• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-03 13:44

Toshiba T1200 met moderne Hardware

Plan

Ik heb pas een Toshiba T1200 gekocht. Deze laptop is uit 1987, en heeft een 80C86 processor met 1MB ram. Een best oud beestje, en ik vind zelf de specs. zodanig, dat ik er met de originele hardware niet veel leuks mee kan doen. Omdat het 16bits is, kan je er zelfs niets mee met de super lichte linux distro's. Nu heb ik het idee opgevat om hem van moderne hardware te voorzien, maar met zoveel mogelijk behoud van het huidige uiterlijk.

Ik heb bij de ombouw de volgende uitgangspunten:
  • Uiterlijk zo origineel mogelijk
  • Hardware zo up to date en krachtig mogelijk, binnen de mogelijkheden die de case bied
  • Hardware zodanig, dat het de komende jaren nog makkelijk up te graden is
  • Daadwerkelijk bruikbaar maken voor dagelijks gebruik
  • Bruikbaar met de standaard 10 inch monitor, maar later addon bouwen, voor grotere draagbare monitor

Gedachtenspinsels

Wat ik tot nu toe heb bedacht:
toetsenbord
Het toetsenbord typt niet fijn, maar qua afmetingen, denk ik dat hier perfect een compact mechanisch toetsenbord in past, en hier zijn op internet natuurlijk mooie bouwpakketjes te kopen. Qua uiterlijk moet ik dan kijken of de oude toetsen er op passen, en anders retro keycaps proberen te vinden.
Beeldscherm
Hier heb ik al flink op lopen zoeken. In de behuizing pas een +- 10 inch, heel erg breed paneel. Het is moeilijk om een paneel te vinden met exact de goede afmetingen. En de volgende uitdaging is, dat ik het bruikbaar wil maken met moderne werkzaamheden (productivitetsoftware), en dan moet ik qua resolutie toch wel >1000px in de hoogte hebben. 720px in de hoogte is echt heel weinig. Ik wil namelijk dat de standaard ingebouwde monitor fijn genoeg is om tekst te verwerken en te internetten.
(Ik wil later een addon bouwen op basis van een 15~17 inch reismonitor, die je er bijvoorbeeld op kan zetten)
Maar in de behuizing zelf moet toch een bruikbaar paneel. Ik heb er tot nu toe twee gevonden, die beide net niet netjes passen, maar ik blijf zoeken:
https://nl.aliexpress.com...8148356.71.54d9394babUHzu
https://nl.aliexpress.com....8148356.9.67be361eUdLpB4
Computer componenten
Dan het moederboard en alles wat daar op zit. De afmetingen van de kast zijn vrij groot, alleen heb ik weinig diepte achter het toetsenbord. Dat is maar 15cm diep. En ik zou graag een zo krachtig mogelijke hardware willen toepassen, die ook nog upgrade-baar is. Helaas valt de populaire Mini-itx af, ivm beperkte diepte. Ik heb ook gekeken naar SBC's, die kunnen relatief krachtig zijn, maar zullen nooit op het niveau van een klasieke pc komen.
Qua SBC is de "UDOO BOLT V8" de snelste die ik tegen kwam. Ik houd hem qua optie in mijn achterhoofd, omdat het een relatief eenvoudige oplossing is. Helaas is die niet zo krachtig als mijn normale laptop, en kan ik upgrades vergeten, tenzij ik gewoon de SBC vervang. De logica van het simpelweg vervangen van de SBC als upgrade optie, is wellicht ook gewoon oke.
Een andere optie is om de Asrock DeskMini A300 Series te kopen, dit is een barebone pc met een AM4 moederbord met afmetingen van minder dan 15cm bij 14cm. Helaas kan ik dit moederbord niet los kopen, maar de barebone zelf is niet al te duur met 150 euro. Ik denk dat ik met deze optie de komende jaren nog heel recente componenten kan gebruiken. Dit gaat uiteindelijk ontzettend veel vlotter zijn dan de UDOO.
Addon monitor
Op het eind wil ik een flinke draagbare monitor kopen, en een soort van constructie maken, dat ik deze bovenop de laptop kan zetten, en dat dit als een tweede en vooral grote monitor werkt.

Uitdagingen

Wat ik zelf nog moeilijk vind, omdat ik er geen verstand van heb:
Het toevoegen van een Accu, zorgen dat hij geladen wordt, en zorgen dat andere componenten van stroom voorzien worden door de accu. Hier moet ik me echt in gaan verdiepen.
Het vinden van het goede beeldscherm paneel.

Fases

Dit gaat voor mij een langdurend project worden. Ik heb het druk, en denk vaak lang na over een uitdaging voordat ik de knoop door hak. Vandaar dat ik het opdeel in fases, waarbij de tussenstappen ook leuk moeten zijn, zodat ik de motivatie niet verlies.

Fase 1
Wekend ingebouwd toetsenbord, en werkend beeldscherm. Zodoende zou ik hem (terminal style) aan een bestaande pc kunnen haken en als terminal gebruiken.
Fase 2
Computer ingebouwd. Nu kan ik hem als volwaardige pc gebruiken, op netstroom
Fase 3
Toevoegen van batterijen en laadvoorziening. (en in deze fase wellicht ook audio toe voegen)
Nu is het een volwaardige laptop en kan ik hem mobiel in gebruik nemen
Fase 4
Een groot beeldscherm addon toevoegen. Hiermee wordt hij compleet, en is het een volledig productiviteitsmonster geworden, en kan ik hier gewoon aan de keukentafel of onderweg mee werken.
Laat maar weten
Laat maar weten wat jullie er van vinden, en of jullie meteen al goede adviezen of suggesties hebben. Ik ben nu nog in Fase 0. De oriënterende fase.

Opleiding Brandveiligheid

• Smoger
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-03 09:17
Hi Emiel,

Dank voor het delen van je aanpak! Ik heb een paar weken geleden een Toshiba T3100/20 gekocht en ik ga dezelfde fases hanteren (jouw uitgangspunten sluiten nauw aan bij die van mij en de fases maken het project behapbaarder)

Ik weet niet hoe ver je al bent, maar ik ben net begonnen met het toetsenbord. Ik had eerst dezelfde gedachte als jij om een geheel nieuw toetsenbord te bouwen. Nu kwam ik er al vrij snel achter dat dat zeer veel werk is (het zou de 1e keer zijn dat ik dat toe) en het bestaande toetsenbord van mijn T3100/20 is een mechanisch toetsenbord dat mij wel bevalt. Ik ga voor de route waarbij ik het toetsenbord behoudt en deze aansluit op een Teensy-controller. Hierbij is de uitdaging om de goede keyboard connector te vinden voor je Flexible Flat Cable. Mocht je deze route willen aangaan, laat het dan ajb weten. Ik heb net 10 keyboard connectors in China besteld en ik heb een sterk vermoeden dat jij dezelfde cable hebt in jouw T1200 (ook een 22 pin cable en laptops zijn 1 jaar na elkaar uitgebracht) en het connector board kan je ook beter per 2 bestellen dan per stuk :)

Met hartelijke groet, Rogier

• Emielio
Hoi @Smoger

Sorry voor mijn late reactie.
Ik moet helaas zeggen dat ik door mijn drukke tijd, er nog helemaal niets aan heb gedaan. Maar het staat nog steeds in de planning. Dus uitwisselen van ervaringen hier zou ik nog steeds leuk vinden. Ik moet zelf wel zeggen dat ik liefst een mechanisch niet toetsenbord zou willen hebben, omdat ik van de clicky switches ben, en het standaard toetsenbord dat niet is.

Maar helaas moet ik er nog aan beginnen. Ga er binnenkort toch maar eens werk van maken.

Groeten Emiel

• Smoger
No worries @Emielio, ik herken het van mijn eigen projecten, die duren ook altijd wat langer dan verwacht :) ik heb de afgelopen maanden en komende 2 maanden veel meer tijd, vandaar dat ik nu meters kan maken.

Ik ben mijn voortgang al aan het beschrijven, zal het eens delen op het forum als ik een deel af heb. Mocht je het originele toetsenbord niet meer gebruiken en hij werkt nog goed, dan wil ik hem wellicht wel overnemen. Ben aan het kijken of ik meer van die 3100/3200/1000/1200’s ga retrofitten als deze goed gaat.

Fijne dag, Rogier

[Voor 11% gewijzigd door Smoger op 02-11-2022 13:01]

• Smoger
hi @Emielio !

Korte update: Ik heb inmiddels een kleine verzameling aan Toshiba's gekocht uit 1986-89. Naast de T3100/20 heb ik een T1200, T3100e/40 en een T1600 is onderweg.

Het keyboard ombouwen naar USB is inmiddels gelukt voor de T1200 & T3100/20. Dat werkt beter dan verwacht. Alle letters werken inclusief de hoofdletters en symbolen die met shift worden geactiveerd.

Bij het scherm loop ik bij de T1200 tegen dezelfde uitdaging aan als jij, een moderne vervanger die goed past heb ik nog niet gevonden. Ik overweeg twee alternatieven:

1. Moderne driver voor originele LCD
Deze driver heeft een HDMI aansluiting zodat ik hem kan aansluiten op een moderne PC. Ik weet alleen niet of het originele scherm nog goed werkt. In deze opzet ga ik voor een mini PC met twee HDMI aansluitingen zodat ik ook een extern scherm kan aansluiten.

2. Dual screen
Twee schermen van dezelfde hoogten met verschillende breedtes die samen het hele kader opvullen.

Als iemand anders een betere optie weet of toevallig een modern LCD scherm kent voor de T1200 dan hoor ik het graag! Afmetingen van het originele scherm zijn 228mm x 106mm.

• Emielio
Ik ben inmiddels ook weer kleine stapjes aan het maken.

Ik heb mijn "KBP V60" toetsenbord een keertje uit elkaar gehaald. En in het frame van de laptop gepast. Die past exact in het deel onder de functietoetsen rij. Ik heb hiervoor een vintage keycaps setje besteld. Dus die gaat er in.
De functietoetsen rij zal ik later nog wel een invulling aan geven. Geen idee wat.

Ik heb dit lcd paneel besteld: https://nl.aliexpress.com...jany&gatewayAdapt=glo2nld
Deze sluit het beste op de afmetingen aan.

Ik heb een user manual gevonden om het de klep te openen waar de LCD in zit:
https://www.minuszerodegr...0Maintenance%20Manual.pdf

Op bladzijde 119 en verder staat het.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:08
Als mobo kun je ook een framework mobo nemen, is wel een pak duurder en zou je in principe het scherm direct kunnen aansturen. Heb je wel ineens 4x thunderbolt aansluiting :)

Als die F-keys apart op een pcb staan zou je die kunnen uitlezen met een arduino of zo en die dan nog altijd F functies laten uitvoeren :) maar ik vermoed dat deze niet op een apart pcb staan.

Of zo'n aqpple touch bar, maar ik zien niet direct iemand dat dit direct heeft werkend gekregen op zijn windows pc (heeft aparte driver nodig).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee