Servicebeurt 'plan' voor nieuwe auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:21
Ha Tweakers,

Volgens mij een relatief eenvoudige vraag, ik denk dat wat ik in gedachte heb ook wel kan.
Hoor graag wat jullie van mening zijn, wellicht heb ik het fout ;)

Voorheen reed ik altijd ~17.000 -21.000 kilometer per jaar, dus heb ik altijd jaarlijks klein onderhoud en 2-jaarlijks groot onderhoud aan de auto laten doen, volgens het boekje en zoals aanbevolen.

Nu ik verhuisd ben rijd ik ergens tussen de 3.000 kilometer en 6.500 kilometer per jaar.
Het gemiddelde gebruik zal ongeveer zijn;
1x per week langere afstand (~60km)
1x per week kortere afstand (~3km - Boodschap bij regen, lui of zware dingen als krat bier / kattengrind)

Omdat ik niet zo veel meer rijd heb ik besloten een andere auto te kopen, morgen haal ik een Citroën DS3 occasion op. Ik ben hier van plan om het volgende schema voor aan te houden;

Bij aanschaf: Groot onderhoud
Jaar 2 - Klein onderhoud
Jaar 3 - Klein onderhoud
Jaar 4 - Groot onderhoud

Dus, elke 1 jaar / ~4000 kilometer een kleine beurt
Elke 3 jaar / ~12000 kilometer een grote beurt.

Hoor graag jullie input, hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat kan anders?
Het is geen gloednieuwe auto, dus wil een beetje balans vinden in goed onderhoud / geen overbodige kosten maken. I.i.g. de jaarlijkse oliewissel er in houden lijkt mij wel verstandig gezien de korte afstandjes die ik soms maak.

Zelf er aan klussen doe ik liever niet, ook al is een oliewissel relatief eenvoudig.

[ Voor 9% gewijzigd door Valandin op 15-12-2021 11:12 ]

Alle reacties

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:39
Welk bouwjaar en welke motor ga je halen van de DS3?
Bij oudere auto's heb je neit altijd genoeg aan "klein" en "groot" onderhoud omdat er slijtageonderdelen opzitten die niet perse een interval hebben.

• Valandin
andyy schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:52:
Welk bouwjaar en welke motor ga je halen van de DS3?
Bij oudere auto's heb je neit altijd genoeg aan "klein" en "groot" onderhoud omdat er slijtageonderdelen opzitten die niet perse een interval hebben.
2010, 1.4 120pk met 120.000 gelopen. Dus niet het THP blok.
Snap ik, dit is wat ik bovenop het reguliere onderhoud (onderdelen/banden/remmen etc) wil doen, maar die zie ik dan bij de APK tegemoet. :) Ik zet normaliter €220/maand apart als onderhoud/afschrijving.

[ Voor 6% gewijzigd door Valandin op 15-12-2021 12:07 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:15
Auto's geven dat toch wel aan? Iig wanneer een beurt moet?

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Jouw plan is prima. Slim dat je elk jaar de olie wisselt.

Verder niet te moeilijk over doen.

• Valandin
418O2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:07:
Auto's geven dat toch wel aan? Iig wanneer een beurt moet?
De service interval intern in de auto kijkt volgens mij alleen naar gereden kilometers, niet naar verstreken tijd.
In de boekjes staat veiligheidshalve altijd elk jaar/15.000 klein onderhoud en elke 2 jaar/30.000 kilometer groot onderhoud. Het lijkt mij een beetje overkill om elke 2 jaar met ~8000 gereden kilometers de bougies, luchtfilter en interieurfilter te vervangen.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:39
Valandin schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:05:
[...]

2010, 1.4 120pk met 120.000 gelopen. Dus niet het THP blok.
Snap ik, dit is wat ik bovenop het reguliere onderhoud (onderdelen/banden/remmen etc) wil doen, maar die zie ik dan bij de APK tegemoet. :) Ik zet normaliter €220/maand apart als onderhoud/afschrijving.
122 pk motor is ook een prince blok, houd rekening dat de ketting daarvan ook oprekt en olie kunnen verbuiken

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rust roest, kan de auto overdekt staan of staat hij met dermate weinig gebruik continu buiten te verpieteren?
(bij 4k km/jaar zou ik naar een andere oplossing kijken dan een eigen auto eigenlijk)

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 15-12-2021 12:59 ]

• Valandin
andyy schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:56:
[...]

122 pk motor is ook een prince blok, houd rekening dat de ketting daarvan ook oprekt en olie kunnen verbuiken
Waar las je dat deze ketting ook optrekt?
Op internet had ik gelezen dat dit echt uitsluitend voor de THP modellen is.

Ohja. Dat is ook nog een goed punt. Deze auto's hebben natuurlijk een distributieketting. Ik ben een distributieriem gewend die ik elke zoveel jaar preventief vervang. Hoe zit dat eigenlijk met een ketting?
Uit familie/vriendenkringen ben ik wel eens verteld dat je die na de aanbevolen tijd van de fabrikant het gewoon jaarlijks laat controleren bij de garage, pas vervangen wanneer dit wordt aangegeven.

Als ik naar de opgave van de fabrikant kijk;
Citroen DS3 1.6 VTi 88 kW = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar.
Dan zou de ketting dus eigenlijk nu aan de beurt zijn.

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-12 10:43
Vloeistoffen verminderen door de tijd en km filters door km . Distributie riem ook km en tijd.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

oldie127 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 01:31:
Vloeistoffen verminderen door de tijd en km filters door km . Distributie riem ook km en tijd.
Ja en rem en koelvloeistof 3 jr lang mee kan echt wel, ik zou mij daar niet druk om maken. Gewoon vloeistoffen bijhouden en elke 3jr grote beurt is prima. Olie elk jaar bij de APK is altijd wel goed voor de auto.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
VTI is gewoon elk jaar olie verversen, doe je dat niet zorgt ie zelf wel dat het ververst wordt :X.

Verder elke 3 jaar groot onderhoud laten doen. Zou misschien wel je remmen wat regelmatiger laten nakijken.

Weet niet welk bouwjaar dat ding heeft, eerste bouwjaren van dat blok zou ik vermijden, die waren niet super.
Pagina: 1