• yvez
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 04:37
Ik was benieuwd naar wat real life ervaringen van anderen en daarmee wilde ik ook mijn ervaringen delen. Ik heb de afgelopen 2 jaar flink wat kasten versleten in mijn zoektocht naar de -echt- stilste PC kast. Voor zowel mijn gaming rig als wel de nieuwe DIY NAS die ik wil bouwen.

Het is interessant om te zien hoeveel reviews er zijn over de stille kasten die je kunt kopen maar dat er geen een eigenlijk goed in gaat op de invloed van een flink aantal HD's in de kast op het geluid die "silent" zou moeten zijn. Ik heb dat dus wel gedaan. Ik heb dus geen metingen verricht of tests gedraaid. Ik was alleen geinteresseerd in het volgende: met een aantal HD's er in, is de kast dan nog steeds stil voor mij?

Veel kasten zijn inderdaad fluisterstil als het gaat om fans. Ingebouwde fan controllers hebben vaak een silent stand (of gewoon "min") en die zorgt voor een beetje airflow, maar nauwelijks geluid. Zolang je een goede cooler hebt en niet bezig bent met overklokken zijn dat soort standen meer dan prima. Met alleen SSD's en/of NVME's en passieve koeling op zowel videokaarten als PSU's -tot de temp te heet wordt- is het dus heel simpel om je systeem zo stil te krijgen, dat je naar de lampjes moet kijken om te zien of hij wel of niet aan staat.

Wil je datzelfde bereiken met een aantal -mechanische- HDD's, dan wordt het opeens een heel ander verhaal. Niet slim bedachte caddy's die het ratelen van een HDD versterken, HDD;s die direct op het frame geschroefd worden en dus letterlijk alle vibraties door geven, niet goed vast gezette onderdelen die het vibreren versterken...er is geen foam binnenkant die dat kan verhullen.

Mijn zoektocht naar een stille case voor een minimum van 4 en het liefst 8 HDD's is al een tijd bezig. Ik heb uiteraard onmiddellijk de grootste aanraders gekocht om te proberen; de CS380 (een van de slechts gebouwde cases die ik ooit heb gehad), de Node 804 (ik begrijp niet waarom die aangeraden wordt...elke extra HDD versterkt alleen maar het geluid en het inbouwen is echt drama) etc. De usual suspects blijken, voor mij, dus helemaal niet zo usual te zijn. Ik geloof onmiddellijk dat voor het plaatsen in de meterkast en het daarmee dus maar eenmalig aanraken om te bouwen dit prima is. Maar dat maakt ze dus helemaal niet per definitie goed.

Wat mij verder opvalt is dat veel cases die je kan kopen met hot swap bays, vaak alleen voor itx borden zijn. Dit maakt de zoektoch een stuk lastiger want ik wilde graag een Micro ATX bord gebruiken. Ik wilde namelijk IPMI functionaliteit en het liefst 8 onboard SATA poortjes. Natuurlijk had ik voor een ITX bordje kunnen gaan, maar ik wilde meer opties openhouden voor uitbreiding.

Ik heb getest met 4 x WD Ultrastar DC HC550 18TB HDD's

Antec P101 Silent:
Hele mooie kast met een fluisterstille werken. Hele sterke bouwkwaliteit en een -naar mijn mening- mooie kast om te zien. Maar dit verhaal verandert zodra je de HDD's inbouwt. Het geluid is dan echt een drama. De caddies zijn toolless en dat is nice, maar ze zitten dus zonder rubber direct in de caddy frame. Helaas betekent dit dat ze dus niet stil zijn te krijgen. Tuurlijk kun je met foam pads aan de gang gaan, maar dat is niet het doel van het delen van mijn ervaringen. :)

be quiet! Pure Base 600
Prachtige kast (ik heb de kast met oranje tinten gekocht en die is echt mooi vind ik) en fluisterstil! Voordat ik de HD;s inbouwde was dit het voorbeeld waar ik he eerder over had. Je moet naar de LED's kijken om te zien of hij wel aanstaat. Prachtige kast met ingebouwde fan controller en fluisterstille Be Quiet pure wings 2 fans.

Ook hier verandert het beeld bij het inbouwen van de HDD's. Be Quiet kiest er voor om metalen caddies te plaatsen, die dwars geinstalleerd worden. Zo "hangen" ze als het ware in de case en worden de caddies met 3 duimschroeven in het frame geschroefd. De HDD's worden middels een rubber wash tussen de caddy en de schroef vast gezet. Dit lijkt promising. Niets is echter minder waar. Nog erger dan vibraties...een gezoem/constante brom is te horen. Ik heb de kast open gehad en de caddies allemaal vast geklemd om het geluid te dempen...het is onmogelijk. Schroeven iets losjes, iets strakker, het maakt allemaal niet uit. Met een constant gebrom die vervolgens ook dus een beetje vibreert is deze kast ongeschikt voor mijn doel....

Fractal Design Define R5
Hele populaire kast met 8 (!!!) drive caddies voor HDD's. Ik ben altijd een beetje voorzichtig met mijn enthousiasme met metalen caddies omdat ervaring leert dat die vaak niet zo stil zijn. In dit geval zijn het metalen caddies die daadwerkelijk in het frame klikken. De HDD;s worden in de caddy via the bottom screws en rubberen washers vast geschroefd. Helemaal stil krijg je ze niet -er zit een beetje beweging in- maar dit is tot nu wel het stilste resultaat wat ik heb weten te krijgen. Zeker als je de kast even open hebt en met de vingers de caddies even een klein zetje geeft zodat ze net iets anders vast zitten en minder vibreren. Tot nu toe verrweg het stilste resultaat!

Ik ben super benieuwd naar jullie ervaringen :)

Thanks for watching,
Yves

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee