Aanschaf slimme radiatorkranen voor oud CV systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper9714
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02 12:10
Ik heb net een (voor mij nieuwe) woning gehuurd, waarbij alle radiatoren nog voorzien zijn van standaard (niet-thermostatische) radiatorkranen. De woonkamer is voorzien van een bedrade thermostaat (2 draden). Om een beeld te schetsen van de woning: het betreft een tussenwoning die gebouwd is in 1981, vermoedelijk met energielabel D. De woning heeft een woonoppervlak van 100m2 en een inhoud van 300m3. De woning wordt verwarmd middels een HR CV-ketel (AWB Thermomaster HRG) die zich op de zolder bevind, en heeft radiatoren in de:

Woonkamer met open keuken: 2x
Gang beneden: 1x
Toilet beneden: 1x
Drie slaapkamers 1e verdieping: 3x 1x
Badkamer 1e verdieping: 1x
Zolderkamer (afgetimmerd): 1x

Mijn plan is om de thermostaat te vervangen voor een slimme van Tado, de radiatorkranen in de woonkamer (2x), badkamer (1x) en zolderkamer (1x) te vervangen voor slimme thermostaatkranen (van Tado), en de rest van de verwarmingen uit te laten. Ik hoef namelijk het toilet, de gang en slaapkamers niet verwarmd te hebben, wil de badkamer alleen ’s ochtends verwarmen, en afhankelijk van of ik thuis werk de zolderkamer verwarmen. De woonkamer wil ik alleen verwarmen wanner ik daar ben (doordeweeks na 17:00 uur en in het weekend wisselend). Dit betekent, als ik mij goed heb ingelezen, dat ik een van de reguliere radiatorkranen altijd open moet laten staan, of een overflow moet (laten) plaatsen. Ik heb zitten twijfelen om een (of beide) van de radiatoren in de woonkamer te laten hoe ze nu zijn, maar wil de zolderkamer als enige ruimte kunnen verwarmen ivm. thuiswerken.

Ten eerste wil ik natuurlijk graag weten of bovenstaande aanname klopt, en ik inderdaad een overflow moet (laten) plaatsen of een reguliere radiatorkraan open moet laten staan (er van uit gaande dat mijn CV systeem nog niet over een overflow beschikt). Ten tweede ontvang ik natuurlijk graag advies, mocht ik onlogische / onverstandige gedachten hebben beschreven.

Beste antwoord (via Jasper9714 op 15-12-2021 12:53)

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-06 14:24
Ik heb recentelijk precies dezelfde installatie gedaan als jij wilt doen. Je hebt inderdaad een overflow nodig, of een radiator die altijd open staat. Als je er voor kiest om de woonkamer niet van knoppen te voorzien, zal deze altijd verwarmd worden als je ergens anders warmte vraagt. Ik zou daarom zeker aanraden ook in de woonkamer knoppen te plaatsen.

Een bypass heeft hierbij de voorkeur, maar je zou ook de badkamer altijd open kunnen houden en de flow door deze radiator beperken door het deels dichtdraaien van het voetventiel. Afhankelijk van hoe je leidingen lopen kan het erg lastig of heel eenvoudig zijn om een bypass te plaatsen. Deze wil je namelijk niet te dicht bij de CV ketel plaatsen. In mijn geval kon ik eenvoudig een bypass op mijn verdeler monteren: https://www.warmteservice...r-CV-verdeler/p/47151255?

Ik lees het nu niet in je topic, maar houdt er rekening mee dat je de kranen van je radiatoren moet vervangen. Waarschijnlijk zijn deze niet thermostatisch, maar open/dicht. Afhankelijk van de kraan, kan je het binnenwerk vervangen of moet er een hele nieuwe kraan gemonteerd worden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
Ik heb recentelijk precies dezelfde installatie gedaan als jij wilt doen. Je hebt inderdaad een overflow nodig, of een radiator die altijd open staat. Als je er voor kiest om de woonkamer niet van knoppen te voorzien, zal deze altijd verwarmd worden als je ergens anders warmte vraagt. Ik zou daarom zeker aanraden ook in de woonkamer knoppen te plaatsen.

Een bypass heeft hierbij de voorkeur, maar je zou ook de badkamer altijd open kunnen houden en de flow door deze radiator beperken door het deels dichtdraaien van het voetventiel. Afhankelijk van hoe je leidingen lopen kan het erg lastig of heel eenvoudig zijn om een bypass te plaatsen. Deze wil je namelijk niet te dicht bij de CV ketel plaatsen. In mijn geval kon ik eenvoudig een bypass op mijn verdeler monteren: https://www.warmteservice...r-CV-verdeler/p/47151255?

Ik lees het nu niet in je topic, maar houdt er rekening mee dat je de kranen van je radiatoren moet vervangen. Waarschijnlijk zijn deze niet thermostatisch, maar open/dicht. Afhankelijk van de kraan, kan je het binnenwerk vervangen of moet er een hele nieuwe kraan gemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper9714
nirgilis schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:57:

Dankjewel voor je bericht, leuk dat je het zelfde hebt gedaan! Ik begrijp inderdaad dat ik (waarschijnlijk) de kranen van de radiatoren moet vervangen. Ik heb wat filmpjes gekeken, en dit lijkt me een redelijk eenvoudig klusje. Gewoon systeem aftappen, oude er af schroeven, nieuwe er op schroeven, systeem weer vullen. Ik heb redelijk wat ervaring met waterleiding en afvoer werk, dus denk dat dit ook wel zal lukken.

Ik wil de badkamer liever niet altijd verwarmen, als ik bijvoorbeeld op zolder of in de woonkamer de verwarming aan heb staan, dus dan ga ik toch maar voor een bypass. Ik lees verschillende meningen over waar de overflow zou moeten komen, de een zegt zo ver mogelijk weg, de ander op ca. 6 meter afstand, en nog een ander gaf aan zo dicht mogelijk bij de ketel, omdat je anders alsnog veel warmteverlies hebt doordat je de leiding verwarmd.

Ik denk dat ik zelf gewoon zou kijken waar ik hem eenvoudig kan plaatsen en netjes kan wegwerken, maar vraag me af wat de beweegredenen zijn voor dichtbij / ver weg van de ketel. Als ik het goed heb dient de overflow afgesteld te worden zodat deze alleen open springt wanneer de druk in de leiding te hoog wordt, omdat alle radiatoren dicht zitten. Er is dus op dat moment geen warmtevraag, dus alle warmte in de ketel is op dat moment eigenlijk zinloos (er van uit gaande dat er niet heel snel weer vraag is).

Wanneer je de overflow ver weg van de ketel plaatst, verwarm je de leidingen in je huis van en naar deze overflow. Dit is "verloren" warmte, maar restwarmte die anders volgens mij toch niet gebruikt zou worden. Wanneer je de overflow dichtbij de ketel plaatst, krijgt deze vrijwel dezelfde temperatuur terug als dat deze wegpompt, en zal deze uitschakelen. Gezien er al geen warmtevraag meer is, zou deze al uit moeten staan, toch? Ik lees dat dit een pendeleffect kan geven, maar dat lijkt mij niet het geval als er geen warmtevraag is. Dat zou alleen moeten kunnen optreden als de overflow onjuist is afgesteld, en open springt wanneer er wel warmtevraag is.

Misschien ga ik nu te diep op de materie in, ik weet niet hoeveel verstand je er van hebt. Maar ik ben heel benieuwd waarom ik de overflow wel / niet op een bepaalde plek zou moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 14:30
Dat is toevallig. Ik zit er ook over na te denken om dit toe te passen.
Ik kwam helaas ook tot de conclusie dat mijn normale radiatorkranen eerst vervangen moeten worden door thermostaatkranen alvorens de slimme kranen te kunnen installeren.
Om nu allemaal nieuwe thermostaatkranen te kopen om vervolgens de knoppen eraf te draaien en te vervangen voor de slimme versie vind ik een beetje verspillend.

Heb ik het goed dat ik iets als dit zou kunnen toepassen ?

https://www.sanispecials....luiter-1639091#tabfield-1

Afbeeldingslocatie: https://aa1cc5ce659c48a883597af217799a86.objectstore.eu/sanispecials/images/P/1782358.gif

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper9714
Spasm schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:59:
Ik kwam helaas ook tot de conclusie dat mijn normale radiatorkranen eerst vervangen moeten worden door thermostaatkranen alvorens de slimme kranen te kunnen installeren.
Om nu allemaal nieuwe thermostaatkranen te kopen om vervolgens de knoppen eraf te draaien en te vervangen voor de slimme versie vind ik een beetje verspillend.

[Afbeelding]
Ik begrijp je opmerking dat het verspilling zou zijn niet zo goed. Een "thermostatisch radiatorventiel" met knop (bij de Hornbach) is een euro duurder dan het product dat jij linkt, dus voor de prijs hoef je het niet te laten. Als je met verspilling bedoelt dat het product ongebruikt blijft: misschien bevalt de slimme thermostaat helemaal niet, en wil je deze terugsturen. Of misschien ga je over een tijdje verhuizen, en wil je je slimme thermostaat van enkele honderden euro's niet achterlaten. En mocht je er nou echt geen doel voor hebben, kun je wellicht je familie / buren / willekeurige mensen op marktplaats of tweakers er blij mee maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nirgilis
Jasper9714 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:34:
[...]

Dankjewel voor je bericht, leuk dat je het zelfde hebt gedaan! Ik begrijp inderdaad dat ik (waarschijnlijk) de kranen van de radiatoren moet vervangen. Ik heb wat filmpjes gekeken, en dit lijkt me een redelijk eenvoudig klusje. Gewoon systeem aftappen, oude er af schroeven, nieuwe er op schroeven, systeem weer vullen. Ik heb redelijk wat ervaring met waterleiding en afvoer werk, dus denk dat dit ook wel zal lukken.

Ik wil de badkamer liever niet altijd verwarmen, als ik bijvoorbeeld op zolder of in de woonkamer de verwarming aan heb staan, dus dan ga ik toch maar voor een bypass. Ik lees verschillende meningen over waar de overflow zou moeten komen, de een zegt zo ver mogelijk weg, de ander op ca. 6 meter afstand, en nog een ander gaf aan zo dicht mogelijk bij de ketel, omdat je anders alsnog veel warmteverlies hebt doordat je de leiding verwarmd.

Ik denk dat ik zelf gewoon zou kijken waar ik hem eenvoudig kan plaatsen en netjes kan wegwerken, maar vraag me af wat de beweegredenen zijn voor dichtbij / ver weg van de ketel. Als ik het goed heb dient de overflow afgesteld te worden zodat deze alleen open springt wanneer de druk in de leiding te hoog wordt, omdat alle radiatoren dicht zitten. Er is dus op dat moment geen warmtevraag, dus alle warmte in de ketel is op dat moment eigenlijk zinloos (er van uit gaande dat er niet heel snel weer vraag is).

Wanneer je de overflow ver weg van de ketel plaatst, verwarm je de leidingen in je huis van en naar deze overflow. Dit is "verloren" warmte, maar restwarmte die anders volgens mij toch niet gebruikt zou worden. Wanneer je de overflow dichtbij de ketel plaatst, krijgt deze vrijwel dezelfde temperatuur terug als dat deze wegpompt, en zal deze uitschakelen. Gezien er al geen warmtevraag meer is, zou deze al uit moeten staan, toch? Ik lees dat dit een pendeleffect kan geven, maar dat lijkt mij niet het geval als er geen warmtevraag is. Dat zou alleen moeten kunnen optreden als de overflow onjuist is afgesteld, en open springt wanneer er wel warmtevraag is.

Misschien ga ik nu te diep op de materie in, ik weet niet hoeveel verstand je er van hebt. Maar ik ben heel benieuwd waarom ik de overflow wel / niet op een bepaalde plek zou moeten plaatsen.
toon volledige bericht
Ik heb destijds ook niet duidelijk kunnen vinden wat nou de beste plek is voor een bypass. In het geval van vloerverwarming is dit in ieder geval bijna altijd naast de verdeler op de begane grond. In mijn geval is de bypass op ~3 meter van de ketel geplaatst, omdat er nergens anders ruimte was.
De waarschijnlijke reden is dat de ketel wel op een bepaalde manier warmte kwijt moet kunnen nadat alle kranen sluiten en de ketel stopt met branden en dat het napompen hier mee helpt. Een bypass te dicht bij de ketel kan volgens mij ook voor een te hoge stroomsnelheid zorgen door weinig weerstand in het circuit.

De knoppen vervangen is niet heel lastig. Als je de mogelijkheid hebt zou ik wel de knelringen vervangen.
Spasm schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:59:

[Afbeelding]
Of je die insert kan gebruiken hangt volledig af van de kranen die je op dit moment hebt. Ik kan je hier niet in adviseren.

Met betrekking tot verspilling van de knoppen. Bij bijvoorbeeld warmteservice kan je gewoon kranen zonder knop kopen. In het Tado topic worden vaak Heimeier eclipse kranen gebruikt, maar je kan ook de gewone heimeier kranen gebruiken als je je systeem niet waterzijdig gaat inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:29
Vind de verhuurder het goed als je deze wijzigingen aanbrengt in de woning? Lijkt me dat je discussie kunt krijgen als er straks lekkage is of er iets niet werkt aan het systeem. Wellicht kun je het door verhuurder laten doen of in overleg zelf doen. Eventueel betaal je voortaan een tientje meer aan huur in ruil voor jouw lagere maandlasten voor het stoken.
Pagina: 1