verwachte levensduur van wieltjes onder schuifpui

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Wij hebben in 2012 een Gayko kunststof schuifpui laten plaatsen. Negen jaar later bonkt de schuifpui bij het openen en sluiten. Volgens de installateur zijn de wieltjes afgevlakt. Negen jaar zou wel wat aan de snelle kant zijn, maar dit valt onder normale slijtage en daarmee niet onder garantie. Reparatie kan, maar kost 500-600 euro.

Gevoelsmatig had ik meer verwacht van een A-merk schuifpui, maar ik heb geen idee of dat realistisch is. Weet iemand wat je qua levensduur van dit soort wieltjes mag verwachten? En of het dus zin heeft om alsnog om reparatie onder garantie te verzoeken?

Voor de zekerheid: ik ben hier voor een reality check, niet om iets of iemand te beschuldigen :)

Beste antwoord (via JME op 15-12-2021 12:29)

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een met bovenstaande reacties. Het is een beetje zuur geld, maar ik denk niet dat het onrealistisch is.
9 jaar is aan de snelle kant maar als die wieltjes eenmaal niet meer draaien gaat het hard.

2 monteurs die er 4 uur mee bezig zijn + voorrijkosten + materiaalkosten = al snel 500 à 600 euro.

Persoonlijk zou ik minstens even kijken of het zelf te doen is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Lijkt me sterk afhankelijk van de oorzaak.

Bij afgevlakte wielen zou ik als eerste denken dat ze niet konden draaien. Dat kan zijn omdat de lagers vastgelopen zijn, of dat er vuil opgehoopt is bij de wielen.

Als je de wielen dan over de rail sleept, dan slijten ze wel af.

IANAL, maar de rail vrij houden van vuil en obstakels lijkt me iets dat hoort bij regulier "onderhoud"

Vind 5-600 euro voor een setje wielen wel heel veel trouwens. Lijkt me een onderdeel dat redelijkerwijs kan verslijten in de levensduur van een schuifpui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:55

PB-powell

Mr. Laziness

Ik ken het merk niet, maar bij een schuifpui en de wielen zijn natuurlijk wel een aantal zaken van invloed op de slijtage: hoe zwaar is de pui, hoe vaak is deze open/dicht gegaan, zit er veel stof/zand/vuil in de goot.
Het klinkt niet heel gek dat zoiets een keer slijt, qua kosten snap ik dat niet voor een paar tientjes kan. Maar 5-600 klinkt wat veel. Misschien proberen een korting te regelen?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:24
timberleek schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:01:
Vind 5-600 euro voor een setje wielen wel heel veel trouwens. Lijkt me een onderdeel dat redelijkerwijs kan verslijten in de levensduur van een schuifpui.
Ik vermoed dat die wieltjes een paar tientjes kosten (redelijke prijs m.i.), maar dat voor het vervangen je de halve pui uit elkaar moet halen om er onder bij te kunnen komen. Hoeveel tijd dat precies kost weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat zelfs als je er bedreven in bent het toch best eventjes kost om het uit elkaar te halen, wieltjes te vervangen, en weer in elkaar te zetten.

Wat dat betreft is die prijs denk ik niet eens zo heel gek.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een met bovenstaande reacties. Het is een beetje zuur geld, maar ik denk niet dat het onrealistisch is.
9 jaar is aan de snelle kant maar als die wieltjes eenmaal niet meer draaien gaat het hard.

2 monteurs die er 4 uur mee bezig zijn + voorrijkosten + materiaalkosten = al snel 500 à 600 euro.

Persoonlijk zou ik minstens even kijken of het zelf te doen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
OK, bedankt voor alle snelle reacties! Kennelijk waren mijn verwachtingen wat aan de hoge kant :)
Voor de geïnteresseerden: de wieltjes (zgn. loopwagenset) moeten liefst 235 euro kosten. Daar komt dan nog 2 uur werk voor 2 man plus voorrijkosten bij. Het voelt nog steeds erg ruim allemaal, maar dat ik het niet onder garantie mag verwachten is me nu duidelijk. Thanx!

PS: ik heb er maar eentje als "beste antwoord" gemarkeerd, maar jullie worden natuurlijk allemaal bedankt _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door JME op 15-12-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:43
Controleer ook de strip waar de wieltjes overheen lopen.Anders hobbelt hij nog als je de wieltjes vervangt en de strip zelf niet vlak is. Vervangen van alleen de wieltjes is geen rocket science. Deur eruit pakken, plat leggen wielsetjes eruit schroeven en nieuwe er weer in. Dat kun je ook zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:35

Vliegvlug

Flight Simple

@JME Ik ken het merk niet maar heb zelf een GU hefschuifpui van 30+ jaar oud die nog gewoon rolt dus in dat opzicht vind ik 9 jaar wel kort eigenlijk.

Als jij ook een hefschuifpui hebt is het zelf vervangen niet zo heel moeilijk.
De pui zelf zit maar met 2 schroeven bovenaan vast en als die los zijn kan je de pui er gewoon uittillen.

Vraagt even wat spierkracht met een paar man en een stabiele plek om de pui horizontaal neer te leggen maar vervanging is dan vrij makkelijk.

Zie op deze pagina de filmpjes onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JME schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:54:
Wij hebben in 2012 een Gayko kunststof schuifpui laten plaatsen. Negen jaar later bonkt de schuifpui bij het openen en sluiten. Volgens de installateur zijn de wieltjes afgevlakt. Negen jaar zou wel wat aan de snelle kant zijn, maar dit valt onder normale slijtage en daarmee niet onder garantie. Reparatie kan, maar kost 500-600 euro.

Gevoelsmatig had ik meer verwacht van een A-merk schuifpui, maar ik heb geen idee of dat realistisch is. Weet iemand wat je qua levensduur van dit soort wieltjes mag verwachten? En of het dus zin heeft om alsnog om reparatie onder garantie te verzoeken?

Voor de zekerheid: ik ben hier voor een reality check, niet om iets of iemand te beschuldigen :)
Al op de site gekeken van het besproken merk, wat je ongeveer mag verwachten ?
https://www.gayko.nl/over-gayko/service/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1