Aanpassen 1 Fase groepenkast naar 3 Fase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-07 20:30
Hallo Allemaal,

Ik denk dat ik zelf mijn antwoord al heb, maar wil het even bevestigd hebben door wat mede-tweakers.
Ik heb in 2019 een nieuwe groepenkast laten plaatsen, dit betrof een 1 fase aansluiting (1x35A)

De kast is als volgt ingedeeld:

63A Aardlek met 4 x 16A Automaat
63A Aardlek met 4x 16A Automaat
63A Aardlek met 2 x 16A + kookplaatgroep (2x16A)

1 x 25A Alumat voor PV (Omvormer is een SE 3500, levert max 16A AC), tussen aardlek en hoofschakelaar.

1 x 40A hoofdschakelaar

1 x 35A Hoofdzekering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Umg99fPJG0iijNTR8jG-f80SbeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AWU7GZAEgxPkKIASPTUYfAN.jpg?f=fotoalbum_large

Het is ivm met een verbouwing en oog op de toekomst (laadpaal, airco, nieuwe kookplaat) wellicht handig om naar 3 fase over te gaan (3x25A).

Volgens mij kan ik de hele groepenkast hergebruiken en hoeft alleen de hoofdschakelaar vervangen te worden door een 4 polige schakelaar en eventueel de alumat voor de PV installatie naar 16A of 20A te worden aangepast ivm selectiviteit (Dit zou moeten kunnen aangezien de 1 fase omvormer niet meer dan 16A levert). Daarnaast natuurlijk de netaansluiting laten aanpassen, door de netbeheerder. Daarnaast zullen de groepen hier en daar anders verdeeld moeten worden over de aardlekschakelaars gok ik (aircos zitten nu samen met kookgroep, niet zo handig) en een aardlek per fase dan?

Klopt deze aanname? Ik hoop dat de groepenkast die net 2 jaar oud is hierdoor geen complete desinvestering was en ik geen 3 fase omvormer hoef aan te schaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door copywrong1982 op 15-12-2021 09:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Hoofdschakelaar vervangen door 3 fase schakelaar - in eerste instantie de 3 fasen voedingszijdig doorverbonden met een kam. (Die zal netbeheerder verwijderen bij omzetten)

Herbedraden 3 aardlekschakelaars zodat ze elk 1 van de 3 fasen komen.
Vervangen kookgroep door krachtgroep. 32A over een 25A hoofdzekering is wat mij betreft een raar idee... (Krachtalamat of krachtaardlek+krachtautomaat, ene is duurder, andere kost meer ruimte - maar kan tevens nuttig zijn als er nog andere 3 fase apparatuur komt (EV laden, zware WP))

PV alamat... Wat een zot van een installateur dat hij die groep op 25A zekert.. Heeft hij ook 4mm² bedrading gebruikt? Vast niet... Hoewel de omvormer maar 15,5A kan vraag ik me af of het zekeren van 2.5mm² met een 25A automaat conform NEN1010 is.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 15-12-2021 09:54 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-07 20:30
ja is wel 4mm gebruikt. Theorie was dat 16A eigenlijk te klein is bij langdurige volledige belasting van die 16A (Maar dat komt in principe bijna nooit voor, alleen op zonnige zomerdagen voor max een uurtje). Volgens mij hadden ze niks anders in het busje liggen, dus hebben ze die 25A gebruikt.

Krachtgroep heeft dan wel een aparte aardlek (4polig) nodig lijkt mij?