Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zambeesie77
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-04 21:46
Welke technologie is beter voor een back-upschijf: CMR of SMR?

Als voorbeeld bij deze vraag de volgende casus:

In een HP Desktop zitten:
1) SSD Samsung 860EVO: partitie C:/ met Win10 als OS en partitie D:/ voor alle data
2) HDD Seagate ...: Wordt gebruikt als kopieschijf van de SSD (een image van het OS en een kopie van alle data )

SSD en HDD worden met software gemonitord en de HDD wordt nu slechter en en is uit voorzorg het beste te vervangen voor een CMR of SMR HDD. Na onderzoek beperk ik dit voor nu even tot de volgende twee HDD's van WD:
WD blue en WD red plus

Het grote verschil zit hem dus in de technologie, SMR vs CMR.
De WD red plus met CMR technologie is een NAS-schijf en lijkt voor een soort van backup ideaal. Maar dat is een gevoel en geen 'weten'. Misschien is SMR juist beter.
Kortom:
Kan je beter een HDD met CMR (bijv. WD red plus in dit voorbeeld) of SMR (bijv. WD blue SMR in dit voorbeeld) kiezen bij backup?

De criteria zijn: Hoge levensduur, fijn werken, betrouwbaar, geen gedoe, prijsverschil is wel te doen

[ Voor 24% gewijzigd door Zambeesie77 op 16-12-2021 20:47 ]

Beste antwoord (via Zambeesie77 op 16-12-2021 20:40)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 20:08
Zambeesie77 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:06:
[...]

Thx

Ik vat e.e.a. samen:

Voor desktop en backup van NAS: CMR zonder TLER
Voor NAS (+ systemen met raid): CMR met TLER

Eens?
Correct :*)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Ik zou gewoon deze nemen zoals de meeste mensen:
pricewatch: WD_Black (2020), 4TB

Red serie niet nemen je pc is geen NAS met RAID, ook geen blue nemen die zijn langzamer (5400rpm) en SMR is shit.

[ Voor 5% gewijzigd door Hell-Slave op 15-12-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:13

Wildfire

Joy to the world!

Hell-Slave schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:32:
Ik zou gewoon deze nemen zoals de meeste mensen:
pricewatch: WD_Black (2020), 4TB

Red serie niet nemen je pc is geen NAS met RAID, ook geen blue nemen die zijn langzamer (5400rpm) en SMR is shit.
Waarom zou je een Black pakken als het een backupschijf wordt? Een Blue voldoet dan prima.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Die WD blue heeft intellipark en parkeert de koppen na 8 seconde, dit zorgt voor een hoge load cycle count en slijtage als actieve schijf. Als het je om levensduur gaat en betrouwbaarheid op de lange termijn, dan zou ik zelf geen blue nemen. Black zoals hierboven genoemd is bij uitstek een desktop schijf, maar de Red plus zal het voor archief doeleinde prima doen, zeker als je desktop veel aan staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-09 14:50
Kanttekening qua backupmethodiek bij je configuratie: je kunt periodiek backups maken van de SSD naar de harddisk, maar beide zijn waarschijnlijk altijd aangesloten en bereikbaar.
Dat betekent dat je zo geen bescherming hebt tegen vervelende infecties, waaronder Ransomware.
Wellicht de harddisk lostrekken als je hem niet gebruikt en weer aansluiten als je backupt, of ook een offline backup maken en achter de hand houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hell-Slave
mooieboot schreef op woensdag 15 december 2021 @ 01:36:
Die WD blue heeft intellipark en parkeert de koppen na 8 seconde, dit zorgt voor een hoge load cycle count en slijtage als actieve schijf. Als het je om levensduur gaat en betrouwbaarheid op de lange termijn, dan zou ik zelf geen blue nemen. Black zoals hierboven genoemd is bij uitstek een desktop schijf, maar de Red plus zal het voor archief doeleinde prima doen, zeker als je desktop veel aan staat.
Ik zou Red schijven voor desktop niet doen puur vanwege TLER.
Bij TLER schijven wordt de fout correctie aan de raid controller overgelaten en gezien hij geen raid controller gebruikt kan de schijf fouten niet corrigeren en dat is iets wat je wel wilt.

TLER: https://en.wikipedia.org/wiki/Error_recovery_control

5400rpm schijven zijn prima voor back-up en archiveren maar dan zonder TLER en SMR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
WD blue is de beste keuze naar mijn mening.
Het is een schijf die nauwelijks actief gebruikt wordt, dus de argumenten van @mooieboot zijn juist in dit geval een voordeel in plaats van een nadeel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
TS geeft aan dat hij met software de schijf monitort en naast een statische image weet ik niet via welke methode de bestanden dynamisch worden gesynchroniseerd. Tevens weet ik niet welke bestanden. Als het monitoren en syncen om de paar minuten gebeurd en er is activiteit op de schijf dan is het snel gedaan met de WD blue's qua LCC en slijtage. Er wordt niet voor niets 2 jaar garantie gegeven op WD blue's.

WD blue's in een desktop zijn prima voor bijv. Game opslag, niet boeiende gegevens die je na inloggen zo weer download.

TS zoekt hoge levensduur, betrouwbaarheid en geen gedoe en het gaat om zijn dagelijkse data. Het punt over TLER klopt, de WD reds zullen een fout terug geven als ze binnen 6-7 seconde de data niet kunnen lezen, maar dan is je schijf dus al stuk aan het gaan en deze zou je dan moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
WD heeft/had een Blue 4TB CMR 5400rpm schijf (WD40EZRZ) maar die is bijna nergens meer te verkrijgen.

Tussen de Blue en Black (4TB) zit ongeveer 50% meer stroomverbruik (3,1W vs 5,8W idle) als dit belangrijk is.

Ook zit er verschil tussen de garantie periode tussen de schijven. (2jr vs 5jr)

Is SMR slecht voor een back-up/archiverings schijf? maybe?
Ik denk van wel, want het overschrijft een gedeelte van de vorige track (Hoe betrouwbaar blijft het overgebleven kleinere stukje track?) en kan extreem langzaam worden als er dingen veranderd wordt. (vorige track data moet herschreven worden)

Wat is nu het echte voordeel van SMR? (Bij gelijke capaciteit vs SMR en CMR)
Dat de schijf goedkoper gemaakt kan worden voor de fabrikant!!

Mijn advies is: 4TB CMR (5400rpm of 7200rpm) schijf of als het zuinig moet zijn en geld geen rol speelt een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:11

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zambeesie77
Hallo Br00ky.
Die regel had ik onbedoeld over het hoofd gezien.

Het onderwerp had ik anders moeten formuleren.
Het gaat mij om de techniek die erachter zit bij de HDD, SMR en CMR.
Zo had ik beter kunnen insteken i.p.v. het specifiek te maken met twee HDD's. (wat ik had gedaan om te laten zien dat ik zelf wel e.e.a. uitzoek en geen freerider ben die alles maar door een ander wil laten doen).

Is het een idee om het onderwerp en de eerste posting een beetje aan te passen zodat het wel aan de regels voldoet? Dan is het onderwerp (SMR vs CMR) voor anderen in de toekomst misschien ook nog nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zambeesie77
Renault schreef op woensdag 15 december 2021 @ 07:53:
Kanttekening qua backupmethodiek bij je configuratie: je kunt periodiek backups maken van de SSD naar de harddisk, maar beide zijn waarschijnlijk altijd aangesloten en bereikbaar.
Dat betekent dat je zo geen bescherming hebt tegen vervelende infecties, waaronder Ransomware.
Wellicht de harddisk lostrekken als je hem niet gebruikt en weer aansluiten als je backupt, of ook een offline backup maken en achter de hand houden?
Je hebt gelijk, bedankt voor je toevoeging.
Eens per maand ongeveer ook een backup gemaakt op een externe HDD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zambeesie77
mooieboot schreef op woensdag 15 december 2021 @ 01:36:
De desktop staat één à twee keer per week voor 30 - 60 minuten aan voor licht gebruik (met name e-mail).
Niet veel dus.

De kopie naar HDD wordt 1x per week gemaakt. HDD monitoring is met https://www.hdsentinel.com

[ Voor 6% gewijzigd door Zambeesie77 op 16-12-2021 10:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Hell-Slave schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:07:
...

Mijn advies is: 4TB CMR (5400rpm of 7200rpm) schijf of als het zuinig moet zijn en geld geen rol speelt een SSD.
Wat hij zegt.
SMR is een vieze gore hack van fabrikanten in een mislukte poging om grotere harde schijven te maken tegen lagere kosten.
Deze zijn hooguit geschikt voor een hele specifieke niche in de markt en zijn absoluut geen generieke harde schijven die je voor alles in kan zetten.
CMR schijven zijn natuurlijk wel generiek in te zetten.
Feit dat diverse fabrikanten in het verleden stiekum CMR schijven heeft vervangen door SMR bevestigt voor mij het "vieze hack" principe en daarvan ben ik absoluut NIET gecharmeerd.
https://www.tomshardware....sing-class-action-lawsuit

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zambeesie77
Hell-Slave schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:07:
WD heeft/had een Blue 4TB CMR 5400rpm schijf (WD40EZRZ) maar die is bijna nergens meer te verkrijgen.

Tussen de Blue en Black (4TB) zit ongeveer 50% meer stroomverbruik (3,1W vs 5,8W idle) als dit belangrijk is.

Ook zit er verschil tussen de garantie periode tussen de schijven. (2jr vs 5jr)

Is SMR slecht voor een back-up/archiverings schijf? maybe?
Ik denk van wel, want het overschrijft een gedeelte van de vorige track (Hoe betrouwbaar blijft het overgebleven kleinere stukje track?) en kan extreem langzaam worden als er dingen veranderd wordt. (vorige track data moet herschreven worden)

Thx

Ik vat e.e.a. samen:

SMR is dus suckend en alleen te gebruiken voor niet belangrijke data die eevoudig weer te downloaden zijn;
CMR is wel kwaliteit;
TLER is niets mis mee, mits je het maar in de juiste toepassing gebruikt.

Dat vertaal ik dat naar dagelijks gebruik (voor noobs zoals ik):

Voor NAS: CMR met TLER

Eens?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Zambeesie77 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:06:
[...]

Thx

Ik vat e.e.a. samen:

Voor NAS (+ systemen met raid): CMR met TLER

Eens?
Correct :*)

• Zambeesie77
Hell-Slave schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:07:WD heeft/had een Blue 4TB CMR 5400rpm schijf (WD40EZRZ) maar die is bijna nergens meer te verkrijgen.
Wat prettiger geprijsd dan de blackseries en voor het lichte gebruik kan blue CMR prima.

toptip :)

https://tweakers.net/pric...666;459571;459757;459622/

[ Voor 27% gewijzigd door Zambeesie77 op 16-12-2021 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Ik had al gekeken voor je maar hij is slecht te verkrijgen. (De 4TB schijf die je graag wou hebben.) |:(

(Als je goed kijkt hebben de SMR schijven meer cache memory aan boord, daar kan je ze goed aan herkennen)

[ Voor 26% gewijzigd door Hell-Slave op 16-12-2021 11:26 ]

• Zambeesie77
Duidelijk, zolang er 'EZRZ' achter staat in de naam dan is het CMR.

thx, nice.

• Zambeesie77
GarBaGe schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:50:
[...]

Wat hij zegt.
SMR is een vieze gore hack van fabrikanten...
lol
Pagina: 1