Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Deze week doet zich een raar iets voor bij mijn jaarlijkse beoordeling die later deze week plaats vind en was wel benieuwd of andere dit ook wel is hebben mee gemaakt.

Mijn leidinggevende doet normaal mijn beoordeling (was ik al mijn leven gewend ben van elke werkgever) Dit jaar echter word ik niet door mijn leidinggevende beoordeeld maar door iemand anders binnen het bedrijf waar ik wat taken voor heb gedaan. In verhouding over het jaar van 12 maanden werk denk ik dat 2-3 maanden naar hem zijn gegaan wegens personeels tekort. Toen ik er navraag deed bij mijn leidinggevende of er een speciale reden was dat dit gebeurde kreeg ik een flinke lap tekst met uitleg.(zal jullie die besparen maar opsommen)
Hij doet het jaar in en jaar uit voor mij en op deze manier komt er een frisse blik op en kan ik meer leren, en doordat hij nu leiding geeft over meer afdelingen heeft hij het te druk om iedereen zijn beoordeling te doen.

Mijn probleem hierin is meerdere punten
1) Ik ben buiten mijn taken pakket gegaan om te helpen met projecten wegens personeelstekort, heb hier geen probleem mee ik help graag maar deze persoon heeft 0 idee hoe ik mijn andere taken heb uitgevoerd al die communicatie ging via leidinggevende
2) Afgelopen jaar heb ik meerdere gesprekken gehad met leidinggevende dat hij over IT gaat maar
A ) 0 verstand heeft van IT maar wel alle eindbeslissingen wil maken die meestal op basis van horen en zeggen partners in plaats mijn ervaring
B ) zo goed als nooit tijd voor me heeft (goed voorbeeld hierin is de weekstart om de taken van de week door te nemen word vaak afgekort omdat hij andere meetings plant)

Ik heb echt geen idee hoe ik met deze situatie om moet gaan en sta ook redelijk perplex van het geheel, Ben de enige ITer die dit bedrijf heeft en dus ook niet echt een team waarmee ik dit kan bespreken.
Ik zie ook niet in hoe ik met deze persoon ooit een planning en afspraken kan maken omtrent loon, studie en aanpak voor IT. Los van dit alles is alleen HR en leidinggevende op de hoogte van mijn medische problemen die zich dit jaar hebben voor gedaan (goed aardige tumor verwijderen) die flinke impact heeft gemaakt op werkuren/prestaties tijdens herstel en eventuele vervolg procedures die aankomend jaar gaan komen.

Hebben jullie ooit zoiets mee gemaakt en/of hoe zouden jullie met deze situatie omgaan?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:31

Rmg

HADES2001 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:17:

Hebben jullie ooit zoiets mee gemaakt en/of hoe zouden jullie met deze situatie omgaan?
Je hebt een beoordeling van een manager die een maand of 2-3 omhoog zat en jou nodig had.

Geen idee wat jouw functie inhoud, wat je studieplan inhoud en wat je looneisen (horen te) zijn.

Das toch beste situatie ooit?

En manager die jou nodig had dus zich al uit de brand geholpen voelde.

En je bent nu compleet vrij om zelf met een algehele planning te komen, studieplan en functieinhoud en je hoeft dat maar te verantwoorden naar iemand die maar half weet wat het inhoud.

Mooi gebruik van maken. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HADES2001 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:17:

Zo'n specifieke situatie nooit meegemaakt maar genoeg situaties waarbij beoordelingen werden gedaan door mensen die dat eigenlijk niet zouden moeten doen.
Voorbeelden varieren van die leidinggevende waar je weliswaar voor werkt maar die je maar 1x in de week een uurtje ziet (want die zit op andere locatie), die manager die het net van zijn voorganger heeft overgenomen zodat hij jou nog nauwelijks kent, en die manager die het zo druk heeft dat ie de beoordelingen maar delegeert aan iemand die niks van jou weet, en zelfs een keer een overspannen manager die al maanden in de ziektewet zat maar in december toch even terug kwam om de beoordelingen te doen (en bijna het hele team kreeg een slechte beoordeling).

Soms pakt dat goed uit, heb wel eens een hele positieve beoordeling gekregen van een manager die nauwelijks wist wat ik eigenlijk deed (en dat ook toegaf), maar meestal is het slecht.

Ik geloof niet dat je daar op voorhand veel aan kunt doen behalve bij jouw eigen leidinggevende aangeven dat je dit vervelend vindt en beoordeelt wil worden door iemand die jou goed kent. En achteraf klagen bij HR als de beoordeling dit jaar een stuk negatiever uitpakt dan voorgaande jaren of wanneer de beoordeling echt objectief niet klopt (je wordt bijvoorbeeld negatief afgerekend op zaken waar helemaal geen afspraken over waren).

Maar ik heb in de loop der jaren heel wat twijfelachtige beoordelingen meegemaakt (niet alleen van mezelf maar ook van directe collega's) en in de meeste gevallen was het verhaal dat je het maar gewoon moet slikken tenzij de regels van het bedrijf echt gebroken zijn. Vaak is het probleem ook dat je toch verder moet met die leidinggevende. Dus je moet voorzichtig zijn tenzij je de ultieme consequentie neemt en vertrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47

Qwerty-273

Meukposter

Sinds een aantal jaren wordt bij mijn werkgevers eigenlijk de beoordeling gedaan door een persoon die daar voor beschikbaar is (dus eigenlijk niet jouw directe leidinggevende). Deze persoon haalt wel input op van 3-4 mensen waar je wel mee werkt, en die dus ook een beter beeld van jou kunnen geven (al dan niet deels gekleurd - vandaar meerdere bronnen).

Het is dan ook een beetje de vraag of die persoon in jouw situatie een goed beeld heeft en het in zijn uppie gaat beslissen, of dat deze persoon input krijgt van anderen uit de organisatie.

En een kleine vraag die er deels mee te maken heeft, hoe zwaar wegen die jaarlijkse beoordelingen in jullie organisatie? Hangt daar een bepaalde bonus aan vast, of opslag? Of hangen die twee meer af van bedrijfsresultaten en is je individuele input daar een veel kleiner belang voor? Of is het eerder voor de documentatie, en maakt het voor de voortgang eigenlijk weinig uit wat de uitkomst van deze beoordeling eigenlijk is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik word al sinds jaar en dag beoordeeld door mensen waar ik slechts enkele maanden zit (project detachering). Daar vraag ik gewoon per project feedback van, en die gebundelde feedback bespreek ik per jaar.

Zou jij niet ook feedback kunnen verzamelen van de mensen met wie je wél hebt samengewerkt, die alvast voor het gesprek naar degene sturen die het gesprek met je aangaat, en het dan met hem/haar over de inhoud van de feedback hebben over het gehele jaar in plaats van slechts de 2-3 maanden?

Oh, en als die persoon een ander is dan je direct leidinggevende, dan kun je daar ook direct aankaarten dat je het fijn zou vinden als de direct leidinggevende iets meer tijd voor je zou maken. Een eindejaarsgesprek is niet alleen jouw beoordeling, maar ook een kans om eerlijke feedback op de organisatie te geven (in mijn ervaring in ieder geval).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HADES2001
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:39:

En een kleine vraag die er deels mee te maken heeft, hoe zwaar wegen die jaarlijkse beoordelingen in jullie organisatie? Hangt daar een bepaalde bonus aan vast, of opslag? Of hangen die twee meer af van bedrijfsresultaten en is je individuele input daar een veel kleiner belang voor? Of is het eerder voor de documentatie, en maakt het voor de voortgang eigenlijk weinig uit wat de uitkomst van deze beoordeling eigenlijk is.
Dank allen voor de snelle reactie!
Antwoord op de vragen van Qwerty-273, ja er hangt een bonus vanaf en ook opslag. De bonus is een 13de maand onder 2 voorwaarden, goede beoordeling en dat het bedrijf winst maakt. (dat laatste vind ik ook compleet logisch hoe goed je ook werkt als het bedrijf langzaam ten onder gaat gaan ze het niet nog sneller stuk maken) Echter is al bekend dat het financieel goed gaat.
De opslag is op basis van overleg en goede prestatie. Er zijn geen vaste bedragen

Het voelt in ieder geval een stuk beter dat het vaker gebeurt dat de leidinggevende niet de beoordeling doet, Zal in ieder geval vrijdag ook hier een update plaatsen hoe alles gegaan is, het advies van @Jeroenneman zal ik ook doen om alvast contact te nemen met de colega's en hun feedback te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik snap de motivatie om een derde na zoveel jaar eens de beoordeling te laten doen wel, dat kan inderdaad een soort routine worden en dit een frisse blik.

Maar je kan wel voorstellen die beoordeling vervolgens met je vaste leidinggevende te bespreken. En uiteraard ook daar de afspraken etc. mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Als ik de TS goed lees, zit je met een aantal punten die je wilt bespreken. Zoals dat je meer invloed wilt op beslissingen, en dat je manager tijd voor je vrijmaakt. Ik zou met degene die jouw beoordeling doet van te voren laten weten dat je deze dingen wilt bespreken (en bijv studieplannen, functieinhoud etc) en dat je tot een plan wilt komen voor komend jaar.

Als degene waar je het gesprek mee gaat voeren van tevoren zegt dat die die onderwerpen niet kan bespreken, heeft het denk ik niet zoveel zin om dat gesprek te gaan voeren. Dan krijg je iets van "ja daar ga ik niet over" en moet je het hele verhaal alsnog met je echte leidinggevende gaan bespreken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou bij de beoordeling ook vragen hoe jouw beoordelaar er voor heeft gezorgd om een goed beeld te krijgen van jou over het hele jaar en niet alleen over de 2 - 3 maanden periode?
E.g. feedback gevraagd van jouw collega's, jouw manager etc. En die laatste zou ook moeten kunnen aangeven dat ziekte (zonder in details te treden) van invloed is geweest.

Bij een beoordeling wordt volgens mij vooral gekeken hoe je hebt gepresteerd t.o.v. verwachtingen / goals.

Heb je zelf geen soort van systeem waar je voortgang / evaluatie vast legt met periodieke checkins? Je kan natuurlijk ook zelf het initiatief nemen om bijv. iedere 2 maanden met je manager een evaluatie te doen en dat vast te leggen in een mail ofzo. Juist om te voorkomen dat je straks dingen gaat bespreken van 'ja, maar 8 maanden geleden heb je dat niet goed gedaan'...

Ik zou alle andere punten qua salaris niet in een beoordelingsgesprek bespreken, dat doe je in een 1:1 of functioneringsgesprek. Tien tegen 1 dat alles al vast ligt n.a.v. calibratie (indien van toepassing)..

Het nadeel van zelf feedback vragen aan collega's is natuurlijk dat je altijd mensen kiest met je goed hebt gewerkt en die positief over je zijn. En bij project detachering heb je natuurlijk andere verhoudingen dan wanneer je gewoon in loondienst bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-06 22:25
Ik heb zoiets meerdere keren meegemaakt. Komt vrij veel voor in consultancy/bedrijven waar het verloop vrij hoog is.
De eerste keer heb ik me laten overvallen en maakte de leidinggevende er zich makkelijk vanaf met een normale beoordeling terwijl ik ervan overtuigd was dat ik beter verdiende. De keren erna heb ik ervoor gezorgd dat feedback gedurende het jaar + van mensen waarmee ik samenwerkte voldoende aanwezig was voor een goede beoordeling. Deze stuurde ik dan al van tevoren op onder het het mom van input voor de beoordeling.
Het hangt dus erg van de leidinggevende af die de beoordeling geeft en als je ervan overtuigd bent dat je erg goed werk levert en de bonus verdient, zorg dan dat je daar ook de onderbouwing voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:27

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb het gevoel dat je bang bent voor een (ver)oordeling. Alsof je jezelf wilt verantwoorden.
Waarom laat je het gesprek niet op je afkomen en stuur je je leidinggevende een mailtje dat je alsnog wat dingen wilt bespreken?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:27
Ik heb lang meegemaakt dat de beoordeling, in ieder geval de input, door collega's werd gedaan waar je mee hebt samengewerkt. Het gesprek zelf was dan met de manager die dan wat overkoepelende afdelings-dingen er aan toevoegde. Maar over het algemeen was de input van collega's meer een hamerstuk.

Toen ik nog in de detachering werkte kreeg mijn detacherings-manager ook input van de manager van het bedrijf... hetzelfde gebeurde: overkoepelende-detacherings-targets-sausje er over, de rest was hamerstuk, en er werden wat sterren opgeplakt welke vervolgens weer je verhoging bepaalden.

Tegenwoordig vind ik beoordeling met m'n manager altijd een beetje een grap. Ik heb daar een beetje een "wie-is-toch-die-man-die-op-zondag-het-vlees-komt-snijden"-gevoel bij. Wanneer er zinnige feedback is dan luister ik, maar als het gaat over "targets" en "afspraken" en "POP" dan knik ik vriendelijk, en "zal er naar gaan kijken". En dan gaan we weer over naar de orde van de dag en zorgen we dat de toko blijft draaien en vooruit gaat!

We hadden op een gegeven moment ook de running gag dat je alleen maar de laatste twee maanden van het jaar je best hoefde te doen: men was toch vergeten wat je een half jaar geleden gedaan had, tegen de tijd dat het beoordelingsformulier rond ging. Je zag ook rond het einde van het jaar ook een opleving van het aantal project-succes-mails en acties om in de kijker te spelen van de manager. :p

Maar goed, dat de beoordeling gebeurt door de mensen waar je mee/voor gewerkt hebt, zelfs al maar een paar maanden: ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

boxlessness schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:11:

Tegenwoordig vind ik beoordeling met m'n manager altijd een beetje een grap. Ik heb daar een beetje een "wie-is-toch-die-man-die-op-zondag-het-vlees-komt-snijden"-gevoel bij. Wanneer er zinnige feedback is dan luister ik, maar als het gaat over "targets" en "afspraken" en "POP" dan knik ik vriendelijk, en "zal er naar gaan kijken". En dan gaan we weer over naar de orde van de dag en zorgen we dat de toko blijft draaien en vooruit gaat!
Dat haat ik aan een nieuwe manager. Je weet nooit of ze jou aan het einde van het jaar vooral beoordelen op de papieren realiteit van afspraken en POPs of dat ze jou beoordelen op jouw toegevoegde waarde voor de afdeling. Want daar kom je pas in het eerste beoordelingsgesprek echt achter. Want als je vraagt waar ze prioriteit aan geven is het antwoord toch meestal iets vaags als “het is allebei belangrijk” en pas in de eerste beoordeling merk je waar het gesprek echt over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy Scholts
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-06 16:58
wat kleine (hopelijk) praktische adviezen:

- informeer bij HR of dit een normale gang van zaken is.
- overleg eventueel met een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf
- zorg dat je helder hebt wat de afspraken van vorig jaar waren en wat je taken pakket is. Als het nodig is kan je dit gelijk meenemen in je gesprek.
- je kan altijd schriftelijk bezwaar maken over je beoordeling, als je bezwaar hebt teken jij je beoordeling niet.
- win informatie in bij je rechtsbijstand / vakbond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Niet online
Nou mensen vanmorgen was de beoordeling en hierbij de update.
Het was totaal geen beoordeling in mijn ogen. Hij gaf zelf al aan dat normaal er ook een cijferlijst komt maar gezien hij 0 inzicht heeft van mijn ICT taken en hoe die gegaan zijn weigert hij die in te vullen. Dat vond ik wel zo netjes. Het gesprek leek er meer over te gaan dat ik meer rust moest nemen vanwege mijn herstel van de operatie omdat ik te snel weer aan het werk ben gegaan en of het niet beter is dat ik vrije dagen opneem.
Buiten dat is er wat besproken over wat er nog nodig is voor zijn project aankomend jaar, ook aangegeven dat dit eigenlijk niet bij mijn taken hoort en ICT langzaam achter begint te lopen omdat er geen andere ITer's zijn en alles van mij afhangt. Hier kon hij helaas niets mee, ook gevraagd of ik nu onder hem kom te vallen gezien hij de beoordeling doet en leidinggevende weinig van hoor, maar nee ik val nog steeds onder de huidige maar voor vragen kan ik wel bij hem terecht. Echter loon kon hij niet met me bespreken, bonus kon die niet bespreken, toekomst van IT kon die niet met me bespreken.

Ik ga het weekend alles laten bezinken maar gezien het alles denk ik dat het tijd wordt om verder te kijken. Bedankt allen voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 11:12
Ik neem aan dat je 'echte' manager toch nog een +1 heeft boven hem? Kan je daar niet eens een keer een praatje mee maken en eventueel aangeven dat je huidige manager geen tijd voor je heeft? Daarmee toon je wat mij betreft good-will. Natuurlijk wel aangeven aan huidige manager dat je dit van plan bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Niet online
evadnl schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:52:
Ik neem aan dat je 'echte' manager toch nog een +1 heeft boven hem? Kan je daar niet eens een keer een praatje mee maken en eventueel aangeven dat je huidige manager geen tijd voor je heeft? Daarmee toon je wat mij betreft good-will. Natuurlijk wel aangeven aan huidige manager dat je dit van plan bent.
Niet een +1. Het bedrijf is nu onder 2 mensen. De ene gaat met name over de verkoop en de andere over HR, project managers, consultants, supports en IT. en hij is zelf ook nog project manager. Ik zou naar de andere eigenaar kunnen gaan maar of het de moeite waard is? het probleem is leidinggevende denkt 10 functies te kunnen vervullen en vervolgens nergens tijd voor heeft en zie daar niet snel verandering in komen. (bedrijf is maar 30 man)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-06 19:59
Ik zou het gesprek eerst eens open in gaan. Mocht blijken dat je niet alles kunt bespreken of dat bepaalde zaken onderbelicht blijven dan kun je altijd nog een second opinion aanvragen.

Verder ben ik pertinent tegen dit soort gesprekken; je jaarbesprek zou een reflectie moeten zijn van de eerdere gesprekken gevoerd in een jaar. 2 of 3 maandelijks en een evaluatie ten op zichte van behaalde persoonlijke doelstellingen.

Targets zijn wat dat betreft bullshit; of je medewerker behaalt ze niet of wel. Haalt ie ze niet, dan was de target te ambitieus of de medewerker niet ambitieus genoeg. Die conclusie trek je uit de persoonlijke ontwikkeling en een evaluatie van het jaar en niet het wel/niet behalen van een target.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Dus je moet alsnog een gesprek met je echte leidinggevende aangaan. Anders krijg je geen 13e maand/bonus en geen verhoging.

Maar ik proef al enorm dat je er sowieso al klaar mee bent vanwege dat niemand tijd heeft om zaken goed aan te pakken. Lijkt mij persoonlijk ook vervelend om als enige ergens de hele ict te doen. Dan kun je dus ook lastig op vakantie, een dag vrij nemen e.d.. zonder lastig gevallen te worden.
Pagina: 1