Stroomvoorziening kerstdorp batterijen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Leuk onderwerp voor thuis met de aankomende kerst in deze corona tijd dacht ik. :)

Ik heb een kerstdorp bestaande uit 6 huisjes. Die werken allemaal op batterijen en hebben geen adapter aansluiting.
5 vd 6 huisjes van het dorp werken op 3aa batterijen, 1 huisje op 2aaa.
Nu moet ik elke avond alle huisjes bij langs om ze aan - en uit te doen.

Dus ik dacht dat moet handiger kunnen.

Ik rondkijken en zie dat er batterij adapters /eliminators bestaan waarbij je 1 batterij aan het stroom hebt en 2 dummy batterijen per huisje kunt gebruiken ter vervanging van de 3 batterijen. Sluit die aan op een stekkerdoos met een schakelaar en ik hoef slechts elke avond alleen de schakelaar over te halen ipv voorzichtig elk kersthuisje apart aan en uit doen.

Zoiets is dat : (op Aliexpress)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWW3igvkyFZSEzeTjhhb56_ULvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoxHigXmuRUuw7xyD2o2IgMA.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik dacht daarna... Iemand die wat handig is met electrotechniek maakt zoiets toch zelf dan?

De vraag is hoe en wat zijn dan de kosten?

Gewoon benieuwd wie weet ga ik nog klussen dan.

[ Voor 40% gewijzigd door Harribo op 15-12-2021 10:30 ]

Beste antwoord (via Harribo op 15-12-2021 21:09)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Harribo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:25:
...
Maar ik dacht daarna... Iemand die wat handig is met electrotechniek maakt zoiets toch zelf dan?...
Iemand die handig is met electro maakt dit niet zelf. Die sloopt gewoon de batterijhouders er af en soldeert er draadjes aan. Trafo-tje, gelijkrichter, kastje d'r omheen, bunch-o-wire. Voor twee tientjes klaar.

Als je dit systeem met dummy batterijen een 6 afzonderlijk voedingen wilt namaken, ben je waarschijnlijk duurder uit dan 30 €uro

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou een USB lader van de grote stapel pakken, dan heb je al 5v. Een simpele diode om tot ongeveer 4.5v te komen (indien echt nodig) en 3 dioded in serie om tot 3v te komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:06
Maar ik dacht daarna... Iemand die wat handig is met electrotechniek maakt zoiets toch zelf dan?
Het is vrij letterlijk gewoon een voeding. Dat zou ik niet snel helemaal zelf bouwen omdat dat veel werk is en het ook vrij veel zal kosten om de componenten los te kopen.
Als je handig bent pak je gewoon een geschikte (USB?) voeding uit je nachtkastje en soldeer je die aan je kerstlampjes vast.

Ik heb zelf de batterijhouder van mijn kerstlampjes afgeknipt en er een USB-kabel aan gesoldeerd zodat ik de boel met een powerbank kan voeden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
Maar ik dacht daarna... Iemand die wat handig is met electrotechniek maakt zoiets toch zelf dan?...
Iemand die handig is met electro maakt dit niet zelf. Die sloopt gewoon de batterijhouders er af en soldeert er draadjes aan. Trafo-tje, gelijkrichter, kastje d'r omheen, bunch-o-wire. Voor twee tientjes klaar.

Als je dit systeem met dummy batterijen een 6 afzonderlijk voedingen wilt namaken, ben je waarschijnlijk duurder uit dan 30 €uro

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ken niet veel van elektronica maar vertrouwen veel van die goedkope LED lampjes niet op de interne weerstand van de batterij in plaats van hun eigen weerstand te hebben? Dan zouden ze te veel stroom trekken als je ze zonder weerstand aansluit op voeding uit een transformator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:06
Admiral Freebee schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:57:
Ik ken niet veel van elektronica maar vertrouwen veel van die goedkope LED lampjes niet op de interne weerstand van de batterij in plaats van hun eigen weerstand te hebben? Dan zouden ze te veel stroom trekken als je ze zonder weerstand aansluit op voeding uit een transformator?
Dan hang je er een weerstand tussen. Kun je makkelijk berekenen aan de hand van de voedingsspanning en dergelijke.

[ Voor 8% gewijzigd door Tom-Z op 15-12-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Laatst online: 17:41
Ik heb net een huis gekocht en de vorige bewoners hielden erg van batterijen. Ik was dus ook al naar zoiets op zoek.

Het liefst wil ik niet meteen alles openmaken/slopen, zeker m'n dure automatische radiatorkranen niet (2xAA).

Kan je ergens los die dummybatterijen krijgen? Zowel die met draadjes als die zonder...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

Brahiewahiewa schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:51:
[...]

Meh. die dingen zitten vaak vastegeplakt. em te veel gepruts met dunne kabeltjes.

koop voor 1 euro een houten stokje bij de bouwmarkt.
zaag die net iets langer dan een aa batterij. douw die in het batterijvakje en klem het kabeltje tussen het stokje en het plaatje in de houder.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Admiral Freebee schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:57:
Als je praat over een knoopcel batterij wel, gewone AA batterijen hebben best wel een lage interne weerstand en kunnen best wel wat amperes leveren en kan ik mij niet voorstellen dat men LED's direct voed op zulke batterijen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Limhes schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:45:

Kan je ergens los die dummybatterijen krijgen? Zowel die met draadjes als die zonder...?
Ja hoor op verschillende plaatsen. Zowel in Nederland als wel op Aliexpress.

Een setje van bijvoorbeeld 3 aa bestaat uit 1 batterij waar de stroom op staat en 2 dummy batterijen. Die horen bij elkaar, krijg je erbij.
De dummy batterijen zijn om de stroomkring sluitend te maken.
Brahiewahiewa schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:51:
[...]

Kijk dit is het antwoord wat ik zocht denk ik.

Probleem is dat de batterij houders in de huisjes vaak verlijmd zitten. Dat wordt dan ouderwets slopen. Ik durf dat niet aan.
Maar wat je zegt, die trafo etc. Dat zou iig moeten doen dan.
Maar enfin ik krijg de indruk dat dat niet voor mij is.... Gelijkrichter??
Heb ook geen soldeer gerei

Denk dat ik mij maar moet houden bij het kopen van die batterij adapters.

[ Voor 58% gewijzigd door Harribo op 15-12-2021 21:09 ]

Pagina: 1