie reacties begin ik daar toch wel over te twijfelen haha...
Al kun je er absoluut geen garanties aan hangen: Maar in de regel heb je dan meer aan een wat jongere auto met een iets hogere kilometerstand.

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-11 13:54
Een motor met 15.000km kan meer slijtage hebben dan eentje met 150.000km. Een motor ziet het meeste af als hij koud is. Dus als de auto van een oud vrouwtje was die enkel naar de bakker om de hoek ging, dan heeft deze motor door het weinige gebruik en vele korte afstanden veel afgezien.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Suncruiser schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:14:
De reden voor een lage km stand is dat ik gewoon voor de komende jaren klaar wil zijn en niet continu kosten eraan wil hebben.
Ik zou zeggen, pak de betrouwbaarheidsstatistieken er eens bij en kijk hoe Toyota en Ford scoren.

[ Voor 14% gewijzigd door TMDC op 15-12-2021 16:17 ]

• Suncruiser
De betrouwbaarheid spreekt wel in Toyota's voordeel, je leest inderdaad overal dat ze niet kapot te krijgen zijn.

Maar die Fiesta is denk ik wel comfortabeler. Wat denken jullie?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Suncruiser schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:35:
De betrouwbaarheid spreekt wel in Toyota's voordeel, je leest inderdaad overal dat ze niet kapot te krijgen zijn.

Het comfort kun je nu al van genieten, de verwachte betrouwbaarheid van de Toyota moet je nog maar zien of dat zich gaat realiseren. Er is altijd een kans dat de Ford lekker blijft doortuffen terwijl de Toyota je langs de kant laat staan.

Ik zou me niet blindstaren op statistieken omtrent betrouwbaarheid, en daarvoor goed zittende stoelen laten staan. Je moet er zelf ook in zitten, en hoe gaat het dan met jou na een lange rit?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Knul
Suncruiser schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:35:

Die Fiesta is een kaal hok zonder cruise control. Lekker laten staan.

Zie nu pas dat het de 60pk variant is. Correctie: kaal, niet vooruit te branden hok.

[ Voor 10% gewijzigd door Knul op 15-12-2021 16:41 ]

• EiT

EiT

Die Fiesta is een trend volgens mij, laten staan. Ford koop je omdat ze veel opties hebben. Trend is een kaal model, zoek een Titanium.

Trend heeft geen eens een regen sensor.
Titanium heeft alle basis opties zoals cruisecontrol, armsteun, regen sensor, (veroudere) navigatie, climate control misschien al zelfs al keyless entry en voorruit verwarming.

Verwijderd

Waarom zo oude auto kopen?
Zo oude auto met zo lage km stand vind zelf ook niet heel fijn klinkt.

Je kijkt nu naar een auto van 11 jaar oud voor zeg maar 6k. Hoe lang verwacht je dat een auto mee gaat? 15 jaar?
Zit je met een afschrijving van 1,5k per jaar.
Stel dat je voor 6 jaar jonger auto gaat kijken, dan kan die auto 15k kosten en dan zit je op de zelfde afschrijving per jaar. Echter kosten die 6 jaar jongere autos geen 15k in de klasse waarin jij zoekt ;)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 08:52

DaWaN

'r you wicked ??

EiT schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:17:
@Knul Mijn vrouw kan niet rijden, denk dat 1:17-1:18 wel te halen moet zijn
Mijn ouders doen 1:22 gemiddeld met een C3 eHDI en zelfs met mijn loden rechtervoet haalt dat ding nog 1:20.

Maar even terugkomen op de TS: ik zou even verder kijken.
Als je comfort belangrijk vind zou ik zeker eens proef rijden in een C-segment auto.
Auris hybride om maar iets te noemen.
Niet te veel aantrekken van kilometerstand, de staat, het onderhoud en de historie zijn belangrijker.
Een auto van +/- 5 jaar oud met 150.000 km op klok kan nog prima 5 jaar en 100.000km extra mee, mits deze goed onderhouden is.
Een auto die in 10 jaar maar 15.000 km gereden heb kan leuk zijn als het een speciaal model is, maar daar kun je meer leeftijd gerelateerde problemen mee verwachten dan een auto waar meer mee gereden is.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Suncruiser
Ik zit helaas niet in de financiele positie om meer dan 7k uit te geven, eigenlijk niet meer dan 6k.

Verder rijd ik 30.000km per jaar en moet die auto een paar jaar meegaan. Ik wil niet over 3 of 4 jaar weer een auto moeten kopen. Vandaar dat ik naar een lage km stand keek.

Ik ga morgen een proefrit maken met de Fiesta.
Naar veel aandringen is de prijs met €600 gezakt, dus dat scheelt weer.

Op de site van viabovag kom ik op een inruilwaarde van €3500 uit, terwijl ik de auto voor €5500 kan overnemen. Ik krijg daarvoor wel een APK all in, als er iets vervangen moet worden wordt dat gedaan, een onderhoudsbeurt en 6 maanden garantie.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb zelf de laatste generatie Starlet van nét voor de Yaris en ja, na jaren heb je inderdaad droge rubbertjes enzo, maar ze blijven betrouwbaar. De Toyota garage blijft dat ook benadrukken, de Starlet en Yaris zijn de minst probleemgevende auto's die ze kennen. Zelfs al moet je daar wat achterstallig onderhoud aanpakken (homokineetrubbers, raamrubbers etc etc) zijn het goedkope auto's om te blijven rijden. Ook de onderdelen zijn betaalbaar (meestal) en je krijgt leeftijdskorting bij onderhoud. Ik kan je wat dat betreft niks over Ford vertellen want geen ervaring mee.

Maar comfort... beiden blinken daar niet in uit en vooral de stoelen zijn ruk. Ik zou wat stoel betreft zeker een Fiesta boven een Yaris verkiezen als het daarom ging. Ter vergelijking: ik rij al dik 3 jaar in een Dacia en zelfs die stoelen zitten lekkerder/beter (en geven me geen gedoe bij een langere rit) en daar rijden we 20-25k per jaar mee. Je kan altijd nog een nieuwe/betere stoel in de Yaris laten zetten natuurlijk.

Voor dat bedrag kun je overigens ook (maar dat is niet voor iedereen een populaire mening danwel keuze) een Dacia met weinig kilometers krijgen, een Sandero bijvoorbeeld. In mijn bescheiden beleving net zo betrouwbaar als de Yaris :).

• MAX3400

MAX3400

Suncruiser schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:03:

Op de site van viabovag kom ik op een inruilwaarde van €3500 uit, terwijl ik de auto voor €5500 kan overnemen.
Leuk dat die site dat berekend maar geeft de verkoper jou dat ook?

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Het is niet dat je per se uit deze 2 auto's móet kiezen, he ;) Je kan ook nog even verder kijken.
Je moet er vooral zelf een goed gevoel bij hebben. Soms is het ook een beetje mazzel hebben.

Ik kan wel zeggen dat mijn laatste auto's ook met lage kilometerstand zijn (aangeschaft rond 20k) en dat is mij goed bevallen. Bij eerdere auto's met kilometerstand tussen 80k en 150k heb je toch vaker grotere of duurdere reparaties en/of onderhoud.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 15:28
Suncruiser schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:03:
Ik zit helaas niet in de financiele positie om meer dan 7k uit te geven, eigenlijk niet meer dan 6k.

Verder rijd ik 30.000km per jaar en moet die auto een paar jaar meegaan. Ik wil niet over 3 of 4 jaar weer een auto moeten kopen. Vandaar dat ik naar een lage km stand keek.

Ik ga morgen een proefrit maken met de Fiesta.
Naar veel aandringen is de prijs met €600 gezakt, dus dat scheelt weer.

Op de site van viabovag kom ik op een inruilwaarde van €3500 uit, terwijl ik de auto voor €5500 kan overnemen. Ik krijg daarvoor wel een APK all in, als er iets vervangen moet worden wordt dat gedaan, een onderhoudsbeurt en 6 maanden garantie.
Als ik jou was zou ik er goed over na denken en je niet blind staren op deze 2 auto's. KM stand zegt ook niet alles en mijn ervaring is juist hoe lager de km stand bij een wat oudere auto hoe meer problemen je er mee hebt.

Ik heb wel al 15 auto's gehad ondertussen en vroeger kocht ik ook altijd de wagen met de minste km's die er te koop was maar ik had altijd problemen met die auto's en dit waren BMW's en 1 Audi wat toch premium merken zijn. Tegenwoordig koop ik liever een auto van 5 jaar oud met 120k-150k op de teller dan een wagen van 8-10 jaar oud met 50k op de teller

Check ook bij het RDW hoeveel eigenaren de auto heeft gehad dit zegt meestal ook wel veel want als die heel veel eigenaren heeft gehad is er waarschijnlijk iets mis mee. Op autotrack zie je ook een carfax rapport en zie je precies wanneer die van eigenaar is veranderd en hoe lang iemand hem heeft gehad. Als iemand de auto na 1 jaar alweer verkocht heeft gaan bij mij al alarmbellen af om uit de buurt te blijven van die auto.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Knul
Het lijkt erop dat @Suncruiser alle adviezen negeert en alsnog voor de Fiesta gaat.

Zie je wel vaker met dit soort topics helaas.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:23
Wat betreft die PSA diesels (dus ook bij Ford en Volvo), kijk of het de oude 16V motor is of de nieuwere 8V. De 16V wordt niet heel leuk oud, de 8V is betrouwbaar.
Bij de 16V vaak gezeik met injectoren en het emissie systeem, waarbij een verouderd roetfilter je olie aanlengt met diesel.

• Suncruiser
Wederom bedankt allemaal voor de adviezen. Ik ben wezen kijken bij de Ford Fiesta, maar het is hem toch niet geworden. Ondanks dat de auto goed reed en comfortabel zat, waren er toch wat dingen die niet klopten. Met jullie adviezen in mijn achterhoofd heb ik er vanaf gezien.

Er zat ook een onverklarbare moer/bout in de zijkant/onderkant van de auto.

Ik zal naar wat jongere auto's kijlken met meer km's zoals hier geopperd. De zoektocht gaat verder:)

Ik ben blij met forum, bedankt allen!
Pagina: 1